Priskoll: SSD-priserna ökar med 30 procent

Permalänk
Melding Plague

Priskoll: SSD-priserna ökar med 30 procent

Priserna på SSD förväntas bli högre efter en lång period med lägre priser.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

*Köper 8TB PCIE5 SSD på en gång*

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D | Arctic Liquid Freezer II 420 | G.Skill Trident Z Neo 32GB 3600Mhz CL16 | Kingston KC2500 2TB x2 | ASUS ROG STRIX B550-F Gaming Wifi | ASUS ROG STRIX RTX 4090 OC | Corsair RM750x | Fractal Design Torrent | 6x Noctua NF-A14 PWM

Permalänk
Medlem

hade inte de redan gått upp?

kan svära på att priserna var mycket högre nu än bara för några mån sen.

Visa signatur

12700k@/7200c34@7800/msi z790 itx

Permalänk
Medlem

Det känns som att priserna är på uppgång just för att ge bättre rabatt marginaler till Black Friday. Länka denna ryikel när den kommer.

Permalänk
Medlem

Varför Firecuda 520 sjunkit beror väl ev på att den är några år gammal?

Men trots till synes stora höjningar där så håller ju sig diskar på en hyfsat acceptabel nivå. Idag kan du ju få antingen någon av dessa enklare diskar el t o m högre modeller till priser som bör kunna anses vara ok för de flesta. För även om det stiger så handlar det om någon hundring snarare än tusen.
Samtidigt som ju prestandan är långt över vad man ens kunde drömma om när mekaniska diskar var mer standard.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DST:

hade inte de redan gått upp?

kan svära på att priserna var mycket högre nu än bara för några mån sen.

Jo... Artikeln säger just det.

Skrivet av friArsenik:

Det känns som att priserna är på uppgång just för att ge bättre rabatt marginaler till Black Friday. Länka denna ryikel när den kommer.

Priserna är på uppgång eftersom industrin har bestämt sig för att tillverka färre chip för att marginalerna är för små. Sen kan man diskutera hur det inte klassas som öppen kartellbildning...

Permalänk
Medlem

De flesta SSD som säljs är ju kassa, så jag vet inte om det har varit så billigt, MLC, TLC, QLC?

Permalänk
Medlem

Förväntat, det var därför jag köpte 2 st. 2 TB SSD's för ca. 50 öre/GB innan nyår. Inte de bästa men de duger fint som Steam-bibliotek.

Visa signatur

Ryzen 7 3800X, Asus Prime X370 Pro, 32 GB LPX 3600, Gainward RTX 3060 Ti Ghost, 7 TB SSD + 4 TB HDD

Permalänk
Skrivet av Dalton Sleeper:

De flesta SSD som säljs är ju kassa, så jag vet inte om det har varit så billigt, MLC, TLC, QLC?

Skulle aldrig köpa en 2TB utan cacheminne över 2000. Inte ens 1500 kr idag.

Permalänk
Medlem

Ohfan. Synd för dem att min betalningsvilja är på stadig nedgång. 😅

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk
Medlem
Skrivet av D.:

Varför Firecuda 520 sjunkit beror väl ev på att den är några år gammal?

Korrekt, den är end of life sedan ett bra tag nu. 530 är PCIe4-serien som är relevant, och nyss släpptes 540-serien för PCIe5.

Visa signatur

Fractal Define 7, Aorus X570 Xtreme, Ryzen 5950X, Fractal Celsius+ S36, 64GB TridentZ Neo CL14/3600 RAM, MSI RTX 3090 Suprim X, 5TB NVMe SSD + 12TB SATA SSD + 64TB Seagate IronWolf Pro HD, Fractal Ion+ 860W Platinum, LG 32GP850 + LG 42C2 OLED

Permalänk
Medlem

Jösses. Ren tur att jag klämde till med 2TB + 8TB SSD i höstas, 800 + 2500 ca, för jag vill ju inte köpa för högre priser. Däremot letat jag förgäves efter en billig nvme fortfarande, har ett pcie-kort jag gärna vill testa i min gamla dator

Visa signatur

ASUS P8Z68-v Pro i7 2600K@4.5, 32GB RAM, RX 580, 4K Samsung u24e590, Intel SSD, Seagate SSHD, LG BH16NS55 BD/RW, MacOS Monterey, Win 10+11, Linux Mint

Macbook Pro 2009, 8GB RAM, SSD, MacOS Catalina + Windows 7

Permalänk
Medlem

Förra årets ssd-priser var väl enda ljuspunkten på dagens hyperinflation

Undrar hur mycket en bra dator gått upp i pris nu för tiden, för tio år sedan fick man ju typ den ’näst bästa på allt’ för typ 15k. Grafikkort ofta under 5k, processorer sällan över 5k. Det var såklart en guldålder baserat på dollarkurs och annat, men det är verkligen inte mycket som lockar med dagens priser

Permalänk
Medlem

Undrar om ens köp av Samsung 870 QVO 4 TB för 1790kr i början på veckan räknas som ett "bra" köp idag..

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Förra årets ssd-priser var väl enda ljuspunkten på dagens hyperinflation

Undrar hur mycket en bra dator gått upp i pris nu för tiden, för tio år sedan fick man ju typ den ’näst bästa på allt’ för typ 15k. Grafikkort ofta under 5k, processorer sällan över 5k. Det var såklart en guldålder baserat på dollarkurs och annat, men det är verkligen inte mycket som lockar med dagens priser

Var väl något sådant då ja, när de lite högre modellerna utan att gå mot mer extrema saker låg någonstans runt 20-25k. Idag ligger väl mellanklassen någonstans där el lite drygt.

Kanske något för Swec-redaktionen att göra en artikel av. Hur priserna legat med flera 5-års spann, samt vilken nivå man fick och hur det har utvecklat sig prestandamässigt.

Sen måste man ju också säga att inte minst minne och disk kommit så pass långt och blivit så pass prisvärt, att det lätt och rätt billigt går att få tag på dessa av en nivå som täcker behovet för det stora flertalet.

Permalänk
Medlem

Tur att man uppdaterade speldator till 2,5 tb i julas. När det började gå rykten om prisuppgång.

Permalänk
Medlem

De kan ju höja hur mycket de vill. Måste ju finnas köpare. Annars blir ju lagret för stort och då sjunker priserna. En som hållit på med att bygga datorer i snart 30 år. Priserna går upp och priserna går ned.

Permalänk
Medlem

Försöka går ju alltid, men folk håller i slantarna hårdare idag och det kommer de få märka av, snart dalar priserna igen ska ni se så ha is i magen om ni tänkt köpa.
En 8TB kostar inte mycket att tillverka, men den ska igenom grossist och handlarna därav blir det stora höjningar mot slutkund.

En disk som kostar 5000kr i butik har grossisten köpt in för 1250kr från tillverkaren, och kostnaden för tillverkning och forskning ligger på dryga 250-300kr per disk.
En del butiker är både grossist och ÅF och tjänar på så sätt grova pengar på er.

Butikerna har sämst marginaler i hela kedjan för de ska ha butik och en massa personal samt lager och agera bank åt tillverkarna, 50% marginal blir några få procent på sista raden.

Permalänk
Snusfri

Jag som letar efter en 4-8TB SSD prickar givetvis in rätt tidpunkt.

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Gaming 3 - 8GB RAM - 512GB SSD - GTX 1650
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 7 Pro

Permalänk
Medlem

Kan vi förvänta oss en del tsunamis, jordbävningar och fabriksbränder i Sydostasien inom kort?

Just RAM och SSD priserna verkar åka jojo pga av diverse "oförutsedda" händelser.

Permalänk
Medlem
Skrivet av slipbit:

De kan ju höja hur mycket de vill. Måste ju finnas köpare. Annars blir ju lagret för stort och då sjunker priserna. En som hållit på med att bygga datorer i snart 30 år. Priserna går upp och priserna går ned.

Absolut, men nu minskar de ju medvetet produktionen för att motverka just detta. De kan ju gemensamt bestämma priserna

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dem8n:

Försöka går ju alltid, men folk håller i slantarna hårdare idag och det kommer de få märka av, snart dalar priserna igen ska ni se så ha is i magen om ni tänkt köpa.
En 8TB kostar inte mycket att tillverka, men den ska igenom grossist och handlarna därav blir det stora höjningar mot slutkund.

En disk som kostar 5000kr i butik har grossisten köpt in för 1250kr från tillverkaren, och kostnaden för tillverkning och forskning ligger på dryga 250-300kr per disk.
En del butiker är både grossist och ÅF och tjänar på så sätt grova pengar på er.

Butikerna har sämst marginaler i hela kedjan för de ska ha butik och en massa personal samt lager och agera bank åt tillverkarna, 50% marginal blir några få procent på sista raden.

Har Du referenser på dessa data? Samsung har i sin helhet en vinstmarginal på runt 10%. Att de just för ssd har en vinstmarginal på 80% låter rätt otroligt.

Permalänk
Medlem

Hmm...

Permalänk
Medlem

Köpte 3st snabba externa ssd förra året för bildlagrings bakup. Känner att jag klarar mig ett tag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Absolut, men nu minskar de ju medvetet produktionen för att motverka just detta. De kan ju gemensamt bestämma priserna

Det är lite som OPEC. Men mekanismerna är ju mer komplicerat än så. Ser inte att det är högkonjuktur och även om de minskar produktionen så produceras det. Det man inte får glömma är att det finns kostnader även om fabriken står på tomgång.

Permalänk
Medlem

Gäller priset i sept inkl Rea? 560 kr för en 980 låter orimligt lågt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av aliassund:

Har Du referenser på dessa data? Samsung har i sin helhet en vinstmarginal på runt 10%. Att de just för ssd har en vinstmarginal på 80% låter rätt otroligt.

Inte vinstmarginal, marginal.
Sista raden 10% säger ju ingenting, de kan ha investerat i annat.

Vad tänkte du med referenser, att jag ska presentera budgeten för tillverkarna?

Permalänk
Medlem
Skrivet av stege99:

Kan vi förvänta oss en del tsunamis, jordbävningar och fabriksbränder i Sydostasien inom kort?

Just RAM och SSD priserna verkar åka jojo pga av diverse "oförutsedda" händelser.

Som du ser behövs inga förklaringar från SweCs Konspirationssällskapet. De säger rakt ut att priserna kommer höjas.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dem8n:

Inte vinstmarginal, marginal.
Sista raden 10% säger ju ingenting, de kan ha investerat i annat.

Vad tänkte du med referenser, att jag ska presentera budgeten för tillverkarna?

Ja, det vore trevligt och lämpligt, att Du har insyn i vad det kostar att tillverka en SSD och vad forskningen kostar tyder på att Du sitter på sådan information. Intressant då att veta var Du fått den ifrån så vi slipper misstänka att Du bara hittar på.

Permalänk

Får väl kanske sätta upp SSD ett snäpp i uppgraderings prio. 4 TB m.2 pci-e 5.0 skulle säkerställa att man inte lider för mycket av för full SSD så SLC ca$en blir för liten. Sen kan jag ha min 1TB till operativsystemet och huvudspelen.