NetOnNet - Fick tomt paket som skulle innehålla Macbook Air 15tum M3

Permalänk
Medlem
Skrivet av rwxr:

Morsan jobbar på ett ställe som är ombud för Schenker, Bring, Postnord och DHL och hon berättade att sen i höstas har det varit extremt många fall med Bring och Postnord där paket försvinner eller kommer fram trasiga och utan innehåll. Oftast rör det sig om paket i "mobiltelefonstorlek" från elektronikkedjor men även större paket med t.ex verktyg där fraktlappen är klistrad direkt på originalförpackningen.

Givetvis förekommer det saker med DHL och Schenker också, men inte lika frekvent enligt morsan.

Ang stölder ppstnord etc, snabbkoll på google gav följande

20 Nov 2023 https://www.expressen.se/tv/nyheter/sverige/postnord-mannen-f...

17 Jan 2023 https://www.svt.se/nyheter/lokalt/vasternorrland/flera-atalad...

15 december 2023 https://sverigesradio.se/artikel/vag-av-stolder-ur-postboxar-...

Personligen har jag varit med om att fått status levererad med Postnord ifrån netonet fast inget hade kommit. Den gången löste netonet det galant efter ett mail.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Karim:

Uppdatering från NoN:

Customer Care Manager har kontaktat mig och försäkrat mig om att flera kollegor kollar på ärendet och att de är i kontakt med agenter och fraktbolag. Hon ska ringa mig nu i eftermiddag. Jättebra, men jag är tydlig med att jag inte har något med deras internutredning att göra, utan jag vill ha pengarna tillbaka eller datorn jag beställt.

Uppdatering 2 från Non:

Kundsupport ringde mig och ursäktade för deras tidigare bemötande och att de brustit i deras rutiner. De initierar nu en insättning genom deras ekonomiavdelning omgående. De nämner att det är extremt hög prio att ta reda på vad som hänt med datorn. Har även fått detta bekräftat på mail.

Verkar gå mott rätt håll men jag firar inte förens jag ser pengarna Synd att man behövde stångas så hårt.

Tyvärr är det så att man ibland måste slå på stora trumman för att saker ska gå vägen. Men oavsett vad så är det bara att gratulera och hoppas att det löser sig för alla parter.

Visa signatur

På Internet sedan 1997.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Karim:

Uppdatering från NoN:

Customer Care Manager har kontaktat mig och försäkrat mig om att flera kollegor kollar på ärendet och att de är i kontakt med agenter och fraktbolag. Hon ska ringa mig nu i eftermiddag. Jättebra, men jag är tydlig med att jag inte har något med deras internutredning att göra, utan jag vill ha pengarna tillbaka eller datorn jag beställt.

Uppdatering 2 från Non:

Kundsupport ringde mig och ursäktade för deras tidigare bemötande och att de brustit i deras rutiner. De initierar nu en insättning genom deras ekonomiavdelning omgående. De nämner att det är extremt hög prio att ta reda på vad som hänt med datorn. Har även fått detta bekräftat på mail.

Verkar gå mott rätt håll men jag firar inte förens jag ser pengarna Synd att man behövde stångas så hårt.

Undra hur många fall per år det är folk som råkar ut för detta men inte orkar stå på sig?

Bra jobbat

Permalänk
Medlem

Skönt att det löste sig. Själv har jag 3 gånger råkat ut för att paketen har försvunnit med fraktfirmorna. Det har varit DHL första gången från när 3060Ti var nysläppt och svår att få tag på, andra gången en router) Airmee från Amazon (action kamera) Postnord (tv-bänk där jag bara fick den ena av två paket) Men det löstes varje gång utan att säljarna trilskades som tur var. Var bara Amazon som man fick tjata på lite då deras hantering av återbetalning (om man väljer det istället för ny leverans) tar lång tid

Visa signatur

Gigabyte UD AX,
Intel i7 13700KF, Arctic Freezer III 280mm. Corsair Dominator Platinum 32GB,
XTX Radeon RX 7800 XT Speedster MERC 319 Black,
Samsung Odyssey G7 Neo "32
Phanteks XT Pro Ultra chassi. Garuda Linux/Windows 11.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Karim:

Kundsupport ringde mig och ursäktade för deras tidigare bemötande och att de brustit i deras rutiner.

"Brustit i deras rutiner", ja det vill jag lova - flera gånger dessutom då du pratat med olika personer inom företaget som alla gett dig samma felaktiga (icke)svar flera gånger innan det blev rätt. Känns snarare som att deras rutiner är värdelösa.

Skönt att det verkar som det håller på att lösa sig för dig, kommer dock själv tänka en extra gång innan jag handlar från NoN i framtiden. Oavsett om det är någon på deras lager eller Best som packat fel/stulit datorn så har NoN själva utan tvekan klantat till detta supportärendet rejält. Hur många hade inte orkat stångas utan gett upp och felaktigt polisanmält händelsen vilket antagligen inte mynnat ut i något? Alldeles för många...

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gx rade:

Undra hur många fall per år det är folk som råkar ut för detta men inte orkar stå på sig?

Bra jobbat

Köper man en dator för 15000kr+ och inte får den och sedan skiter i att kolla upp vad som skett så bör man inte ha med pengar att göra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sarato:

Märkligt. Annars har det stått väldigt tydligt om det varit via extern firma. De kanske döljer det numera.

Vad jag vet så har inte NoN någon marketplace eller liknande gällande 3:e part säljare

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrSvamp:

Efter en leverans med Bring så ja. Gör alltid så. Räkna, väg, ta bilder.
Är det något av värde du hämtar ut på ICA, öppna innan du skriver på att du tagit emot paketet.

Skrivet av Yorg:

Är du verkligen säker på att man har rätt att öppna ett paket man inte signerat för? Låter märkligt i mina öron.

Skrivet av rwxr:

Det får man inte.

Jag jobbar själv som distributionschaufför och vet med säkerhet att du inte får öppna paketet innan du signerat för det. Detta för att det då blir trassligt för transportföretaget att behöva tejpa om paketen innan man kan returnera det.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 7800X3D • ASUS TUF Gaming B650-Plus WiFi • Noctua NH-D15
XFX Radeon RX 6950 XT Speedster MERC 319 • MSI Optix MAG271CQR • Dell UltraSharp U2515H
G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 • WD Black SN750 NVMe SSD 1 TB • Crucial P3 Plus NVMe SSD 1 TB
Phanteks P600S • ASUS TUF Gaming 850W Gold • Logitech Craft Keyboard • Logitech MX Master 3

Permalänk
Medlem
Skrivet av jnsson:

Vad jag vet så har inte NoN någon marketplace eller liknande gällande 3:e part säljare

Det handlade om Elgiganten.

Visa signatur

ASUS X570-F, AMD Ryzen 9 3900x, 16Gb RAM, Gigabyte 2070Super auros

Permalänk
Medlem
Skrivet av Karim:

Uppdatering från NoN:

Customer Care Manager har kontaktat mig och försäkrat mig om att flera kollegor kollar på ärendet och att de är i kontakt med agenter och fraktbolag. Hon ska ringa mig nu i eftermiddag. Jättebra, men jag är tydlig med att jag inte har något med deras internutredning att göra, utan jag vill ha pengarna tillbaka eller datorn jag beställt.

Uppdatering 2 från Non:

Kundsupport ringde mig och ursäktade för deras tidigare bemötande och att de brustit i deras rutiner. De initierar nu en insättning genom deras ekonomiavdelning omgående. De nämner att det är extremt hög prio att ta reda på vad som hänt med datorn. Har även fått detta bekräftat på mail.

Verkar gå mott rätt håll men jag firar inte förens jag ser pengarna Synd att man behövde stångas så hårt.

angående serienr. är lite ett moment 22
OM du fått datorn & loggat in med FindMy & laptopen blir stulen, kan apple hjälpa dig tillsammans med polisen
i ditt fall har du (kanske) ett serienummer, MEN trots du anmäler den stulen (av tex. chauffören) får du ingen hjälp av Apple & ej heller polisen... finns sidor du kan anmäla den stulen/ej emottagen men det är i stort sett meningslöst

typ:
If you can't find your Mac or didn't set up Find My
Find My Mac is the only Apple service that can help track or locate a lost Mac. If you didn’t set up Find My Mac before your Mac was lost, or you can’t locate it, these steps might help you protect your data:

Change your Apple ID password to prevent anyone from accessing your iCloud data or using other services (such as iMessage or iTunes) from your Mac.

Change your passwords for other accounts you use with your Mac, including email, banking, and social media sites like Facebook or Twitter.

Report your lost or stolen Mac to local law enforcement. They might request the serial number of your computer. You can find this information on the original box or receipt you received when you purchased your Mac.

Visa signatur

i9 13900KS, RTX 4090,64GB DDR5 7000MHz CL34, 2 + 2 TB NVMe Gen4 x4 - Win11 @ LG OLED42C3 💦 - kyld
Lenovo Legion 5 Pro - 16" | Ryzen 7 5800H | 32GB | RTX 3070 | 1 + 2 TB NVMe | 165Hz | QHD
Xbox Series X - 3 TB intern, Nintendo Switch <- dammsamlare
HTPC - Mac mini M1 | 16 GB | 2 TB SSD, sovrum: i7 2600K 1080 Ti

Permalänk
Medlem
Skrivet av Haglund:

Han skrev att han väntade andra paket också, bland annat en mus som detta då skulle kunnat vara. Läs tråden

Har läst tråden, du känner väl om ett paket är tomt eller om det är en datormus i ändå?
Eller menar du att det finns datormöss som väger ca 50g? Dvs inte känns i ett paket?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yorgo_:

Har läst tråden, du känner väl om ett paket är tomt eller om det är en datormus i ändå?
Eller menar du att det finns datormöss som väger ca 50g? Dvs inte känns i ett paket?

inte riktigt 50g men nära nog... (för två sekunders googlande)
https://www.logitechg.com/sv-se/products/gaming-mice/pro-x-su...

Visa signatur

CPU: R7 5800X3D | GPU: XFX 6900XT Merc 319 | MB: Gigabyte X570 PRO-I| RAM: 2x16 Corsair LPX@3600MHz CL18|Cooling: Scythe Ninja 5 (Noctua A12x25)|PSU: Corsair SF750|SSD: Samsung 970 EVO Plus 1TB + Corsair MP510 4TB + Samsung 850 EVO 2TB + Samsung 850 PRO 2TB|CASE:NR200P

Permalänk
Medlem
Skrivet av immutable:

Jag jobbar själv som distributionschaufför och vet med säkerhet att du inte får öppna paketet innan du signerat för det. Detta för att det då blir trassligt för transportföretaget att behöva tejpa om paketen innan man kan returnera det.

Det du signerar att du tagit emot är alltså en leverans, inte att du skriver på att innehållet (och eventuella antal kollin) i leveransen är korrekt?

Edit:
Schenker skriver så här i sin kundinformation:
Om du som mottagare saknar något vid leverans, notera detta innan du signerar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sweisdapro:

inte riktigt 50g men nära nog... (för två sekunders googlande)
https://www.logitechg.com/sv-se/products/gaming-mice/pro-x-su...

Min datormus väger 55g så

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrSvamp:

Det du signerar att du tagit emot är alltså en leverans, inte att du skriver på att innehållet (och eventuella antal kollin) i leveransen är korrekt?

Edit:
Schenker skriver så här i sin kundinformation:
Om du som mottagare saknar något vid leverans, notera detta innan du signerar.

Du skriver under för en leverans av x antal kolli som du visuellt inspekterat och godkänt. Eventuella avvikelser såsom emballageskada ska noteras med foto av chauffören innan signering.

När det gäller att det saknas innehåll ur kartonger osv hänvisar vi bara till avsändaren (om emballaget är helt).

Du har naturligtvis rätt att vägra leverans och i såna fall skickar vi det i retur till avsändaren.

Jag kör för DHL så mycket möjligt att det är lite annorlunda för andra transportföretag men borde vara snarlikt.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 7800X3D • ASUS TUF Gaming B650-Plus WiFi • Noctua NH-D15
XFX Radeon RX 6950 XT Speedster MERC 319 • MSI Optix MAG271CQR • Dell UltraSharp U2515H
G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 • WD Black SN750 NVMe SSD 1 TB • Crucial P3 Plus NVMe SSD 1 TB
Phanteks P600S • ASUS TUF Gaming 850W Gold • Logitech Craft Keyboard • Logitech MX Master 3

Permalänk
Medlem
Skrivet av zOlid:

Nice. Kolla om det inte är så att du måste polisanmäla också.
Jag kan ha fel, men mitt minne säger mig att ARN kan ta lite tid, och i slutändan måste du polisanmäla ändå.
Men kanske är vettigt att vänta på Kundombudsmannen på NoN först. Så länge den återkommer inom rimlig tid.
Ju mer tiden går, ju krångligare blir nog allt, och en polisanmälan är nog bra och få gjort så tidigt som möjligt, med tanke på bevis osv.

Ja ARN tar år och dar på sig, mitt senaste fall tog över 11 månader. Så rekommenderar TS att vara på NetonNet så mycket som möjligt så du slipper vänta på ARNs beslut, vilket inte alls behöver vara till din fördel.
Min erfarenhet är att ARNs beslut är väldigt random. Har skickat in flera anmälningar som jag tyckt varit klockrena utan att vinna, vann dock mitt senaste fall mot Webhallen, där jag inte alls var lika säker.

Visa signatur

Samsung Odyssey G9 240Hz HDR1000 5120x1440 9900K 5,3GHz 1,335v adaptive Asus Z390-I
Asus RTX 2070 Dual EVO Advanced 8GB G.Skill Trident Z RGB B-Die 3200MHz CL16 2x16GB Samsung 970 Evo 1TB
Seasonic Focus Plus Gold 850W 2 x Dell U2715H Corsair K65 Speed SteelSeries Rival 500 Bose Companion 5
Secretlab TITAN 2020 SoftWeave Corsair H100i RGB Platinum Noctua NF-A12x25 x 4 PnP Neo G Mini GB4: 6869 CB15: 233