Core i9-14900KS sätter redan nya världsrekord

Permalänk
Melding Plague

Core i9-14900KS sätter redan nya världsrekord

Intel har precis lanserat den nya toppmodellen i Raptor Lake Refresh-familjen men redan har den använts för att slå flera hastighetsrekord.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

10 GHz

Undrar om någon inom kort kommer spränga den magiska 10 GHz-gränsen då? Känns som det är nära nu!

omformulering
Visa signatur

AMD Ryzen 7 7800X3D • ASUS TUF Gaming B650-Plus WiFi • Noctua NH-D15
XFX Radeon RX 6950 XT Speedster MERC 319 • MSI Optix MAG271CQR • Dell UltraSharp U2515H
G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 • WD Black SN750 NVMe SSD 1 TB • Crucial P3 Plus NVMe SSD 1 TB
Phanteks P600S • ASUS TUF Gaming 850W Gold • Logitech Craft Keyboard • Logitech MX Master 3

Permalänk

Jag trodde världsrekord var i enheten KW och de hade sprängt 10KW värmeutveckling på cpun.

Permalänk
Medlem

Om man Kike gamer melds videos så visar det att denna CPU är rena katastrofen. Att ens intel släpper nått sånt här piss. Visar strömförbrukning på 374w multitrådad användning och tar man bort strömlåsningen så ligger den på 508w och det är enbart CPU.
Runt 6% högre performance än 14900k och drar betydligt mer och har en temp på 118grader. Nä tack intel, tacka vet jag amd

Permalänk
Medlem

Revenge of netburst.

Nu skall äntligen killarna bakom netburst få visa att dom hade rätt 20 år sent... Intel will be Intel, vi var inte först till 1GHz men vi skall fan bli först till 10.

Visa signatur

Du som inte behärskar när du skall använda de och dem så finns en mycket enkel lösning. Skriv dom så blir det inte fel.
Första egna datorn -> ZX Spectrum 48k '82.
Linux Mint, Asus B550-F, Ryzen 5600X, LPX 64GB 3600, GT730

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ghuntax:

Om man Kike gamer melds videos så visar det att denna CPU är rena katastrofen. Att ens intel släpper nått sånt här piss. Visar strömförbrukning på 374w multitrådad användning och tar man bort strömlåsningen så ligger den på 508w och det är enbart CPU.
Runt 6% högre performance än 14900k och drar betydligt mer och har en temp på 118grader. Nä tack intel, tacka vet jag amd

Ja ä inte bitter

Visa signatur

"De tillverkares komponenter som just jag råkar ha i min dator är bäst, det vet jag för jag var dum nog att betala för det" (:

Permalänk
Medlem

Någonstans lite häftigt, men med tanke på Intels processers energieffektivitet så kollar jag på AMD processorer till uppgraderingen av min HTPC...

Visa signatur

Min Dator: AMD 3600 | GTX 680 | 16 GB RAM | Asus X570 Prime | Fractal Design Arc R2 | Thermalright Silver Arrow | Dell U2412M | Ibm Model M

Permalänk
Medlem
Skrivet av immutable:

Undrar om någon inom kort kommer spränga den magiska 10 GHz-gränsen då? Känns som det är nära nu!

Hade aldrig trott för 20 år sedan att det skulle ta så länge att nå 10ghz. I takten vi ökade MHz då gick vi från 1 till 2ghz på ett par år. Dubblar vi vartannat år borde vi vara på 2thz nu men frekvenser har inte ökat på samma sätt som utrymme där vi är på Terabyte.

Visa signatur

Asus B650 TUF, Ryzen 7600X, 32GB 6000mhz DDR5, Corsair RM1000X, Powercolor 6900XT Red Devil Ultimate, 360mm Corsair AIO, MSI Velox 100P Airflow. Kingston KC3000 M.2.

Permalänk
Moderator
Moderator
Skrivet av hölmiz:

Någonstans lite häftigt, men med tanke på Intels processers energieffektivitet så kollar jag på AMD processorer till uppgraderingen av min HTPC...

Alltså om den inte går i minst 9GHz så är det väl ingen mening med en HTPC?

Skämt åsido - beroende på vad du vill göra med din HTPC så har Intel dock en rad fina ~10W TDP-chip, använder dem själv på flera håll medan det är AMD i min huvudsakliga dator.

Då handlar det dock om HTPC i den mening att den spelar upp musik/video/streaming, inte någon gaming, vilket såklart är en annan femma.

Senaste N100/200/300 osv. är jag inte så påläst på ännu, men de är väl hela vägen nere på 6W-7W TDP.

Förtydligande. :P
Visa signatur

*-<|:C-<-<

Nytt namn, samma bismak.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ghuntax:

Om man Kike gamer melds videos så visar det att denna CPU är rena katastrofen. Att ens intel släpper nått sånt här piss. Visar strömförbrukning på 374w multitrådad användning och tar man bort strömlåsningen så ligger den på 508w och det är enbart CPU.
Runt 6% högre performance än 14900k och drar betydligt mer och har en temp på 118grader. Nä tack intel, tacka vet jag amd

Jag tror inte att det är ett bekymmer för de som är intresserade av att köpa den. Det är inte en CPU för gemene man.

Visa signatur

Skriv jätteintressant information här.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Daemon:

Alltså om den inte går i minst 9GHz så är det väl ingen mening med en HTPC?

Skämt åsido - beroende på vad du vill göra med din HTPC så har Intel dock en rad fina ~10W TDP-chip, använder dem själv på flera håll medan det är AMD i min huvudsakliga dator.

Då handlar det dock om HTPC i den mening att den spelar upp musik/video/streaming, inte någon gaming, vilket såklart är en annan femma.

Senaste N100/200/300 osv. är jag inte så påläst på ännu, men de är väl hela vägen nere på 6W-7W TDP.

Ja, det är en HTPC med Steam OS holo Iso som operativsystem. Har en Apple tv som sköter media delen. Kollar på prestanda i program så som yuzu (eller lämpligt derivat), Cemu, dolphin etc. Botw i 4k? Ja tack! Så kollar på 5600x eller möjligtvis 5700 x3d.

Visa signatur

Min Dator: AMD 3600 | GTX 680 | 16 GB RAM | Asus X570 Prime | Fractal Design Arc R2 | Thermalright Silver Arrow | Dell U2412M | Ibm Model M

Permalänk
Medlem
Skrivet av Varg:

Jag tror inte att det är ett bekymmer för de som är intresserade av att köpa den. Det är inte en CPU för gemene man.

Nä men den är knappt alls nån skillnad från 14900k förutom att man lär ha ett eget mindre kärnkraftverk hemma på gården te cpun. Amd drar 3-4 gånger så lite ström och runt 50 grader svalare.

Man kan inte komma och säga att det är en bra CPU för i helheten är det en flopp från ovan

Permalänk
Medlem

Helt galet. Att det går att trycka in så mycket effekt utan att CPUn brinner upp. Att bygga pålitliga CPUer det är intel bra på. När man kör denna CPUn i standard nivå så är det bara en bråkdel av effekten av vad CPUn klarar av. AMD, här har jag inte sett någon CPU som kan ta emot samma effekt med förbättrad prestanda.

Visa signatur

Ryzen 5800X ROG STRIX X570-f GAMING FlareX DDR43600 cl 14-14-14-34 EVGA FTW3 Ultra RTX 3090

Permalänk

Överklockar folk fortfarande? Då tänker jag inte på average Svensson men medlemmar här på swec.
Höll på med det för ett par generationer sedan men har nu gett upp med tanke på alla inställningar som finns i bios. Orkar helt enkelt inte krångla och kör stock på min 14700kf och tänker att jag säkert kommer försöka kräma ur några extra procent om ett par år ifall det behövs. Ligger ändå på så pass låg workload i alla spel så det känns helt enkelt inte värt det.

Visa signatur

citera för svar
Glassbilen spelar bara när det är helt slut på glass

Permalänk
Medlem

Bara en kärna? Helt ointressant.

Permalänk
Medlem

Vad blir det för FPS-boost i CS2?

Visa signatur

12900K | 32GB 6000 DDR5 | 3090 FE | PG259QN |

Permalänk
Medlem

Lite coolt att komma över 9GHz,
Men som Dalton Sleeper säger

Skrivet av Dalton Sleeper:

Bara en kärna? Helt ointressant.

Inte lika imponerande om det bara är 1 kärna.
Pentium 4 hade 1 kärna och överklockningsrekorden var över 8GHz.
Så nu, ~ 20 år senare så har vi 1GHz högre om man fortfarande bara använder 1 kärna.

Tar man Cinebench eller något annat som skalar bra med många kärnor så lär en mångkärnig processor på 3-4GHz slakta en 1-kärnig Raptor Lake Refresh på 9GHz.

Om man nu bryr sig om prestanda och inte bara klockfrekvens för sakens skull.

Permalänk
Medlem

Stor tumme upp!

Visa signatur

Star Citizen ❤

Permalänk
Medlem
Skrivet av Daemon:

Senaste N100/200/300 osv. är jag inte så påläst på ännu, men de är väl hela vägen nere på 6W-7W TDP.

Intel® Processor N100
Total Cores 4
TDP 6 W

Intel® Core™ i3-N305 Processor
Total Cores 8
TDP 15 W

N100 verkar ganska populär inom sin nisch.
Ger väl ganska bra prestanda i förhållande till strömförbrukningen.

Men...
Max # of Memory Channels: 1
Max Memory Size: 16 GB

Samt begränsad mängd PCI-E banor.

Gör att i vissa scenarion där CPU prestandan kanske hade räckt så kan andra begränsningar vara där det tar stopp.
Men beror ju på vad man ska använda det till.

Men sett till hyfsad CPU prestanda till låg strömförbrukning ska de vara bra och åtminstone N100 är ganska billig också.

Permalänk
Medlem

Snart kanske Intels gamla profetia om 10Ghz inträffar då, bara några decennier försent.
10Ghz, processorerna kommer vara snabbare än hjärnan, översätta tal i realtid osv spånade den tidens krönikörer. 😅
Det var på den tiden man mätte kraften i Mips 😂
Det senare inträffade väl för väldigt länge sedan iofs.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ghuntax:

Nä men den är knappt alls nån skillnad från 14900k förutom att man lär ha ett eget mindre kärnkraftverk hemma på gården te cpun. Amd drar 3-4 gånger så lite ström och runt 50 grader svalare.

Man kan inte komma och säga att det är en bra CPU för i helheten är det en flopp från ovan

Och vart är amds världsrekord försök? Tror knappast dem klarar temp eller högre frekvenser speciellt bra

Att klaga på temp och förbrukning vid rekord är som att klaga på bensinkostnaden på ens F1 bil på race dagen.

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hassel fd Jompenleet:

Överklockar folk fortfarande? Då tänker jag inte på average Svensson men medlemmar här på swec.
Höll på med det för ett par generationer sedan men har nu gett upp med tanke på alla inställningar som finns i bios. Orkar helt enkelt inte krångla och kör stock på min 14700kf och tänker att jag säkert kommer försöka kräma ur några extra procent om ett par år ifall det behövs. Ligger ändå på så pass låg workload i alla spel så det känns helt enkelt inte värt det.

överklockas fortf friskt på LAN när gubbarna får för sig att mäta e-penis med 3dmark

men casual så brukar det ju räcka att höja lite TDP limits så saker boostar bättre. mer än så känns krångligt

Visa signatur

RetroPC samlare av högsta nivå.
medlem 504 på sweclockers
https://timmynator.se

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hassel fd Jompenleet:

Överklockar folk fortfarande? Då tänker jag inte på average Svensson men medlemmar här på swec.
Höll på med det för ett par generationer sedan men har nu gett upp med tanke på alla inställningar som finns i bios. Orkar helt enkelt inte krångla och kör stock på min 14700kf och tänker att jag säkert kommer försöka kräma ur några extra procent om ett par år ifall det behövs. Ligger ändå på så pass låg workload i alla spel så det känns helt enkelt inte värt det.

Jag sätter min CPU i all cores.
Sedan letar jag efter den punkt där jag får ut mest hz och bra värme.
För varmt sänker jag hz.

Det ska vara cool 😎 att spela

Visa signatur

Lightsaber - Black armour - and balls!

Permalänk
Medlem

Vad detta testet egentligen bevisar är hur överdimensionerade och stryktåliga Intels processorer är.
Att det finns otroligt headroom för den som kan och vill tweaka till max.
För gemene man som köper denna processor för vanligt bruk så ligger strömförbrukningen betydligt lägre stock.
Den informationen är dock föga intressant i och med målgruppen denna processor har.

14700K är vägen att gå med mest bang for buck i dagsläget från Intel om vi snackar vanlig svensson.

Var är AMD's konkurrerande processor för detta segment? Finns det ens någon konkurrent från röda laget?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedishchef_90:

Och vart är amds världsrekord försök? Tror knappast dem klarar temp eller högre frekvenser speciellt bra

Att klaga på temp och förbrukning vid rekord är som att klaga på bensinkostnaden på ens F1 bil på race dagen.

Ja pratar inte om försöket. Ja pratar om cpun i helhet så som vi konsumenter använder den.

14900ks i min mening och otroligt många andra är rena rama floppen. Varför köpa den när du kan köpa 14900k för mycke mindre och är bara runt 5% skillnad i performance men ks är brinnande varm samt äter el till frukost och ännu mer där till

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ghuntax:

Varför köpa den när du kan köpa 14900k för mycke mindre och är bara runt 5% skillnad

De flesta har toppmodeller. Intel har tidigare t.ex haft "extreme edition" som också varit tokdyra, och de säljer. Samma gäller t.ex bilar, varför köpa en bmw m5 när man kan köpa en 535, 528, 520 och de är billigare på alla sätt, lika rymlig osv, bara några % lägre toppfart, acceleration mm.

Om man drar resonemanget vidare.. Varför köpa en 14900k när man kan köpa nivån under för lägre pris och några % tapp?
Och varför köpa den när man kan köpa ännu en mindre som drar ännu mindre ström, för ytterligare några % tapp?
Rulla på i ett antal steg med samma resonemang.

Till slut sitter man där med en celeron eller sempron eller motsvarande som går i krypfart, men den är billig! och den drar nästan ingen ström alls, men den känns lika snabb som en utmattad snigel i en burk med klister.

Vissa vill ha den där allra högsta prestandan, av diverse olika skäl, och de har råd. Låt dom då köpa den.

Det är ju ganska givet att mer prestanda drar mer ström, och då det är dess mest högpresterande modell så självklart kostar det på elräkningen också. Det där kommer så småningom optimeras bort i kommande generationer och vi får modeller som bara drar 1/8 så mycket ström, utvecklar 1/8 så mycket värme och går i samma hastighet, men då finns säkert nån ny toppmodell som går i 12-14 GHz och lastar 700w vid världsrekordförsöken, nedsänkt i flytande kväve.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ghuntax:

Ja pratar inte om försöket. Ja pratar om cpun i helhet så som vi konsumenter använder den.

14900ks i min mening och otroligt många andra är rena rama floppen. Varför köpa den när du kan köpa 14900k för mycke mindre och är bara runt 5% skillnad i performance men ks är brinnande varm samt äter el till frukost och ännu mer där till

KS modellern är enbart showoff, dem är till för de 5% som vill ha det bästa att OCa

AMD, bortsett från threadripper, har varit en katastrof att överklocka.

För vissa är el gratis, genom hyran eller solceller/batteri sen ersätter effekten en el radiatorer som ändå skulle varit på.

Att tro att KS modeller är en Svensson produkt är lite fel tänkt.
Amds 7950x är ju inte heller den någon blyg effekt förbrukare och den vill ju alltid boosta till 95C
https://videocardz.com/newz/amd-ryzen-9-7950x-gets-overclocke...

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk
Medlem
Skrivet av wibbe44:

Vad detta testet egentligen bevisar är hur överdimensionerade och stryktåliga Intels processorer är.
Att det finns otroligt headroom för den som kan och vill tweaka till max.
För gemene man som köper denna processor för vanligt bruk så ligger strömförbrukningen betydligt lägre stock.
Den informationen är dock föga intressant i och med målgruppen denna processor har.

14700K är vägen att gå med mest bang for buck i dagsläget från Intel om vi snackar vanlig svensson.

Var är AMD's konkurrerande processor för detta segment? Finns det ens någon konkurrent från röda laget?

Amd 7800x3d spöar intels processorer samt är mer Bang for the buck än de intel har att komma med. 7800x3d kostar 4400kr nu

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedishchef_90:

KS modellern är enbart showoff, dem är till för de 5% som vill ha det bästa att OCa

AMD, bortsett från threadripper, har varit en katastrof att överklocka.

För vissa är el gratis, genom hyran eller solceller/batteri sen ersätter effekten en el radiatorer som ändå skulle varit på.

Att tro att KS modeller är en Svensson produkt är lite fel tänkt.
Amds 7950x är ju inte heller den någon blyg effekt förbrukare och den vill ju alltid boosta till 95C
https://videocardz.com/newz/amd-ryzen-9-7950x-gets-overclocke...

Nä visst 7950x drar lite ström men är inte i närheten av vad intel drar eller hur varm dom blir.

Amd behöver man inte klocka.

Det finns tre egenskaper man ska kika på:
- hur cpun presterar
- hur mycket ström drar cpun
- hur varma cpun blir

Och där har amd övertaget

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ghuntax:

Nä visst 7950x drar lite ström men är inte i närheten av vad intel drar eller hur varm dom blir.

Amd behöver man inte klocka.

Det finns tre egenskaper man ska kika på:
- hur cpun presterar
- hur mycket ström drar cpun
- hur varma cpun blir

Och där har amd övertaget

I världsrekord försök så lär man ju enbart bry sig om det första.
Att amd har ett övertag på energieffektivtet absolut men för gamers som spelar 10-20h i veckan så blir det några kronor extra i elräkning.
Kör man dessutom amd gpu så drar den ganska mycket mot vad den levererar i dem lägre klasserna.

Hur varmt något blir är helt irrelevant. Så länge det inte throttlar.
Tror du helt att 90C amd cpu på 65W ger mer värme än Intel på 125W och 65C? För det enda som spelar roll är effekten.

Du kommenterar i en tråd om överklockning och världsrekord. Där man dessutom lyckas använda 1.85V på cpun! Amd klarar knappt 1.35V på X3d. Där dem vart toast på SOC volten. Även fast de skall klara mer.

Man får ge Intel att de kan konstruera tåliga kretsar 😊

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25