FZ listar de 30 bästa svenska spelen genom tiderna

Permalänk
Melding Plague

FZ listar de 30 bästa svenska spelen genom tiderna

Efter interna diskussioner och nomineringar är den definitiva listan äntligen här. Helldivers 2, Europa Universalis IV och Battlefield: 1942 finns bland de 30 spelen.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk

Var tusan är Bygg Bilar med Mulle Meck?!

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Mycket fina spel som kommer ur lilla Sverige, man blir lite stolt. Men det är ändå en patriotisk sorg att 90-talets största spel utvecklades av danskar...
https://en.wikipedia.org/wiki/Hugo_%28video_game%29

Permalänk
Medlem

Mer Innebandy ska såklart vara på listan!

Permalänk
Redaktion
Redaktör
Skrivet av IKEA Billy Bokhylla:

Var tusan är Bygg Bilar med Mulle Meck?!

Är mer partisk till flygplan. Det var grejer det.

Permalänk
Medlem

Fångarna på fortet fanns inte heller med på listan, besviken

Permalänk
Redaktion
Praktikant ✨
Skrivet av edson:

Mer Innebandy ska såklart vara på listan!

{ data-uri }

Jäklar vad vi spelade det på lunchrasterna i högstadiet!

Permalänk

Inget Warcraft 3 the frozen throne?

Visa signatur

12900K, 48GB DDR5, RTX 3070Ti

Permalänk
Medlem
Skrivet av SwedenVirre:

Inget Warcraft 3 the frozen throne?

Vilken svensk studio utvecklade det spelet?

Permalänk
Redaktion
Redaktionschef
Skrivet av IKEA Billy Bokhylla:

Var tusan är Bygg Bilar med Mulle Meck?!

Det är nog den största besvikelsen med hela listan och hela FZ-redaktionen bör ge svar på tal. De kör livestream 14:00 där de kommer snacka om listan, så vi får samlas där och sätta dem på plats!

Permalänk
Tangentbordskonnässör
Skrivet av Enviro:

Det är nog den största besvikelsen med hela listan och hela FZ-redaktionen bör ge svar på tal. De kör livestream 14:00 där de kommer snacka om listan, så vi får samlas där och sätta dem på plats!

Fram med högafflarna!!

Permalänk
Medlem

Jag ser en bild på ignition. Men det är inte med på listan? Det borde vara med på listan. Jäklar va kul det var. Kul att se riddick så högt upp med. Älskade det också.

Permalänk
Medlem

Skulle personligen valt Victoria eller Hearts of Iron framför Europa Universalis men Paradox var åtminstone med.

Visa signatur

Asus B650 TUF, Ryzen 7600X, 32GB 6000mhz DDR5, Corsair RM1000X, Powercolor 6900XT Red Devil Ultimate, 360mm Corsair AIO, MSI Velox 100P Airflow. Kingston KC3000 M.2.

Permalänk
Medlem

Skräll att mulle meck inte finns med.

TIL att hotline miami är svenskt. Grymt bra spel o sjukt nice musik.

Tycker också Amnesia > Soma. Men nice att frictional games fick två titlar på listan.

Visa signatur

MB: Asus Rog B550-F WiFi | CPU: Ryzen 5, 3600
GPU: RTX 4070TiS PNY Verto | Chassi: FD Meshify 2 compact
Ram: G.skill Trident Z, 14-14-14-34, 3200 Mhz, 2x 8gb

Permalänk
Medlem

Fyfan, vi har gjort några riktigt riktigt bra spel ändå.

Permalänk
Medlem
Skrivet av JonasT:

Jäklar vad vi spelade det på lunchrasterna i högstadiet!

Det fick mig att minnas ett annat svensk-utvecklat spel som spelades flitigt på rasterna när jag gick på högstadiet: Jump 'n Bump:

Permalänk
Medlem

Respektabel lista ändå. Bra jobbat Sverige!

Visa signatur

DATOR i bruk: ASUS ROG STRIX B550-F Gaming, Ryzen 7 5900X. 4x16 GB Ballistix MAX RGB @ 3800 MT/s 16-17-18-34-51 (1T)/~58 ns. MSI RTX 4090 Ventus x3. Samsung 980 Pro 1 TB. EK AIO Elite 360.
DATOR 2011 års modell: Underbara Sandy Bridge, i7 2600K@4,7 GHz på ett P67 Sabertooth-bräde. Radeon HD 7770

Permalänk
Medlem

Hög klass på listan

Visa signatur

Windows 11 Pro | Intel i7 8700 | ASUS Prime Z370-P | Corsair 16GB 3000MHz | ASUS GTX 1080 | Fractal Design Define S | Corsair RM750x | Hyper 212 EVO

Permalänk
Medlem
Skrivet av perost:

Det fick mig att minnas ett annat svensk-utvecklat spel som spelades flitigt på rasterna när jag gick på högstadiet: Jump 'n Bump:
<Uppladdad bildlänk>

Det där spelet portade jag till Linux för en massa år sedan, releasade aldrig.Ser att det finns till Linux nu ändå.

Permalänk
Medlem

Förövrigt kommer den här listan aldrig bli komplett om man utelämnar Greve graphics Blood'n Guts

Permalänk
Medlem

Det stora nordiska kriget!

Tog "bara" tio minuter ladda in från kassett på 64an, spelet var helt i Basic och listskyddet togs bor genom att radera rad 0. Efter det kunde man gå in och ändra hur mycket pengar man ville ha.

Men jag spelade det måååånga timmar.

Visa signatur

Phanteks P400A RGB : Asus Prime X570-P : Ryzen 9 5900X : Corsair H100X : 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600CL14 : Sapphire Nitro+ 6800 XT : Xiaomi 34" Curved 3440x1440 : Playseat Evolution Alcantara : Thrustmaster T300RS GT / Ferrari SF1000 Edition Add-on : HP Reverb G2

Permalänk
Medlem

Ja kan bara instämma i kören. Vart är Mulle meck? .... stor skandal

Permalänk
Medlem
Skrivet av dagas:

Skulle personligen valt Victoria eller Hearts of Iron framför Europa Universalis men Paradox var åtminstone med.

Inget av dem är tillnärmelsevis lika stort. Paradox två stora spelserier är EU och Crusader Kings. Victoria 2 ansågs allmänt obegripligt utanför de som älskade det, och uppföljaren dröjde tills Vicky 2 var närmast ospelbart. HoI 4 lär vara bra (personligen är jag toktrött på spel om andra världskriget så jag spelar annat) men tidigare spel i den serien har haft ett något blandat mottagande. Bland övriga Paradox-spel så är Stellaris bra ibland - de ändrar mycket på det spelet med patcharna, och ibland är det inte kul alls. Nej, skall man ta ett Paradox-spel så måste det bli EU4 eller CK2.

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Medlem

Känns rent självklart att Minecraft vinner, både objektivt men även för mig personligen. När man som 10 åring upptäckte spelet i tidig alpha under sensommaren 2010 så vändes synen på spel upp och ner. Har egentligen aldrig slutat spela det helt och hållet och nu så här 14 år senare så blir det några omgångar om året med polarna där vi lirar i en månad ungefär (årets pågår för till fället) och det är lika magiskt som 2010.

Fantastiskt spel och inte ett dugg förvånande att det är det största spelet igenom historian.

Visa signatur

R7 5800X3D | ROG Strix X570-F Gaming | Corsair Vengeance PRO RGB 32GB 3600Mhz | Gigabyte RTX 4080 Eagle | Samsung 980 Pro 2TB | Samsung 980 Pro 2TB | Seasonic Prime PX-850

PS5 | Nintendo Switch | MiSTer FPGA

Permalänk
Medlem

Dubbelmoral
Motorhead
Hugo kan även få vara med på ett hörn, danskar är väl svenskar.

Permalänk
Medlem

Vad hände med Unravel?
Måste ändån ses som ett svenskt spel värt att ha med på topp 30-listan.

Permalänk
Medlem

The Chronicles of Riddick: Escape From Butcher Bay spel släpptes samma år som filmen The Chronicles of Riddick. Filmen blev en gigantisk besvikelse men spelet som kom från ingenstans blev i slutändan en av de bästa som släpptes till Xbox.

Men var fasen finns Ignition? Det är ett spel som fick överlag mycket höga betyg.

Permalänk
Skrivet av dlq84:

Vilken svensk studio utvecklade det spelet?

jag fattar inte hur, men måste ha fått totalt hjärnsläpp

nej det är klart ett amerikanskt spel inte är med!

Visa signatur

12900K, 48GB DDR5, RTX 3070Ti

Permalänk
Medlem

It takes two var galet roligt måste jag säga.
Mycket längre än jag förväntat mig.
Men det kanske gör sig roligare bara för att man spelar med rätt person.
Det är ju inte direkt svårt eller utmanande, men det förändrar sig konstant, och blir aldrig tråkigt.

Visa signatur

Citera för svar!
ASUS X570-E, AMD 5950X, RTX4080 Super, 32gb B-die

Permalänk
Medlem

Valheim må vara bra men det är samtidigt innehållslöst sett till fiende-variation och gameplay loop-variation. Samtidigt som utvecklaren helt gått och lagt sig i ide i över ett år. Det är väl 15 månader sedan mistlands släpptes. Spelet är fortfarande EA och inget intressant har släppts sedan dess. Ashlands verkar vara mer av detsamma. Relativt kort innehåll med samma gameplay loop. Ny biome, leta det du behöver döda bossen klart. Inget mer finns att göra.