Vilken film såg du senast?

Permalänk
Medlem

Dune

Såg om den, då jag bara sett den en gång då den kom ut. Precis så snygg som jag minns den. Undrar hur mycket skådisarna kommer se ut att ha åldrats i tvåan, dock. De var ju rätt unga (eller såg åtminstone unga ut) i första filmen.

Visa signatur

---

Permalänk
Medlem

The hunted - Action från 2004 med Benicio el toro som en Rambo-typ veteran och Tommy Lee jones som tracker som ska jaga honom efter att han köttat lite special ops nissar. Spännande och hyfsat välgjord. 7/10

Visa signatur

There are no more barriers to cross. All I have in common with the uncontrollable and the insane, the vicious and the evil, all the mayhem I have caused and my utter indifference toward it I have now surpassed. My pain is constant and sharp and I do not hope for a better world for anyone, in fact I want my pain to be inflicted on others.

Permalänk
Medlem

Kollade på Djävulen bär Prada då man fastnade i det eviga scrollandet bland filmer och aldrig landar nånstans. Nog för att handlingen inte är nånting att direkt hänga i granen, relativt ytlig film med några små guldkorn. Stanley Tucci är alltid en bra skådis i mina ögon, rolig på sitt speciella sätt.
Den här filmen känns som klipppt och skuren för Meryl Streep btw, och why not? Hon gör sin roll kusligt bra.

Med det sagt, ingenting jag skulle få för mig att kolla om. Men helt värdelös är den inte. Men inte långt ifrån.
3,5/10

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem

Såg den senaste Aquaman igår. Började titta i fredags men somnade så det blev nytt försök. Brukar gilla superhjälte-filmer men kom på mig själv med att sitta och spela på mobilen mesta av tiden.
Ingen film jag kan rekommendera, 3/10 i betyg.

Permalänk
Medlem

Out of darkness - Thriller i stenåldersmiljö. Det är mörkt, det är monster, det är rätt ok. 6/10

Visa signatur

There are no more barriers to cross. All I have in common with the uncontrollable and the insane, the vicious and the evil, all the mayhem I have caused and my utter indifference toward it I have now surpassed. My pain is constant and sharp and I do not hope for a better world for anyone, in fact I want my pain to be inflicted on others.

Permalänk
Skrivet av Viper_82:

Såg den senaste Aquaman igår. Började titta i fredags men somnade så det blev nytt försök. Brukar gilla superhjälte-filmer men kom på mig själv med att sitta och spela på mobilen mesta av tiden.
Ingen film jag kan rekommendera, 3/10 i betyg.

Samma här.. Både man grejade med mobilen och sedan somnade. hehe
Alltså filmen är inte kass så, det är nog att man har för ont om tid. Tusan vad jag hade imponeras på denna film när jag var liten och hade bara SVt1 och SVT2.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Viper_82:

Såg den senaste Aquaman igår. Började titta i fredags men somnade så det blev nytt försök. Brukar gilla superhjälte-filmer men kom på mig själv med att sitta och spela på mobilen mesta av tiden.
Ingen film jag kan rekommendera, 3/10 i betyg.

Alldeles för högt betyg enligt mig. Zappade mig genom halva, sen stängde jag av och känner ingen som helst lockelse att se klart.

Permalänk
Bussovi_ by XHI

Aquaman and the Lost Kingdom

Helt ok. Snäppet sämre än den första filmen.
Blev förvånad över att Amber Heard fick vara med så mycket som hon fick med tanke på att det snackats om att hon skulle få väldigt lite tid i den. Så antar att hon hade mer tid i den från början egentligen.

Kul att se Aquaman och Orm fightas tillsammans!

Visa signatur

Halo kompis!

Permalänk
Medlem

Spaceman (Netflix).
Johan Renck regisserar vilket fick mig att ge den en chans. Adam Sandler och Paul Dano bär den hela vägen in i mål. Tappar tempo någon enstaka gång men flera scener ger en tankeställare. 7/10 rymdspindlar.

Permalänk
Medlem

Hemma magsjuk så varvar sova med film och serier

Såg precis Suicide Squad (den med idris Elba) och måste säga att det var rätt mkt garv emellanåt. James Gunn vet hur man styr upp ett gäng misfits och hur man paketerar det snyggt.

Visa signatur

Ryzen 7 7800x3d | MSI 650 Tomahawk Wifi | Corsair Vengeance RGB 2 × 16 GB 6000 MHz | GWD GeForce RTX 4090 Phantom GS | 3x SSD 256+512+512GB | ASUS TUF Gaming 1000W Gold | Corsair 7000D Airflow | Samsung Neo G9 240Hz HDR/LG 27GN950 4k 140Hz | Oculus Quest 2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Viper_82:

Såg den senaste Aquaman igår. Började titta i fredags men somnade så det blev nytt försök. Brukar gilla superhjälte-filmer men kom på mig själv med att sitta och spela på mobilen mesta av tiden.
Ingen film jag kan rekommendera, 3/10 i betyg.

Tyckte den var bättre än första faktiskt. 6 av 10 mörtar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av KurtEgon:

Spaceman (Netflix).
Johan Renck regisserar vilket fick mig att ge den en chans. Adam Sandler och Paul Dano bär den hela vägen in i mål. Tappar tempo någon enstaka gång men flera scener ger en tankeställare. 7/10 rymdspindlar.

Såg med den,lite väl flummig tyckte jag men ändå sevärd.
Adam Sandler bevisar igen att han kan spela i annat än komedier.

3/5

Permalänk
Medlem
Skrivet av Viper_82:

Såg den senaste Aquaman igår. Började titta i fredags men somnade så det blev nytt försök. Brukar gilla superhjälte-filmer men kom på mig själv med att sitta och spela på mobilen mesta av tiden.
Ingen film jag kan rekommendera, 3/10 i betyg.

Howard The Duck och eller Blade, ettan.

Där har du starten på hela superhjälte filmerna.. (eller ja Marvel "träsket" vill säga)

Visa signatur

42? Seven and a half million years and all you can come up with is 42?!
► FD Define R2 | Win10Pro | i7-3770K | Hyper212+ SP120PWM | P8P67 PRO | CML8GX3M2A1600C9 | 1080 Ti | AX750 | Asus VG27WQ | Eizo S2100 | HP Z24n |► OnePlus 6 |

Permalänk
Medlem

Till skillnad från de som sett nya Spaceman, kollade jag istället in gamla Starman (1984).
https://www.imdb.com/title/tt0088172/

En kärlekshistoria med en besökare på rymden som tar form av en avliden man mitt i huset där änkan bor. Onda myndighetspersoner är ute efter att skära upp besökaren från rymden (operationsbord och allt). Lite spänning och humor, regisserad av John Carpenter strax efter han gjort The Thing. Idag kanske den är lite mossig, men har en viss charm och dessutom Karen Allen.
6/10

Permalänk
Medlem
Skrivet av xfade:

Howard The Duck och eller Blade, ettan.

Där har du starten på hela superhjälte filmerna.. (eller ja Marvel "träsket" vill säga)

Howard the duck var väl en flopp när den kom om jag minns rätt. Men den finns i bluray-samlingen
Blade var riktigt häftig med, men känns mer som en anti-hjältefilm. Får se hur rebooten blir.

Starten för film-marvel var väl på 70-talet lr nåt, finns ju Hulken, Spiderman, Captain America från längesen...

Edit:
https://www.imdb.com/list/ls070317771/

Undrar hur Dr Strange från 1978 står sig mot dagens filmer =P

Permalänk
Medlem
Skrivet av Viper_82:

Howard the duck var väl en flopp när den kom om jag minns rätt. Men den finns i bluray-samlingen
Blade var riktigt häftig med, men känns mer som en anti-hjältefilm. Får se hur rebooten blir.

Starten för film-marvel var väl på 70-talet lr nåt, finns ju Hulken, Spiderman, Captain America från längesen...

Såg att det finns en Hulken box med gamla serien, blev lite sugen ryckte lite i köp fingret
Vara väldigt länge sedan jag såg dom, så kanske lite färgat av nostalgi.
Kan ju inte vara sämre än dom senaste marvel filmerna iaf

Permalänk
Medlem

Code 8
4/10
Netflix

Människor har krafter av olika slag, de blir diskriminerade och svårt att hitta jobb och bli accepterade. Detta driver en av dem till undre världen för att rädda sin mamma. Inget är direkt dåligt gjort och ser tillräckligt snygg ut för att fungera och skådespeleriet är ungefär vad man kan förvänta sig av en serie i stil med Arrow eller The Flash. (Huvudpersonen från Arrow är med i denna).

Men känns på tok för spretig och ofokuserad där det varvas vilt mellan: vi ska fokusera på diskrimination! Nej, nu ska vi fokusera på nån kriminell! Nej, nu ska vi fokusera på nån polis... och man visar och ger backstory till en sabla massa som inte direkt driver filmen vidare eller har någon direkt betydelse. Mer som "vi filmar ett gäng sekvenser och sätter ihop dem, en övergripande och vettig story behöver vi inte".

Code 8 Part II
3/10
Netflix

Mer av ovan men känslan av att enbart filma sekvenser och klistra ihop dem är än mer tydlig och det är en ganska andefattig story, minst sagt.

Slutgiltigt får man känslan av att detta skulle vara en serie som man har klippt ned från 2 säsonger till 2 filmer istället och därmed känns den övergripande storyn mest riktigt "meh".

Rätt synd, för stämningen skulle lätta kunna bli X-men fast "mer verklig och skitig"... på ett drama-aktigt sätt utan komedi, där ett kontrollsamhälle med "robotar" som agerar polisiärt etc skulle kunna vara storyn de fokuserar på istället för dessa "småaktiga" grejer som istället finns med. För de som har läst X-men... tänk Sentinels.

Visa signatur

Official Necrophor Site
http://www.facebook.com/Necrophor
Swedish Black/Death Metal

Permalänk
Medlem
Skrivet av Viper_82:

Howard the duck var väl en flopp när den kom om jag minns rätt. Men den finns i bluray-samlingen
Blade var riktigt häftig med, men känns mer som en anti-hjältefilm. Får se hur rebooten blir.

Starten för film-marvel var väl på 70-talet lr nåt, finns ju Hulken, Spiderman, Captain America från längesen...

Edit:
https://www.imdb.com/list/ls070317771/

Undrar hur Dr Strange från 1978 står sig mot dagens filmer =P

Brukar bestämt hävda; säger man att man är ett marvel-fan och INTE har Howard The Duck i samlingen är man inget marvel-fan! Tror de till och med stoltserar med att det är den första marvel-filmen på omslaget ^^ Där man räknar in Marvel Studios, tror den till och med var nära att försätta Marvel Studios i konkurs Men den ÄR kult \m/

Edit:
"Howard is the first true Marvel movie, and Captain America is the first Marvel character movie (1944)."

Visa signatur

Official Necrophor Site
http://www.facebook.com/Necrophor
Swedish Black/Death Metal

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hondaxl:

Såg med den,lite väl flummig tyckte jag men ändå sevärd.
Adam Sandler bevisar igen att han kan spela i annat än komedier.

3/5

Han är en underskattad skådig, OTROLIG prestation i uncut gems. Riktig ångestfilm.

Permalänk
Medlem

Wonka, HBO

Musikal-filmer kan vara bra, men detta var inte min kopp av te.

Permalänk
Medlem

"Damsel"
Ganska förutsägbart och inte bästa skådespeleri, men skulle kunna vara mer intressant ifall det hade utvecklats mer. Slutet gick snabbt och karaktärerna (samt handling) mycket cliché

Permalänk

American Fiction, Amazon Prime. Sevärd, men den handlar om en författare, så förvänta er ingen action. 7.5/10.

Permalänk
Redaktion
Redaktionschef

Dune 2! Överraskande bra. Gillade första, men kände att den var lite seg. Fattar att det behövs lite tid för att bygga upp världen. Tvåan kändes dock verkligen som ett ordentligt steg upp och det är nog den bästa uppföljaren jag sett på år. Verkligen sevärd!

Permalänk
Medlem

Såg 2 filmer under gårdagskvällen.
Code 8 Helt ok semiaction-rulle, 5.5/10
Jumper Nu kan jag säga att jag åtminstone sett fler än 1 2 filmer med Hayden Christensen Ändå lite rolig film som man missat. 6/10

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem

Nausicaä, the Valley of the Wind från 1984. Sjukt nog var 40 årsjubileum igår vilket jag insåg först nu ikväll när jag såg den. Sett den för längesedan och mindes inte så mycket så var dags då jag såg Princess Mononoke igår kväll.

Härlig film, känns som mycket måste ha influerats av filmen efter den släpptes, Final Fantasy exempelvis. Ledmotivet känns bekant med, nu när jag hört den under filmens gång.

9/10 då jag känner den tappar lite mot slutet och suget efter mer från världen hade velat upplevts. Men kanonfilm i övrigt och dess ålder gör den bara mer fantastisk. Lite lika som jag känner för första Alien-filmen. Tidlös i mångt och mycket.

Sugen på att fortsätta med Laputa, Castle in the Sky men var bara något år sedan senast. Spirited Away likaså, sett den många gånger och tål att se om många gånger och var också ganska många år senast. Porco Rosso kanske, säkert 15 år sedan senast. Och mer WW flygplans inspiration med.

Visa signatur

Huvuddator: 7800X3D, 2x16GB G.Skill Flare X5 6000MHz CL30, Asus B650E-F, KFA2 RTX 4090 SG, 6TB NVMe/SATA SSD, 42" LG OLED C3 Evo
Spellaptop: Asus ROG Strix G15, 6800H, 16GB, RTX 3070Ti, 1TB NVMe
Övrigt: Dell XPS 13 modell 9310, Apple Macbook Air M1 8GB samt Samsung Galaxy S7 FE, Steam Deck
Dammsamlare: PS5, Switch och Xbox One X
Folda för Sweclockers! https://www.sweclockers.com/forum/trad/1348460-faq-kom-igang-...

Permalänk

Napoleon 2023.

Gör inte samma tabbe som jag har gjort två gånger, då även med filmen Oppenheimer.
Jag är intresserad av att få en film som handlar om Napoleon erövringar, varför han lyckades så bra, vad han lyckades med osv. På samma sätt som Oppenheimer så var jag intresserad av en film hur de tog fram kärnvapnet.

Men när filmerna har personens namn i titeln, så kommer filmerna i huvudsak handla om dessa personers sociala liv, hur de träffar sina fruar, hur de strular och ha sig. Ja, kanske intressant för någon, men det var ej det jag var ute efter att se.

Så båda filmerna är bra på att vissa karaktärerna och det är jag själv som tänkte fel vid filmvalet. Nästa gång jag ser en film med en känd historisk person i Titeln så kommer jag tänka till före jag ser den.
OBS som sagt. En film med historisk person i Titeln borde handla mycket om just denna persons sociala liv, så jag säger inte att filmernas handling är fel. Utan att jag själv tänkte fel när jag var så intresserad av att se vad personerna åstadkom och de problem som uppstod.

Permalänk
Medlem

65 - En nisse kraschar på jorden för 65 miljoner år sen, precis samma dag som en komet slår ner som dödar alla dinosaurier(sån otur). Han hittar en flicka som lever men hon pratar inte samma språk(sån otur). de kämpar genom djungeln i ett par dar för att komma till en räddningskapsel och där är givetvis dinos(sån otur). Denna var faktiskt bättre än sitt rykte. Adam Driver är ju en bra skådis och filmen var ganska välgjord och spännande. Visst, en del saker är lite dumma men de tär ju mer en matiné-film än nåt annat så det får man ta. 6/10

Damsel - En prinsessa offras till en drake men kämpar för att överleva. Ska hon klara sig? Det tog mig mer än en timme att komma på att det är ju för fan Eleven från Stranger things som är prinsessan. Överlag ok. Draken är välgjord och Avasarala gör rösten bra. Det finns en story(om än något lam) men det är inte så mycket karaktärsbyggande och sånt. Man tycker ju att ryktet borde gått efter ett tag om hur prinsessor gifts bort och aldrig setts igen om detta nu pågått så länge. 6/10

Visa signatur

There are no more barriers to cross. All I have in common with the uncontrollable and the insane, the vicious and the evil, all the mayhem I have caused and my utter indifference toward it I have now surpassed. My pain is constant and sharp and I do not hope for a better world for anyone, in fact I want my pain to be inflicted on others.

Permalänk
Redaktion
Nyhetsredaktör

Såg Sicario för sjuttioelfte gången med några polare. Fortfarande lika bra! (och lika mörk)

Permalänk
Medlem

Damsel
Kan bara hålla med killawife, fast jag såg att det var Eleven redan första kvarten

Permalänk
Medlem

Oppenheimer
5/10

Tog mig till slut tiden att se denna, dragit på det ett tag då jag hyst misstankar om att den skulle kännas utdragen. Och det var den verkligen, skulle ha räckt gott och väl med minst en timmes kortare speltid. Så många scener som inte tillför varken karaktären eller filmen som sig något utan kändes som kraftiga "fillers"... eller ur Nolans perspektiv säkerligen "artistiskt".

Visste redan från början att fokus skulle ligga på Oppenheimer och inte själva atombombens tillkomst, men tycker ändå det saknades mycket där som borde ha lagts till... som vissa norrmän och tyska forskare. Nu lämnas man med intrycket av att det var "usa all the way baby".

Så slutbetyget får bli en "meh" och kraftigt överskattad film.

Visa signatur

Official Necrophor Site
http://www.facebook.com/Necrophor
Swedish Black/Death Metal