Det här gäller när inbrottslarmen ska bytas

Permalänk
Medlem
Skrivet av m0nster:

På vilket sätt motsäger det jag skrev du det citerade från PTS?


Från samma källa:

"Parallellt med avvecklingen gör operatörerna moderniseringar i de övriga näten och bygger ut 4G och 5G. De lovar att det sammantaget medför lika bra eller bättre mobiltäckning än tidigare – även under tiden som 3G och 2G avvecklas."

När myndigheten säger att privata aktörer "lovar" något är det PK-språk för:
"Vi har inte avtalat något alls, men kommer använda uttryck som "tråkigt" och "beklagligt" när företagen sen struntar i att dom "lovat" något så att vi kan komma undan och våra kompi...operatörer inte åläggs med kostsamma krav. Vi som myndighet vägrar riskera att hållas skyldiga för något trots att vi finansieras med skattemedel, så vi avtalar helt enkelt inga krav eftersom vi då är ansvariga för att de efterlevs. Va?! Nej, 3G utrullningen gick bra för vi redovisar bara mätdata som ställer oss i god dager."

Visa signatur

Whales are nice!

Permalänk
Medlem
Skrivet av joakim99:

Hur länge kommer det fasta nätet vara kvar där du bor?

Nu menar jag med fast att jag använder en kabel till larmboxen sen är det Voip.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ZaaphodBleebronx:

Mycket "nedstängning" i denna tråd det heter stängning , annars rekommenderar jag en resa till USA , där kan ni använda shut down så mycket ni vill

Att "stänga ned" något är ett uttryck du aldrig stött på, alltså?

Permalänk
Skrivet av b-earl:

Anledningen till att jag aldrig skaffade larm med mobil anslutning utan med fasttelefon. Funkar mycket bra.

Ska inte kopparnätet för telefoni också avvecklas?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Baxtex:

Ja jag vågar definitivt inte köra hemlarm över IP

Precis som med IoT-prylar låter man ju även larmet gå över ett separat VLAN som inte har tillgång till det övriga nätverket. Finns ingen anledning att min robotdamsugare eller hemlarm ska ha tillgång till min privata dator.

Visa signatur

Nintendofanboy
Corgiägare instagram.com/gizmocorgi
Legonörd
Amatörfotograf 35mm.se

Permalänk
Medlem
Skrivet av Eqlzr:

Precis som med IoT-prylar låter man ju även larmet gå över ett separat VLAN som inte har tillgång till det övriga nätverket. Finns ingen anledning att min robotdamsugare eller hemlarm ska ha tillgång till min privata dator.

Såklart men även då kan ju en 0day eller andra vulnerbilities ta sig in och spionera t ex. Hemlarm är ju oftast lastgammalt skräp som "behöver tekniker på plats" för att uppdateras med mera.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Det är lite som att gå över ån för att hämta vatten.
Larm bör både ha larmsändning över det fast och mobila nätet. Vill man öka säkerheten så kan man ha en slags watchdog med krypterad data, där man får ett larm om kommunikation emot enheten förloras.

Men såklart folk kommer veta om att en dag slutar vissa enheter att fungera, men de vet inte vilka enheter vanligt folk har i sina hem. Speciellt inte när man kan köpa en kamera som skickar bilder till telefonen för runt 399kr. Denna kamera är dock beroende av både ström och fast bredband. (det blir dyrt att bygga något riktigt säkert, åtelkamera så endast beroende av 4G/5G)

Vad är att gå över ån för att hämta vatten? Jag ifrågasätter alls inte nyttan av redundans i uppkopplingen. Jag menar heller inte att någon inbrottstjuv skulle söka angripa bostadens larmenhet i syfte att stänga av larmet.

Min poäng gäller faran att i privatpersoners interna nät installera internetanslutna enheter som med största sannolikhet inte underhålls. Samma problem som med IoT. Detta plus det faktum att man gör sig sårbar för attacker som drabbar larmföretagen då angripare då kan rikta in sig på intressanta kunder.

Permalänk
Medlem

För företag som Securitas home där affärsmodellen är att hyrlarm så är det klart att de vill sälja en uppgradering med ett nytt avtal.
I annat fall så kan befintlig larmanläggning kompletteras med en uppringare/larmsändare sedan fortsätter den att fungera via 4G/5G/IP i vissa fall kan även voip användas.
Om larmanläggningen är väldigt gammal kan det vara ett bra tillfälle att uppgradera larmanläggningen till en mer modern anläggning men det är inget krav samt att det fortfarande finns de som inte vill ha uppringning vid larm.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lhugo:

Vad är att gå över ån för att hämta vatten? Jag ifrågasätter alls inte nyttan av redundans i uppkopplingen. Jag menar heller inte att någon inbrottstjuv skulle söka angripa bostadens larmenhet i syfte att stänga av larmet.

Min poäng gäller faran att i privatpersoners interna nät installera internetanslutna enheter som med största sannolikhet inte underhålls. Samma problem som med IoT. Detta plus det faktum att man gör sig sårbar för attacker som drabbar larmföretagen då angripare då kan rikta in sig på intressanta kunder.

Larmanläggningar kan installeras på lokalt nätverk utan tillgång till internet och sedan kan t.ex en hemautomation sköta kontakten till det yttre.

Permalänk

Säkerhetsföretagen och företrädare för operatörerna har ju haft en debatt på SVDs debattsida om nedstängningen av 2/3G där de förra drivit att skjuta upp nedstängningen till 2029.

Min känsla är väl att om man inte lyckats hitta ersättning till 25-30 år gammal teknik nu så kommer man inte ha gjort det till 2029 heller.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Snubb1:

Larmanläggningar kan installeras på lokalt nätverk utan tillgång till internet och sedan kan t.ex en hemautomation sköta kontakten till det yttre.

Både ja och nej? HA är ju inte superstabilt direkt. Känns inte så tillförlitligt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Snubb1:

Larmanläggningar kan installeras på lokalt nätverk utan tillgång till internet och sedan kan t.ex en hemautomation sköta kontakten till det yttre.

Såklart att det kan lösas men detta kräver ju engagemang och kunskap från kunden. Den absoluta majoriteten av kunderna kommer knappast isolera enheten från nätet. Dessutom krävs att enheten har stöd för det du beskriver ovan.

Permalänk
Medlem

Ingen har kontaktat mig ännu, men jag böt förvisso huvudenheten och några andra komponenter för 2 år sedan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Robincroneld:

Ska inte kopparnätet för telefoni också avvecklas?

Inne i huset nej och utåt har jag Voip sen flera år.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Robincroneld:

Ska inte kopparnätet för telefoni också avvecklas?

Kopparnätet har redan börjat avvecklats och ska vara helt avvecklat 2026.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Baxtex:

Ja jag vågar definitivt inte köra hemlarm över IP

Du menar att inbrottstjuven hos dig med iQ230 hackar ditt nätverk, reverseenginerar ditt larm och stjäl sedan allt ditt guld?
Här hos mig är tjuvarna stenkorkade och bryter upp altandörrar, stjäl allt guld och är sedan klara 10 minuter innan vakter/polis kan vara på plats.

Permalänk
Sötast
Skrivet av Dunde:

Du menar att inbrottstjuven hos dig med iQ230 hackar ditt nätverk, reverseenginerar ditt larm och stjäl sedan allt ditt guld?
Här hos mig är tjuvarna stenkorkade och bryter upp altandörrar, stjäl allt guld och är sedan klara 10 minuter innan vakter/polis kan vara på plats.

Jag tror visserligen att ett mer sannolikt scenario är att en hackergrupp hackar larmleverantören och igenom deras dåligt säkrade tjänst får tillgång till nätverken på tusentals kunder....

Men ja, kanske det är inbrottstjuvarna som tar husen ett och ett?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dunde:

Du menar att inbrottstjuven hos dig med iQ230 hackar ditt nätverk, reverseenginerar ditt larm och stjäl sedan allt ditt guld?
Här hos mig är tjuvarna stenkorkade och bryter upp altandörrar, stjäl allt guld och är sedan klara 10 minuter innan vakter/polis kan vara på plats.

Nej, att skiten används i botnät eller övervakning av ryssar t ex.

Har flera poliser i familjen, enligt dem är larmen totalt meningslösa. Räcker att sätta upp lite attraper och klistermärken. Kanske att signalen skrämmer bort nån hög person. Det är tydligen flera minuters fördröjning på kamerorna. Vakt har ingen befogenhet att göra så mycket. Falsk trygghet överlag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Baxtex:

Har flera poliser i familjen, enligt dem är larmen totalt meningslösa. Räcker att sätta upp lite attraper och klistermärken.

Larm är inte värdelösa.
Däremot verkar många tro att deras syfte är att förhindra inbrott.
Klistermärken och skyltar är till för att förhindra inbrott.

Permalänk
Medlem

Lite konstigt att artikeln fokuserar på Securitas Home som är en av de mindre larm aktörerna i Sverige.
Och intressant att de sålt grejjor utan 4G support så sent som 2022.
Verisure verkar ha gjort skiftet redan 2019 (källa https://www.verisure.se/support/artiklar/nedslackning-av-2g-o...

Permalänk
Skrivet av Baxtex:

Nej, att skiten används i botnät eller övervakning av ryssar t ex.

Har flera poliser i familjen, enligt dem är larmen totalt meningslösa. Räcker att sätta upp lite attraper och klistermärken. Kanske att signalen skrämmer bort nån hög person. Det är tydligen flera minuters fördröjning på kamerorna. Vakt har ingen befogenhet att göra så mycket. Falsk trygghet överlag.

Jag tycker det är mycket svartvit tänkt kring dessa larm. Antagligen superbra eller superdåliga.
Jag själv tycker att man som privatperson kanske inte behöver gå all in och lägga ut hur mycket pengar som helst, det går att skaffa något billigt. Och sedan filmar man på ställen där det inte finns något intressant att se om det skulle komma ut.

Ordningsvakter tycker jag överlag är riktigt duktiga personer på alla sätt och vis. Jag ger dock inte så mycket för dem på landsbygden, där de har ett par timmar restid innan de kommer till platsen och då möter de kanske ensam en eller flera personer som kan kniv eller ännu värre.
Så landsbygden förespråkar jag larm och grannsamverkan. I städer så är det kortare restid för väktare och ofta sämre grannsamverkan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dunde:

Du menar att inbrottstjuven hos dig med iQ230 hackar ditt nätverk, reverseenginerar ditt larm och stjäl sedan allt ditt guld?
Här hos mig är tjuvarna stenkorkade och bryter upp altandörrar, stjäl allt guld och är sedan klara 10 minuter innan vakter/polis kan vara på plats.

Jag tycker ni ska fråga larmförsäljaren nästa gång, hur många skurkar de tar.
Svaret jag fick: Vi tar inga skurkar, vi ser bara till att låsa dörrar och stänga fönster efter inbrottet. Vi stoppar inga tjyvar alls.

Så varför har man larm?

Permalänk
Medlem
Skrivet av lhugo:

Såklart att det kan lösas men detta kräver ju engagemang och kunskap från kunden. Den absoluta majoriteten av kunderna kommer knappast isolera enheten från nätet. Dessutom krävs att enheten har stöd för det du beskriver ovan.

Larminstallatören kan ordna det om kunden så önskar.
Det behövs inget speciellt stöd då larmsändning kan ske via olika protokoll där flera inte är speciellt avancerade.
Det som kräver integration är om du vill kunna styra larmets funktioner och programmering via hemautomation eller extern programvara men du kan likväl ansluta via vpn och sedan göra det enligt tillverkarens instruktioner eller sköta den biten lokalt på plats om de saknar programmering via ip/motringning.
Jag har anslutit många larmanläggningar på detta vis när önskemål funnits utöver det så kan man skapa många olika integrationer i moderna anläggningar, jag har varit inblandad i en del mer avancerade implementationer/integreringar där vi skapat kundspecifika funktionalitet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Snubb1:

Larminstallatören kan ordna det om kunden så önskar.
Det behövs inget speciellt stöd då larmsändning kan ske via olika protokoll där flera inte är speciellt avancerade.
Det som kräver integration är om du vill kunna styra larmets funktioner och programmering via hemautomation eller extern programvara men du kan likväl ansluta via vpn och sedan göra det enligt tillverkarens instruktioner eller sköta den biten lokalt på plats om de saknar programmering via ip/motringning.
Jag har anslutit många larmanläggningar på detta vis när önskemål funnits utöver det så kan man skapa många olika integrationer i moderna anläggningar, jag har varit inblandad i en del mer avancerade implementationer/integreringar där vi skapat kundspecifika funktionalitet.

Men svarar du inte på något helt annat nu? Mitt inlägg ursprungliga inlägg handlade om vad jag bedömmer faktiakt kommer att installeras hemma hos den stora massan (människor som inte är insatta i IT-säkerhet). Larminstallatören kommer att installera en billig enhet utan att prioritera ubänderhåll med säkerhetsuppdateringar. Ska alltsammans dessutom anslutas via fast bredband för redundans sker detta högst sannolikt inte isolerat från hemnätet.

Vad du talar om är något helt annat. Du talar om vad som är möjligt. Att det är möjligt att integrera larm i en hemautomationslösning. Att larmsystemets anslutning till nätet kan separeras från hemnätet är även det möjligt. VPN kan användas. Allt detta är sant men du kan inte på allvar mena att dettta är något som kommer att användas och efterfrågas av den breda massan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lhugo:

Men svarar du inte på något helt annat nu? Mitt inlägg ursprungliga inlägg handlade om vad jag bedömmer faktiakt kommer att installeras hemma hos den stora massan (människor som inte är insatta i IT-säkerhet). Larminstallatören kommer att installera en billig enhet utan att prioritera ubänderhåll med säkerhetsuppdateringar. Ska alltsammans dessutom anslutas via fast bredband för redundans sker detta högst sannolikt inte isolerat från hemnätet.

Vad du talar om är något helt annat. Du talar om vad som är möjligt. Att det är möjligt att integrera larm i en hemautomationslösning. Att larmsystemets anslutning till nätet kan separeras från hemnätet är även det möjligt. VPN kan användas. Allt detta är sant men du kan inte på allvar mena att dettta är något som kommer att användas och efterfrågas av den breda massan.

Förr var det så som du beskriver men marknaden har förändrats nu är det väldigt vanligt att larmsystem ska integreras med någon typ hemautomation eller annan utrustning.
Min bedömning bygger på de installationer jag faktiskt utför då jag yrkesmässigt även installerar larmsystem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Snubb1:

Förr var det så som du beskriver men marknaden har förändrats nu är det väldigt vanligt att larmsystem ska integreras med någon typ hemautomation eller annan utrustning.
Min bedömning bygger på de installationer jag faktiskt utför då jag yrkesmässigt även installerar larmsystem.

Men då pratar du om något helt annat som inte hör ihop med mina inkägg.

Permalänk
Medlem

”Hittills har hälften av dem kontaktats och gjort bytet till 4G-larm”.

Kanske vore läge att byta till senast tillgänglig teknik, 5G istället? Jaja det kostar deg, men hur länge tar det innan 4G ska börja avvecklas till förmån för 6/7G?

Permalänk
Skrivet av BasseBaba:

”Hittills har hälften av dem kontaktats och gjort bytet till 4G-larm”.

Kanske vore läge att byta till senast tillgänglig teknik, 5G istället? Jaja det kostar deg, men hur länge tar det innan 4G ska börja avvecklas till förmån för 6/7G?

Jag tycker lite samma, men 5G är fortfarande väldigt nytt. Få prylar förutom mobiltelefoner stöder detta.
2G/3G planeras släcka ner slutet av 2025, detta kan bli senare, men knappast tidigare.

Sitter man idag med så kritisk lösning som är komplex komplicerad så att man redan idag måste uppgradera systemet? Jag skulle säga de flesta helt vanliga privatpersoner inte gör detta. De kan avvakta och på dessa över 1,5år som de har på sig så kanske har 5G versioner kommit?

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Jag tycker lite samma, men 5G är fortfarande väldigt nytt. Få prylar förutom mobiltelefoner stöder detta.
2G/3G planeras släcka ner slutet av 2025, detta kan bli senare, men knappast tidigare.

Sitter man idag med så kritisk lösning som är komplex komplicerad så att man redan idag måste uppgradera systemet? Jag skulle säga de flesta helt vanliga privatpersoner inte gör detta. De kan avvakta och på dessa över 1,5år som de har på sig så kanske har 5G versioner kommit?

Har bytt ut en jävla massa larmsändare inför nerläggningen av 2G/3G. Jag har lyft samma funderingar till tillverkaren av larmsändare. Men de menar att det inte ens finns en 5G variant i startgroparna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SueCia:

Har bytt ut en jävla massa larmsändare inför nerläggningen av 2G/3G. Jag har lyft samma funderingar till tillverkaren av larmsändare. Men de menar att det inte ens finns en 5G variant i startgroparna.

Är väl för dyrt.

Varför sätter man inte ett ethernet jack och en router för simkort bara så är det enkelt och billigt att byta...