Första surfplattan - Tips på appar och användning?

Permalänk
Medlem

Första surfplattan - Tips på appar och användning?

Jag känner mig som en dinosaurie, vid 35 års ålder har jag nu fått en surfplatta till hushållet. Jag har lånat hem iPaden jag förväntas använda på jobbet (används aldrig där) så att dottern kan få pröva på lite pedagogiska spel ibland. Men nu har jag alltså fått ärva en Samsung Galaxy Tab S7.

Men vad fan använder folk plattor till? På toaletten kollar jag telefonen. Framför tv'n kollar jag tv och framför datorn sitter jag vid...datorn. Jag har inte tänkt att plattan ska bli någon leksak till dottern, men streamingapparna jag använder kan gott få hänga på. Annars är den enda icke stock appen jag installerat plex för att min fru ska kunna startar filmer och grejer när jag inte är hemma.

Nu är jag inte helt tappad och förstår såklart att apparna på min platta och apparna du/ni använder såklart inte kommer vara lika. Men du kanske sitter på ett coolt tips att använda plattan eller appar jag inte tänkt på för att göra livet lättare här hemma? Jag misstänker att det går att styra eventuella smarta saker smidigt, men vi har inte mer än googles mesh för wifi och en chromecast.

Såhär i efterhand känns det sjukt att jag köpte hus innan jag fick hem min första platta....

Permalänk
Moderator
Moderator

Jag har haft en ett tag och inte heller riktigt fastnat för det hela något särskilt.
Men de områden jag hittills tycker att den gör sig bra är typ youtube/streams/film/serier på resande fot samt i en hållare i köket för att läsa recept vid matlagning.

Använde den ett tag i en hållare på hemmagymmet/i garaget, men ersatt det med en 27" skärm numera.

Visa signatur

*-<|:C-<-<

Nytt namn, samma bismak.

Permalänk
Medlem

Har aldrig riktigt känt behovet av en platta när jag redan dels har mobilen, och sen en Surface som kan användas i "surfplatte-läge".

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem

Är 46 och börjar väl bli lite skumögd, men älskar formatet för slösurf/ lösa ärenden i soffan. Har en Tab S8 Ultra som jag fick hem för några dagar sedan. Älskar den och hade sedan tidigare en 12.5" platta. Denna är ju stor men gött med facebook och chrome sida vid sida. Eller lösa bankärenden i soffan.

Streama något vid läggdags, Gillar formatet. Smidigare än en laptop. Dock har Android sina begränsningar. Är sugen på en Surface Pro som nästa.

Men jag gillar tabletformatet och kommer utforska det vidare.

Visa signatur

Lenovo Legion Y540-17-IRH med: 17.3" 144Hz skärm | Intel I7 9750H | 32GB DDR4-2667 CL16 | GTX 1660TI 6GB | 2TB Crucial P2 NvME Boot + 2TB SSD Lagring

Permalänk
Snusfri

Mor och far har istort övergett deras dator, förutom för lite Office samt skriva ut lite saker och ting och använder surfplattor (S7 FE samt S9 FE) till allt som bankärenden, FB, spela, läsa tidningar osv.

Har testat själv men känner mig alltid så oerhört låst så fortsätter med laptop i sängen, letar dock efter en lite lättare, runt 1kg.

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Gaming 3 - 8GB RAM - 512GB SSD - GTX 1650
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 7 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av THB:

Mor och far har istort övergett deras dator, förutom för lite Office samt skriva ut lite saker och ting och använder surfplattor (S7 FE samt S9 FE) till allt som bankärenden, FB, spela, läsa tidningar osv.

Har testat själv men känner mig alltid så oerhört låst så fortsätter med laptop i sängen, letar dock efter en lite lättare, runt 1kg.

Det är så oerhört individuellt om man fastnar för det där formatet eller inte. För egen del var det väl att jag tröttnade lite på det pyttiga telefonfornatet. Man märkte hur skönt och behagligt det var för ögonen när man satt vid en större skärm typ laptop/monitor. Så började snegla ditåt tabletformatet.

Började med en Samsung Tab S7FE, minns inte nu om det är 12.4" eller 12.5" men den kändes helt klart trevlig, men det var inte förrän jag skaffade Tab S8 ultra med sina 14.5" som det kändes helt rätt, iaf ur ett betraktandeperspektiv. Lätt att köra två appar sida vid sida utan att det ser mikroskopiskt ut osv.

Och den har transformerat lite hur jag gör saker. Har börjat läsa serier digitalt t.ex. Kalle Anka och sådant. Även böcker/tidskrifter digitalt via bibblan. Ritar nåt ibland. Det gjorde jag aldrig innan så det är ngt nytt. Antecknar saker med pennan och konverterar till icke handskriven text. Använder kalendern mycket. Delar saker där med exet, ledigheter osv.

Yngsta dottern fick min Tab S7 FE och nu har jag lärt henne googla med Google röstassistenten. Hon är 5. En helt ny värld har öppnat sig för henne, vad hon än undrar så har den svaret, och den blir aldrig "trött i huvudet" efter den 50:nde frågan

Så här har det formatet tillfört en del
Jag använder knappt telefonen längre ffa sedan jag fick hem Tab S8 Ultran, förutom när jag vill prata mer "ostört". Annars ringer/svarar och SMS:ar jag på plattan också (ring och skriv på andra enheter).
Med Book Cover Keyboardet har man en schysst Android "laptop" med galet fin skärm. Men lätt att ta bort när man vill häcka som en hög potatis i soffan med plattan i knät och slösurfa lite. Det ger också olika sätt att använda samma enhet beroende vad man vill göra. Har en gaminglaptop också som istort sett används som stationär dvs den står alltid på samma plats, men den sitter jag aldrig vid nästan. Nån gång i halvåret typ. De större barnen spelar på den dock. Så den slipper stå ensam och känna sig ledsen

Men jag har gått mer och mer från att vilja sitta låst vid samma plats, till att kunna vara mer mobil med var och hur jag konsumerar mitt content. Dessutom spelar jag knappt längre förutom några enstaka. Så övergav stationär för en 8-9 år sedan då jag kände mig låst med att.behöva sitta i ett visst rum på ett visst sätt i en viss stol. Så det blev laptop istället, jätteskönt att kunna halvligga i soffan och spela nåt gammalt spel, eller att lösa ärenden/skriva något.

Sen ditchade jag i princip det formatet också till att bara vilja ha en hyfsat behagligt stor pekskärn i näven, där man kan koppla på ett keyboard när man behöver kunna skriva lite mer smidigt. Jag tycker det är roligt att du kände dig mer låst med tabletformatet, medans för mig är det exakt helt tvärtom

Jag relaterar med din mor och far här

Visa signatur

Lenovo Legion Y540-17-IRH med: 17.3" 144Hz skärm | Intel I7 9750H | 32GB DDR4-2667 CL16 | GTX 1660TI 6GB | 2TB Crucial P2 NvME Boot + 2TB SSD Lagring

Permalänk
Medlem

Hur gammal är barnet?

Jag tänker mig att typ appar som Scratch Jr är en bra start och även Coda Game.
Lär ungen programmera helt enkelt

Permalänk
Medlem

Jag har inga special-appar på surfplattan utan använder den hemma till precis samma saker som jag gör på mobilen. Bankärenden, surf och forum, youtube osv.

Fast med en större, skönare och mer överskådlig skärm som kan visa vanliga fullstora gränssnitt istället för små ihopknölade mobilvyer.

Mobilen är bra på att gå ner i fickan när man går hemifrån, that's it.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Frux:

Jag har inga special-appar på surfplattan utan använder den hemma till precis samma saker som jag gör på mobilen. Bankärenden, surf och forum, youtube osv.

Fast med en större, skönare och mer överskådlig skärm som kan visa vanliga fullstora gränssnitt istället för små ihopknölade mobilvyer.

Mobilen är bra på att gå ner i fickan när man går hemifrån, that's it.

Är exakt som du med tablet vs telefonformatet numera agerar min telefon mestadels sambandscentral åt min platta och skickar samtal/sms sinsemellan
Otroligt gött att sitta med en fin stor krämig Super AMOLED i näven och kunna läsa nyheter/forum behagligt.

Visa signatur

Lenovo Legion Y540-17-IRH med: 17.3" 144Hz skärm | Intel I7 9750H | 32GB DDR4-2667 CL16 | GTX 1660TI 6GB | 2TB Crucial P2 NvME Boot + 2TB SSD Lagring

Permalänk
Medlem

Använder inte min surfplatta (12") så värst mycket hemma. Har den ibland som extra skärm för streaming av sport eller nyheter samtidigt som jag sitter vid datorn. (Film och TV-serier vill jag se på stora TVn.)
Då jag åker iväg på semester och till vissa anhöriga så tar jag med surfplattan. Då används den mest för att surfa på nätet och streaming.

Visa signatur

Dator: Ghost S1 * Corsair SF600 * Intel Core i5 7600K * Cryorig C7 * ASRock Fatal1ty Z270 Gaming * Kingston HyperX Predator DDR4 32GB * PowerColor Red Dragon Radeon™ RX 5700 XT * Samsung 960 EVO 500GB * HGST Travelstar 7K1000 1TB
Skärm: HP Pavilion 27 Quantum Dot
Ljud: Pro-ject Pre Box S2 Digital