Nedgradera till windows 10 - Korrupta USB-minnen!

Permalänk
Medlem

Nedgradera till windows 10 - Korrupta USB-minnen!

Hej!
Jag följde en guide hur man nedgraderade från win 11 till win 10 och det gick utmärkt och gud vilken prestandaskillnad. Jag tänkte göra samma sak på en annan dator och tyvärr gick det inte lika smidigt. Första gången så när jag gick igenom windows download guiden så stod det att det blev något fel i setupen. Jag trodde det hade med att disken blev full så jag rensade ur lite och testade igen. Då var dock usb-minnet write protected. Jag testade att formatera och se om jag kunde stänga av det men det gick ej. Jag såg sedan att man kunde gå in i regedit och ta bort write protected men det gjorde ingen skillnad alls.

Tyckte det var ganska märkligt då det var ett nytt usb minne men ok, jag testade ett andra. Samma sak hände där. Jag undrar därför vad jag kan göra? Tacksam för tips då jag upplever windows 11 som mer eller mindre oanvändbart i dagsläget.

Tacksam för svar!

Visa signatur
Permalänk
Medlem

USB-minnen, särskilt billigare no-namevarianter, tillverkas ofta av skräpkretsar och har hög felfrekvens. Det är inte alls omöjligt att du har två minnen som båda är kassa.

Visa signatur

Ryzen 3700X | Asus X570-F | 32GB Kingston Fury Renegade | RX 7800 XT | Fractal Design R6C | Noctua NH-D15 | Corsair RM650x | 6TB SSD av varierad kvalisort | Asus VG279QM | Ducky One 2 | CM MM720

Permalänk
Medlem

Jag hade för några år sedan problemet att datorn jag försökte ladda ned Win10-installationen på och skriva till ett USB-minne inte klarade det på grund av ett tredjepartsantivirus (dvs inte MS eget) som låg igång. Det tog ett tag att komma på, då själva antiviruset i sig inte gav ifrån sig några tecken, men såg till att det inte fungerade, visade det sig.

Det kan ju vara något helt annat, men ett uppslag bara, eftersom jag råkat ut för det och slitit mitt hår en stund innan jag testade att deaktivera.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ztenlund:

Jag hade för några år sedan problemet att datorn jag försökte ladda ned Win10-installationen på och skriva till ett USB-minne inte klarade det på grund av ett tredjepartsantivirus (dvs inte MS eget) som låg igång. Det tog ett tag att komma på, då själva antiviruset i sig inte gav ifrån sig några tecken, men såg till att det inte fungerade, visade det sig.

Det kan ju vara något helt annat, men ett uppslag bara, eftersom jag råkat ut för det och slitit mitt hår en stund innan jag testade att deaktivera.

Tack! Jag använder ej antivirus men tack för tipset.

Visa signatur