Permalänk
Medlem

Hur många watt behöver jag?

Hej! Hade tänkt köpa en färdigbyggd gamingdator men så kom jag över ett Asus B650 (AM5) och en Ryzen 7600. Har inte bestämt mig riktigt än för grafikkort men har begränsad budget så kanske ett 4060ti eller liknande. Möjligtvis 4070.

Men hur vet man hur stort nätaggregat man behöver? Räcker det med 650 watt? Duger ett ”brons-klassat”? Jag försöker hålla lite i pengarna men vill inte snåla på fel saker heller.

Permalänk
Medlem

650w brons räcker.

Som referens har jag kört ett 550w brons till 11900K + 2070 super och 12600K + 6750xt. Noll problem.

Kan notera att jag körde 11900K i 5.1ghz lite undervoltad. Överklockade aldrig. GPUerna har jag däremot kört med maxad strömbudget i perioder. 2070 super kunde nå 280W under korta perioder.

Permalänk
Medlem

Brons, silver och guld och så vidare har inget att göra med hur mycket effekt en PSU klarar av att leverera utan endast hur effektivt det är, det vill säga hur mycket ström det drar från väggen.

Med det sagt räcker 650 W gott och väl för 7600 och 4070. Hela systemet med 4070 och en mer strömtörstig CPU drog 250 W i SweClockers test.

Permalänk
Moderator
Moderator

Du kan gå ned betydligt lägre än 650W, både Ryzen 7600 och RTX 4060Ti / 4070 är tämligen strömsnåla.

Imo handlar mer om hur stor prisskillnad det blir på intressanta agg, både gällande klassningen så länge den har en, och till viss del kapaciteten.
Sparar du 50-100 kr eller något så är det förmodligen inte någon poäng att dumsnåla på kapaciteten då nästa uppgradering kanske drar lite mer, respektive att slösa lite onödig ström och värme genom lägre effektivitet.

Visa signatur

*-<|:C-<-<

Nytt namn, samma bismak.

Permalänk
Medlem

Fem års garanti på detta. Billigaste PSU:n jag hittade som verkar vara relativt bra.

https://www.amazon.se/dp/B093H2PVQP

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alastor Moody:

Fem års garanti på detta. Billigaste PSU:n jag hittade som verkar vara relativt bra.

https://www.amazon.se/dp/B093H2PVQP

Tack för alla svar. Vågar man köpa ett okänt märke från Amazon? Just strömaggregatet känns ju som en komponent man inte vill att det ska bli fel på. 😛

Permalänk
Medlem
Skrivet av kolbackx:

Tack för alla svar. Vågar man köpa ett okänt märke från Amazon? Just strömaggregatet känns ju som en komponent man inte vill att det ska bli fel på. 😛

Just Seasonic skulle jag nog påstå är en av dom bästa tillverkarna i världen när det kommer till nätaggregat.
Denna skickades även från Amazons lager vilket är det säkraste genom Amazon.