Helgsnack: Vad tycker du om uppskalningstekniker?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hoppitoss:

Inland funderar jag på detta då all teknik för uppskalning börjar ta upp ganska stora ytor i kretsarna, räknade lite och fick det till 20% på vissa kretsar! Tänk vilken skillnad i prestanda om dom istället hade vanliga kretsar med endast ljusberäkning som "extra". Kanske man kunde köra Ljusberäkning i realtid om man tog bort "Tensor cores" och dylika uppskalningsdedikerade områden.

Absolut jag håller med, det är lite synd att AMD gått All-In på detta och inte släppt ett rent rasteriseringskort så att kunderna kan välja.
7900 GRE & 6750 GRE hade ju kunnat fylla den positionen.

Visa signatur

*5600|B350M-A|32GB|A750|GX750W|Core V21|280AIO|1TB+2TB.

AMD Ryzen 5(Zen3) @4891|Asus Prime|Corsair 2x16 RGB PRO 3200C16 @3800C18|Intel Arc LE @2740MHz|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 3.0x2 Kingston A1000 1500/1000 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Samsung 1TB i RAID 0.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ryzer:

Det är ett nödvändigt ont när vi går mot högre upplösning.

Än så länge.

Permalänk
Medlem

Undviker uppskalning om jag kan. Jag gör ett undantag för Ray-Tracing, då teknologin ännu inte är mogen där, men för renodlad rasterisering så använder jag inte uppskalning och kommer inte heller någonsin använda uppskalning.

FG däremot är jag fullständigt emot och skulle aldrig röra det ens med en påle. För det första så ökar det oundvikligen latensen och för det andra så är de inte representivt av aktuell game-state.

Sedan så tycker jag de är roligt hur folk hela tiden vill påstå att DLSS är "bättre än native". Jag utförde själv en blindad studie i fjol om just detta och även om resultaten inte var avgörande, pga av mängden datapunkter, så påvisade deltagarna en märkbar preferens för grafik i nativ upplösning, över uppskalad.

Visa signatur

| Corsair Obsidian 1000D | AMD Ryzen 9 5950x 3.4 GHz(5 GHz boost) med Corsair iCue H170i Elite Capellix | Asus ROG Crosshair VIII Dark Hero | G.Skill Trident Z neo, 2x16GB 3600MHz C16 | ROG Strix LC GeForce 3090 Ti 24GB | 1x Seagate FireCuda 520 1TB, 1x Samsung 850 EVO 250GB, 1x Samsung 970 EVO 1TB, 2x 1TB HDD, 1x Seagate Ironwolf 16TB HDD | Corsair AX860i | ASUS PG279Q & ASUS XG27AQM|

Permalänk
Medlem
Skrivet av 0cool:

En 3D-scen består i grund och botten av ett antal trianglar som är definierade med tre punkter och ett regelverk för hur pixlarna däremellan skall se ut.

Grafikkortets roll är att implementera regelverket 1) snyggt och 2) snabbt, och dessa är oftast motpoler. Ju snyggare desto långsammare, ju snabbare desto fulare.

Äkta eller falskt saknar därför mening i sammanhanget kan jag tycka, det handlar om snyggt vs snabbt. Om algoritmerna samlas under begreppet "shaders" eller "upscalers" kan kvitta tycker jag. Det är resultatet som räknas.

DLSS & co är därmed intressanta i den mån de lyckas höja hastigheten utan att sänka snyggheten, och det tycker jag DLSS lyckas med rätt ofta (Har ingen erfarenhet av FSR).

Det är till och med så att den extra hastigheten man får gör att man kan slå på "mer snygghet" än man annars hade kunnat. Att man tappar lite upplösning kan vara en nettofördel om man exempelvis kan få bättre ljussättning istället.

Tack vare DLSS och RR kan jag exempelvis köra Cyberpunk med path tracing, vilket jag tycker är det snyggaste sättet även jämfört med att köra det i dubbla upplösningen utan path tracing.

Personligen har jag väldigt svårt för tearing och liknande artefakter och uppskalning medför alltid en risk för det. Sen är det såklart ett till största del lösbart problem så välkomnar fortsatt utveckling på området.

När det kommer till Frame Generation dock är jag inte alls lika positiv. Det är en styggelse till att särkoppla input delay från rendering delay. Alltså att din input och vad som visas inte är i sync eftersom en genererad frame inte kan ta hänsyn till huruvida du skickat ny input eller inte då det inte går igenom spelmotorn. Så i de fall man vill använda funktionen, alltså när man får för dåliga FPS utan, så blir resultatet en otroligt obehagligt svampig upplevelse för mig, det känns inte ett dugg responsivt. I situationer när man redan har bra frames men vill maxa sin skärm till exempel så är det inte lika påtagligt men det ger inte alls samma boost i responsivitet som att t.ex. skruva ner inställningarna för att nå samma FPS native. Så spel som mer eller mindre kräver frame generation för att få rimlig FPS går för mig direkt bort.

Permalänk
Medlem

Tekniken intresserar mig inte allt för mycket, använder aldrig det.

Visa signatur

ASRock X570 PG Velocita | AMD 5800X | Kingston 64GB CL16 3600 | AK620 w/ ROG STRIX XF 120
PowerColor Red Devil RX 6950 XT | Sound BlasterX AE-5 Plus | Enthoo Pro TG | D30 6x140mm | D30 2x120mm
BenQ PD3200Q | BenQ GW2480 | Sennheiser HD 560S | MOUNTAIN Everest Max | Roccat Kone XP

Permalänk
Medlem

Känner mig kluven. Ogillar artifakterna som dlss och framegen ger. Men samtidigt så är det, mer eller mindre, det enda som gör de senaste spelen "spelbara" med högsta inställningarna på.

Permalänk
Medlem

Har man lite billigare grafikkort som jag så är det riktigt skönt att ha tillgängligt. Ibland är det skillnaden mellan spelbart eller inte, som med Alan Wake II. Även mer lättdrivna spel har nytta av det ibland om man vill dra upp grafiken men ändå ha höga fps. Mitt RX 6600 är absolut inte dåligt och i 1080p så är det inte ofta jag behöver uppskalning men det är skönt att ha för ibland har man inget val.

Visa signatur

Spel/multimedia burk: ASUS Prime B660-Plus D4. PNY CS2140 M.2 NVMe Gen 4 500GB. Kingston Fury 16GB (2x8GB) DDR4 3200MHz. Intel Core i3 12100F 3.3 GHz 12MB. DeepCool AG400. PowerColor Radeon RX 6600 8GB Fighter. DeepCool PK650D 650W. Kolink Observatory HF Mesh. Skärm: Samsung 65" Q77C 4K QLED. Ljud: Yamaha 5.1 förstärkare. XTZ 93:22 frontar, Eltax Monitor III bak. Audio Technica ATH-M50x

Permalänk
Medlem

Jag tycker det är riktigt dåligt och att det blir otroligt suddigt vilket gör det ospelbart för mig.

Visa signatur

12900K | 32GB 6000 DDR5 | 3090 FE | PG259QN |

Permalänk

tekniken är inte mogen än det ser fortfarande ganska lågupplöst ut tyvärr och mycket artefakter som förstör och det gäller alla 3 alternativen som finns DLSS, FSR och intels variant XeSS eller vad den nu heter alla ser bedrövliga ut på 1440p eller lägre native upplösning till den mån att jag personligen hällre drar ner upplösningen till nått lägre bara och får typ samma bildkvalisort.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem

Själv ser jag ingen poäng med det med min hårdvara. Det skulle vara när det kommer ett spel som inte ger de minst 100+ FPS jag har nu när jag spelar i 4K. Ärligt talat uppfattar jag inte skillnaden mellan 100 och 150 FPS.

Visa signatur

Gigabyte UD AX,
Intel i7 13700KF, Arctic Freezer III 280mm. Corsair Dominator Platinum 32GB,
XTX Radeon RX 7800 XT Speedster MERC 319 Black,
Samsung Odyssey G7 Neo "32
Phanteks XT Pro Ultra chassi. Garuda Linux/Windows 11.

Permalänk
Medlem

Förstår inte heller alla dessa klagomål...det finns så mkt produkter/saker i vår vardag som är konstruerade med "fusk" teknik för att ligga i framkant. Det är ju det ny teknik handlar om. Annars hade man också fortsatt förlita sig på "ren kraft" i bilar t.ex och använt riktiga bensinmotorer och inte "fuska" med turbo, el och annat tjafs. Billigare komponenter...TV-apparater som Samsung t.ex använder ju mjukvara för att förbättra bilden som ett slags filter istället för att ha kraften i hårvaran som Panasonic t.ex använder. Jag tycker DLSS osv är fruktansvärt bra! Sen fungerar det absolut sämre och bättre beroende på speltitlar. Men tar man Alan Wake 2 som exempel. Med både DLSS, RT och FG påslaget så flyter spelet oerhört bra och bilden är fantastisk! Ruskigt vacker grafik utan artefakter eller tearing. Sedan fungerar det sämre på Banishers t.ex men där kan man köra native för det är inte lika krävande.

Kortfattat så är det bra att tekniken finns och valmöjligheten att aktivera det och det kommer förmodligen bara bli bättre och bättre och användas mer. Ny teknik som sagt för att fortfarande ha vacker bild men pumpa ut mer fps...om bilden är bra, flytet är bra och du har höga fps...varför klaga? Och det ger svagare grafikkort en chans att ha just bägge delarna.

Visa signatur

Fractal Design Define R5 | AMD Ryzen 9 5900x | PNY RTX 4080 Verto 16GB | Corsair Vengeance 32GB LPX 3600Mhz | ASUS B550-F Gaming ROG STRIX | Noctua NH-U12S | Seasonic Focus GX-750W Gold ATX 3.0| LG 34GN850 Ultrawide 34" 144Hz

Permalänk
Medlem

Jag gillar DLSS om jag använder Quality settings, inte någon fantast av FG ännu.
Det som är roligt är ju att det blir bättre och bättre.
Negativa just nu är att utgivare kanske väljer att skita i att optimera spel för att man kan ju bara använda DLSS och få duglig FPS.

Visa signatur

Intel® Core™ i5-12600K | Noctua NH-U14S | Corsair 32GB DDR5 5600MHz CL36 | MSI Z690 Pro | Gigabyte RTX 4070 Super Aorus Master | Adata XPG Gamix S50 Lite | Fractal Design Define R7 White | 5 x Noctua NF-A14 PWM | Corsair RM750x | Dell S3222dgm | Win 11 |

Permalänk
Medlem

Ytterligare ett verktyg i verktygslådan, i vissa spel ser Quality lika bra ut, i vissa spel är det not great. Överlag är det fortfarande mest useful när man vill kunna köra lite högre raytracing med spelbara FPS, och då är det oftast kortare sträckor, inte många spel där jag lagt faktiskt många timmar i att spela med RT på.

Är tacksam att det finns som alternativ, men vill gärna inte att det blir nödvändigt, så att säga.

Körde igenom Pacific Drive med både FSR och frame gen, och det funkade och såg utmärkt ut, det är ju också den sortens spel som lämpar sig väl för det både i stil och i det faktum att latens inte märks av mycket, och bara det faktum att stämningen är sådan stor del av gameplay där, så att få ut bästa möjliga grafik spelar verkligen roll.

Visa signatur

Gamingrigg: MEG x570 ACE, 5950X, Ripjaws V 32GB 4000MT/S CL16, 6800XT Red Devil LE, HX1200i.
Laptop: XPS 9570 x GTX 1050 x 8300h + 16GB Vengeance 2666Mhz + Intel AX200
Valheim server: i7-8559 + Iris Plus 655 + 32GB + 256GB
Printers? Yes. Ender 5, Creality LD-002R, Velleman VM8600, Velleman K8200

Permalänk
Medlem

Kör 99.99% i 1080p Native high/ultra 60fps+ (att ha "råd" eller vilja lägga pengar på hårdvara för 1440p eller 4K finns inte)
Uppskalning ser inte bra ut i 1080p, jämför med hur det ser ut i 1440p eller 4K.

Visa signatur

| R7 3800x | be quiet! Dark Rock 4 Pro | Gigabyte X570 Aorus Elite | Aorus RGB 2x8GB 3200mhz cl16 |
| Nvidia RTX 2060 Super | Kingston A2000 250GB + A2000 1TB + KC2500 2TB | Corsair RM750 | Fractal Design Meshify C |

Permalänk
Medlem

Kan fungera bra
4K, quality mode, med senaste versionen av DLSS.
DLSS frame generation i spel liknande Microsoft Flight Simulator.

Fungerar mindre bra
1080p / 1440p.
Äldre versioner av DLSS.
FSR, även senaste versionen.
Frame generation, i spel med lite hastigare rörelser, tillsammans med för låg bilduppdatering / upplösning som utgångspunkt.

Permalänk
Medlem

Tycker kvaliten är såpass bra på dessa redan idag teknologier att det oftast är värt det, och snart kommer ju PS5 pro med 8k rez så.... Dessutom slänger jag inte 20kkr/2år på GPU så det är välkommet ur den synvinkeln.

Sent det här med "fejk" och inte är nästan rent trams då det redan sker 20 processingsteg på texturdata m.m ändå så... en spelmotor är inte bara en bildvisare som visar texturer i max upplösning 1:1.

Antialiasing, tesselring, post-processing, motion blur, depth-of field, ljussättningen kan göras på 200 olika sätt, skuggor kommer på, och så vidare. Så det finns redan miljoner "fejkpixlar" i varje frame i någon form.

Visa signatur

|[●▪▪●]| #Lekburk#: Ryzen 3700X >-< GB-X570-AE >-< 32GB DDR4 >-< MSI RTX 3070 >-< 970 EVO 1TB SSD>--
--< Arctic Freezer 34 >-< FD Define R4 >-< Seasonic F.+ 650W >-< Acer XF270HUA >-< AOC Q2778VQE >--
#Servering#: Ryzen 1700@3,6GHz >-< Prime X470 Pro >-< 16GB DDR4 >-< GTX 1030 >-< 970 EVO 500GB SSD >--
--< Stockkylare >-< Antec P182 >-< Silver Power 600W >-< Samsung 245T |[●▪▪●]|

Permalänk
Medlem

Får ju ner strömförbrukningen så varför inte.

Visa signatur

Ryzen 7 5800x, lg 27gl850, rx 7800 xt

Permalänk
Medlem
Skrivet av RHWarrior:

Tycker kvaliten är såpass bra på dessa redan idag teknologier att det oftast är värt det, och snart kommer ju PS5 pro med 8k rez så.... Dessutom slänger jag inte 20kkr/2år på GPU så det är välkommet ur den synvinkeln.

Sent det här med "fejk" och inte är nästanrent trams då det redan sker 20 processingsteg på texturdata m.m ändå så... en spelmotor är inte bara en bildvisare som visar texturer i max upplösning 1:1.

Antialiasing, tesselring, post-processing, motion blur, depth-of field, ljussättningen kan göras på 200 olika sätt, skuggor kommer på, och så vidare. Så det finns redan miljoner "fejkpixlar" i varje frame i någon form.

Pff, ''8k'' som egentligen är utdragen FSR3 900P.. PS5'an skulle väl ha 8k sa de också? Ps4 skulle ju ha 4k 60FPS..

Sony kanske ska tackla 1080P och 60FPS före ta sig att 4k eller 8k

Eller ja.. ett GTX 1060 klarar ju också av 4k om man endast ska gå efter just.. upplösningen.. sedan skita i allt annat.

Så, ta det där ''8k'' snacket med en rejäl nypa salt, Sony har en tendens att överhajpa konsolen..

Sedan är enligt tester, knappt någon skillnad på kvaliteten 4K mot 8K.. om man ska tro på LTT.

PS5 till PS5 Pro är inte en superduper uppgradering, samma prolle samma RAM, enda är 6600>7800 uppgradering.

Visa signatur

Make Sweclockers Great Again.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pågenbröd:

Pff, ''8k'' som egentligen är utdragen FSR3 900P.. PS5'an skulle väl ha 8k sa de också? Ps4 skulle ju ha 4k 60FPS..

Sony kanske ska tackla 1080P och 60FPS före ta sig att 4k eller 8k

Eller ja.. ett GTX 1060 klarar ju också av 4k om man endast ska gå efter just.. upplösningen.. sedan skita i allt annat.

Så, ta det där ''8k'' snacket med en rejäl nypa salt, Sony har en tendens att överhajpa konsolen..

Jo det var menat som ett skämt givetvis, såg en notis om rykten om vad de ska klämma in i just ps5:an, men det är just rykten, där i sak 8k-punkten var den minst relevanta.
Idag kämpar snittGPU (konsoll eller PC) med äkta 4k ofta som det är i godtycklig spelmotor på ultra och speciellt med RT, och sen så spelar ju TV/display och avstånd till den roll om 8k gör mycket mer än 4k.

Börja med att få 4K att se bra ut och gå som en skållad råtta (se Doom Eternal) så kan tillverkarna oroa sig för 8k och 16k sen.

Visa signatur

|[●▪▪●]| #Lekburk#: Ryzen 3700X >-< GB-X570-AE >-< 32GB DDR4 >-< MSI RTX 3070 >-< 970 EVO 1TB SSD>--
--< Arctic Freezer 34 >-< FD Define R4 >-< Seasonic F.+ 650W >-< Acer XF270HUA >-< AOC Q2778VQE >--
#Servering#: Ryzen 1700@3,6GHz >-< Prime X470 Pro >-< 16GB DDR4 >-< GTX 1030 >-< 970 EVO 500GB SSD >--
--< Stockkylare >-< Antec P182 >-< Silver Power 600W >-< Samsung 245T |[●▪▪●]|

Permalänk
Avstängd

Är inte ett stort fan av dessa tekniker, även om jag alltid har använt NVIDIA.

Native resolution for the win

Permalänk
Medlem

Många som kör DLSS och verkar nöjda. Hur ser det ut på FSR sidan?

Permalänk
Medlem
Skrivet av n0kturnal:

Många som kör DLSS och verkar nöjda. Hur ser det ut på FSR sidan?

Jag tycker det fungerar helt ok i 1080p men sett många andra klaga så jag kanske är fel person att fråga.

Visa signatur

Spel/multimedia burk: ASUS Prime B660-Plus D4. PNY CS2140 M.2 NVMe Gen 4 500GB. Kingston Fury 16GB (2x8GB) DDR4 3200MHz. Intel Core i3 12100F 3.3 GHz 12MB. DeepCool AG400. PowerColor Radeon RX 6600 8GB Fighter. DeepCool PK650D 650W. Kolink Observatory HF Mesh. Skärm: Samsung 65" Q77C 4K QLED. Ljud: Yamaha 5.1 förstärkare. XTZ 93:22 frontar, Eltax Monitor III bak. Audio Technica ATH-M50x

Permalänk
Medlem

Jag ser hellre att det finns bra uppskalningsteknik än att det inte finns det. Ingen tvingar någon att använda det.
För min del varierar det mellan spel. Vissa fungerar bra med uppskalning medans andra ser skit ut.
Om jag använder uppskalning använder jag endast DLSS Quality och aldrig lägre.

Visa signatur

hellre mer fps på skärmen än pengar på banken

Permalänk
Medlem

Sevärd video som även inkluderar dlss.

Dlss ser ofta överlag bättre ut än native 1080p ihop med taa. Men dlss eller fsr fungerar bäst i 1440 eller högre. Dlss vinner än idag i alla upplösningar tyvärr. Även i amd sponsrade titlar.

Och en annan lite orelaterad till ovan

Permalänk
Medlem

Skulle gärna se att de lägger till CRT-shaders på OS/grafikkortsdrivrutins-nivå. CRT-shaders kan göra att lågupplösta spel ser bättre ut.

Visa signatur

“The dollar is our currency, but it's your problem.” -John Connally, President Nixon's Treasury Secretary to a group of European finance minsters
"Keep the Russians out, the Americans in, and the Germans down" -NATO Secretary General, Lord Ismay

Permalänk
Medlem

DLSS Quality idag ser jag oftast ingen skillnad på, så det är ingen vitts att inte ha det aktivt givet att spelet inte har en dålig implementering då. I Control såg jag i vissa täta galler att det blev någon artefakt (testade aldrig om det inte syntes utan), och i Death Stranding tänkte jag aldrig på eftersläpningen av de flygande stenarna förens de släppte fix för det.

FG har jag kört i Hogwarts Legacy, det märks lite grann i scenbyte och vid laddskärm med hack/artefakt, men inget jag märkt under spelets gång. Utan man kan njuta av full Ultra + Ray Tracing och hög FPS.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Goedendag:

Skulle gärna se att de lägger till CRT-shaders på OS/grafikkortsdrivrutins-nivå. CRT-shaders kan göra att lågupplösta spel ser bättre ut.

Det går faktiskt att få till, fast man får göra en del jobb själv då, så om målet var att göra det lätt för alla andra så är det ju inte riktigt där.
NVIDIA Freestyle (del av Geforce Experience, och gissningsvis även nya NVIDIA-appen) kan köra ReShade-shaders, inkl CRT.

https://github.com/crosire/reshade-shaders/tree/nvidia

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk
Medlem

I 90% av fallen tänker jag inte på om det är 1440 eller 4k jag tittar på i spel, så för all del skala på när det är mycket trianglar på skärmen eller mycket RT på en gång.

Visa signatur

No man is free who is not master of himself

Permalänk
Medlem

Jag tycker att det är cool teknik för att energieffektivisera typ en Steamdeck eller laptop. På stora energihungriga kort som en 4090 känns det lite märkligt. Själv körde jag igenom Control med både Raytracing och DLSS på med mitt 3080 i 1440p och det rullade på mycket fint och tyckte inte jag kunde direkt märka av några artefakter. Men har spelet ingen nice raytracing kan jag likväl skippa DLSS också.

Permalänk
Medlem

https://www.tomshardware.com/tech-industry/manufacturing/chip...

Tror inte det är något som kommer gå över, senaste åren ökar priset per transistor, att öka prestanda per transistor är svårt. Den mesta prestandaökningen historiskt är att för att gick att få fler transistorer (grafikkärnor, minne, etc.) för samma pengar som året innan. Så är det absolut inte längre och kommer troligen inte återkomma