Samlingstråd LG OLED 2023 (A3/B3/C3/G3/Z3)

Permalänk

… och då har även jag nu fått upp min C3 77” på väggen. Kan bara instämma i allt alla sagt, vilken tv.

Visa signatur

[ "The things you own end up owning you." -Tyler Durden, Fight Club ]
[ "This job would be great if it wasn't for the fucking customers." -Randal, Clerks. ]

Permalänk
Medlem

Finns det någon som kan tipsa om en vettigare mediaspelare än den inbyggda i C3:an? VLC finns ju inte för WebOS, tyvärr.
I den inbyggda mediaspelaren så försvinner ibland hela eller en del av den vita linjen under thumbnailsen, vilket kan bli mycket frustrerande och förvirrande.

formulering
Visa signatur

"Livet är som en soppa, med hårstrån i. -Men man måste ju äta." - Svante Grundberg och Björn Wallde.

"If you've ever suffered from insomnia, you'll know what a nightmare it can be." - Caron Keating.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dan@work:

Finns det någon som kan tipsa om en vettigare mediaspelare än den inbyggda i C3:an? VLC finns ju inte för WebOS, tyvärr.
I den inbyggda mediaspelaren så försvinner ibland hela eller en del av den vita linjen under thumbnailsen, vilket kan bli mycket frustrerande och förvirrande.

Testat och har haft många. Apple tv 4k är outstanding, både till streamat/streamingtjänster, och egenripade bd/uhbd, med plex eller infuse.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paradiddle:

Hej,
Ni som skrev en recension, inte bockade ni för alternativ om man fick ett incitament? 🤔 tänkte kampanjen är oberoende av det och är det någon som fått ett ex som gåva då är det väl var det är men har man köpt en som dom allra flesta här så bör man välja nej…?

Förstår inte. Det var ju ett krav för att få cashback att skriva en recension, då skulle man ju också välja att man erhållit incitament som också stod i kraven. Jag gjorde det så klart, säkert alla andra som vill ha cashback också.

Skrivet av dan@work:

Finns det någon som kan tipsa om en vettigare mediaspelare än den inbyggda i C3:an? VLC finns ju inte för WebOS, tyvärr.
I den inbyggda mediaspelaren så försvinner ibland hela eller en del av den vita linjen under thumbnailsen, vilket kan bli mycket frustrerande och förvirrande.

Jag använder Nvidia Shield TV Pro som fungerar utmärkt. Den har en riktigt bra uppskalningsfunktion för lägre upplösning till 4K.

Visa signatur

Legion 5 Pro | Ryzen 7 5800H | GeForce RTX 3070 (150W) | 32GB HyperX RAM | 2560x1600 165hz G-Sync 500nits
1TB + 2TB PC611 / 970Evo+ SSD | Anywhere Mouse 2 + Sony 1000XM5 + Xbox One handkontroll
LG 77" C3 OLED | Denon X3800H 5.1.2 Atmos Surround | Synology DS918+ 4x8TB SHR | Nvidia ShieldTV Pro

Permalänk
Skrivet av p1er:

Förstår inte. Det var ju ett krav för att få cashback att skriva en recension, då skulle man ju också välja att man erhållit incitament som också stod i kraven. Jag gjorde det så klart, säkert alla andra som vill ha cashback också.

Hubba jag som tänkte fel, då kör vi med det alternativet valt,
Tack!

Visa signatur

[ "The things you own end up owning you." -Tyler Durden, Fight Club ]
[ "This job would be great if it wasn't for the fucking customers." -Randal, Clerks. ]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swennis:

Testat och har haft många. Apple tv 4k är outstanding, både till streamat/streamingtjänster, och egenripade bd/uhbd, med plex eller infuse.

Skrivet av p1er:

Jag använder Nvidia Shield TV Pro som fungerar utmärkt. Den har en riktigt bra uppskalningsfunktion för lägre upplösning till 4K.

Jag vet inte vad jag tänkte igår, glömde helt att skriva att jag menar en app man kan ladda ner via tvn i webos.
Alternativt nåt man kan sideloada, men då behöver jag även instruktioner.

Jag kör alltså med extern hårddisk/usbsticka direkt i tvn.

Den inbyggda mediaspelaren funkar hyfsat, förutom det jag nämnde tidigare. Och att det saknas skuggade undertexter.

Visa signatur

"Livet är som en soppa, med hårstrån i. -Men man måste ju äta." - Svante Grundberg och Björn Wallde.

"If you've ever suffered from insomnia, you'll know what a nightmare it can be." - Caron Keating.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dan@work:

Jag vet inte vad jag tänkte igår, glömde helt att skriva att jag menar en app man kan ladda ner via tvn i webos.
Alternativt nåt man kan sideloada, men då behöver jag även instruktioner.

Jag kör alltså med extern hårddisk/usbsticka direkt i tvn.

Den inbyggda mediaspelaren funkar hyfsat, förutom det jag nämnde tidigare. Och att det saknas skuggade undertexter.

Gör dig själv en tjänst och köp en extern enhet. Du får mycket bättre upplevelse, uppdateringar och funktioner, jämfört med LG som i princip redan har gått vidare till nästa modell.

Nvidia Shield eller Apple TV är helt klart att rekommendera, men även en billig Chromecast med Google TV är många gånger bättre än WebOS oavsett vad det gäller; säkerhet, programutbud, bättre stöd för bild- och ljudformat, bättre användarvänlighet, mer responsivt gränssnitt, uppdateringar med nya funktioner i många år framöver m.m. Listan kan göras enormt lång.

Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk
Medlem

Är det nån som har koll på vad för inställningar man ska ha på tvn i ljudinställningar när man kör förstärkare och hemmabiosystem? har testat både hdmi-kabel och optisk kabel men får det inte att fungera.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hk-tray:

Är det nån som har koll på vad för inställningar man ska ha på tvn i ljudinställningar när man kör förstärkare och hemmabiosystem? har testat både hdmi-kabel och optisk kabel men får det inte att fungera.

Förstärkare ska vara kopplad i eARC-uttaget om man kör HDMI

Man väljer ju ljudutgång i vanliga menyn annars, vad specifikt är det som inte funkar?

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Förstärkare ska vara kopplad i eARC-uttaget om man kör HDMI

Man väljer ju ljudutgång i vanliga menyn annars, vad specifikt är det som inte funkar?

Jag får inget ljud hur än jag gör. Om jag tex kör med optisk kabel ska jag väl bara ha rätt källa på förstärkaren och sedan köra optical som ljudinställning på tvn? Har ändrat i avancerade inställningar också, men får det ändå inte att funka. Jag har en Marantz sr6010 om det hjälper.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hk-tray:

Jag får inget ljud hur än jag gör. Om jag tex kör med optisk kabel ska jag väl bara ha rätt källa på förstärkaren och sedan köra optical som ljudinställning på tvn? Har ändrat i avancerade inställningar också, men får det ändå inte att funka. Jag har en Marantz sr6010 om det hjälper.

Jag skulle testa andra enheter i samma port på tv, och en annan källa för optiskt på förstärkaren och se om något av de funkar

En dator med optisk port borde kunna funka som både in och utgång

Optiskt ska ju bara funka vanligen, har du testat annan kabel eller så?

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Jag skulle testa andra enheter i samma port på tv, och en annan källa för optiskt på förstärkaren och se om något av de funkar

En dator med optisk port borde kunna funka som både in och utgång

Optiskt ska ju bara funka vanligen, har du testat annan kabel eller så?

Jamen precis. Optisk ska väl egentligen bara vara att tuta och köra. Jag har testat hdmi-kabel också och då kört hdmi-arc som ljudinställning men jag får inte det att funka heller. Testat massa olika hdmi-portar, kört olika kablar osv. Funderar på om det är nån inställning på förstärkaren som gör det. Hade projektor förut och då funkade det, visserligen var det 1080/1920. Jag får väl köpa en längre optisk kabel och testa om det funkar mellan pc och tv, annars lär det väl vara nåt med förstärkaren.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hk-tray:

Jag får inget ljud hur än jag gör. Om jag tex kör med optisk kabel ska jag väl bara ha rätt källa på förstärkaren och sedan köra optical som ljudinställning på tvn? Har ändrat i avancerade inställningar också, men får det ändå inte att funka. Jag har en Marantz sr6010 om det hjälper.

Har vald ingång "CBL/SAT" på min Marantz NR 1711 å valt att starta/få ljud ifrån (4K Apple TV, CBL/SAT) direkt inkopplad i recievern. Kan välja att starta från: Senaste (starta från senaste använda inkopplade grej, t.ex Blu ray spelare. CBL/SAT. Kör HDMI (eARC). Vet inte om detta är till nån hjälp. Får återkomma var dessa inställningar finns i min reciever, är inte hemma å kan inte i vilka meny/inställning i huvet. Edit: Jag får gå in i "Inställningar" - "Video" - "HDMI - inställning" - "Video/HDMI - inställning" - Pass - through - källa = CBL/SAT. Har dessa gråskuggat "HDMI - ljud ut" = AVR å "HDMI pass - through" = På. Som sagt detta är mina inställningar för min Marantz NR 1711. Har ingen LG utan en Oled Panasonic TX - 55LZ1000E. Hur lång är din HDMI kabel? Kör själv med Nördic:s certifierade Ultra High Speed kablar, en 2m Reciever (eARC) - TV (eARC), 1m 4K Blu ray - Reciever å en 1m 4K Apple TV - Reciever.

Visa signatur

Asus Rampage IV Extreme, Intel i7 3930K, Intel SSD 510 250 GB, Intel SSD 730 480 GB, WD Veloci Raptor (3,5) 1 TB, G.Skill F3-12800CL9Q-16GBXL, Asus GTX Titan, NZXT Phantom: Pink, Windows 7 Home Prem sp1 64 bit. Noctua NH-L12. Ducky Shine 3 - Cherry MX Red - vita LEDs - Jukebox SA keycaps set. Ducky Shine 3 - Cherry MX Black - röda LEDs. Ducky One RGB YOTG, Miami keycaps set. Mionix Avior 7000.

Permalänk
Medlem

Jag kör optiskt ut från c3 och det var inga konstigheter att få det att funka.

Visa signatur

Ryzen 3700x, ASUS PRIME X370-PRO, 32GB ram, RTX 2080, Acer XN253Q 240Hz, MSI G241 IPS 1080p 144Hz, Varmilo VA88M (MX Brown), Cooler Master MM710.

Permalänk
Medlem

Okej, tack alla. ska kolla lite inställningar i förstärkaren då istället

Permalänk
Medlem
Skrivet av seville57:

Hur lång är din HDMI kabel? Kör själv med Nördic:s certifierade Ultra High Speed kablar, en 2m Reciever (eARC) - TV (eARC), 1m 4K Blu ray - Reciever å en 1m 4K Apple TV - Reciever.

Den är två meter. Denna: https://www.inet.se/produkt/8200896/satechi-8k-ultra-hd-hdmi-...

Jag kör bara apparna i tvn och har ingen Apple TV eller annat inkopplat. Kör som du hdmi-kabeln i CBL/SAT och den andra änden i hdmi-port 1 i tvn.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hk-tray:

Den är två meter. Denna: https://www.inet.se/produkt/8200896/satechi-8k-ultra-hd-hdmi-...

Jag kör bara apparna i tvn och har ingen Apple TV eller annat inkopplat. Kör som du hdmi-kabeln i CBL/SAT och den andra änden i hdmi-port 1 i tvn.

Du kopplar HDMI ARC/eARC (ut) till TV:ns HDMI ARC/eARC port (in). Hade en 4K budget LG för några år sen fanns bara 3 st HDMI portar å LG:s WebOs (tyvärr, handlar om vana osså)tycker jag var/är duktigt klabbigt, HDMI port 2 var ARC porten. Antar att du 4 st HDMI portar på din LG? Går ju inte att jämföra min Panasonic TV men har 4 st HDMI portar varav port 2 är ARC/eARC porten. ARC = Audio Return Channel. Ljudet skickas från TV:n tillbaka till Recievern. Kan tänkas att kan i LG:ns som måste göras, LG:s CEC heter SimpLink, Panasonic:s heter Viera Link.

Visa signatur

Asus Rampage IV Extreme, Intel i7 3930K, Intel SSD 510 250 GB, Intel SSD 730 480 GB, WD Veloci Raptor (3,5) 1 TB, G.Skill F3-12800CL9Q-16GBXL, Asus GTX Titan, NZXT Phantom: Pink, Windows 7 Home Prem sp1 64 bit. Noctua NH-L12. Ducky Shine 3 - Cherry MX Red - vita LEDs - Jukebox SA keycaps set. Ducky Shine 3 - Cherry MX Black - röda LEDs. Ducky One RGB YOTG, Miami keycaps set. Mionix Avior 7000.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hk-tray:

Den är två meter. Denna: https://www.inet.se/produkt/8200896/satechi-8k-ultra-hd-hdmi-...

Jag kör bara apparna i tvn och har ingen Apple TV eller annat inkopplat. Kör som du hdmi-kabeln i CBL/SAT och den andra änden i hdmi-port 1 i tvn.

Om du kör ljud ut från TV:n så tror jag du ska trycka på "TV Audio"-knappen på fjärrkontrollen.

Visa signatur

Legion 5 Pro | Ryzen 7 5800H | GeForce RTX 3070 (150W) | 32GB HyperX RAM | 2560x1600 165hz G-Sync 500nits
1TB + 2TB PC611 / 970Evo+ SSD | Anywhere Mouse 2 + Sony 1000XM5 + Xbox One handkontroll
LG 77" C3 OLED | Denon X3800H 5.1.2 Atmos Surround | Synology DS918+ 4x8TB SHR | Nvidia ShieldTV Pro

Permalänk
Medlem

Jag fick till det nu! Det var så att hdmi port 2 på tvn är den som har arc (Lg C3) jag hade i port 1.

Permalänk
Medlem

Hej allesammans!

Lite strul har dykt upp med min LG C3 77".

Jag kör en RaspberryPi med Adguard Home (alternativ till PiHole for DNS-blockering) här hemma.

Nu helt plötsligt får jag problem med vissa appar, de kan inte installeras eller uppdateras. Disney+, SVT Play mfl fungerar fint, men AppleTV+ går ej att installera osv.

Någon som haft liknande problem med ablock/DNS-block och LG?

Jag har såklart testat att stänga av Adguard Home, men det har inte hjälpt. Skall testa med att sätta en annan DNS ikväll.

Tack!

Permalänk

Är det någon som vet om det går att ta bort LG Channels från Input-listan? Att den som app måste hänga kvar i listan kan jag ta men att den letat in sig bland Input-listan står mig... hittade på Reddit att om man ställer in land för platstjänster typ från Automatisk till Övrigt så blir man kvitt det och mycket riktigt försvinner den. Men då "klipps" också de snabbknappar på fjärren, tex Netflix och man får ett felmeddelande om man försöker starta appen den vägen. Sen verkar det också som att uppdateringar för appar inte heller nås?
Hursomhelst, frågan är om det går att få bort det från Inputlistan på något annant enkelt och smidigt sätt än ovan med att ändra land?

Visa signatur

[ "The things you own end up owning you." -Tyler Durden, Fight Club ]
[ "This job would be great if it wasn't for the fucking customers." -Randal, Clerks. ]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paradiddle:

Är det någon som vet om det går att ta bort LG Channels från Input-listan? Att den som app måste hänga kvar i listan kan jag ta men att den letat in sig bland Input-listan står mig... hittade på Reddit att om man ställer in land för platstjänster typ från Automatisk till Övrigt så blir man kvitt det och mycket riktigt försvinner den. Men då "klipps" också de snabbknappar på fjärren, tex Netflix och man får ett felmeddelande om man försöker starta appen den vägen. Sen verkar det också som att uppdateringar för appar inte heller nås?
Hursomhelst, frågan är om det går att få bort det från Inputlistan på något annant enkelt och smidigt sätt än ovan med att ändra land?

Det enda sättet jag känner till är att gå in i systemenyn under:

Support - > Privacy & Terms -> User Agreements -> Bocka ur allt här, "Agree" och starta sedan om TV:n.

Permalänk
Skrivet av edson:

Det enda sättet jag känner till är att gå in i systemenyn under:

Support - > Privacy & Terms -> User Agreements -> Bocka ur allt här, "Agree" och starta sedan om TV:n.

Edit: inser att den nog startar om efter detta, ska testa, tackar!

Visa signatur

[ "The things you own end up owning you." -Tyler Durden, Fight Club ]
[ "This job would be great if it wasn't for the fucking customers." -Randal, Clerks. ]

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av hk-tray:

Jamen precis. Optisk ska väl egentligen bara vara att tuta och köra.

Inte det problemet du hade, men när jag kopplade in min fick jag först bara totalt oljud – DRRRRRRRRRRRRRRRRRRR – ur högtalarna, som var anslutna med optisk kabel. Var tvungen att ändra inställningen Digital Sound Output från Auto (vilket tydligen betydde Pass Through) till PCM.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Skrivet av edson:

Det enda sättet jag känner till är att gå in i systemenyn under:

Support - > Privacy & Terms -> User Agreements -> Bocka ur allt här, "Agree" och starta sedan om TV:n.

Skrivet av Paradiddle:

Edit: inser att den nog startar om efter detta, ska testa, tackar!

Provade detta men det gick inte vägen dessvärre, LG Channels låg kvar som app samt med i Input-listan och sen gick det inte att starta Netflix utan att behöva kryssa för och godkänna den rutan på nytt.
Jaja, kanske får man leva med detta men får luska runt lite mer på reddit och se ifall det går att komma runt…

Visa signatur

[ "The things you own end up owning you." -Tyler Durden, Fight Club ]
[ "This job would be great if it wasn't for the fucking customers." -Randal, Clerks. ]

Permalänk
Medlem

Vilken tid på våren brukar priserna dumpas när dom nyare modellerna kommer ut?
Va lite synd man missade/tvekade cashbacken på c3 77" ändå...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swennis:

Vilken tid på våren brukar priserna dumpas när dom nyare modellerna kommer ut?
Va lite synd man missade/tvekade cashbacken på c3 77" ändå...

Olika för varje butik, ibland dumpar alla samtidigt, ibland har de bara några exemplar kvar som försvinner på minuter/timmar…

Inte lätt att ge ett bra svar

Permalänk
Medlem

Hej är i begrepp att köpa en begagnad LG Oled som enligt ägaren är i nyskick och bara varit igång en timme. Då det rör sig om ganska mycket pengar ändå undrar jag om man vågar ta med sig en service-kontroll och på plats gå in i service menyn och kolla att den verkligen varit igång så länge som säljaren påstår? För övrigt, nollställer en ”fabriksåterställning” tvn till som om den vad ny?

Visa signatur

Corsair 4000D Airflow | NZXT C650 | MSI B550-A PRO | Ryzen 5800X + Noctua NH-D15 | 16GB Gigabyte Aorus RGB Memory (3733 MHz) | Adata SX8200 PRO 500GB + Crucial BX100 240GB | EVGA GTX980 Ti | Benq G2420HDBL + LG CX |

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Izak80:

Hej är i begrepp att köpa en begagnad LG Oled som enligt ägaren är i nyskick och bara varit igång en timme. Då det rör sig om ganska mycket pengar ändå undrar jag om man vågar ta med sig en service-kontroll och på plats gå in i service menyn och kolla att den verkligen varit igång så länge som säljaren påstår? För övrigt, nollställer en ”fabriksåterställning” tvn till som om den vad ny?

Vågar på vilket sätt?
Garanti kan ju påverkas, även om jag skulle tro att det inte är någon stor grej. Utöver det är det ingen direkt risk så länge som du inte knappar runt hejvilt, utan kör "se men inte röra" som grundregel.
Se till att undvika "IN STOP"-knappen helt bara!

Det går även att göra allt detta med programmet ColorControl om du har en PC (helst bärbar ) du kan använda istället.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thomas:

Vågar på vilket sätt?
Garanti kan ju påverkas, även om jag skulle tro att det inte är någon stor grej. Utöver det är det ingen direkt risk så länge som du inte knappar runt hejvilt, utan kör "se men inte röra" som grundregel.
Se till att undvika "IN STOP"-knappen helt bara!

Det går även att göra allt detta med programmet ColorControl om du har en PC (helst bärbar ) du kan använda istället.

Ja det är väl just det där med garantin jag syftar på, jag vill ju inte att den skall påverkas om jag väljer att inte köpa tvn, men jag kan fråga hursomhelst. Något annat som kan vara viktigt att kolla på förutom det uppenbara?

Visa signatur

Corsair 4000D Airflow | NZXT C650 | MSI B550-A PRO | Ryzen 5800X + Noctua NH-D15 | 16GB Gigabyte Aorus RGB Memory (3733 MHz) | Adata SX8200 PRO 500GB + Crucial BX100 240GB | EVGA GTX980 Ti | Benq G2420HDBL + LG CX |