ICAs "Hushållsfärs" - vilseledande förpackningsutformning

Permalänk
Hedersmedlem

ICAs "Hushållsfärs" - vilseledande förpackningsutformning

ICA har nyligen lanserat en ny produkt de kallar för "Hushållsfärs", som jag tänkte informera om.

Produktförpackningen verkar vara utformad för att uppnå maximal förvirring. På två olika ställen på förpackningen står det "SVENSKT NÖTKÖTT", men bara om man läser den lite diskreta texten (som av någon konstig anledning är skriven med vit text på gul bakgrund, hmm) så framgår det att detta är färs som består av 70% nötfärs och 30% ärtfärs. Ärtfärs är så vitt jag vet betydligt billigare än nötfärs, så detta är ju absolut lönsamt, om man lyckas lura kunderna att det är vanlig köttfärs.

Den är inte ens särskilt billig! Närmaste butiken som enligt Ica.se hade Hushållsfärs säljer 500 gram för 58,95 kronor i skrivande stund (117,90 kr). Det går att köpa köttfärs billigare än så (blandfärs finns också), men om även om jag ska vara snäll och jämföra med Icas köttfärs i samma storlek som kostar 67,95 kr (135,90 kr/kg) är detta ändå mer prisvärt, i förhållande till mängden kött man faktiskt får, om man t.ex. drygar ut med morötter istället.

Ica själva skriver att "färsen har tagits fram för att göra det enkelt att äta mer växtbaserat i vardagen, utan att tumma på vare sig smak eller användningsområde och till ett lägre pris. Jämfört med traditionell nötfärs ger ICA Hushållsfärs cirka 28 procent lägre klimatavtryck". Jag vet inte riktigt om jag tror på det, jag tror snarare att Ica tagit fram denna som ett sätt att tjäna mer pengar i inflationstider, när mat blir allt dyrare, genom att lura kunderna och sälja utspädd färs, med klimathänsyn som alibi. Flera flugor i en smäll helt enkelt.

Jag har inget principiellt emot att blanda upp köttfärs med grönsaker. Jag har själv riven morot i köttfärssås när jag gör den, det gör om något köttfärssåsen ännu godare. Problemet här är både den vilseledande förpackningen i fråga (till och med namnet Hushållsfärs är ju väldigt intetsägande och lätt att bli lurad av), och att man blandar upp färsen med konstiga saker som "ärtprotein", "fermenterad lök", och vatten.

Det är inte ens särskilt svårt att göra det här på ett hederligt sätt. Jämför t.ex. med Garants Nöt och Grönt!

Den här som har en betydligt schysstare förpackningsutformning som inte försöker luras. Namnet säger precis vad det är, ingredienserna står alla i samma storlek och tar lika mycket plats, text i hög kontrast. Dessutom innehåller inte ingredienslistan några konstigheter. (Fermenterad lök, någon?) 50% köttfärs, 25% morötter, 25% blomkål. Aldrig testat blomkål i färsen men det är i alla fall inte orimligt att jag skulle kunna lagat detta hemma. Dessutom är priset betydligt rimligare, 39,90 kr för 500 gram (79,80 kr/kg) på Willys. Fast det är ju ännu mindre nötfärs så det går inte att jämföra rakt av.

Jag har inte testat vare sig det ena eller det andra, men vad tycker ni? Är jag ute och cyklar eller känns det som att Ica, mitt under pågående inflationskris med matpriserna i centrum, försöker lura sina kunder på pengar med klimatet som alibi?

Tagit bort felaktig uträkning och resonemang kring tillsatt vatten
Permalänk
Medlem

Vet inte om jag håller med om att den är otydlig, det är liksom en bild på ärtor bredvid kon. Håller dock med om att vit text på gul bakgrund är djävulens påfund, tror dock EU har nya regler på gång angående läsbarhet, hoppas det gäller fysiska förpackningar också.

Sen är det ju ganska enkelt att inte köpa den om man inte vill ha den.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av dlq84:

Vet inte om jag håller med om att den är otydlig, det är liksom en bild på ärtor bredvid kon. Håller dock med om att vit text på gul bakgrund är djävulens påfund, tror dock EU har nya regler på gång angående läsbarhet, hoppas det gäller fysiska förpackningar också.

Sen är det ju ganska enkelt att inte köpa den om man inte vill ha den.

Nä, förpackningsutformningen balanserar nog precis på gränsen till vad som är tillåtet, men det finns ju flera trick de har tagit till för att göra det så diskret som möjligt vad man köper utan att direkt luras.

Annars håller jag med, om man inte vill köpa detta är det enkelt att inte köpa den. Jag avråder ingen från att köpa detta, har inte testat den själv. Syftet är att informera om innehållet då Ica haft lite otur i förpackningsutformningen, så får var och en själv ta sina egna informerade beslut.

Tagit bort felaktig information om vattenhalt
Permalänk
Medlem

Jag håller med, fult av ICA

Permalänk
Medlem

80kr/kg för Willys nöt och grönt är ju också ett rån?

Fan Coop brukar ofta sälja svensk nötfärs för 80kr/kg och här betalar man samma för 50% färs, 50% grönsaker (som förövrigt är väldigt billiga grönsaker). Iofs erbjudande mot normalpris, men kött är ju bästa att köpa och frysa just pga den höga skillnaden i pris.

Båda produkterna är nog skapade för att lura folk.

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av BergEr:

80kr/kg för Willys nöt och grönt är ju också ett rån?

Fan Coop brukar ofta sälja svensk nötfärs för 80kr/kg och här betalar man samma för 50% färs, 50% grönsaker (som förövrigt är väldigt billiga grönsaker). Iofs erbjudande mot normalpris, men kött är ju bästa att köpa och frysa just pga den höga skillnaden i pris.

Båda produkterna är nog skapade för att lura folk.

Ja, priserna blir högre i små förpackningar på 500 gram, och dessutom är matpriserna rejält dyra. Det går att köpa billigare nötfärs, särskilt importerad sådan, eller i storpack, men ska man jämföra så är det på något sätt rimligt att jämföra samma förpackningsstorlek och ursprungsland på köttet. 80 kr/kg för svensk nötfärs i 500 grams-förpackning tror jag är helt omöjligt med dagens priser, om det inte är kort datum eller liknande.

Sedan är inte priset heller den enda faktorn nödvändigtvis. Kött har ju en hög klimatpåverkan jämfört med grönsaker, så om man kan äta mindre är det ju inte fel. (Sedan vet jag inte om just ärtprotein och fermenterad lök är vad jag vill ha i min köttfärs, när man kan ha morötter i t.ex.) Man kan tycka att priset är högt, men om man tydligt skriver med stora bokstäver exakt vad det är man säljer är det svårt att kalla det för lurendrejeri.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pv2b:

Det innebär att 25-30% av innehållet i denna "Hushållsfärs" är vatten.

Råvaran nötfärs består redan den av i runda slängar 65% vatten, helt oberoende av vilken butik som säljer den. Totalt i produkten är det alltså närmare 75% vatten, inte 25-30%. Det är ingen stor skandal som gömmer sig här, om man inte vill argumentera för att korna borde torkas ut innan de slaktas och mals ner.

Att ärtfärsen innehåller en än högre andel vatten beror antagligen på att det i praktiken är kokta, mosade ärtor.

Visa signatur

Ryzen 3700X | Asus X570-F | 32GB Kingston Fury Renegade | RX 7800 XT | Fractal Design R6C | Noctua NH-D15 | Corsair RM650x | 6TB SSD av varierad kvalisort | Asus VG279QM | Ducky One 2 | CM MM720

Permalänk
Medlem

Jag tippar nog på att det är (ev. är 6 % avrundat) 0,06/0,3 dvs 20 % ärtprotein i ärtfärsdelen. Man bör förstås notera, oavsett ICA:s tanke med detta, att kött i sig innehåller en hel del vatten.

Så här ser Anamma ärtfärs ut:
Vatten, ärtprotein 23%, rapsolja, äppelextrakt, naturliga aromer (bl.a. muskot), salt, stabiliseringsmedel (metylcellulosa). Kan innehålla spår av SOJA.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av twit:

Råvaran nötfärs består redan den av i runda slängar 65% vatten, helt oberoende av vilken butik som säljer den. Det är ingen stor skandal som gömmer sig här, om man inte vill argumentera för att korna borde torkas ut innan de slaktas och mals ner.

Att ärtfärsen innehåller en än högre andel vatten beror antagligen på att det i praktiken är kokta, mosade ärtor.

Det är ju skillnad på vatten som är en del av produkten naturligt och *tillsatt* vatten som det handlar om här! Fast om jag ska vara ärlig är kanske det där med 25% vatten lite av ett rubriksättningsknep för att jaga lite klick. Jag skäms inte för det, dock. Syftet är ju att informera, och det går inte att informera om ingen läser.

Den riktiga skandalen är annars den dåliga förpackningsutformningen som nästan måste vara avsiktlig för att luras, men det är det svårare att skriva en kort kärnfull rubrik om.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av ztenlund:

Jag tippar nog på att det är (ev. är 6 % avrundat) 0,06/0,3 dvs 20 % ärtprotein i ärtfärsdelen. Man bör förstås notera, oavsett ICA:s tanke med detta, att kött i sig innehåller en hel del vatten.

Så här ser Anamma ärtfärs ut:
Vatten, ärtprotein 23%, rapsolja, äppelextrakt, naturliga aromer (bl.a. muskot), salt, stabiliseringsmedel (metylcellulosa). Kan innehålla spår av SOJA.

Det verkar sannolikt att du har rätt. Jag redigerar mitt inlägg. Clickbait i all ära men det ska ju helst vara sant också.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pv2b:

Det är ju skillnad på vatten som är en del av produkten naturligt och *tillsatt* vatten som det handlar om här!

Nej det är det inte. Skall man mala ärtor måste de vara kokade, och därmed innehåller de en stor andel vatten. Exakt samma sak gäller den andra blandningen du nämner, grönsaksdelen där innehåller en större andel vatten än köttdelen gör.

Skrivet av pv2b:

Fast om jag ska vara ärlig är kanske det där med 25% vatten lite av ett rubriksättningsknep för att jaga lite klick. Jag skäms inte för det, dock. Syftet är ju att informera, och det går inte att informera om ingen läser.

Den riktiga skandalen är annars den dåliga förpackningsutformningen som nästan måste vara avsiktlig för att luras, men det är det svårare att skriva en kort kärnfull rubrik om.

Så för att uppmärksamma att du tycker någon annan luras, så väljer du själv att lura andra. Knappast ett bra upplägg för en konstruktiv dialog.

Visa signatur

Ryzen 3700X | Asus X570-F | 32GB Kingston Fury Renegade | RX 7800 XT | Fractal Design R6C | Noctua NH-D15 | Corsair RM650x | 6TB SSD av varierad kvalisort | Asus VG279QM | Ducky One 2 | CM MM720

Permalänk
Medlem

Den säger Nöt & Grönt.

Enkelt vad man kan förväntar sig.

Visa signatur

MSI X99A GODLIKE GAMING | i7-6950X 4.3GHz | 64GB RAM 3200MHz | RTX 2080

Nintendo Switch | PlayStation 5 | Xbox Series X

Min FZ Profil

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av SVclocker:

Den säger Nöt & Grönt.

Enkelt vad man kan förväntar sig.

Inlägget handlar alltså om två olika produkter. Nöt och Grönt är ett exempel på hur man utformar en produktförpackning på ett ärligt sätt. Jämför istället med hur Hushållsfärsens förpackning är utformad.

Permalänk
Medlem

Gröna ärtor består av ca 80% vatten och 5,5% protein vad jag kan hitta, men jag antar att det kan variera beroende på vilken typ av ärtor det är. Men det matchar ju dina siffror rätt bra, så det verkar spontant som att det bara är ett lite konstigt sätt att skriva "mosade ärtor" på.

Tillägg: Just ja, om ärtorna är kokade så innehåller de som påpekat troligtvis ännu mer vatten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BergEr:

80kr/kg för Willys nöt och grönt är ju också ett rån?

Fan Coop brukar ofta sälja svensk nötfärs för 80kr/kg och här betalar man samma för 50% färs, 50% grönsaker (som förövrigt är väldigt billiga grönsaker). Iofs erbjudande mot normalpris, men kött är ju bästa att köpa och frysa just pga den höga skillnaden i pris.

Båda produkterna är nog skapade för att lura folk.

Tittar man på priset så kostar Willys någon krona mer per kg än om man skulle köpa nötfärs, morötter, och blomkål och blanda själv. (Alltså till normalpris).

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av twit:

Nej det är det inte. Skall man mala ärtor måste de vara kokade, och därmed innehåller de en stor andel vatten. Exakt samma sak gäller den andra blandningen du nämner, grönsaksdelen där innehåller en större andel vatten än köttdelen gör.

Så för att uppmärksamma att du tycker någon annan luras, så väljer du själv att lura andra. Knappast ett bra upplägg för en konstruktiv dialog.

Som jag skrev i ett tidigare inlägg missuppfattade jag procentsatsen ärtprotein, jag trodde det var 6% av 30%, inte 6% av 100%. Jag har tagit bort den delen av mitt inlägg, det har inte varit min avsikt att lura någon, utan detta utgår från en missuppfattning på min sida. Självklart har du rätt i att man inte kan ha en diskussion baserad på att man avsiktligt luras, och jag ber om ursäkt för att jag oavsiktligt lämnat fel information.

Kärnan av det jag reagerar på kvarstår dock.

Permalänk
Medlem

Tycker inte att förpackningen är så missvisande, då de faktiskt väljer att kalla det "hushållsfärs"(kött är inte ens med i titeln). Namnet får mig nog snarare att tro att det är en vegetarisk produkt än en animalisk.

Med det sagt så känns det som en lite onödigt produkt? De som vill dryga ut sin färs idag gör nog redan det utan större ansträngning.

Visa signatur

Intel i7 10700KF (Noctua NH-D15) | Asus RADEON RX 7900 XTX TUF | 32 GB DDR4 HyperX Fury | Corsair RM1000X | Fractal Design R3 | Arch Linux, Win11

Permalänk

Står ju klart och tydligt på framsidan. Hade det enbart stått i innehållsförteckningen skulle jag förstå dig men nu känns det som att du fiskar efter något som inte behöver fiskas efter. Att det inte är prisvärt håller jag med om till 100%.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av siggelump:

Står ju klart och tydligt på framsidan. Hade det enbart stått i innehållsförteckningen skulle jag förstå dig men nu känns det som att du fiskar efter något som inte behöver fiskas efter. Att det inte är prisvärt håller jag med om till 100%.

Vit text på ljusgul bakgrund och två ställen på produkten där man skriver "SVENSK NÖTFÄRS" utan närmare förklaring.

Är det inte avsiktligt är det i alla fall slarvigt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dlq84:

Vet inte om jag håller med om att den är otydlig, det är liksom en bild på ärtor bredvid kon.

Hade varit tydligare om det hade varit en bild på vatten, lök och lite ärtor då.

Visa signatur

SPELA: 13900K - Gaming X Trio 4090
LEVA: OnePlus 12 - MacBook Air M2 13"
PLÅTA: Canon C70, R3, 1DX mkII, BMPCC6K
LYSSNA: KRK Rokit RP8 G4, Beyerdynamic DT 1990 PRO
FLYGA: DJI FPV, Avata

Permalänk
Medlem
Skrivet av perost:

Gröna ärtor består av ca 80% vatten och 5,5% protein vad jag kan hitta, men jag antar att det kan variera beroende på vilken typ av ärtor det är. Men det matchar ju dina siffror rätt bra, så det verkar spontant som att det bara är ett lite konstigt sätt att skriva "mosade ärtor" på.

Tillägg: Just ja, om ärtorna är kokade så innehåller de som påpekat troligtvis ännu mer vatten.

Vare sig ICA eller Anamma har dock i ärtor, utan ärtprotein. Det är en torr substans framställd av ärtor. Att göra något som liknar färs utan att ha i mer eller mindre vätska torde därmed vara omöjligt.

Permalänk
Medlem

Visst kan man argumentera att texten är svår läsa men redan namnet signalerar att det är något annorlunda. Köper man då i tron att det är vanlig nöt-, fläsk- eller blandfärs så har man inte varit uppmärksam. Jag reagerade direkt när jag såg "Hushållsfärs" och insåg ganska direkt att det är något nytt här, således tittade lite nogrannare och kunde direkt se vad det var frågan om.

Men ja, vit text på gul bakgrund är inte bra men lite ansvar måste man ändå ha själv att kolla vad det är man faktiskt köper.

Visa signatur

Phanteks P400A RGB : Asus Prime X570-P : Ryzen 9 5900X : Corsair H100X : 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600CL14 : Sapphire Nitro+ 6800 XT : Xiaomi 34" Curved 3440x1440 : Playseat Evolution Alcantara : Thrustmaster T300RS GT / Ferrari SF1000 Edition Add-on : HP Reverb G2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jumpcut:

Hade varit tydligare om det hade varit en bild på vatten bredvid kon eftersom det är det man får 25% av (minst).

När lär man sig att människor och de flesta andra däggdjur huvudsakligen består av vatten, lågstadiet? Det borde därför inte komma som någon överraskning att en produkt som består av mald ko också huvudsakligen består av vatten.

Visa signatur

Ryzen 3700X | Asus X570-F | 32GB Kingston Fury Renegade | RX 7800 XT | Fractal Design R6C | Noctua NH-D15 | Corsair RM650x | 6TB SSD av varierad kvalisort | Asus VG279QM | Ducky One 2 | CM MM720

Permalänk
Skrivet av pv2b:

Vit text på ljusgul bakgrund och två ställen på produkten där man skriver "SVENSK NÖTFÄRS" utan närmare förklaring.

Är det inte avsiktligt är det i alla fall slarvigt.

Nötfärsen är ju svensk? Det är nog viktigare än att bönfärsen är det. Sen är det skillnad att ha produkten i hand jämfört med att se en bild på telefon eller dator. Ser man att det står att nötfärsen är svensk ser man även att den innehåller bönfärs.

Permalänk
Medlem

Finns inte här som tur är, tycker man får blanda in grönsaker själv, är ju inte som de behöver vara osynliga i de flesta maträtter. Vegofärs finns för de som önskar.

Givetvis är det 70 % nötfärs i denna färs. Willys säljer 100 % svensk nötfärs för 56,90 kr/500 gram.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av siggelump:

Nötfärsen är ju svensk? Det är nog viktigare än att bönfärsen är det. Sen är det skillnad att ha produkten i hand jämfört med att se en bild på telefon eller dator. Ser man att det står att nötfärsen är svensk ser man även att den innehåller bönfärs.

Alltså, människor funkar inte så. Om jag skriver 9 vilseledande (men tekniskt sanna) saker på en affisch och en riktig så kommer de flesta inte ta till sig den korrekta informationen, särskilt inte om man är stressad i matbutiken. Jag kan inte veta vad förpackningsdesigners syfte var, men jag har mina misstankar, eftersom det inte bara är på ett sätt de försöker blanda bort korten.

Jag misstänker, men kan inte bevisa, att man försöker balansera på precis rätt sida av vad som är lagligt, och det borde väl inte vara i någons intresse att försvara dålig produktinfo?

Har jag fel (vilket jag hoppas!) så kommer Ica uppdatera den här förpackningen tämligen snabbt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pv2b:

Vit text på ljusgul bakgrund och två ställen på produkten där man skriver "SVENSK NÖTFÄRS" utan närmare förklaring.

Är det inte avsiktligt är det i alla fall slarvigt.

Alla är vi olika men jag ser verkligen inte problemet.
Det står direkt under Hushållsfärs "70% nöt och 30% ärtfärs" och direkt under det en ikon med kossa och ärta.
(och att själva köttet är svenskt nötkött är väl bra info?)

visst de får gärna skriva allt i svart text mot ljus bakgrund för att göra det konsekvent och kanske aningens tydligare, men jag tycker verkligen inte de försöker dölja något. Det står ju där i klartext på produkten!

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem
Skrivet av twit:

När lär man sig att människor och de flesta andra däggdjur huvudsakligen består av vatten, lågstadiet? Det borde därför inte komma som någon överraskning att en produkt som består av mald ko också huvudsakligen består av vatten.

Visste att det skulle komma en sådan trött kommentar. Nu visade det sig iofs att TS räknat fel. Men bara för att något har vatten i sig behöver man ju inte tillsätta extra vatten vilket sedan länge är ett känt fusk inom köttindustrin. Det lär man sig kanske först på mellanstadiet dock.

Visa signatur

SPELA: 13900K - Gaming X Trio 4090
LEVA: OnePlus 12 - MacBook Air M2 13"
PLÅTA: Canon C70, R3, 1DX mkII, BMPCC6K
LYSSNA: KRK Rokit RP8 G4, Beyerdynamic DT 1990 PRO
FLYGA: DJI FPV, Avata

Permalänk
Medlem
Skrivet av pv2b:

Dessutom innehåller inte ingredienslistan några konstigheter. (Fermenterad lök, någon?)

Vad är det som är så konstigt med fermentering? Surkål och kimchi är två exempel på sådant som vanligen upplevs som hederligt och genuint och som är fermenterat.

Tycker hela ditt inlägg är väldigt mycket att "göra en höna av en fjäder". Kan inte se att Ica försöker lura någon. Har också svårt att se att någon som ska köpa nötfärs ta paketet märkt "Hushållsfärs" utan att kolla vad de faktiskt köper.

Visa signatur

Dator: [FD Define Mini | i7 2600K | Asus Maximus IV Gene-Z | MSI GTX 970 4GB | Seasonic X-560 560W | G.Skill Ripjaws 4x4GB | Intel 730 240GB + Kingston A400 1,92 TB] Server: [HP Microserver Gen8 m. unRaid] Mobil: [Samsung S22 Ultra]

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av [SH]:

Vad är det som är så konstigt med fermentering? Surkål och kimchi är två exempel på sådant som vanligen upplevs som hederligt och genuint och som är fermenterat.

Tycker hela ditt inlägg är väldigt mycket att "göra en höna av en fjäder". Kan inte se att Ica försöker lura någon. Har också svårt att se att någon som ska köpa nötfärs ta paketet märkt "Hushållsfärs" utan att kolla vad de faktiskt köper.

Inget fel på fermentering (jag gillar också kimchi, surkål och annat), men det brukar inte vara önskvärt i en färs.

Oavsett, om alla tycker att det hela är tydligt och det är bara jag som tycker det är otydligt så är ju ändå mitt mål med tråden (att alla ska veta vad de köper) uppfyllt, så jag är nöjd ändå.