Är det bara jag som känner av de tuffa tiderna?

Permalänk
Medlem
Skrivet av anders190:

Om vi kör den klassiska nudelvarianten, hur länge hade du behövt köra på (mestadels) nudlar för att få utrymme för köpet? Känns det acceptabelt, do it!

Man bör unna sig men kontroll av privatekonomin är förstås viktigare. Och hälsan.

Nudelvarianten låter som sämsta möjliga sätt att förhålla sig till pengar. Om någon måste ändra sina vanor för att köpa något icke-nödvändigt så har de helt enkelt inte råd.

Visa signatur

Jag har en tigerrandig vakthund... akta er

Permalänk
Medlem
Skrivet av Squallie:

Nej.. jag hade fått 194kr för mobilabbonemang med rabatt hos telia som precis gick ut.
Ringde och dom sa först att jag bara kunde få ordinarie pris 379 eller vad det är. Men tillslut gav dom sig och gav 295kr OM JAG BAND PÅ 1ÅR! Detta trots att jag har deras dyraste tv och streaming paket och bredband via föreningen hos dom.

Så jag bytte till comviq för 125kr i månaden istället för 10gb (istället för 15gb på telia).

Bra jobbat där, Telia!

Permalänk
Medlem
Skrivet av anders190:

Om vi kör den klassiska nudelvarianten, hur länge hade du behövt köra på (mestadels) nudlar för att få utrymme för köpet? Känns det acceptabelt, do it!

Man bör unna sig men kontroll av privatekonomin är förstås viktigare. Och hälsan.

Nudlar är ju verkligen inte ens billig mat dock. Kollade på Coop och de kostar 125 kr per kilo.

Permalänk
Medlem

Det är tufft där ute. Folk ska inte tro något annat om nuvarande regering. Det är samma skit vid varje regeringsskifte. Som Kapten Röd sa, ”Det är samma teater men olika rekvisita”. Sänka skatt på inkomst lite men sen höja elskatten AVSEVÄRT är bland det fulaste en regering kan göra. Och det är bara en av många skendrag som nuvarande regering har gjort sen senaste valet för att verka som att det är någon skillnad jämfört med S i styret. Jag hatar när alla går runt och säger, ”det kommer bli värre innan det blir bättre”. Det är politiker som drar den meningen som ursäkt för att de inte vill städa upp saker i samhället omgående. Men dessvärre så kommer det bli värre och tänker nu på en global skala. Sveriges regeringar sätter inte svenska folkets intresse först utan de sätter EUs och globalismens intressen först, och likaså har det blivit för de flesta länderna. Om vi struntar i att WW3 är runt hörnet och att ekonomin och samhällsinfrastrukturen håller på att förfalla i västvärlden, så är nog många jobb hotade av AI.

Har en kompis som jobbar som programmerare och de använder ChatGPT flitigt för att få hjälp med kodningen. Saker de menar de annars hade lagt två dagar på blir klart på mindre än en timme. Nu är det så att ChatGPT inte gör det felfritt så behövs en människa att justera kodningen till det man behöver exakt. Men de menar att deras chef kanske snart inser att de inte behöver 5 personer för ett projekt. Utan räcker med en person som då tar hjälp av ChatGPT för att slutföra projektet. De andra 4 får leta sig vidare. Och kommer vara så inom många sektorer. Folk som inte har en skälig inkomst leder till desperation, folk som är desperata blir farliga, och farliga människor i massor leder till en postapokalyptisk värld.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hakro807:

väljer man att bo i en storstad får man välja mellan att betala en massa pengar eller bosätta sig lite längre ut.

Helt korrekt, men det kan ju också vara som för mig, att jag flyttar till staden för att studera, det är gott om billiga lägenheter (studentlägenhet 2 månader innan studierna, gott om tid att flytta in), gott om övriga lägenheter också om man inte vill bo mitt i smeten. Nu, en bunt år senare, är bostadsmarknaden och staden väldigt annorlunda. Bostadsbrist, förtätning, skenande segregation, inget av detta är något jag valt skulle hända. Men jag får ta konsekvenserna, ta fram plånboken rejält eller flytta från kommunen.

Rent teoretiskt skulle jag (och familjen) ju kunna flytta, men åtminstone 1 av oss vuxna skulle behöva byta jobb, den andra pendla tämligen långt, och barnen byta skola. Då vi inte är supersociala skulle vi inte direkt få många nya vänner direkt gissar jag.

Jag tycker det är helt legitimt att gnälla över att boendekostnaderna skenar, utan att för den skull behöva flytta flera mil, i vårt fall sannolikt inte ens till en kranskommun utan 2 kommungränser bort för att få ett bättre boende till lägre pris. Sämre boende går ju alltid att få.

Visa signatur

ASUS P8Z68-v Pro i7 2600K@4.5, 32GB RAM, RX 580, 4K Samsung u24e590, Intel SSD, Seagate SSHD, LG BH16NS55 BD/RW, MacOS Monterey, Win 10+11, Linux Mint

Macbook Pro 2009, 8GB RAM, SSD, MacOS Catalina + Windows 7

Permalänk
Medlem
Skrivet av TobiasStockholm:

Vad betalar du och för vilken hastighet på bredbandet?

Får kolla på det och återkomma, tror det är 399kr/månad för fiber 500/500.

Har tre mobilabonnemang med obegränsad surf för runt 800kr/månaden tot.

La till mobilabb
Visa signatur

/O

Permalänk
Skrivet av MrWIB:

Får kolla på det och återkomma, tror det är 399kr/månad för fiber 500/500.

Har tre mobilabonnemang med obegränsad surf för runt 800kr/månaden tot.

Ok. Varför behöver du 3 mobilabonnemang? Eller är det till hela familjen? Jag betalar 349kr totalt för 10Gbit fiber från Bahnhof och 12GB mobilabonnemang (mer än vad jag använder, har ~200GB sparat i surfpott). Det är mer än 10.000kr/år i skillnad... Även om jag inser att det är ovanligt billigt.

För att svara på trådens frågeställning så känner vi absolut av de tuffa tiderna i form av att allt kostar mer, men samtidigt har vi fått det lättare än på flera år när vi nu gått tillbaka från föräldraledighet och bytt jobb.

Visa signatur

Macbook Pro 14"
10Gb internet 🙌

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrWIB:

Ledsen om jag gör dig "nästan förbannad"
Förstår fortfarande inte vad Telia gör fel? Ta ut höga priser?
Inser att sitter man fast i någon sorts situation där man bara kan välja Telia och man upplever att de mjölkar en op pengar bara för att de kan, så är man inte nöjd. Men kan lova att varken Banhof, Tele2 eller vem som helst av de andra skulle gjort annorlunda om de fått chansen, det visar sig hela tiden att ingen av dem är direkt välgörenhetsivrare.

Detta lite allmänna "små hat" mot Telia som finns här förstår jag inte.

Jag har just bundit mig ännu ett år med Telia fiber, mobil, TV mm, provocerande, jag vet

Ligger väl lite "hat" kvar sen staten sålde ut Telia som folkaktien för ca 80:- men som sen snabbt rasade till ca 40:- och nu ligger den runt 25:-

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrWIB:

Får kolla på det och återkomma, tror det är 399kr/månad för fiber 500/500.

Har tre mobilabonnemang med obegränsad surf för runt 800kr/månaden tot.

Det var riktigt bra priser måste jag säga.

Hos mig skulle Telia 500/500 kosta 699 kr i månaden. Det är 53 % dyrare än Bredband2.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SittingDuck99:

Det är tufft där ute. Folk ska inte tro något annat om nuvarande regering. Det är samma skit vid varje regeringsskifte. Som Kapten Röd sa, ”Det är samma teater men olika rekvisita”. Sänka skatt på inkomst lite men sen höja elskatten AVSEVÄRT är bland det fulaste en regering kan göra. Och det är bara en av många skendrag som nuvarande regering har gjort sen senaste valet för att verka som att det är någon skillnad jämfört med S i styret. Jag hatar när alla går runt och säger, ”det kommer bli värre innan det blir bättre”. Det är politiker som drar den meningen som ursäkt för att de inte vill städa upp saker i samhället omgående. Men dessvärre så kommer det bli värre och tänker nu på en global skala. Sveriges regeringar sätter inte svenska folkets intresse först utan de sätter EUs och globalismens intressen först, och likaså har det blivit för de flesta länderna. Om vi struntar i att WW3 är runt hörnet och att ekonomin och samhällsinfrastrukturen håller på att förfalla i västvärlden, så är nog många jobb hotade av AI.

Har en kompis som jobbar som programmerare och de använder ChatGPT flitigt för att få hjälp med kodningen. Saker de menar de annars hade lagt två dagar på blir klart på mindre än en timme. Nu är det så att ChatGPT inte gör det felfritt så behövs en människa att justera kodningen till det man behöver exakt. Men de menar att deras chef kanske snart inser att de inte behöver 5 personer för ett projekt. Utan räcker med en person som då tar hjälp av ChatGPT för att slutföra projektet. De andra 4 får leta sig vidare. Och kommer vara så inom många sektorer. Folk som inte har en skälig inkomst leder till desperation, folk som är desperata blir farliga, och farliga människor i massor leder till en postapokalyptisk värld.

Jo, det blir ju att införa medborgarlön som bl.a. Max Tegmark förespråkar för att undvika att få dessa farliga människor. Problemet är hur man ska finansiera det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SittingDuck99:

Sveriges regeringar sätter inte svenska folkets intresse först utan de sätter EUs och globalismens intressen först, och likaså har det blivit för de flesta länderna. Om vi struntar i att WW3 är runt hörnet och att ekonomin och samhällsinfrastrukturen håller på att förfalla i västvärlden, så är nog många jobb hotade av AI.

Hur borde man göra istället? Jag kan ju förstå att man kanske sätter SIDA:s budget till 0 och delar ut pengarna till pensionärerna. Infrastrukturen kommer att falla sönder om vi inte kläcker fler ungar om fyller på. Annars får man ju en minskade befolkning och då går det inte alls bra för Sverige då.

Permalänk
Medlem
Skrivet av TobiasStockholm:

Ok. Varför behöver du 3 mobilabonnemang? Eller är det till hela familjen? Jag betalar 349kr totalt för 10Gbit fiber från Bahnhof och 12GB mobilabonnemang (mer än vad jag använder, har ~200GB sparat i surfpott). Det är mer än 10.000kr/år i skillnad... Även om jag inser att det är ovanligt billigt.

För att svara på trådens frågeställning så känner vi absolut av de tuffa tiderna i form av att allt kostar mer, men samtidigt har vi fått det lättare än på flera år när vi nu gått tillbaka från föräldraledighet och bytt jobb.

Jo till familjen. Vi behöver obegränsat.
Så även om du klarar dig på ditt, så behöver vi mera 😉
Bara att gratulera till ditt kanonpris 👍

Skrivet av Alastor Moody:

Det var riktigt bra priser måste jag säga.

Hos mig skulle Telia 500/500 kosta 699 kr i månaden. Det är 53 % dyrare än Bredband2.

Jo, fick till en bra deal. Men så är jag som sagt bunden till Telia med många olika abonnemang.

Visa signatur

/O

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pirum:

Jag tycker det är helt legitimt att gnälla över att boendekostnaderna skenar, utan att för den skull behöva flytta flera mil, i vårt fall sannolikt inte ens till en kranskommun utan 2 kommungränser bort för att få ett bättre boende till lägre pris. Sämre boende går ju alltid att få.

Om det är legitimt eller ej att gnälla beror ju på varför boendekostnaderna skenar. Hyran på min lägenhet har ökat med 23 procent sedan årsskiftet 22/23. Jag gnäller ändå inte eftersom jag vet varför den ökat så mycket.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hakro807:

Om det är legitimt eller ej att gnälla beror ju på varför boendekostnaderna skenar. Hyran på min lägenhet har ökat med 23 procent sedan årsskiftet 22/23. Jag gnäller ändå inte eftersom jag vet varför den ökat så mycket.

Är det första höjningen sedan millennieskiftet? Vad annars kan legitimera en sådan höjning?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Iskra:

Är det första höjningen sedan millennieskiftet? Vad annars kan legitimera en sådan höjning?

Alla underliggande avgifter sedan 22 har höjts med 25-50%
Vatten(75% i Stockholm) , el(100%) fjärrvärme(18%) sophämtning(32%)
På det har gissa bostäder höga räntor i föreningen vilket slår näst hårdast efter uppvärmning
Vet inte vilken skyddad värld du bor i

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk
Medlem
Skrivet av Iskra:

Är det första höjningen sedan millennieskiftet? Vad annars kan legitimera en sådan höjning?

Nej, vi har som standard ökat hyran med några procent per år under lång tid. Men nu hade vi lån med låg ränta som löpte ut och som kommer behöva omförhandlas och då givetvis till högre ränta. Dessutom genomförde vi under hösten 2021 en större renovering som kostade många miljoner. Inget som var akut men som föreningen ändå ville satsa på. Sex månader efter att jobbet var avslutat började styrräntan och därmed övriga räntor att rusa mot himlen. Hade vi valt att genomföra renoveringen om vi visste vad som skulle hända? Förmodligen inte eftersom det inte var något som var akut som åtgärdades. Men shit happens liksom, ibland är det bara att gilla läget. Dessutom har kommunen höjt avgiften för fjärrvärme väldigt mycket, något som givetvis får ett stort genomslag eftersom kostnaden för värme och varmvatten är en av föreningens stora utgifter.

Alltså fullt legitima skäl till att avgiften måste öka kraftigt, och här skiljer sig en hyresrätt och en bostadsrätt inte åt. Men hur många hyresgäster tror du skulle acceptera en sådan höjning utan att skrika sig hesa, oavsett hur nödvändiga höjningarna är för värdens långsiktiga ekonomi?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedishchef_90:

Alla underliggande avgifter sedan 22 har höjts med 25-50%
Vatten(75% i Stockholm) , el(100%) fjärrvärme(18%) sophämtning(32%)
På det har gissa bostäder höga räntor i föreningen vilket slår näst hårdast efter uppvärmning
Vet inte vilken skyddad värld du bor i

Du skrev att hyran hade ökat med 23 %, men det låter som att du talar om en bostadsrätt.

Hyrorna har höjts med i genomsnitt 4.1 % under 2023 enligt SCB, så det var därför jag ifrågasatte hur du kunde se 23 % som en rimlig hyreshöjning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Iskra:

Du skrev att hyran hade ökat med 23 %, men det låter som att du talar om en bostadsrätt.

Hyrorna har höjts med i genomsnitt 4.1 % under 2023 enligt SCB, så det var därför jag ifrågasatte hur du kunde se 23 % som en rimlig hyreshöjning.

Bostadsrätter har också hyra?
Årets höjning är inte med hos scb ännu

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av Swedishchef_90:

Bostadsrätter har också hyra?
Årets höjning är inte med hos scb ännu

Bostadsrätter har inte hyra, de har en avgift för att täcka (förhoppningsvis) driftskostnader.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem
Skrivet av DavidtheDoom:

Bostadsrätter har inte hyra, de har en avgift för att täcka (förhoppningsvis) driftskostnader.

Bara för att förtydliga så håller jag med @DavidtheDoom och @Iskra ...
Både @Swedishchef_90 och @hakro807 verkar prata om månatliga avgiften för en bostadsrätt. Det är inte samma som hyra för en hyreslägenhet...

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DavidtheDoom:

Bostadsrätter har inte hyra, de har en avgift för att täcka (förhoppningsvis) driftskostnader.

Skrivet av Roger W:

Bara för att förtydliga så håller jag med @DavidtheDoom och @Iskra ...
Både @Swedishchef_90 och @hakro807 verkar prata om månatliga avgiften för en bostadsrätt. Det är inte samma som hyra för en hyreslägenhet...

Jo ni har rätt att det officiellt går som avgift även om det i folkmun benämns hyra, om än felaktigt då

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedishchef_90:

Jo ni har rätt att det officiellt går som avgift även om det i folkmun benämns hyra, om än felaktigt då

Njao, absolut att det är ganska vanligt att säga fel men det är fortfarande så att man antar att det är hyres om man säger hyra och brf om man säger avgift.

Permalänk
Skrivet av Swedishchef_90:

Jo ni har rätt att det officiellt går som avgift även om det i folkmun benämns hyra, om än felaktigt då

Knappast i folkmun, men bland folk som säger fel är det vanligt ja.

Visa signatur

Macbook Pro 14"
10Gb internet 🙌

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alastor Moody:

Det var riktigt bra priser måste jag säga.

Hos mig skulle Telia 500/500 kosta 699 kr i månaden. Det är 53 % dyrare än Bredband2.

Jag har förhandlat med Telia på årlig basis de senaste tre åren. År 1 och 2 betalade jag 279 kr/mån för 500/500 men förra året gick det absolut inte att längre ge det priset utan nu betalar jag 549 kr/mån för samma abonnemang. Priset har jag fått i utbyte mot 12 månaders bindningstid, så jag ska väl se över alternativen när den går ut nu i sommar, om inte annat kanske hot om uppsägning kan ge bättre pris.

Annars är jag faktiskt rätt nöjd med Telia, väldigt få driftstörningar och då har det nästan uteslutande varit hos IP-Only (eller vad de heter numera) felet har legat.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700X 3.8 GHz 20MB | ASUS PRIME X370-PRO | MSI GeForce GTX 1080 Gaming X 8GB | G.Skill 16GB DDR4 3200 MHz CL14 Flare X | Corsair RM650x 650W

Permalänk
Medlem
Skrivet av Roger W:

Bara för att förtydliga så håller jag med @DavidtheDoom och @Iskra ...
Både @Swedishchef_90 och @hakro807 verkar prata om månatliga avgiften för en bostadsrätt. Det är inte samma som hyra för en hyreslägenhet...

Sant, och kollar du på mitt inlägg så ser du att jag hoppar mellan de två orden. Ibland orkar man inte vara helt konsekvent, ibland missar man att man använde fel ord. Oavsett vad är det en månatlig betalning som förväntas täcka hyfsat exakt samma sak - ränta, amortering, värme/vatten och underhåll. Och som påverkas av övriga samhället på exakt samma sätt. En bostadsförening och ett hyresbolag är inkopplade på samma fjärrvärme, lånar pengar till samma ränta, betalar sina vaktmästare lika mycket etc. Enda som kan skilja är ju hur insatsen påverkar hyran.

Permalänk
Skrivet av Iskra:

Du skrev att hyran hade ökat med 23 %, men det låter som att du talar om en bostadsrätt.

Hyrorna har höjts med i genomsnitt 4.1 % under 2023 enligt SCB, så det var därför jag ifrågasatte hur du kunde se 23 % som en rimlig hyreshöjning.

Mitt hyresbolag har höjt strax över 5% så lite över medel. Både 2023, 2024 och nästa år kommer de höja hyran på strax över 5%. Jag klarar det men det kommer bli tufft! Tänker mer på de som verkligen lever på gränsen och då snackar vi kanske max en tusenlapp eller mindre efter maten är inhandlad.

Skrivet av hakro807:

Sant, och kollar du på mitt inlägg så ser du att jag hoppar mellan de två orden. Ibland orkar man inte vara helt konsekvent, ibland missar man att man använde fel ord. Oavsett vad är det en månatlig betalning som förväntas täcka hyfsat exakt samma sak - ränta, amortering, värme/vatten och underhåll. Och som påverkas av övriga samhället på exakt samma sätt. En bostadsförening och ett hyresbolag är inkopplade på samma fjärrvärme, lånar pengar till samma ränta, betalar sina vaktmästare lika mycket etc. Enda som kan skilja är ju hur insatsen påverkar hyran.

Är du säker på att ett stort hyresbolag med flera tusen hushåll får samma lånevillkor som en mindre förening? Tror inte det. Skulle vara konstigt om det stora hyresbolaget inte fick bättre ränta på lånet.

Skrivet av Alastor Moody:

Det var riktigt bra priser måste jag säga.

Hos mig skulle Telia 500/500 kosta 699 kr i månaden. Det är 53 % dyrare än Bredband2.

Telia tar 549 kr för 100/100mbit det om något är galet! Tänk på alla som är inlåsta med Telia. Det är som att vara inlåst på livstid i ett säkerhetsklass 1 fängelse.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

Telia tar 549 kr för 100/100mbit det om något är galet! Tänk på alla som är inlåsta med Telia. Det är som att vara inlåst på livstid i ett säkerhetsklass 1 fängelse.

Bara 63 % dyrare än Bredband2, det är väl ingen stor prisskillnad?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

Är du säker på att ett stort hyresbolag med flera tusen hushåll får samma lånevillkor som en mindre förening? Tror inte det. Skulle vara konstigt om det stora hyresbolaget inte fick bättre ränta på lånet.

Så mycket bättre än styrräntan får de nog inte så lätt i alla fall. Har själv svårt att förstå hur hyresvärdar som är någorlunda belånade ska gå runt med låga hyreshöjningarna som varit, för det har varit låga hyreshöjningar jämfört med hur mycket underliggande kostnaderna har ökat. Många verkar tycka att hyresvärdar ska ha 0 lån, vilket mer eller mindre betyder att det bara ska finnas en stor hyresvärd och ingen konkurrens (hur slår man sig in på hyresmarknaden utan lån?). Fast även utan lån har hyresvärdar sett sina utgifter öka mer än hyresökningarna rimligtvis täcker, så rimliga slutsatsen är att underhåll av fastigheterna får lida rejält.

Visa signatur

[Moderkort: Asus TUF X570-Plus Gaming] [Nätagg: Corsair AX 750W]
[Minne: G.Skill Trident Z Neo DDR4 3600MHz 2x16GB] [Grafikkort: ASUS RTX 2070S]
[Processor: AMD Ryzen 7 3700X] [Hårddisk: Corsair Force Series MP510 960GB + SSDs + lagringsdiskar]

Permalänk
Skrivet av hakro807:

Sant, och kollar du på mitt inlägg så ser du att jag hoppar mellan de två orden. Ibland orkar man inte vara helt konsekvent, ibland missar man att man använde fel ord. Oavsett vad är det en månatlig betalning som förväntas täcka hyfsat exakt samma sak - ränta, amortering, värme/vatten och underhåll. Och som påverkas av övriga samhället på exakt samma sätt. En bostadsförening och ett hyresbolag är inkopplade på samma fjärrvärme, lånar pengar till samma ränta, betalar sina vaktmästare lika mycket etc. Enda som kan skilja är ju hur insatsen påverkar hyran.

De förväntas INTE täcka samma sak, det är en jätteväsentlig skillnad. Hyra innefattar vinst till hyresvärden, det gör inte månadsavgiften till en bostadsrätt.

Visa signatur

Macbook Pro 14"
10Gb internet 🙌

Permalänk
Medlem
Skrivet av TobiasStockholm:

De förväntas INTE täcka samma sak, det är en jätteväsentlig skillnad. Hyra innefattar vinst till hyresvärden, det gör inte månadsavgiften till en bostadsrätt.

Fast å andra sidan får de inte höja hur myclet dem vill. Så att det ingår vinst är inte en självklarhet, hyresgästföreningen har ju försökt säga att värdar inte skall ha vinst i både dåliga och bra tider utan de skall läggs undan i dem bra tiderna.

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25