Häva förhandsavtal köp av bostadsrätt

Permalänk
Medlem

Häva förhandsavtal köp av bostadsrätt

Hej,

Till att börja med vet jag inte om den här tråden ska ligga under övriga ämnen istället kanske, då det inte handlar om ”typisk” konsumenträtt tänker jag.

Hursomhelst så har jag köpt en bostadsrätt i nyproduktion. I förhandsavtalet från augusti 2023 står det följande punkter som jag anser ”viktiga”

Jag har i dagsläget betalat 150k i insats i samband med att förhandsavtalet tecknades.

6 UPPLÅTELSE OCH INFLYTTNING (TILLTRÄDE)
Beräknad tidpunkt för upplåtelse: April 2024 – Juni 2024.
Beräknad tidpunkt för inflyttning: Juni 2024 – September 2024, preliminärt. I detta fall är det fråga om nyproduktion. Parterna är överens om följande:
- Väderleksförhållanden, försenade produktleveranser m.m. kan medföra en försening av datum för tillträdesdagen. Måste Föreningen senarelägga tillträdesdagen ska detta skriftligen meddelas Förhandstecknaren senast åtta veckor i förväg.

Dold text

14 RÄTT ATT FRÅNTRÄDA FÖRHANDSAVTALET OCH AVTALSBROTT
Förhandstecknaren får, enligt 5 kap. 8 § bostadsrättslagen (1991:614), efter skriftlig
uppsägning genast frånträda förhandsavtalet om:
- lägenheten inte upplåts med bostadsrätt senast vid inflyttningen
- upplåtelsen genom försummelse av Föreningen inte sker inom skälig tid efter den beräknade tidpunkten för upplåtelse enligt ovan, eller
- de avgifter som ska betalas för bostadsrätten är väsentligt högre än som angivits i detta avtal och Förhandstecknaren av denna anledning säger upp förhandsavtalet inom tre månader från den dag då Förhandstecknaren fick reda på den högre avgiften.

Dold text

I julas fick jag mail från byggherren/föreningen att allt ser ut att flyta på bra och att beräknat färdigställande till och med kunde överträffa tidsplanen och besked om att inflyttning ser ut att kunna bli redan maj/juni istället för senast juni-september.

Det börjar iaf närma sig att betala resterande handpenningen och således skickade jag ett email i förra veckan för att få lite klarhet i när mer exakt.

Jag fick igår det underbara samtalet från entreprenören att det missats någonting någonstans och personen var ny osv osv i bortförklaringar upplevde jag det som… tillslut fick han fram att min lägenhet är försenad och kommer vara klar i MARS 2025.

Jag fattar ingenting.

Har fått ett grymt bra bud på min nuvarande lägenhet som jag tänkte flytta från till sommaren och nu vet jag inte längre vart jag ska ta vägen.

Har jag rätt att häva förhandsavtalet tror ni och få mina 150k tillbaka? Eller är det bara att sitta glatt och vänta ett år ytterligare?

Tl:dr
Bostadsrätt blivit försenad nästan ett år, utan konkret anledning.
Kan man häva köpet och få tillbaka sin insats.

Tack för all hjälp!

Jocke

Visa signatur

Ghost Louqe S1 -- X570 I AORUS PRO -- AMD Ryzen 7 3700X
NH-L12S Fläktmod -- Corsair Vengeance PRO 32GB 3200 MHz CL16
MSI RTX 2070 Super Ventus -- Corsair SF600
Corsair Force MP510 960GB M.2 -- WD Black SN750 NVMe 1TB M.2

Permalänk
Medlem
Skrivet av LeJoke:

Jag fick igår det underbara samtalet från entreprenören att det missats någonting någonstans och personen var ny osv osv i bortförklaringar upplevde jag det som… tillslut fick han fram att min lägenhet är försenad och kommer vara klar i MARS 2025.

Det här låter ju ändå lite som försummelse.

Just nu har många byggen avstannat eftersom man inte får lägenheterna sålda. Så man pausar och väntar på bättre tider. Kan med stor sannolikhet vara det som hänt här men att dom myglar med det.

Det är bara panga på ordentligt med en gång och gå all in för att häva köpet om du nu vill det. Värsta som kan hända är att du får nej.

Visa signatur

SPELA: 13900K - Gaming X Trio 4090
LEVA: OnePlus 12 - MacBook Air M2 13"
PLÅTA: Canon C70, R3, 1DX mkII, BMPCC6K
LYSSNA: KRK Rokit RP8 G4, Beyerdynamic DT 1990 PRO
FLYGA: DJI FPV, Avata

Permalänk

Jag kan tipsa om byggahus forum för denna fråga.

Permalänk

Vill duha din nya brf så skulle jag nog sålt om du fått bra bud, hyrt något (i andra hand?) och skicka krav till byggherren för merkostnader etc och vänta ut tillträde

Visa signatur

[MSI SpeedSter-FA4][Pentium M 770@160*16][X800GTO2 LE][A-Data PC4300 2GB][Maxtor 300GB S-ATA 16MB][NEC ND-3520A IDE][Thermaltake Xaser Tsunami Svart Aluminium][Hiper Type R 480W] //Betty (Kung Pow) [Outdated]

Permalänk
Medlem

Ett års försening låter som ett tydligt överskridande av 5:13 BrL andra punkten angående skälig tid:

5 kap. 13 § Bostadsrättslag
Förhandstecknaren får efter uppsägning genast frånträda avtalet, om

  1. lägenheten inte upplåts med bostadsrätt senast vid inflyttningen och förhandstecknaren inte redan innehar lägenheten med hyresrätt,

  2. lägenheten inte upplåts med bostadsrätt inom skälig tid efter den beräknade tiden för upplåtelsen och detta inte beror på förhandstecknaren eller på något förhållande på hans eller hennes sida,

  3. de avgifter som ska betalas för bostadsrätten är väsentligt högre än det som anges i förhandsavtalet, eller

  4. lägenheten eller andra delar av föreningens hus eller mark väsentligen avviker från vad som avtalats.

En förhandstecknare som vill frånträda avtalet enligt första stycket 3 eller 4 ska säga upp avtalet av den anledningen inom tre månader från den dag då han eller hon fick kännedom om den högre avgiften respektive avvikelsen.

Förarbetena säger följande:
Prop 1990/91:92 s 187
Av första stycket punkterna 1 och 2 framgår att förhandstecknaren kan säga upp avtalet under närmare angivna förutsättningar när bostadsrätten inte upplåts i tid.
Punkten 1 tar sikte på lägenheter i nyproduktion, antingen det är frågan om uppförande av ett helt nytt hus eller en tillbyggnad eller ombyggda lägenheter som förhandstecknaren inte har någon hyresrätt till, se andra stycket. Det torde normalt inte vara svårt att konstatera när en inflyttning har skett.
Punkten 2 gäller oavsett om det är frågan om en nyproducerad lägenhet eller någon annan lägenhet. Förhandstecknaren får frånträda avtalet, om upplåtelsen genom försummelse av föreningen inte sker inom skälig tid efter den beräknade tidpunkten för upplåtelsen. Upplåtelsen bör komma till stånd i nära anslutning till den i avtalet angivna tidpunkten. Orsaken till fördröjningen spelar mindre roll, så länge dröjsmålet inte beror på förhandstecknaren själv. Uttrycket "skälig tid" är avsett att tolkas tämligen restriktivt, dvs. upplåtelsen bör komma till stånd i nära anslutning till den i avtalet beräknade tidpunkten för tillträdet.
Bestämmelserna i punkten 1 tar över bestämmelserna i punkten 2, om inflyttningen sker tidigare än vad som beräknats. Punkten 1 gäller alltså även om man har beräknat en senare tidpunkt för upplåtelsen.

Rekommenderar att prata med en jurist för att få specifik rådgivning i ditt fall. Det här är endast allmän information och inte specifik rådgivning.

Visa signatur

Utan spaning, ingen aning.

Permalänk
Medlem

Tack för alla snabba svar! Jag ska läsa igenom lite noggrannare och har absolut tänkt prata med en jurist själv gällande detta. Jag kände bara att jag ville få någon form av bekräftelse på att jag inte bara var ute och cyklade som tyckte förseningen var helt orimligt.

Visa signatur

Ghost Louqe S1 -- X570 I AORUS PRO -- AMD Ryzen 7 3700X
NH-L12S Fläktmod -- Corsair Vengeance PRO 32GB 3200 MHz CL16
MSI RTX 2070 Super Ventus -- Corsair SF600
Corsair Force MP510 960GB M.2 -- WD Black SN750 NVMe 1TB M.2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Manne Saint:

Jag kan tipsa om byggahus forum för denna fråga.

Håller med, finns många kunniga där.

Men var beredd på att en sådan här tråd kommer att spåra ur...

Permalänk
Medlem

Det finns även tråd(ar) på RikaTillsammans som handlar om hävning av förhandsavtal, i många av de fallen till följd av att avgifterna höjts (efter räntehöjningarna som skett). Mig veterligen har liknande inte riktigt prövats rättsligt ännu, så det är lite oklart exakt vilka situationer man kan ha rätt att frånträda ett förhandsavtal.

När jag flyttade in i nyproduktion har jag för mig att det avtalet specade att ett "definitivt tillträdesdatum" behövde meddelas minst 6 månader innan tillträde, och när det datumet var förmedlat, så skulle en ändring medföra möjlighet till skadestånd eller möjlighet att helt frånträda avtalet. Du har inga som helst skrivelser om sådant i ditt avtal?