Det här gäller när inbrottslarmen ska bytas

Permalänk
Melding Plague

Det här gäller när inbrottslarmen ska bytas

Som del i utfasningen av 2G- och 3G-näten måste tusentals inbrottslarm bytas ut och rusningen har redan börjat.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Blir spännande tågresa mellan Uppsala & Stockholm då man idag med Telia bara får 3G på vissa delar av sträckan även med 5G abonnemang...

Visa signatur

i7 2600k | Asus P8P67 | Corsair H80 | Asus GTX 770 OC | 8GB | Corsair TX650W | Fractal Design R3 | Samsung 860 EVO 1TB

Macbook Pro 16'' M1 Pro | 16GB | 512GB | 2021

Permalänk

Jag har så lite av värde hemma att jag inte behöver ett inbrottslarm.

Permalänk
Medlem
Skrivet av joeldeluxe:

Blir spännande tågresa mellan Uppsala & Stockholm då man idag med Telia bara får 3G på vissa delar av sträckan även med 5G abonnemang...

Frekvensen som används för 2G/3G kommer alltså användas för 4G/5G istället.

Skillnaden för dig blir då att du får 4G/5G istället för 3G.

Visa signatur

NZXT H510 Flow MSI B450 Tomahawk MAX
AMD Ryzen 5800X3D RX 7900XTX Kingston Fury 64GB

Permalänk

- Det här gäller för dig som har en traktor när de ska bygga en ny motoväg/järnväg. Ja, det kan innebära superstora problem, dels får man inte köra på motorvägen/järnvägen och när man ska korsa vägen så måste man leta upp en överfart.

Är lösningen då att inte bygga motorvägar eller de behöver informera längre? Att 2G en dag kommer släckas har man vetat i kanske 15år, när politikerna började prata om att släcka det kanske 10år. När "varenda kotte" pratade om nedsläckningen av 2G/3G och började förbereda sig, så kanske för runt 5år sedan.

Och 2G/3G släcks inte ner endast för att spara pengar. Det ger frekvensutrymme som kan nyttjas mer effektivt. På samma sätt att vägar byggs ej om till motorvägar endast för att jävlas med lantbrukares traktorer.

Min åsikt för vanliga privatpersoner är att det är inte superkritisk om deras larm skulle vara ner en eller två dagar man behöver då inte redan idag byta system. Om det är kritisk låna då en eller ett par åtelkameror med sms under dessa timmar tills systemet är bytt. Betydligt värre är det med andra saker som inte får gå ner och det krävs speciallösningar för att få dem fungera med nytt modem.

Permalänk

Varför har man så bråttom med att stänga ner dom näten när övriga länder kör en lugnare avveckling till 2029?
2G är ju en femma, men många är rätt beroende av 3g-nät på olika platser i Sverige.

Permalänk
Medlem
Citat:

Sverige är först i EU med den här övergången medan övriga länder ska avveckla sina nät 2029 eller 2030.

Stämmer verkligen detta? Min uppfattning är att de flesta (alla?) operatörer i Danmark har släckt sina 3G-nät men de kanske håller på 2G-näten lite längre?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Robincroneld:

Varför har man så bråttom med att stänga ner dom näten när övriga länder kör en lugnare avveckling till 2029?
2G är ju en femma, men många är rätt beroende av 3g-nät på olika platser i Sverige.

Är det för att frilägga master och ytor så man kan ha 4g/5g där istället?

Permalänk
Medlem
Citat:

Mathias Nilsson trycker även på att man bör ha larmkommunikation via både mobilnätet och sitt bredband för högre säkerhet.

Rimlig idé men man kan nog vara säker på att larmoperatörernas utrustning inte kommer att underhållas säkerhetsmässigt. Ytterst få av dessa kommer separeras från privatpersoners interna LAN.

Ett framtida (eller tidigare) intrång hos en larmoperatör där kundregister läcker är guld för en angripare. Tillsammans med sårbarhet i utrustningen kan man då komma riktat komma in på insidan av utvalda måls hemnätverk. Och detta utöver den sedan tidigare existerande risken att en angripare med kontroll över utrustnkng kan se när folk larmar på/av sina hem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pamudas:

Frekvensen som används för 2G/3G kommer alltså användas för 4G/5G istället.

Skillnaden för dig blir då att du får 4G/5G istället för 3G.

Har 4G/5G samma räckvidd som 3G? Eller kommer man behöva sätta upp fler master för att kompensera?

Högre frekvenser tenderar att ha sämre räckvidd, tänker jag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av joeldeluxe:

Blir spännande tågresa mellan Uppsala & Stockholm då man idag med Telia bara får 3G på vissa delar av sträckan även med 5G abonnemang...

Oj vilken långresa. Hur ska ni överleva utan internet..Ska veta hur det e i "norrland" och tågresor och internet"

Permalänk
Medlem
Skrivet av joeldeluxe:

Blir spännande tågresa mellan Uppsala & Stockholm då man idag med Telia bara får 3G på vissa delar av sträckan även med 5G abonnemang...

Hela poängen med nedsläckandet är att kunna utnyttja frekvenserna som blir lediga till 4G och 5G. Så det argumentet är lite halvknasigt. Ungefär som att tro att man blir av med en väg bara för att man tar bort en grusväg för att ge plats åt en motorväg.

Skrivet av Finkelzvin:

Har 4G/5G samma räckvidd som 3G? Eller kommer man behöva sätta upp fler master för att kompensera?

Högre frekvenser tenderar att ha sämre räckvidd, tänker jag.

Givet samma frekvens och effekt så når radiovågorna lika långt oberoende av vad man kör för protokoll. Du läste nog inte så noga, för han sade just att SAMMA frekvenser som används till 2g/3g idag kommer att användas till 4g/5g.

Permalänk
Medlem

Hemlarm är överskattat. Brandlarmet är vettigt dock.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lhugo:

Rimlig idé men man kan nog vara säker på att larmoperatörernas utrustning inte kommer att underhållas säkerhetsmässigt. Ytterst få av dessa kommer separeras från privatpersoners interna LAN.

Ett framtida (eller tidigare) intrång hos en larmoperatör där kundregister läcker är guld för en angripare. Tillsammans med sårbarhet i utrustningen kan man då komma riktat komma in på insidan av utvalda måls hemnätverk. Och detta utöver den sedan tidigare existerande risken att en angripare med kontroll över utrustnkng kan se när folk larmar på/av sina hem.

Ja jag vågar definitivt inte köra hemlarm över IP

Permalänk
Medlem
Skrivet av Baxtex:

Ja jag vågar definitivt inte köra hemlarm över IP

Vad tänker du köra istället, Novell IPX?

Permalänk
Medlem

Konsumenverket har konstaterat att en del handlare fortfarande säljer larm som kommer att sluta fungera när 2G släcks.

Jag tycker mycket av den här diskussionen är rätt typisk vid förändringar. Det flesta uppfattar vad som är på gång tidigt och anpassar sig efter förutsättningarna. Andra, en mindre grupp, uppfattar ingenting utan blir totalt överraskade när den gamla utrustningen når EOL.

Kort sag - ett stort anvar vilar på leverantörer att ge relevant information i god tid men även användare har ett ansvar. Om man får information och inte läser den - vad ska leverantören göra då?

Permalänk
Medlem

Kollade upp att Ring Alarm kör 4G som backup, så jag är fri

Permalänk
Medlem
Skrivet av wargreymon:

Kollade upp att Ring Alarm kör 4G som backup, så jag är fri

Med tanke på hur många gånger Ring-system har blivit hackade så vet jag inte hur fri du är.

Permalänk
Skrivet av lhugo:

Rimlig idé men man kan nog vara säker på att larmoperatörernas utrustning inte kommer att underhållas säkerhetsmässigt. Ytterst få av dessa kommer separeras från privatpersoners interna LAN.

Ett framtida (eller tidigare) intrång hos en larmoperatör där kundregister läcker är guld för en angripare. Tillsammans med sårbarhet i utrustningen kan man då komma riktat komma in på insidan av utvalda måls hemnätverk. Och detta utöver den sedan tidigare existerande risken att en angripare med kontroll över utrustnkng kan se när folk larmar på/av sina hem.

Det är lite som att gå över ån för att hämta vatten.
Larm bör både ha larmsändning över det fast och mobila nätet. Vill man öka säkerheten så kan man ha en slags watchdog med krypterad data, där man får ett larm om kommunikation emot enheten förloras.

Men såklart folk kommer veta om att en dag slutar vissa enheter att fungera, men de vet inte vilka enheter vanligt folk har i sina hem. Speciellt inte när man kan köpa en kamera som skickar bilder till telefonen för runt 399kr. Denna kamera är dock beroende av både ström och fast bredband. (det blir dyrt att bygga något riktigt säkert, åtelkamera så endast beroende av 4G/5G)

Permalänk
Medlem
Skrivet av dlq84:

Givet samma frekvens och effekt så når radiovågorna lika långt oberoende av vad man kör för protokoll. Du läste nog inte så noga, för han sade just att SAMMA frekvenser som används till 2g/3g idag kommer att användas till 4g/5g.

Jag läste vad han skrev, men antog att det var ihopblandning av terminologi, eftersom jag trodde att de olika protokollen använde olika frekvenser. Så i praktiken kommer inget ändras gällnade täckning eller bandbredd (i bemärkelsen överföringshastighet), så länge man har en enhet som kan ta emot 4G/5G?

Permalänk
Medlem
Skrivet av dlq84:

Med tanke på hur många gånger Ring-system har blivit hackade så vet jag inte hur fri du är.

Allt uppkopplat kan bli hackat, det är en risk man får ta om man inte vill sköta allt själv vilket blir sjukt jobbigt. Det jag läst om för Ring hackningar är att de går via ens konto eller ens nätverk. På kontot har jag 2FA med SMS och på nätverket har jag ett unikt långt lösenord.

Permalänk
Medlem

Anledningen till att jag aldrig skaffade larm med mobil anslutning utan med fasttelefon. Funkar mycket bra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Finkelzvin:

Jag läste vad han skrev, men antog att det var ihopblandning av terminologi, eftersom jag trodde att de olika protokollen använde olika frekvenser. Så i praktiken kommer inget ändras gällnade täckning eller bandbredd (i bemärkelsen överföringshastighet), så länge man har en enhet som kan ta emot 4G/5G?

I praktiken kommer täckning att ändras beroende på hur väl utbyggt 4G- och 5G-näten är där 2G- och 3G-näten försvinner.

I teorin har 5G bättre täckning på samma frekvens och effekt för att man kan använda lobformning (eng. beamforming).

Permalänk
Medlem
Skrivet av m0nster:

Stämmer verkligen detta? Min uppfattning är att de flesta (alla?) operatörer i Danmark har släckt sina 3G-nät men de kanske håller på 2G-näten lite längre?

Det är 3G i så fall. Telia Danmarks täckningskarta har med 2G som nätval. Lika så i Norge, där har man stängt 3G men inte 2G

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem

Kanske inte hör hemma på ett teknikforum, men alla bilar med 2g/3g kommer också tappa sin funktionalitet, till exempel många volvobilar med volvo on call.
Det finns även risk att dessa får spanskflagg vid besiktning då den automatiska uppringningsfunktionen till sos alarm inte kommer fungera.

Känns inte riktigt genomtänkt att redan göra bytet, 2029 hade varit bättrw

Visa signatur

Hette något annat förut, men kom fram till att det är dumt att ha samma namn på 78 miljoner sidor...
citera, svara osv. osv...
hot tip - ctrl + shift T öppnar senast stängda flik i vissa webbläsare

Permalänk
Medlem
Skrivet av b-earl:

Anledningen till att jag aldrig skaffade larm med mobil anslutning utan med fasttelefon. Funkar mycket bra.

Hur länge kommer det fasta nätet vara kvar där du bor?

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av m0nster:

I praktiken kommer täckning att ändras beroende på hur väl utbyggt 4G- och 5G-näten är där 2G- och 3G-näten försvinner.

och din källa till det är vad?

Enligt PTS så:
Täckningen är tänkt att vara lika bra eller bättre i de övriga näten efter nedstängningen.

Parallellt med avvecklingen gör operatörerna moderniseringar i de övriga näten och bygger ut 4G och 5G

https://www.pts.se/sv/privat/telefoni/teknikskifte/informatio...

Visa signatur

Det kan aldrig bli fel med mekanisk destruktion

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hubertus:

Konsumenverket har konstaterat att en del handlare fortfarande säljer larm som kommer att sluta fungera när 2G släcks.

Jag tycker mycket av den här diskussionen är rätt typisk vid förändringar. Det flesta uppfattar vad som är på gång tidigt och anpassar sig efter förutsättningarna. Andra, en mindre grupp, uppfattar ingenting utan blir totalt överraskade när den gamla utrustningen når EOL.

Kort sag - ett stort anvar vilar på leverantörer att ge relevant information i god tid men även användare har ett ansvar. Om man får information och inte läser den - vad ska leverantören göra då?

Jag tycker det har varit väldigt skralt med information utanför Sweclockers. Tror jag hört det på nyheterna en gång. Då har jag ju säkert missat detta på nyheterna flera ggr.
Men ett SMS utskick från mobiloperatörerna hade varit på sin plats eller en liten ensidig broschyr med tydlig information så att missuppfattningar inte kan ske.

Visa signatur

www.fckdrm.com - DRM år 2024? Ha pyttsan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aphex:

och din källa till det är vad?

Enligt PTS så:
Täckningen är tänkt att vara lika bra eller bättre i de övriga näten efter nedstängningen.

Parallellt med avvecklingen gör operatörerna moderniseringar i de övriga näten och bygger ut 4G och 5G

https://www.pts.se/sv/privat/telefoni/teknikskifte/informatio...

På vilket sätt motsäger det jag skrev du det citerade från PTS?

Permalänk

Mycket "nedstängning" i denna tråd det heter stängning , annars rekommenderar jag en resa till USA , där kan ni använda shut down så mycket ni vill