Demo 4070 TI med böjd IO - acceptera eller neka?

Permalänk
Medlem

Demo 4070 TI med böjd IO - acceptera eller neka?

Hej alla glada,

Hade ett bekymmer med att en av fläktarna på mitt Zotac 4070 TI hade börjat låta efter ett års användning. Komplett erbjud att ersätta kortet med ett demoexemplar av detsamma (B-grade; Varan kan ha skruvmärken i fästen (förslitningsdelar)) vilket lät rimligt.

Fick det i fredags, packade upp det och... erh.

Dethär känns något förbi "skruvmärken i fästen". Hade ni accepterat detta? Klarar sig en tung GPU på endast en skruv? Kan det finnas dolda skador?

Ska kontakta Komplett på Måndag, men tänkte kolla om jag är orimlig i att vara extremt nervös över att ta emot kortet som ersättning.

Permalänk
Medlem

Böj tillbaka den?

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Medlem

Jag skulle inte accepterat det kortet som ersättningsvara vid en reklamation. Du kan inte fästa det som förväntat utan att göra mer åverkan. Visst klarar sig kortet med en skruv, men resultatet riskerar bli mer vibrationer och sämre stabilitet.

Visa signatur

Ryzen 3700X | Asus X570-F | 32GB Kingston Fury Renegade | RX 7800 XT | Fractal Design R6C | Noctua NH-D15 | Corsair RM650x | 6TB SSD av varierad kvalisort | Asus VG279QM | Ducky One 2 | CM MM720

Permalänk
Medlem
Skrivet av SCORPIUS:

Böj tillbaka den?

Försökte med mindre kraft, men den sitter ordentligt (vilket gör mig ännu mer nervös över vad som kan ha orsakat det - den kom väl förpackad i originalförpackning). Vill inte ta i för hårt innan jag pratat med Komplett.

Permalänk

Jag hade nog lämnat tillbaks det, även om det förmodligen inte finns några andra skador på det
Bästa sättet att fixa en sån skada utan att skada nått annat är att skruva isär kortet och ta av plåten och då ryker eventuell garanti så låt nån annan göra

Permalänk
Medlem
Skrivet av twit:

Jag skulle inte accepterat det kortet som ersättningsvara vid en reklamation. Du kan inte fästa det som förväntat utan att göra mer åverkan. Visst klarar sig kortet med en skruv, men resultatet riskerar bli mer vibrationer och sämre stabilitet.

Ok, härligt att höra jag inte verkar orimlig med att tycka dethär inte alls verkar OK.

Skrivet av V1_Deluxe:

Jag hade nog lämnat tillbaks det, även om det förmodligen inte finns några andra skador på det
Bästa sättet att fixa en sån skada utan att skada nått annat är att skruva isär kortet och ta av plåten och då ryker eventuell garanti så låt nån annan göra

Ungefär vad jag också antog. Tack för svar!

Ett annat forum gav trevliga svar såsom
"I’d be less worried about screwing it and and more concerned with what other damage isn’t as immediately visible."
"Return that shit that’s fucked up."
" I don't know how it could possibly get that bent without damaging the PCB. Return."

Allt verkar peka på att dethär inte är något man bör acceptera som kund. Ska bli spännande att se vad Komplett säger.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lamquin:

Ska bli spännande att se vad Komplett säger.

Kan glatt rapportera att det inte var några bekymmer. Komplett erbjöd mig att antingen att behålla kortet och få 500 i kredit, eller skicka det i retur. Jag valde att skicka det i retur och få ett nytt i ersättning.

Nu gäller bara det att den nya inte har några problem. Ta i trä!