Snart kan du använda Swish för att självskanna dina varor

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fläskan:

Jag använder "Scan&Go" på lokala Willys genom deras egen app och det funkar fint, scannar i butiken och betalar med Swish utan att gå till någon kassa.
Slipper hålla i pistol full med bakterier från tusentals andra kunder. Om Swish lägger till egen funktion så är det ok för min del.

Antar att du inte använder kundvagn eller korg heller?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fläskan:

Jag använder "Scan&Go" på lokala Willys genom deras egen app och det funkar fint, scannar i butiken och betalar med Swish utan att gå till någon kassa.
Slipper hålla i pistol full med bakterier från tusentals andra kunder. Om Swish lägger till egen funktion så är det ok för min del.

Jag tror nog att det är där du finner minst antal bakterier. >.<

Tänk på alla de varorna som flertalet kunder känner o klämmer på... dessa desinficeras inte.

Och är man så rädd för bakterier så skyddar man sig med andra verktyg vilket gör lite bakterier på dessa "handskannrar" till ett ickeproblem.

Skrivet av adfactory:

Smidigt mellan privatpersoner. svårt att köpa beg TV på blocket och betala Berith i Skogås med kort...
i butik, same same

Ja det var ju vid köp i butik jag tänkte på.

Även då man använder en app för självscanning så är det ju inga problem på något sätt att ansluta ett vanligt bankkort... så därför undrade jag vad Swish har för fördelar?

Vid handel mellan privatpersoner så är Swish smidigt givetvis... men det är en annan sak.

Permalänk
Medlem

Gillar iden men det är en dealbreaker att jag inte kan använda mitt kreditkort.

Permalänk
Medlem

Inget för mig, kommer fortsätta betala vid kassan precis som vanligt!

Visa signatur

7800X3D - 4090 FE

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fenrisulvfan:

Det gäller väl alla banker, de vill ha de stora kunderna och har inget ansvar för småkunder.
Mycket av informationssamlandet är ju för att ta reda på värdet på varje vandrande pengapåse(människa).
Att skaffa ett konto hos en bank idag är hur det brukade vara att be om lån, man får gå in med mössan i hand och sälja in sig.
Tro mig jag har försökt, de vill bara ha information och sedan tar dom 3 månader på sig innan man får dra ur dom ett nej. (erfarenhet från länsförsäkringar)

Med kontanter kan man kapa mellanhanden(banken), medans med Swish så får man ytterligare en mellanhand, för att inte tala om ansvarsförskjutningen att kund ska ha med sig betalningsapparaten.
Att det blir billigare för butiken med denna lösning är ju såklart rimligt i klang med extrapriser.
Som kund och ej teknisk analfabet utvärderar jag alltid om ny teknik faktiskt är bättre innan jag hoppar på bandvagnen och allt oftare finner jag den sämre.

Att handla med Swish har inget egenvärde för mig som person, därför vore det för mig mer intressant att veta vad som är så bra med den betalmetoden?

-Identifiering av motpart javisst (digitalt visitkort), men vad ska man göra med den informationen, börja med förföljelse(stalking), skicka till kronofogden (600Kr avgift) vid lurendrejeri?

-Kul att testa ny teknik, visst, men när anden är ute ur flaskan (informationen delgiven, GDPR kringgås superlätt med EULA) är den svår att stoppa tillbaks.

Dock är Swedbank en klass för sig. Är nästintill omöjligt att få miljon lån från dem, med går man till annan stor bank är det inget problem alls.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem

Så butikerna ska kolla igenom deras Swisch kvitto innan dom lämnar butiken eller hur ska Butikerna granska att alla varor har blivit scannade?

Visa signatur

CPU Intel Core i9-10900K 4,9GHz - CPU kylare NZXT Kraken Z73 - Chassi Fractal Design Meshify 2 XL - Ram Corsair Vengeance RGB PRO 32GB - GPU MSI GeForce RTX 3090 24GB SUPRIM X - Moderkort ASUS ROG Z490 Maximus XII HERO (WI-FI) - M.2 Samsung 970 EVO series SSD 500GB - SSD 3x Samsung SSD 860 EVO 2TB - PSU Be Quiet! Dark Power Pro 11 850W

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ario_Nuke:

Vad är fördelarna med att betala med Swish istället för kort då?

Swish ägs av nordiska bolag.

Permalänk
Skrivet av Tauri85:

Ok för varken Hemköp, Ica, Willys eller Lidl har det här i götet

Willys har i Appen

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hoggaforfan:

Willys har i Appen

Och därför är Willys den enda platsen där jag självskannar. Behöver ingen korg utan packar grejer direkt i matkassen och sedan går ut bara.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ario_Nuke:

Vad är fördelarna med att betala med Swish istället för kort då?

Inga kortuppgifter behöver delas samt finns det ingen risk för skimning även om det är ovanligt idag.
Nackdelen vore väl eventuella uppgifter som delas med din bank när du handlar med swish så som inköpsspecifikation.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mörksuggan:

Hur blir det med dom problemen som matbutiker har när folk "glömmer" scanna oxfilén eller annat?

Kostnaden för svinnet läggs på priset nästa år, det är en del av budgeten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mörksuggan:

Hur blir det med dom problemen som matbutiker har när folk "glömmer" scanna oxfilén eller annat?

verkar vara aningen bättre då man ska scanna varje vara man tar här (som med hand-scanner) istället för att lägga de i en påse och scanna allt vid utcheckningen/snabbkassan

Permalänk
Medlem
Skrivet av SUMITOMO:

Antar att du inte använder kundvagn eller korg heller?

Varför skulle man göra det? Den stora fördelen med självscanning(förutom att man slipper köer) är ju att man bara behöver packa ner varorna EN gång. Direkt i påsen eller väskan man har med sig.

Använder man kundvagn eller korg så skall de ju upp igen och sen ner i något annat... bökigt.

Permalänk
Medlem

Dessa inkremenlla steg känns mer som invänjning för oss konsumenter mot automatiserade butiker mer än vad vi faktiskt tekniskt sett kan göra. Amazon go har väl 5+ år på nacken nu minst. Behovet av kassadel i butiker känns rätt överflödigt rent tekniskt, känns som det är mest är en kvarleva för att vi ska känna oss bekväma.

Permalänk
Medlem
Skrivet av o0Oo:

Dessa inkremenlla steg känns mer som invänjning för oss konsumenter mot automatiserade butiker mer än vad vi faktiskt tekniskt sett kan göra. Amazon go har väl 5+ år på nacken nu minst. Behovet av kassadel i butiker känns rätt överflödigt rent tekniskt, känns som det är mest är en kvarleva för att vi ska känna oss bekväma.

Det är förvånansvärt många som fortfarande spenderar timmar av sina liv varje vecka stående i kassaköer.
Trots att det finns enkla alternativ som gör att de kan komma därifrån mkt snabbare.
Människan har en inbyggd rädsla och motstånd mot förändring. Det tar tid helt enkelt.

Egentligen är väl hela grejen med att åka till en affär förlegad. Hemleverans blir ju allt mer poppis och om/när den kan skötas autonomt är ju affärer som koncept dött typ.

Permalänk
Medlem
Skrivet av taliz:

Varför skulle man göra det? Den stora fördelen med självscanning(förutom att man slipper köer) är ju att man bara behöver packa ner varorna EN gång. Direkt i påsen eller väskan man har med sig.

Använder man kundvagn eller korg så skall de ju upp igen och sen ner i något annat... bökigt.

Man kan ju ha kassen/väskan i kundvagnen så man slipper bära

Permalänk
Medlem
Skrivet av taliz:

Det är förvånansvärt många som fortfarande spenderar timmar av sina liv varje vecka stående i kassaköer.
Trots att det finns enkla alternativ som gör att de kan komma därifrån mkt snabbare.
Människan har en inbyggd rädsla och motstånd mot förändring. Det tar tid helt enkelt.

Egentligen är väl hela grejen med att åka till en affär förlegad. Hemleverans blir ju allt mer poppis och om/när den kan skötas autonomt är ju affärer som koncept dött typ.

När butiken införde detta för par år sen med själv skanning så hoppade många på tåget.

Men intresset dog ut fort och jag tror orsaken var den aggressivt inställda avstämningar. På de första 50 köpen kom en del avstämning alternativt hel avstämning på varannat köp. Orkade inte räkna efter 50.

Men lugnade ner sig och blev glesare och nu får man vara glad om man får en per månad

För personalen blev detta fiasko en framgång, så man satt säkert på sin anställning.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem

Apropos Swish så kan man nu betala med det på Amazon, riktigt trevligt måste jag säga.

Visa signatur

Intel® Core™ i5-12600K | Noctua NH-U14S | Corsair 32GB DDR5 5600MHz CL36 | MSI Z690 Pro | Gigabyte RTX 4070 Super Aorus Master | Adata XPG Gamix S50 Lite | Fractal Design Define R7 White | 5 x Noctua NF-A14 PWM | Corsair RM750x | Dell S3222dgm | Win 11 |

Permalänk
Medlem

Den butikskedja som blir först med helt digital lösning kommer öka sina vinster ordentligt, då löner är den största kostnaden företagen har.
Tror dock inte Swish som grund är lösningen.

Själv är man gubbe så det blir vanliga kassan för mig, men är nog den enda svensken som inte har något emot att stå i kö. Perfekt tillfälle att få en mental paus att stå och drömma sig iväg lite i tankarna 😀

Permalänk
Medlem
Skrivet av Broken-arrow:

När butiken införde detta för par år sen med själv skanning så hoppade många på tåget.

Men intresset dog ut fort och jag tror orsaken var den aggressivt inställda avstämningar. På de första 50 köpen kom en del avstämning alternativt hel avstämning på varannat köp. Orkade inte räkna efter 50.

Men lugnade ner sig och blev glesare och nu får man vara glad om man får en per månad

För personalen blev detta fiasko en framgång, så man satt säkert på sin anställning.

Systemet är ju smart. Missar du ngt så får du rejält många mer kontroller, särskilt i början.
Jag som aldrig missat samt självscannat i 7 år kan inte ens minnas när jag hade senaste kontrollen, nån gång i somras kanske?
Tror också det väljer lite random dock.

Tycker det är utmärkt att de som försöker stjäla, eller är riktigt klantarslen, automatiskt straffas. Scannar de inte allt så har de inget där att göra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Man kan ju ha kassen/väskan i kundvagnen så man slipper bära

Det är bra träning att bära.

Permalänk

Köra till ICA och handla mat är så 1990 ;). Beställer alltid hemleverans och får allt levererat till ytterdörren för 49 kr. Varorna är också alltid purfärska eftersom dessa plockas direkt från lagret.

Permalänk
Medlem
Skrivet av taliz:

Systemet är ju smart. Missar du ngt så får du rejält många mer kontroller, särskilt i början.
Jag som aldrig missat samt självscannat i 7 år kan inte ens minnas när jag hade senaste kontrollen, nån gång i somras kanske?
Tror också det väljer lite random dock.

Tycker det är utmärkt att de som försöker stjäla, eller är riktigt klantarslen, automatiskt straffas. Scannar de inte allt så har de inget där att göra.

Ja men grejen här var att det var kontroller utan dess like ovsett om du har scannat prickfritt eller inte.

Detta var i inkörning perioden av systemet, var hela tiden avstämningar så fick stå konstant personal för ta hand om detta. Hörde även personalen själva blev något trötta på strömmen avstämningar.

Så slutnotan är att många gick tillbaka till att köa istället.

Jag har aldrig haft en felaktig avstämning och kört med det i många år. Dock har de fortfarande kontroller ganska tätt. Men handlar också ganska många gånger i månaden (mer än en gång i veckan).

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av SUMITOMO:

Antar att du inte använder kundvagn eller korg heller?

Faktiskt inte, har en CarryKing shoppingväska.

Visa signatur

Spel/multimedia burk: ASUS Prime B660-Plus D4. PNY CS2140 M.2 NVMe Gen 4 500GB. Kingston Fury 16GB (2x8GB) DDR4 3200MHz. Intel Core i3 12100F 3.3 GHz 12MB. DeepCool AG400. PowerColor Radeon RX 6600 8GB Fighter. DeepCool PK650D 650W. Kolink Observatory HF Mesh. Skärm: Samsung 65" Q77C 4K QLED. Ljud: Yamaha 5.1 förstärkare. XTZ 93:22 frontar, Eltax Monitor III bak. Audio Technica ATH-M50x

Permalänk
Medlem
Skrivet av Broken-arrow:

Ja men grejen här var att det var kontroller utan dess like ovsett om du har scannat prickfritt eller inte.

Detta var i inkörning perioden av systemet, var hela tiden avstämningar så fick stå konstant personal för ta hand om detta. Hörde även personalen själva blev något trötta på strömmen avstämningar.

Så slutnotan är att många gick tillbaka till att köa istället.

Jag har aldrig haft en felaktig avstämning och kört med det i många år. Dock har de fortfarande kontroller ganska tätt. Men handlar också ganska många gånger i månaden (mer än en gång i veckan).

Skumt, kanske något specifikt för en butik som har mkt problem med stölder?
Jag handlar varje dag(aldrig mer än jag får i påsen jag har med mig), som sagt får aldrig kontroller. Willys mest numera(i en butik där man kan scanna med deras app), tidigare Ica.

Permalänk
Medlem
Skrivet av taliz:

Varför skulle man göra det? Den stora fördelen med självscanning(förutom att man slipper köer) är ju att man bara behöver packa ner varorna EN gång. Direkt i påsen eller väskan man har med sig.

Använder man kundvagn eller korg så skall de ju upp igen och sen ner i något annat... bökigt.

Veckohandlingen för familjen med motsvarande 5-6 stora pappkassar är mer än vad jag pallar att lyfta på ett säkert sätt genom butiken och ut till bilen.

Visa signatur

stationär 2022: ryzen 7900x@65W, asus strix x670e-f, 32GB, rx6700xt
stationär 2012: i5-3570k@stock, asus p8z77-v le, 16GB, gtx660
laptop: ryzen 4800H, 16GB, rtx2060 (Legion 5 15ARH05H)
laptop: i5-2467M, 8GB
nas/server: i5-8400, asus WS C246M PRO/SE, 48GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fenrisulvfan:

Du måste ha kreditvärdighet för att få ha Swish.

Man kan tycka att folk som har det knapert och är skuldsatta inte ska kunna få ta del av tekniska framsteg och rabatter, men det hindrar inte mig från att tycka det är dumt att frysa ut folk från så enkla(borde vara enkelt iaf) saker som att handla mat till billigaste pris, som redan har det tufft.

Köp en IPhone 16 och ät tårta om du inte har råd med knäckebröd.

Visa signatur

På Internet sedan 1997.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mille74:

Veckohandlingen för familjen med motsvarande 5-6 stora pappkassar är mer än vad jag pallar att lyfta på ett säkert sätt genom butiken och ut till bilen.

Handlar man sådana mängder är det väl smidigare med hemleverans?
Eller åtminstone att butiken plockar ihop det för avhämtning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av taliz:

Handlar man sådana mängder är det väl smidigare med hemleverans?
Eller åtminstone att butiken plockar ihop det för avhämtning.

Smidigare kanske, men oftast dyrare, oftast upp mot en 10% extra mot priset inne i butiken + kostnaden för eventuell hemleverans. Dessutom upplever jag kvaliteten på frukt&grönt oftast är sämre samt kortare hållbarhet av färskvaror vid beställning för upphämtning/hemleverans än om man plockar i butik. Det är heller inte ovanligt att varor utelämnats då de är slut och acceptabla alternativ inte finns tillgängliga - och då måste man in med ett par pappkassar på "närmsta" butik i alla fall :p.

Visa signatur

stationär 2022: ryzen 7900x@65W, asus strix x670e-f, 32GB, rx6700xt
stationär 2012: i5-3570k@stock, asus p8z77-v le, 16GB, gtx660
laptop: ryzen 4800H, 16GB, rtx2060 (Legion 5 15ARH05H)
laptop: i5-2467M, 8GB
nas/server: i5-8400, asus WS C246M PRO/SE, 48GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av taliz:

Skumt, kanske något specifikt för en butik som har mkt problem med stölder?
Jag handlar varje dag(aldrig mer än jag får i påsen jag har med mig), som sagt får aldrig kontroller. Willys mest numera(i en butik där man kan scanna med deras app), tidigare Ica.

Är mindre ort och tror det inte hade ställt in hur många kontroller som skulle ske för "nya" kunder eller ställt in det fel. Är väl inte större svinn än andra små orter med mindre än 20000 invånare. Detta var innan corona och prisökningarna.

Men märktes några veckor senare att många hade tappat lusten helt att använda de nya snabbkassorna. Men många har väll gått över till beställa kassar i stället idag. Dock är det en avgift på det och Ica är redan dyrare än Willys på många varor.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar