Spelande son behöver stationär dator

Permalänk

Spelande son behöver stationär dator

Hej,

Jag reggade mig just på forumet. Jag har en son som spelar mycket. Främst Fortnite och Minecraft. Han använder just nu en bärbar laptop men behöver verkligen uppgradera till stationär.
Problemet är att jag kan INGET om vad som krävs. Han är 12, så han har ett litet hum. Men inte tillräckligt.
Självklart vill jag hålla nere kostnaderna.

Kan någon hjälpa mig?
Vad ska jag tänka på.
Vad är måste?
Vad är onödigt?

Vore så tacksam för hjälp! Jag vill att han ska ha något bra att spela på!

/Mamman

Korrigerade stavning
Permalänk
Medlem

Jag hade kikat på något i denna stil. Välventilerat chassi och stark PSU så lätt att uppgradera i framtiden. Valde 32 GB RAM och 2 TB SSD då moderkortet bara har två minnesplatser och en M.2-plats.

Permalänk
Skrivet av Alastor Moody:

Jag hade kikat på något i denna stil. Välventilerat chassi och stark PSU så lätt att uppgradera i framtiden. Valde 32 GB RAM och 2 TB SSD då moderkortet bara har två minnesplatser och en M.2-plats.

https://komponentkoll.se/bild/mdoQW.png

Tack!
Alla dessa delar du lagt till, är det sådant som man lätt kan byta ut sen, om man vill uppgradera de olika delarna?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Spel_mamman:

Tack!
Alla dessa delar du lagt till, är det sådant som man lätt kan byta ut sen, om man vill uppgradera de olika delarna?

Det här bygget har sämre grafikprestanda men lite bättre processorprestanda samt är lättare att uppgradera då det fortfarande kommer släppas nya processorer till AM5-plattformen så man behöver inte byta RAM eller moderkort.

Permalänk
Skrivet av Alastor Moody:

Det här bygget har sämre grafikprestanda men lite bättre processorprestanda samt är lättare att uppgradera då det fortfarande kommer släppas nya processorer till AM5-plattformen så man behöver inte byta RAM eller moderkort.

https://komponentkoll.se/bild/Jjmri.png

Han är jäkligt kinkig med grafiken. Den ska vara top notch! 😊
Hur vet jag vad jag ska leta efter när jag söker bra grafikkort?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Spel_mamman:

Han är jäkligt kinkig med grafiken. Den ska vara top notch! 😊
Hur vet jag vad jag ska leta efter när jag söker bra grafikkort?

Grafikkortet i mitt första bygge är 42-64 % snabbare än i det andra.

Processorn i det andra bygget var 13 % snabbare än i det första och det var med grafikkortet 4090 så skillnaden kommer vara mindre än så med ett svagare grafikkort.

Du behöver kolla tester när du ska jämföra olika grafikkort.

Permalänk
Skrivet av Alastor Moody:

Grafikkortet i mitt första bygge är 42-64 % snabbare än i det andra.

Processorn i det andra bygget var 13 % snabbare än i det första och det var med grafikkortet 4090 så skillnaden kommer vara mindre än så med ett svagare grafikkort.

Du behöver kolla tester när du ska jämföra olika grafikkort.

Fuck alltså, den här ”världen” är så stor! Jag vill ha en skala på allt man kan välja till, 1-10 så kan jag bara välja allt som är 10. 😆

Permalänk
Medlem
Skrivet av Spel_mamman:

Fuck alltså, den här ”världen” är så stor! Jag vill ha en skala på allt man kan välja till, 1-10 så kan jag bara välja allt som är 10. 😆

Du borde nog börja med att skriva en budget samt om ni har möjlighet att själva bygga ihop datorn.

Permalänk
Skrivet av Alastor Moody:

Du borde nog börja med att skriva en budget samt om ni har möjlighet att själva bygga ihop datorn.

Jag går gärna upp till 15-20000, inte högre.

Om man köper massa delar, kan man lämna in det hos någon som sätter ihop det då?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Spel_mamman:

Jag går gärna upp till 15-20000, inte högre.

Om man köper massa delar, kan man lämna in det hos någon som sätter ihop det då?

Absolut, och för 15-20k så får man ihop en duktig dator, behöver grabben en skärm eller har han redan en?
Köper man delar löst så kan man få det ihopbyggt av t. ex inet.se osv, har ej tid just nu men någon vänlig själ kan säkert lägga ihop en bra kundkorg åt er.

Visa signatur

pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Spel_mamman:

Jag går gärna upp till 15-20000, inte högre.

Om man köper massa delar, kan man lämna in det hos någon som sätter ihop det då?

Jag rekommenderar att ni låter Inet bygga ihop datorn men köp grafikkortet på Amazon och installera själva. Inet har tyvärr inte så bra priser på grafikkort just nu nämligen. Det här bygget är lätt att uppgradera i framtiden.

Ni behöver ett USB-minne också för att installera Windows om ni inte har det.

https://www.inet.se/kundvagn/visa/RFgmAXePrTUYGfVArIJNiC5eskI/spel-mamman

Grafikkort: https://www.amazon.se/dp/B09ZVP9XYC

Windows 11: https://www.allkeyshop.com/blog/buy-windows-11-pro-cd-key-com...

Permalänk
Medlem

Nu har jag inte tid att bygga ihop något men låter som skärm, tangentbord/mus och montering kan behövas också, där gör ingen samling av 15 butiker någon nytta.

Med 15-20k bör det nog fungera från t.ex. Inet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Spel_mamman:

Jag går gärna upp till 15-20000, inte högre.

Om man köper massa delar, kan man lämna in det hos någon som sätter ihop det då?

Inet sätter ihop ens dator mot ett fast pris (har för mig att det är 799 kr). Du kan till och med ringa till dom på 031652700 och låta dom välja hårdvarudelarna efter dina beskrivningar och specifikationer, och sen låta dom sköta allt åt dig (mitt intryck när jag köpte min nuvarande speldator från dom). Deras expertnivå ligger mycket högt!

Visa signatur

Citera mig om du vill att jag ska hitta till ditt svar.
airikr.me /device:desktop. Andra projekt: Keizai, Koroth & Serenum.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Spel_mamman:

Jag går gärna upp till 15-20000, inte högre.

Om man köper massa delar, kan man lämna in det hos någon som sätter ihop det då?

Om du beställer genom t. ex. Inet så har de en tjänst där de bygger datorn åt er, för en ganska billig avgift (899kr, tror jag).

Permalänk
Skrivet av bromi:

Absolut, och för 15-20k så får man ihop en duktig dator, behöver grabben en skärm eller har han redan en?
Köper man delar löst så kan man få det ihopbyggt av t. ex inet.se osv, har ej tid just nu men någon vänlig själ kan säkert lägga ihop en bra kundkorg åt er.

Han har en skärm.

Tack för din tid och kunskap!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Spel_mamman:

Fuck alltså, den här ”världen” är så stor! Jag vill ha en skala på allt man kan välja till, 1-10 så kan jag bara välja allt som är 10. 😆

Skrivet av Spel_mamman:

Jag går gärna upp till 15-20000, inte högre.

Om man köper massa delar, kan man lämna in det hos någon som sätter ihop det då?

Precis som allt här i världen så om man vill ha det bästa av det bästa så kommer budgeten att bli därefter.
För 15-20k kommer ni få en riktigt bra dator som kommer landa runt "7-8/10" i prestanda och kommer räcka lätt ett antal år. för att nå "10/10" så kommer budgeten lätt upp i 40k+, men du får inte dubbelt så mycket prestanda utan mer realistiskt är nog 20-50% extra beroende på spel/upplösning osv.

Har ni en någorlunda bra skärm? Annars är det något ni behöver fundera på att skaffa också och om det ska ligga i eller utanför budgeten för datorn.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Spel_mamman:

Han är jäkligt kinkig med grafiken. Den ska vara top notch! 😊
Hur vet jag vad jag ska leta efter när jag söker bra grafikkort?

Halloj!

Utan att veta vad det är för en laptop misstänker jag att de flesta nybyggda stationära datorer skulle sopa mattan med din sons bärbara. Utgår man från dina preferenser att datorn ska vara uppgraderbar i framtiden hade jag om jag vore du tittat på ett AMD AM5 bygge typ Ryzen 5 7600 då AM5 är en levande plattform som kommer få nya cpuer i ytterligare en eller två generationer, 32Gb ram, 1 Tb m2 nvme ssd (går att komplettera med mer lagringsutrymme när behov uppstår), ett ok nätagg utan några överdrifter, ett ok chassi med meshfront och lägg sedan så mycket det går på gpu, alternativt ett ok grafikkort och uppgradera till ett bättre om några år under förutsättning att din sons intresse håller i sig.

Glhf!

Permalänk
Medlem

Men vill ni ha allt från Inet lär denna dator hålla i många år, åtminstone för 1080p.

https://www.inet.se/kundvagn/visa/XlgmAQixnvCPaDdNvsycHvokEOc/spel-mamman

Permalänk
Medlem

Jag tycker absolut att ni ska köpa allt från samma butik med montering, klarar ni att installera windows själva?

Permalänk
Skrivet av [SmR]BMF:

Halloj!

Utan att veta vad det är för en laptop misstänker jag att de flesta nybyggda stationära datorer skulle sopa mattan med din sons bärbara. Utgår man från dina preferenser att datorn ska vara uppgraderbar i framtiden hade jag om jag vore du tittat på ett AMD AM5 bygge typ Ryzen 5 7600 då AM5 är en levande plattform som kommer få nya cpuer i ytterligare en eller två generationer, 32Gb ram, 1 Tb m2 nvme ssd (går att komplettera med mer lagringsutrymme när behov uppstår), ett ok nätagg utan några överdrifter, ett ok chassi med meshfront och lägg sedan så mycket det går på gpu, alternativt ett ok grafikkort och uppgradera till ett bättre om några år under förutsättning att din sons intresse håller i sig.

Glhf!

Eeeh, ja, jag gissar att de flesta stationära skulle kicka den bärbaras a**. 😊

Anledningen till att jag tänker att det kan vara bra att kunna uppdatera/uppgradera framöver är ju ifall hans behov utvecklas, då vill jag inte köpa ett till kit för samma pris utan kunna byta ut de delar som behövs.

Vad betyder ”glhf”?

Permalänk
Skrivet av Gorgonzola:

Jag tycker absolut att ni ska köpa allt från samma butik med montering, klarar ni att installera windows själva?

Det kan nog min ”fru” (granne och bästis) ordna. Hon kan mycket och har tålamod där jag inte har det. 😊

Permalänk
Medlem
Skrivet av Spel_mamman:

Eeeh, ja, jag gissar att de flesta stationära skulle kicka den bärbaras a**. 😊

Anledningen till att jag tänker att det kan vara bra att kunna uppdatera/uppgradera framöver är ju ifall hans behov utvecklas, då vill jag inte köpa ett till kit för samma pris utan kunna byta ut de delar som behövs.

Vad betyder ”glhf”?

Spelterm: Good Luck Have Fun!

Permalänk
Skrivet av tonii:

Precis som allt här i världen så om man vill ha det bästa av det bästa så kommer budgeten att bli därefter.
För 15-20k kommer ni få en riktigt bra dator som kommer landa runt "7-8/10" i prestanda och kommer räcka lätt ett antal år. för att nå "10/10" så kommer budgeten lätt upp i 40k+, men du får inte dubbelt så mycket prestanda utan mer realistiskt är nog 20-50% extra beroende på spel/upplösning osv.

Har ni en någorlunda bra skärm? Annars är det något ni behöver fundera på att skaffa också och om det ska ligga i eller utanför budgeten för datorn.

Skönt att höra att min tänkta budget kommer räcka till det han behöver.

Nja, nu minns jag inte vad skärmen heter men det är en stor jäkla curved sak, ganska nyligen inköpt.

Permalänk
Skrivet av [SmR]BMF:

Spelterm: Good Luck Have Fun!

Ska skriva det till min son när tillfälle ges. Han kommer inte tycka att det är coolt att jag kan den termen utan mer att det är pinsamt att jag kan den! 😀

Permalänk

Ja det lutar faktiskt åt att kontakta dom och få hjälp med hela ”skapandet” av dator

Permalänk
Skrivet av GuuFi:

Nu har jag inte tid att bygga ihop något men låter som skärm, tangentbord/mus och montering kan behövas också, där gör ingen samling av 15 butiker någon nytta.

Med 15-20k bör det nog fungera från t.ex. Inet.

Han har skärm, mus och tangentbord

Permalänk
Medlem
Skrivet av Spel_mamman:

Ja det lutar faktiskt åt att kontakta dom och få hjälp med hela ”skapandet” av dator

Tror tyvärr inte att du kommer få ett lika bra förslag från Inet för 20 000 kr som mitt bygge. Men du kan ju höra med dem och återkomma i tråden med deras förslag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Spel_mamman:

Ska skriva det till min son när tillfälle ges. Han kommer inte tycka att det är coolt att jag kan den termen utan mer att det är pinsamt att jag kan den! 😀

XD fast kidsen idag kanske inte har en susning om vad glhf betyder och du blir då tvungen att förklara varpå han kommer att tycka att du är "corny"

GLHF!!!

Permalänk
Skrivet av [SmR]BMF:

XD fast kidsen idag kanske inte har en susning om vad glhf betyder och du blir då tvungen att förklara varpå han kommer att tycka att du är "corny"

GLHF!!!

😆

Permalänk
Skrivet av Alastor Moody:

Tror tyvärr inte att du kommer få ett lika bra förslag från Inet för 20 000 kr som mitt bygge. Men du kan ju höra med dem och återkomma i tråden med deras förslag.

Som ditt senaste bygge du gjorde med prylar från Inet?