Året var 2000 – Pentium 4 höjer frekvensribban men missar målet

Permalänk
Medlem

Jag börja från en 486 DX 50 senare uppgraderad till DX2 66, sen en hel hög me processorer pentiums, celerons, pentium 4 northwood/prescott, olika core 2 duo,och några core i7or. Sen så lite AMD K2, Ryzen 3600X och nu 5800X. Jag har även haft en Cyrix som man inte minns vilken det va, hade dock den på ett moderkort med SiS chipset.

Men bäst minnena är nog när man skaffa sin första Core 2 Duo och Sandy Bridge i7-2600K, för då märkte man en del skillnad från föregående. Det va kul utveckling på processorerna då.

Visa signatur

ASRock X570 PG Velocita | AMD 5800X | Kingston 64GB CL16 3600 | AK620 w/ ROG STRIX XF 120
PowerColor Red Devil RX 6950 XT | Sound BlasterX AE-5 Plus | Enthoo Pro TG | D30 6x140mm | D30 2x120mm
BenQ PD3200Q | BenQ GW2480 | Sennheiser HD 560S | MOUNTAIN Everest Max | Roccat Kone XP

Permalänk
Medlem
Skrivet av OSkar000:

Det var kul att vara AMD fan på den tiden

AMD sög på den tiden och va värsta budgetdatorn. Hade man inte pentium så trodde alla att man hade en seg dator.
Minns speciellt en klasskompis som alltid skröt om att hans farsa alltid hämtade hem dom senaste datorerna med Pentium II, III och sen Pentium 4.
Så fort jag började tjäna pengar köpte jag Intel och kollade aldrig mer tillbaka. AMD suger fortfarande än idag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av xSean145:

AMD sög på den tiden och va värsta budgetdatorn. Hade man inte pentium så trodde alla att man hade en seg dator.
Minns speciellt en klasskompis som alltid skröt om att hans farsa alltid hämtade hem dom senaste datorerna med Pentium II, III och sen Pentium 4.
Så fort jag började tjäna pengar köpte jag Intel och kollade aldrig mer tillbaka. AMD suger fortfarande än idag.

Troll ? Athlon matchade intel i det mest som var relevant mellan p4 och athlon men framför allt när Ahtlon 64 släpptes hade inte intel en suck på många år. Intel kostade mer och var markant sämre.

Just nu är det hugget som stucket men det är fantastikt att man kan vara så märkesfixerad 2024 så man tror att intel har de enda produkterna som levrerar.

Visa signatur

Meshilicious, Amd 7950X3D, Asus X670E-I ,96 GB DDR5 6000,RTX4090 FE, Crucial 4TB Pcie5 m.2 / Corsiar Pcie4 4TB, Samsung 57" G9

Permalänk
Medlem
Skrivet av Palme_570:

Troll ? Athlon matchade intel i det mest som var relevant mellan p4 och athlon men framför allt när Ahtlon 64 släpptes hade inte intel en suck på många år. Intel kostade mer och var markant sämre.

Athlon slog pentium 2 och 3, athlon XP slot alla pentium 4 och Athlon64 var bättre än alla intelprollar fram till core serien.

June 23, 1999 släpptes AMD K7 och AMD behöll försprånget i prestanda fram till September 2007 då intel släppte sina Merom processorer.

åtta år är inte så pjåkigt.

Visa signatur

2x Xeon E5-2699 v4, 256gb Quad Channel RAM, 2x nVIDIA 980ti
----
AMD Ryzen 5950X, 128gb Dual Channel RAM, 2x AMD 6900XT
----
Massiv amiga och 3dfx-samling.

Permalänk
Medlem

Tjugo stegs pipeline (24 på senare P4:or och prescott hade 32 pipeline stages) är helt bisarrt dåligt och ineffektivt. De flesta ARM prollar sedan urminnes tider har fem.
Skyläke var uppe i 19.... och AMD's sämsta pipeline var med bulldozer på 20.

Visa signatur

2x Xeon E5-2699 v4, 256gb Quad Channel RAM, 2x nVIDIA 980ti
----
AMD Ryzen 5950X, 128gb Dual Channel RAM, 2x AMD 6900XT
----
Massiv amiga och 3dfx-samling.

Permalänk
Medlem
Skrivet av xSean145:

AMD sög på den tiden och va värsta budgetdatorn. Hade man inte pentium så trodde alla att man hade en seg dator.
Minns speciellt en klasskompis som alltid skröt om att hans farsa alltid hämtade hem dom senaste datorerna med Pentium II, III och sen Pentium 4.
Så fort jag började tjäna pengar köpte jag Intel och kollade aldrig mer tillbaka. AMD suger fortfarande än idag.

Vänligen läs detta test.

"The New Athlon Processor - AMD Is Finally Overtaking Intel"

Intel hade inte mycket att komma med när AMD lanserade Athlon under sommaren 1999.

http://www.thg.ru/cpu/19990809/onepage.html

Man lyckades senare återhämta en del av förlusten med lanseringen av Coppermine då den hade snabbare cacheminne. Men som AnandTech skrev i sitt test "Overall, the Athlon is still the faster chip on a clock for clock basis.".

https://www.anandtech.com/show/399/15

Athlon var i grunden mer kraftfull än Pentium 3 så när AMD lanserade Thunderbird med snabbare cacheminne hade Intel svårt att konkurrera igen. Inte minst när moderkort med DDR minnen lanserades.

https://www.anandtech.com/show/645

Visa signatur

ASUS K7M, AMD Athlon 1000 MHz Slot A, 3dfx Voodoo5 5500 64 MB AGP, 512 MB SDRAM @ CL 2-2-2-5, Cooler Master ATC-100-SX Aluminum Mid Tower.

Permalänk
Medlem

Kul läsning! Satte ihop min första egeninköpta dator där i svängarna.

Kommer väl ihåg den där hajpen om att man snart ska nå 10 och kanske till och med 20 GHz, men hade helt glömt bort att Intel själva var med på det. Trodde att det mest var medier och privatpersoner som drömt ihop det. I efterhand och i takt med att man lärt sig mer hur en cpu fungerar framstår det ju som en rätt idiotisk förutsägelse. 🙂

Visa signatur

"Kom inte hit och trassla till saker med fakta"

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av xSean145:

AMD sög på den tiden och va värsta budgetdatorn. Hade man inte pentium så trodde alla att man hade en seg dator.
Minns speciellt en klasskompis som alltid skröt om att hans farsa alltid hämtade hem dom senaste datorerna med Pentium II, III och sen Pentium 4.
Så fort jag började tjäna pengar köpte jag Intel och kollade aldrig mer tillbaka. AMD suger fortfarande än idag.

Känns som ett korrekt återskapat inlägg från tidigt 2000-tal där alla amd-fans reagerar direkt

Nåt jag saknar i den här tråden är benchmarks!

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM || oskar@sweclockers.com || OSkar000.se || Fototråden ||
|| Gundeman || Bartonofix || GundemanX2 || Obelinux || Nexofix || Filofix || Ircofix ||
|| Tillse att hjärnan är inkopplad innan fingrarna vidrör tangentbordet ||
|| D300 | D700 | 24/2,8 | 28/2,8 | 35/2 | 50/1,8 | 55/2,8 | 85/1,8 | 105/2,5 | 200/4 | 300/4,5 | 10-20 | 24-70/2,8 | 75-150/3,5 | 80-200/2,8 ||

Permalänk
Medlem

Har för mig att Pentium 4 startade på 1.4GHz, inte 1.5GHz som det står i artikeln. Men jag kanske minns fel?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nithlon:

Växte upp med företags PCs. Hade en dator med 1,7ghz willamette och en med 3,6ghz prescott hett värre.
Kul läsning!

Samma här! Det var tider, det

Permalänk
Redaktion
Praktikant ✨
Skrivet av lumpa:

Har för mig att Pentium 4 startade på 1.4GHz, inte 1.5GHz som det står i artikeln. Men jag kanske minns fel?

1,4 och 1,5 GHz lanserades samtidigt och följdes kort därefter upp av 1,3 GHz.

Permalänk
Medlem

De va då man körde Athlon XP och blyertspenna istället. Dom som vet dom vet

Visa signatur

|ASUS Z170-A||6700K@4.6Ghz||Corsair H50 Scythe GT 1450RPM PnP||16GB Crucial DDR4 2133Mhz@2800Mhz||MSI RTX 3070||Crucial P3 2TB||Corsair HX 1050W||Fractal Design - Define R2 Black Pearl|Citera för svar
Fotoblogg: PlanetStockholm

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av BrottOchStraff:

De va då man körde Athlon XP och blyertspenna istället. Dom som vet dom vet

Blyerts funkade bäst på Thunderbird och samtida Duron (spitfire).

Athlon XP fick man köra med nåt som leder lite bättre på om de inte var fabriksupplåsta. Färg som används för att laga värmeslingor i bakrutan på bilar var populärt.

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM || oskar@sweclockers.com || OSkar000.se || Fototråden ||
|| Gundeman || Bartonofix || GundemanX2 || Obelinux || Nexofix || Filofix || Ircofix ||
|| Tillse att hjärnan är inkopplad innan fingrarna vidrör tangentbordet ||
|| D300 | D700 | 24/2,8 | 28/2,8 | 35/2 | 50/1,8 | 55/2,8 | 85/1,8 | 105/2,5 | 200/4 | 300/4,5 | 10-20 | 24-70/2,8 | 75-150/3,5 | 80-200/2,8 ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av OSkar000:

Blyerts funkade bäst på Thunderbird och samtida Duron (spitfire).

Athlon XP fick man köra med nåt som leder lite bättre på om de inte var fabriksupplåsta. Färg som används för att laga värmeslingor i bakrutan på bilar var populärt.

Så kanske det var. Jag minns att jag hade nån CPU där jag bara körde med penna och nån med någon sorts flytande metall

Visa signatur

|ASUS Z170-A||6700K@4.6Ghz||Corsair H50 Scythe GT 1450RPM PnP||16GB Crucial DDR4 2133Mhz@2800Mhz||MSI RTX 3070||Crucial P3 2TB||Corsair HX 1050W||Fractal Design - Define R2 Black Pearl|Citera för svar
Fotoblogg: PlanetStockholm

Permalänk
Medlem

Den enda roliga från Intel på den här tiden var 2,6 GHz:arn som gick att få upp i över 4 GHz

Permalänk

Jag kände en av Intels nordiska försäljningschefer väl och fick flera moderkort (förhandsversioner innan marknadssläpp!) till Pentium II (350 MHz) och sen Pentium 4 (2,2 GHz). Vilken utvecklingstakt det var under dessa år.

En del hävdar att de riktigt stora överklockningarna kom först med Sandy Bridge, men redan med Core2Quad-serien kunde man ofta lätt överklocka låsta CPU:er 25-35 % genom att enbart öka hastigheten för RAM inne i BIOS. Det fanns stora vinster att hämta där.

§9
Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av hittepånamn:

En del hävdar att de riktigt stora överklockningarna kom först med Sandy Bridge, men redan med Core2Quad-serien kunde man ofta lätt överklocka låsta CPU:er 25-35 % genom att enbart öka hastigheten för RAM inne i BIOS. Det fanns stora vinster att hämta där.

Det var väl snarare där det började minska ner ordentligt?
Celeron 300A från 1998 klarade ju i regel 50% OC utan problem, typ ändra FSB och starta om, mer eller mindre.
Har för mig att en del Pentium (1) gick att få upp omkring 50% också. Och nog fanns det liknande grejer både före och efter dem, men inte många efter 2011.

2500K körs ju i 3.7 GHz boost, så 50% OC där skulle vara 5.55 GHz, eller 4.95 GHz om man räknar på basfrekvensen. Det sistnämnda klarade väl vissa, men knappast majoriteten.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk
Medlem

Ahh, jag minns min P4 2,53GHz med 512MB RDRAM som jag byggde 2002. Det var tider det.

Visa signatur

"I maintain nonetheless that a yin-yang dualism can be overcome. With sufficient enlightenment we can give substance to any distinction: mind without body, north without south, pleasure without pain. Remember, enlightenment is a function of willpower, not of physical strength." - Chairman Sheng-ji Yang, Essays on Mind and Matter

Permalänk
Medlem
Skrivet av BrottOchStraff:

De va då man körde Athlon XP och blyertspenna istället. Dom som vet dom vet

Glöm inte att sätta en bit tejp över strecken så de inte nöts bort över tid.

Visa signatur

Ryzen 7 3800X, Asus Prime X370 Pro, 32 GB LPX 3600, Gainward RTX 3060 Ti Ghost, 7 TB SSD + 4 TB HDD

Permalänk
Medlem

Ja just det sen kom socket 939 med opteron 165 för oss nördar.. och den som hade den klockade duktigt med ati chippet och intel köpte korv....;)

Roliga tider då...

Visa signatur

PII 450 / 256MB S3Trio /Diamond MonsterII voo2 SLI
2699V3 1070 64GB 50+TB

Permalänk
Redaktion
Praktikant ✨
Skrivet av spinxen:

Min AMD Duron 600 (mhz) @ 1050 Mhz sprang ju åttor runt det mesta redan innan Intel släppte sin PIII 1ghz, till en bråkdel av priset. Det var tider det

Kul sammanträffande! Fick tag på en ny Duron 600 via Ebay för ett tag sedan och har sedan dess skramlat ihop lite delar till en potentiell retro-överklockningsartikel som kan rulla senare under året.

Permalänk
Medlem
Skrivet av JonasT:

<Uppladdad bildlänk>

Kul sammanträffande! Fick tag på en ny Duron 600 via Ebay för ett tag sedan och har sedan dess skramlat ihop lite delar till en potentiell retro-överklockningsartikel som kan rulla senare under året.

Jäklar va smutt, Duron 600 är garanterat top 3 i min personliga OC-hall of fame! Tillsammans med Celeron 300A @450Mhz och senare Athlon XP-M 1700+. Fina minnen!

Visa signatur

System #1 - Intel 6700K@4.8GHz + Corsair H110i PnP ~ ASUS ROG MAXIMUS VIII RANGER ~ 32GB Corsair Vengeance LPX DDR4 2400MHz ~ 2x Gainward GeForce GTX 980 Ti 6GB 'GS' ~ 2x 512GB Samsung EVO 850 ~ Corsair RM1000W ~ Acer 27" Predator G-Sync XB271HU
System #2 - Intel 2500K@5.0GHz + Corsair H60+PnP ~ ASRock P67 Extreme4 ~ 16GB DDR3 ~ Gainward 980Ti 'GS' ~ BenQ 24" XL2430T ~ 2x512GB Samsung EVO 840 ~ 750W Corsair TX

Permalänk
Medlem
Skrivet av spinxen:

Jäklar va smutt, Duron 600 är garanterat top 3 i min personliga OC-hall of fame! Tillsammans med Celeron 300A @450Mhz och senare Athlon XP-M 1700+. Fina minnen!

450MHz? "those are rookie numbers!"
https://www.sweclockers.com/forum/trad/1553186-ska-det-va-ska...

Kul att leka med gammal hårdvara som inte är sällsynt
Kanske skulle rota reda på mina SL2W8 och SL2YK P2'or och se vad dom går för.
Moteras lämpligast i ett Abit BH6, en legendarisk kombination!

Permalänk
Medlem
Skrivet av xSean145:

AMD sög på den tiden och va värsta budgetdatorn. Hade man inte pentium så trodde alla att man hade en seg dator.
Minns speciellt en klasskompis som alltid skröt om att hans farsa alltid hämtade hem dom senaste datorerna med Pentium II, III och sen Pentium 4.
Så fort jag började tjäna pengar köpte jag Intel och kollade aldrig mer tillbaka. AMD suger fortfarande än idag.

antar du trollar, alla som hade tillgång till internet på något sätt, skola elelr hemmet visste ju att athlon var snabbare. Kände bara en enda person som sade att intel var bättre och han jobbade på en liten lokal datorbutik.

intel hade vid senare tillfällen med p3 högre ipc och senare vid p4 eran så hade även intel litet övertag(samman slagettest resultat i spel) mot en mycket billigare athlon masking i bla spel, men sen kunde man ju oca sin athlon å då var ju athlonen bättre igen.

intel kom eg tillbaka med pentium m, det som senare blev officiellt core 2 duo serien.

älskar socket cpuerna men slot cpuerna var mycket ballare och roligare att pilla med enligt mig.

Visa signatur

12700k@/7200c34@7800/msi z790 itx

Permalänk

Mycket trevlig artikel.

Permalänk
Medlem

Ah sjukt nostalgisk artikel. Första datorn jag plockade ihop och byggde själv var däromkring - en Athlon XP 2600+ (thoroughbred). Anledningen till att det blev just den processorn var att den faktiskt gick i 2ghz, något jag blev fixerad på.

Tror absolut det var nödvändigt för amd att använda modellnamn som antydde till jämförelse mot pentium 4, även om jag faktiskt inte vet hur bra dom stämde. På den tiden jämfördes processorer allt som oftast mellan klockfrekvens utanför entusiast circklar. Se tidningar, annonser, folkmun etc.

Fick mig även att komma att tänka på den här videon. Förutom kylarfästen som inte riskerade en skruvmejsel genom moderkortet så brann dom (intel) heller inte upp om man stod utan (kylare)

förtydligande.
Visa signatur

| Ryzen 5800x | Asus prime x470 pro | Asus rtx 3080 tuf oc | Gskill 32gb 3,6ghz | aw3225qf |

Permalänk

En underbar tid att bygga datorer på och den enda nackdelen var att komponenter, chassi, skärmar inte höll så länge. Det var en relativt dyr hobby med andra ord. Idag får man mycket mer valuta för pengarna för moderkort, minnen, grafikkort med mera håller så mycket länge då tekniken inte går lika snabbt och kvaliteten är väldigt mycket bättre speciellt moderkort. Någon som kommer ihåg alla problem med Via-moderkort eller Nvidias N-force moderkort? Men samtidigt tyvärr lite tråkigare tid idag att bygga datorer då tekniken inte går riktigt lika fort fram idag så jag förstår Calles frustrationer i hans senaste krönikor.

Ägde runt den tiden både Athlon 600Mhz och lite senare en PIII tror det var en 700Mhz. Uppgraderade inte igen förrän Intel släppte P4 Willamette. Hade inte problem med någon av dessa system men sedan hade man väl en gnutta tur. Hade en DX2 486:a 66Mhz och en PII 350Mhz innan det och PII:an var den första dator jag byggde.

Ägde varken en Celeron 300A eller någon av modellerna av AMD's Duron. Men de vad väldigt bra överklockare och väldigt populära. Min nuvarande är tio år idag och jag känner att jag måste uppgradera först cpu, moderkort, minne sedan grafikkort och till sist skärm. Kommer bli en dyr historia men min 5820K, X99-moderkort och 32GB minne kostade mig endast strax över 6000 kr för tio år sedan. Det kan man kalla valuta för pengarna!

Kan någon förklara vad de olika delarna på genomskärningen av P4 processorn gör för något?

Skrivet av xSean145:

AMD sög på den tiden och va värsta budgetdatorn. Hade man inte pentium så trodde alla att man hade en seg dator.
Minns speciellt en klasskompis som alltid skröt om att hans farsa alltid hämtade hem dom senaste datorerna med Pentium II, III och sen Pentium 4.
Så fort jag började tjäna pengar köpte jag Intel och kollade aldrig mer tillbaka. AMD suger fortfarande än idag.

Är du bara ute efter att trolla? Jag har ägt alla dessa system. Du har ingen aning om vad du pratar om.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Dinkefing:

Någon som kommer ihåg alla problem med Via-moderkort eller Nvidias N-force moderkort?

Hm, inte från egna erfarenheter åtminstone. Vet att jag hade VIA KT133 (Asus A7V), NVIDIA nForce2 och nForce4 Ultra och kommer inte ihåg några större problem. Hade de datorerna kvar tills de blev för långsamma åtminstone!

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thomas:

Hm, inte från egna erfarenheter åtminstone. Vet att jag hade VIA KT133 (Asus A7V), NVIDIA nForce2 och nForce4 Ultra och kommer inte ihåg några större problem. Hade de datorerna kvar tills de blev för långsamma åtminstone!

Var ju till och med så att framförallt nForce2 var vad man dessutom ville ha på den tiden. Senare versioner var väl inte lika heta kanske men just nForce2 var sjukt omtyckt.

Men samtidigt, 20 år senare så är inte minnet det bästa alla gånger. Speciellt med de efterföljande.

Ganska oftopic men min kanske knepigaste moderkort var ett Abit-moderkort för Core 2 som hade ATi chipset. Inget bra moderkort, lite osäker på om jag ens har kvar den, men ganska udda för en period där ATi köpts upp av AMD och ha ett moderkort för Intel-CPUer med just ATi (och indirekt AMD) chipset.

Saknar den där tiden ibland, speciellt Asrock och deras då ofta unika lösningar för specifika behov.

Visa signatur

Huvuddator: 7800X3D, 2x16GB G.Skill Flare X5 6000MHz CL30, Asus B650E-F, KFA2 RTX 4090 SG, 6TB NVMe/SATA SSD, 42" LG OLED C3 Evo
Spellaptop: Asus ROG Strix G15, 6800H, 16GB, RTX 3070Ti, 1TB NVMe
Övrigt: Dell XPS 13 modell 9310, Apple Macbook Air M1 8GB samt Samsung Galaxy S7 FE, Steam Deck
Dammsamlare: PS5, Switch och Xbox One X
Folda för Sweclockers! https://www.sweclockers.com/forum/trad/1348460-faq-kom-igang-...

Permalänk
Medlem

Hade ett Asus A7V266-E med VIA KT266A och det fungerade utmärkt. Däremot så hade jag ett MSI moderkort tidigare med VIA KT266 och det fungerade sådär. Bland annat gick det inte att aktivera AGP 4X med mitt ASUS GeForce3.

Hade även ett DFI LANParty nF4 SLI-DR med Nvidia nForce4 och det fungerade utan problem.

Visa signatur

ASUS K7M, AMD Athlon 1000 MHz Slot A, 3dfx Voodoo5 5500 64 MB AGP, 512 MB SDRAM @ CL 2-2-2-5, Cooler Master ATC-100-SX Aluminum Mid Tower.