[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows!

Permalänk

Kan tipsa om Google Chrome så man kan ladda ner Internetz.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte B550 Aorus Elite V2 | Processor: AMD Ryzen 5 5600 |
RAM: 32 GB DDR4 3200MHz CL16 Vengeance LPX | Grafikkort: Radeon™ RX 6700 XT MECH 2X 12G OC | Chassi: Montech X3 Mesh | PSU: EVGA Supernova G2 750W | Hdd: 1TB WD Blue SN550 NVMe| Speldisk: Kingston NV2 2TB| Monitor: Gigabyte G32QC 32"|

Permalänk

Nån som vet ett gratisprogram (eller ja, det får kosta nån krona med iofs) för Windows som kan geotagga bilder på ett enkelt och smidigt sätt (typ klicka på en karta, "här var bilden tagen" liksom) och som sparar det i EXIF-informationen..?

Visa signatur

Dator: MB: Gigabyte Z390 M GAMING mATX | CPU: Intel Core i9 9900K 3.6 GHz (Haswell) | RAM: Corsair 16GB (KIT) 3200Mhz Vengeance LPX | Grafikkort: ASUS GeForce RTX 3060 12GB PHOENIX V2 (LHR) | Chassi: Fractal Design Mini | PSU: Corsair RM750X 750W v2 | Optisk: ASUS BW-12B1ST Blu-Ray/DVD brännare | CPU-kylare: Noctua NH-U12S | Operativ: Windows 11 | Scanner: Canon Canoscan 9000F
Övrigt: Nintendo Switch, NES Mini, SNES Mini, Nintendo New 3DS, NES, Famicom AV, Famicom Disk System, PS3, PS5, AppleTV 4K, Synology NAS DS923+ (32GB), iPhone 14 Pro 128GB, LG OLED 55C2,

Permalänk
Medlem

Edge är verkligen suverän på att ladda ner Firefox. Kan varmt rekommendera. 7zip är också fina grejer.

Visa signatur

Skriv jätteintressant information här.

Permalänk
Medlem

Ser att tråden är gammal, men det gör väl inget!?
Bästa bildvisaren jag testat är Faststone Image Viewer, https://www.faststone.org/
Visa en bild, dra musen till högerkant och se Exif, för ner musen till nederkant åt vänster och få tillgång till massa verktyg, för musen till vänsterkant och få en verktygsmeny, för den upp till toppen och få en enkel överblick av var du är i din mapp.

Permalänk
Medlem
Visa signatur

*5600|B350M-A|32GB|A750|GX750W|Core V21|280AIO|1TB+2TB.

AMD Ryzen 5(Zen3) @4891|Asus Prime|Corsair 2x16 RGB PRO 3200C16 @3800C18|Intel Arc LE @2740MHz|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 3.0x2 Kingston A1000 1500/1000 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Samsung 1TB i RAID 0.

Permalänk
Skrivet av Dinoman:

Årets necro-revival?

njae den har varit aktiv till och från. kommer in några nya tips lite från och till ett par gånger om året.

största problemet är att processen att testa allt some en 1 man show tar en stund om jag äns ser notisen att det kommit in nya inlägg

Skrivet av Dem8n:

Den är ju dock inte gratis, hade den förut på ett jobb, riktigt skräpprogram att betala för.
Bluebeam gör allt det gör plus massor till på ett så mycket bättre sätt.

ja gratisversionen verkar slappa på ett Watermark på pdf filen så den kommer inte med i listan.

Du får gärna beskriva lite kort vad den gör.
för kollade inte äns klart videon då de hade flummat bort mig totalt efter typ 2 minuter och efter 5 fattade jag knappt vad jag äns tittade på längre.

det de snackade om var långt över vad jag var insatt i.

När du ger förslag: Glöm inte att bifoga länk till programmets hemsida samt en kort beskrivning.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rouge of Darkness:

njae den har varit aktiv till och från. kommer in några nya tips lite från och till ett par gånger om året.

ja gratisversionen verkar slappa på ett Watermark på pdf filen så den kommer inte med i listan.

Du får gärna beskriva lite kort vad den gör.
för kollade inte äns klart videon då de hade flummat bort mig totalt efter typ 2 minuter och efter 5 fattade jag knappt vad jag äns tittade på längre.

det de snackade om var långt över vad jag var insatt i.

Det är ett program för att visa vilka komponenter som belastas mest för att avgöra t.ex om grafikkortet eller processorn är flaskhalsen.

Visa signatur

*5600|B350M-A|32GB|A750|GX750W|Core V21|280AIO|1TB+2TB.

AMD Ryzen 5(Zen3) @4891|Asus Prime|Corsair 2x16 RGB PRO 3200C16 @3800C18|Intel Arc LE @2740MHz|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 3.0x2 Kingston A1000 1500/1000 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Samsung 1TB i RAID 0.

Permalänk
Skrivet av oRBIT2002:

Nån som vet ett gratisprogram (eller ja, det får kosta nån krona med iofs) för Windows som kan geotagga bilder på ett enkelt och smidigt sätt (typ klicka på en karta, "här var bilden tagen" liksom) och som sparar det i EXIF-informationen..?

Hade en app i telefonen som registrerade min position när jag var ute och fotade sen kunde man med LR lägga till GPS info per bild via tidskoden på bilden och GPS koordinaterna. Kommer inte ihåg vad appen hette men bör ju inte vara alltför svårt att hitta.

Permalänk

Kan bara inte låta bli men ett måste program är ju ändå, Rufus. 😃

Visa signatur

Låda: Fractal Design Torrent PSU:Corsair RM 1000x Moderkort: Asus ROG Strix B550-F. CPU: Ryzen 5 5600X @Stock. Minne: DDR4-3600 mhz. GPU: PowerColor Radeon Rx 7900 XTX Limited. Skärm: Samsung Odyssey G9. OS: Manjaro.

Permalänk
Skrivet av Hajnyckel:

Kan bara inte låta bli men ett måste program är ju ändå, Rufus. 😃

hmmm. trodde den var med redan faktiskt med tanke på att programmet nog snart är typ 20 år gammalt minst.

antar att det är detta du tänkte på.
https://rufus.ie/en/

hade gärna fått följa vad som gäller för länktips angående länk till programvarans hemsida och kort programbeskrivning...

skulle alla göra såhär skulle jobbet att försöka hålla listan levande vara ett heltidsjobb just sayin...

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem

Hej! Jag såg att FileZilla nämns under FTP-klienter som den bästa men jag själv har alltid kört med WinSCP. Tycker det finns en den flinka saker med just denna ur ett användarperspektiv (men det kan så klart bara vara en vanesak). Vill iaf tipsa om den

https://winscp.net/eng/index.php

Kort beskrivning:
FTP-klient med möjlighet att spara anslutningar, att ha flera aktiva samtidigt, att konfigurera hur många filer som ska kunna hämtas simultant. Basic saker. Hittade en Reddit-tråd där ”alla” hyllar WinSCP över FileZilla https://www.reddit.com/r/sysadmin/s/jJW6NZ8QHg

Visa signatur

i5 10600K @ stock med Noctua NH-U14A | Asus Prime Z490M-Plus | Palit GeForce RTX 3070 GamingPro 8GB | VENGEANCE LPX 2x16GB DDR4 DRAM 3200MHz CL16 | Fractal Design Define Mini C | Samsung 970 EVO NVMe 500GB | Samsung 860 EVO 1000GB | AOC 27G2U | Corsair RM750x V2 80+ Gold | Windows 10 Pro

Permalänk

Vet ej om någon lagt in denna men driverbooster funkar grymt bra om man vill installera nya automatiska drivrutiner till sitt nya windows

Permalänk
Medlem

Hittade ej i tråden och eftersom detta är sweclockers:
Benchmate - a benchmark verification software.
Det fungerar som ett smidigt interface för flertalet populära benchmark-program (som är inkluderade). Stödjer uppladdning av resultat direkt till hwbot.

Benchmark-program som ingår:
7-Zip
CINEBENCH (R11.5), (R15), (R15 EXTREME), (R20), (R23)
CPU-Z
GPU-Z
GPUPI
HWiNFO
PyPrime
Super PI
pifast
wPrime
y-cruncher

Permalänk

Ventoy

Ett smidigt och enkelt program för att skapa bootbara enheter med flera iso-filer som man vid boot kan välja mellan. OSS.

Nedladdning och övrig info:
https://www.ventoy.net

Permalänk
Medlem
Skrivet av Midvintersorg:

Kan tipsa om Google Chrome så man kan ladda ner Internetz.

Du menar uploada sig själv och bli eternal?

Permalänk
Skrivet av LinusTrulsson:

Hej! Jag såg att FileZilla nämns under FTP-klienter som den bästa men jag själv har alltid kört med WinSCP. Tycker det finns en den flinka saker med just denna ur ett användarperspektiv (men det kan så klart bara vara en vanesak). Vill iaf tipsa om den

https://winscp.net/eng/index.php

Kort beskrivning:
FTP-klient med möjlighet att spara anslutningar, att ha flera aktiva samtidigt, att konfigurera hur många filer som ska kunna hämtas simultant. Basic saker. Hittade en Reddit-tråd där ”alla” hyllar WinSCP över FileZilla https://www.reddit.com/r/sysadmin/s/jJW6NZ8QHg

TRor WinSCP var med när jag tog över tråden men att länken var död så ska uppdatera det om den existerar igen och uppdateras.

Skrivet av surrogate activity:

Ventoy

Ett smidigt och enkelt program för att skapa bootbara enheter med flera iso-filer som man vid boot kan välja mellan. OSS.

Nedladdning och övrig info:
https://www.ventoy.net

Har lagt till det under systemverktyg där Universal USB Installer var placerad och Rufus eftersom det ofta nämns i forumet och tydligen inte var med i listan.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk

Gamla Spacemonger v1.4 (Archives.org nerladdning): väldigt lätt utrymmesvisualiseringsprogram. Denna version av programmet släpptes i oktober 2000 och uppdateras då såklart inte längre, vilket jag missade var ett krav för listan.
Bulk Rename Utility: Namnge och numrera filer i bulk.

Foobar2000: Väldigt anpassningsbar musikspelare med ripp-funktion.
Mp3tag: taggningsprogram för musikfiler. (inte bara mp3..)

MPC-HC: Mediaspelare som hanterar mkv-flaggor och text-flaggor korrekt. (MPC-BE kan vara ett alternativ, i mitt tycke lite sämre)
MakeMKV: rippa Blu-ray skivor till mkv-filer (är nog egentligen klassat som shareware men utvecklaren lägger upp ny produktnyckel på forumet varannan månad så man inte behöver installera om programmet. Går annars att köpa om man vill slippa skriva in ny nyckel då och då, men inga fler funktioner låses upp.)
MkvToolNix: taggningsprogram och containerhanterare för mkv-filer.

Ja, jag köper fortfarande CD-/BD-skivor..

Strykt Spacemonger från listan
Visa signatur

E-penis: Raven
Tangentbord: LongPlanck

Såld: El Diablo, MakerBox 1.0, MakerBox 2.0, Nucleus, Tetris, Molly

Permalänk
Skrivet av GamleStoffe:

Hade en app i telefonen som registrerade min position när jag var ute och fotade sen kunde man med LR lägga till GPS info per bild via tidskoden på bilden och GPS koordinaterna. Kommer inte ihåg vad appen hette men bör ju inte vara alltför svårt att hitta.

Jag har massa gamla bilder jag skulle vilja tagga så där är mitt problem.

Visa signatur

Dator: MB: Gigabyte Z390 M GAMING mATX | CPU: Intel Core i9 9900K 3.6 GHz (Haswell) | RAM: Corsair 16GB (KIT) 3200Mhz Vengeance LPX | Grafikkort: ASUS GeForce RTX 3060 12GB PHOENIX V2 (LHR) | Chassi: Fractal Design Mini | PSU: Corsair RM750X 750W v2 | Optisk: ASUS BW-12B1ST Blu-Ray/DVD brännare | CPU-kylare: Noctua NH-U12S | Operativ: Windows 11 | Scanner: Canon Canoscan 9000F
Övrigt: Nintendo Switch, NES Mini, SNES Mini, Nintendo New 3DS, NES, Famicom AV, Famicom Disk System, PS3, PS5, AppleTV 4K, Synology NAS DS923+ (32GB), iPhone 14 Pro 128GB, LG OLED 55C2,

Permalänk
Skrivet av PekkaJukkasson:

Gamla Spacemonger v1.4 (Archives.org nerladdning): väldigt lätt utrymmesvisualiseringsprogram.

länk till programmets hemsida inte bara nedladdningslänk tack.
Uppdateras det fortfarande? inte aktuellt med archive länkar om projektet är nedlagt där inte är säkert innehållet finns kvar om en stund eller plötsligt slutar fungera efter en os uppdatering om det inte uppdateras.

Skrivet av PekkaJukkasson:

Bulk Rename Utility: Namnge och numrera filer i bulk.

kan kolla på det där har för mig funktionen dock finns i Microsoft Powertoys

Skrivet av PekkaJukkasson:

Foobar2000: Väldigt anpassningsbar musikspelare med ripp-funktion.
Mp3tag: taggningsprogram för musikfiler. (inte bara mp3..)
MPC-HC / MPC-BE: Mediaspelare.

kollade du äns listan innan du tipsade om dessa? [Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows

de har varit i listan sen strax innan stenyxan typ...

denna tråden är om man vill göra tillgägg i listan alternativt om länkar är trasiga eller liknande fenomen.

Skrivet av PekkaJukkasson:

MakeMKV: rippa Blu-ray skivor till filer (är nog egentligen klassat som shareware men utvecklaren lägger upp ny produktnyckel på forumet varannan månad så man inte behöver installera om programmet).
MkvToolNix: taggningsprogram och containerhanterare för mkv-filer.

Ja, jag köper fortfarande CD-/BD-skivor..

dessa är väl inte med ska lägga ett öga på´t

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem

Vill tipsa om OSFMount från PassMARK Software. Ett riktigt bra gratisprogram för att mounta olika image format, men framför allt kan man skapa egna RAM-diskar. RAM-diskarna kan även vara persistenta så att de behåller sin data när man stänger ner datorn.

https://www.osforensics.com/tools/mount-disk-images.html

Permalänk
Medlem

Sökte i tråden men fick inga resultat på Icaros: https://github.com/Xanashi/Icaros?tab=readme-ov-file

"Icaros is a collection of lightweight, high quality, Windows Shell Extensions.

Icaros can provide Windows Explorer thumbnails, for essentially any video media format supported by FFmpeg, this includes popular filetypes such as: Mkv, Flv, Avi, Mp4, Mov, Rmvb, M2ts, Ogm etc.

Besides the FFmpeg supported filetypes, Icaros also contains custom parsers, which can produce Cover Art thumbnails for Mkv, Flac, Ape, Mpc and several other filetypes.

Icaros also provides Windows Explorer properties for the following popular filetypes: Mkv, Mk3d, Mp4, Mov, Webm, Ogm, Ogg, Flv, Avi, Rm, Rmvb, Flac, Opus, Spx, Ape, Mp3, Mpc, Mka, Tak, Tta, Ofr, Wav and more.

Properties refer to the info shown for each file in Explorer, such as length, width, height, title, channels and so on.

Icaros works on Vista, Windows 7, Windows 8/8.1, Windows 10 and Windows 11.

Icaros 3.0.3 and previous versions works partially on Windows XP (SP2+) (Thumbnails only)."

Permalänk
Skrivet av Rouge of Darkness:

länk till programmets hemsida inte bara nedladdningslänk tack.
Uppdateras det fortfarande? inte aktuellt med archive länkar om projektet är nedlagt där inte är säkert innehållet finns kvar om en stund.

Det är sista freeware-versionen av Spacemonger som släpptes 2000, så nej den uppdateras inte och är väl då oaktuell för denna tråd.

Skrivet av Rouge of Darkness:

kan kolla på det där har för mig funktionen dock finns i Microsoft Powertoys

Använder inte Powertoys men vad jag har sett av det tycker jag ändå BRU har mer avancerade inställningar att pilla med.

Skrivet av Rouge of Darkness:

kollade du äns listan innan du tipsade om dessa? [Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows

de har varit i listan sen strax innan stenyxan typ...

denna tråden är om man vill göra tillgägg i listan alternativt om länkar är trasiga eller liknande fenomen.

Jo, jag har sett att de redan ligger i listan, men jag vill ju trots allt rekommendera dem personligen ändå. Jag såg ingenting i första inlägget om att man inte ska rekommendera program som redan finns i listan..

Skrivet av Rouge of Darkness:

dessa är väl inte med ska lägga ett öga på´t

Kul att höra! Kan bli svårt att hitta någon användning för det om du inte har någon blu-ray-läsare och blu-ray-skivor dock.. Programmen fungerar i och för sig med DVD också!

Visa signatur

E-penis: Raven
Tangentbord: LongPlanck

Såld: El Diablo, MakerBox 1.0, MakerBox 2.0, Nucleus, Tetris, Molly

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dem8n:

Den är ju dock inte gratis, hade den förut på ett jobb, riktigt skräpprogram att betala för.
Bluebeam gör allt det gör plus massor till på ett så mycket bättre sätt.

Gratisversionen är gratis och täcker mina relativt lätta behov om att visa PDF och ibland redigera en faktura eller liknande. Klart bättre än Acrobat ur den aspekten.

Stämmer säkert att Bluebeam är bättre dock.

Edit: Bluebeam hade ju dock inte ens en gratisversion, så hör inte hemma här…

Visa signatur

12600K, GTX 980 Ti, 16GB DDR4@3200MHz

Permalänk
Skrivet av PekkaJukkasson:

Det är sista freeware-versionen av Spacemonger som släpptes 2000, så nej den uppdateras inte och är väl då oaktuell för denna tråd.

är det inte längre freeware så är det inte aktuellt

Skrivet av PekkaJukkasson:

Använder inte Powertoys men vad jag har sett av det tycker jag ändå BRU har mer avancerade inställningar att pilla med.

jo söker man bara en enda funktion så är väl power toys lite överkurs kanske iom att det är iaf ett 20tal olika funktioner i samma mjukvara.

Skrivet av PekkaJukkasson:

Jo, jag har sett att de redan ligger i listan, men jag vill ju trots allt rekommendera dem personligen ändå. Jag såg ingenting i första inlägget om att man inte ska rekommendera program som redan finns i listan..

undviker det hälst iom att om jag får tips måste jag varje gång kolla genom listan om de redan är med eller inte då jag inte har 100% koll på vad som redan finns i den och ingen större lust att ha detta som fulltidsjobb brevid mitt vanliga jobb...

Skrivet av PekkaJukkasson:

Kul att höra! Kan bli svårt att hitta någon användning för det om du inte har någon blu-ray-läsare och blu-ray-skivor dock.. Programmen fungerar i och för sig med DVD också!

jo rätt oanvändbart om man inte har BR eller DVD spelare i datorn.

Skrivet av Insio:

Gratisversionen är gratis och täcker mina relativt lätta behov om att visa PDF och ibland redigera en faktura eller liknande. Klart bättre än Acrobat ur den aspekten.

Stämmer säkert att Bluebeam är bättre dock.

Edit: Bluebeam hade ju dock inte ens en gratisversion, så hör inte hemma här…

dock lägger gratisversionen på vattenstämpel men visst kan man leva med det för all del säkert helt ok program funktionsmässigt i övrigt.

och ja Bluebeam är inte heller "freeware" så det ska inte heller in i listan.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem

https://github.com/valinet/ExplorerPatcher , förbättra/konfigurerar windows 11 taskbar, så som sätt windows 10 eller äldre version av startmenyn, taskbar inställningar, tray icons etcetera.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dimestam:

2008-09-13

Godkända:

Jösses, här är någon som har koll!
Tack för alla tips. Själv bidrar jag i all ödmjukhet med LibreOffice som trots sitt trista gränsnitt fungerar lika bra som PytteLitens Officepaket. För oss musikälskare är ju även Cue-splitter helt gratis. TeamWiewer (ett bra program för fjärrstyrning av datorer) är gratis för privatpersoner (men skitdyrt för företag).

/ B

Permalänk

Extremt uppskattat om ni kollar listan först om det ni tänkt tipsa om som ändring/tillägg är med i den redan.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows Notera att "Listan" och diskutionstråden är olika trådar
jag får notiser varje gång ni skriver i denna tråden så väldigt uppskattat om onödiga inlägg hålls till ett minimum.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem

Eftersom jag inte ser att nån av tipsen jag kom med för ett par år sen hamnat på listan så kör jag en copy/paste (med ett par nya grejer)

7+Taskbar Tweaker - Mer options för taskbaren i Win10, som t ex att kunna stänga ner program med mittklick, inte kombinera fler program till en knapp, dubbelklicka varsomhelst på taskbaren för taskmanager eller musskrolla varsomhelst för att snabbt ändra volym i Windows. Funkar dock intemed nya taskbaren i Win11.

Windhawk - Från samma skapar av 7+Taskbar Tweaker, ett program där man installerar div "moddar" för Windows, bl a grejer som 7+ kan göra men som nu funkar för Win11 också, plus massa andra random grejer som påverkar mer än bara taskbaren.

AltSnap - Bästa funktionen ifrån Linux, att kunna hålla in Alt o dra med musen varsomhelst i ett fönster för att flytta den, eller dra med högermus för att ändra storlek. Personligen använder jag dock Win-knappen då det funkar bättre imo.

EarTrumpet - En bättre volymkontroll, gjort av fd Microsoft-anställda som tydligen inte fick göra det här på arbetstid.

qimgv - Bästa bildvisningsprogrammet jag testat. Relativt basic men samtidigt väldigt kraftfullt o gör precis det man vill, dessutom open source. Utvecklaren är dock Ukrainare så utvecklingen är on hold atm av uppenbar anledning.

Winaero Tweaker - Ändra många gömde inställningar i Windows, t ex stäng av all telemetry eller automatiska uppdateringar.

RBTray - Gör att man kan högerklicka på minimera-knappen på vilket fönster som helst för att få ner programmet till trayn istället för taskbaren. T ex smidigt för mig som använder en MiniDSP där jag gärna vill ha snabb åtkomst till apparaten men inte vill ha programmet konstant skräpande i taskbaren. Dessutom har det nåt extrafönster uppe hela tiden för enbart nån slags kommunikation med MiniDSPn som jag har helt ointresserad av att se, så att gömma den i trayn var också gött.

Flow Launcher - En Spotlight-liknande launcher där man med en hotkey får fram ett sökfält mitt på skärmen där man kan söka o köra igång lite vadsomhelst, t ex program, filer (som blir bättre med Everything installerat), spel i Steam, saker på webben, skriva in en webadress, eller kanske konvertera mellan valutor eller mått, köra en kill på valfritt fryst program utan att öppna taskmanagern eller random annat som finns bland alla plugins.

Permalänk
Skrivet av Gurrrra:

Eftersom jag inte ser att nån av tipsen jag kom med för ett par år sen hamnat på listan så kör jag en copy/paste (med ett par nya grejer)

7+Taskbar Tweaker - Mer options för taskbaren i Win10, som t ex att kunna stänga ner program med mittklick, inte kombinera fler program till en knapp, dubbelklicka varsomhelst på taskbaren för taskmanager eller musskrolla varsomhelst för att snabbt ändra volym i Windows. Funkar dock intemed nya taskbaren i Win11.

Windhawk - Från samma skapar av 7+Taskbar Tweaker, ett program där man installerar div "moddar" för Windows, bl a grejer som 7+ kan göra men som nu funkar för Win11 också, plus massa andra random grejer som påverkar mer än bara taskbaren.

AltSnap - Bästa funktionen ifrån Linux, att kunna hålla in Alt o dra med musen varsomhelst i ett fönster för att flytta den, eller dra med högermus för att ändra storlek. Personligen använder jag dock Win-knappen då det funkar bättre imo.

EarTrumpet - En bättre volymkontroll, gjort av fd Microsoft-anställda som tydligen inte fick göra det här på arbetstid.

qimgv - Bästa bildvisningsprogrammet jag testat. Relativt basic men samtidigt väldigt kraftfullt o gör precis det man vill, dessutom open source. Utvecklaren är dock Ukrainare så utvecklingen är on hold atm av uppenbar anledning.

Winaero Tweaker - Ändra många gömde inställningar i Windows, t ex stäng av all telemetry eller automatiska uppdateringar.

RBTray - Gör att man kan högerklicka på minimera-knappen på vilket fönster som helst för att få ner programmet till trayn istället för taskbaren. T ex smidigt för mig som använder en MiniDSP där jag gärna vill ha snabb åtkomst till apparaten men inte vill ha programmet konstant skräpande i taskbaren. Dessutom har det nåt extrafönster uppe hela tiden för enbart nån slags kommunikation med MiniDSPn som jag har helt ointresserad av att se, så att gömma den i trayn var också gött.

Flow Launcher - En Spotlight-liknande launcher där man med en hotkey får fram ett sökfält mitt på skärmen där man kan söka o köra igång lite vadsomhelst, t ex program, filer (som blir bättre med Everything installerat), spel i Steam, saker på webben, skriva in en webadress, eller kanske konvertera mellan valutor eller mått, köra en kill på valfritt fryst program utan att öppna taskmanagern eller random annat som finns bland alla plugins.

Både Winaero och eartrumpet är med på listan redan sen iaf nått år tebax...

gissar att du kollade på första inlägget i denna tråden drån Dimestam år 200x vilket inte är den lista som uppdateras då jag inte kan ändra dimestams inlägg.

Skrivet av Rouge of Darkness:

[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows Notera att "Listan" och diskutionstråden är olika trådar

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem
Visa signatur

HTPC: Silverstone Sugo SG05W Vit, Asus H110I-Plus, G4560, Corsair Vengeance LPX 2133 MHz 2x4GB, Samsung 870 EVO 500GB, Toshiba N300 2x10TB, MSI GeForce GT 1030 Passive OC 2GB, (& 16 enkortsdatorer med div användningsområden). Har ett "par" andra stationära datorer åxå. LG OLED 65CX. Shield 2019 Pro.