Fler använder AMD Ryzen 9 7950X för kryptobrytning

Permalänk
Medlem

Vilken tur att jag fick tag i en Ryzen 9 7950x 3D våren 2023. Klarar mig fint med denna prolle tills 3D versionerna av Zen 6 släpps. Synd om de gamers som vill ha en 7950X och inte kommer att få tag i en.

Visa signatur

Dator 1: AMD Ryzen 9 7950X3D, 64 GB Kingston Fury DDR5 5600 MHz CL36 , Asus Radeon 7900XTX TUF OC, Be Quiet Dark Base Pro 900 rev.2 Black Case, Asus ROG Crosshair X670E Hero Mobo , Be Quiet 1500W PSU, Win10 Pro 64-bit, Creative Soundblaster AE7

Dator 2: Intel Core i7 9700k, 32GB DDR4 Corsair 3000 MHz, Asus TUF Z390 Mobo, Asus Radeon 6800 XT TUF, Be Quiet 850 PSU, Win10 Pro 64-bit, Asus TUF GT502 Case

Permalänk
Medlem
Skrivet av användare-234:

Varför bryter/samlar folk på kryptovalutor?

P.....E.....N.....G.....A.....R...?.....

Permalänk
Medlem
Skrivet av GuessWho:

Imponerande ändå att en Ryzen 7000 serie AM5 processor är mer effektiv än Ada Lovelace (för detta ändamål).
Annars brukar ju RTX 4000 serien ha bra prestanda för saker som kan köras på grafikkort och förbättrad energieffektivitet, prestanda per watt jämfört med både de tidigare Ampere korten (RTX 3000) samt AMDs RX 6000 och 7000 serier.

Så lite imponerande ändå... bra jobbat AMD.

Sen hur vettigt det är med krypto osv ... är en egen konversation.

Men från rent prestanda perspektiv så är det bra jobbat av AMD med deras Ryzen

Det verkar dock inte handla så mycket om hur effektiv hårdvaran är i det här fallet, utan grejen verkar vara att Qubic bara kan brytas på CPU för tillfället. Vad jag kan hitta i alla fall, det är en så liten kryptovaluta och ett så generiskt namn att det är svårt att hitta information men deras egen dokumentation nämner bara CPU.

Notera alltså att det inte är CPU vs GPU för att bryta Qubic som jämförs i artikeln, utan olika valutor för CPU och GPU. D.v.s. det är för tillfället mer lönsamt att bryta Qubic med CPU än att bryta någon annan valuta med GPU, och arbetet som utförs har ju inget samband med valutornas värde.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cheewie:

Haha

Alltså. Tips till alla. Lär er vad Bitcoin är. Var inte sist på bollen.

Eller hur!😂

Ännu mer spännande nu när SEC har godkänt EFT's.

"The U.S. Securities and Exchange Commission (SEC) approved 11 spot bitcoin ETFs on Jan. 10, 2024"

Permalänk
Medlem
Skrivet av perost:

Det verkar dock inte handla så mycket om hur effektiv hårdvaran är i det här fallet, utan grejen verkar vara att Qubic bara kan brytas på CPU för tillfället. Vad jag kan hitta i alla fall, det är en så liten kryptovaluta och ett så generiskt namn att det är svårt att hitta information men deras egen dokumentation nämner bara CPU.

Notera alltså att det inte är CPU vs GPU för att bryta Qubic som jämförs i artikeln, utan olika valutor för CPU och GPU. D.v.s. det är för tillfället mer lönsamt att bryta Qubic med CPU än att bryta någon annan valuta med GPU, och arbetet som utförs har ju inget samband med valutornas värde.

Aha ja okej. Det var ju inget som direkt framgår av artikeln.
Men när du förklarar det så låter det rimligt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tauri85:

30kr om dagen. Sånt slöseri med kisel och energi.. Gå ut och leta pantburkar ist så får man motion med

This! /clap
Säkert innan skatt också, ju

Permalänk
Medlem

Räkna med en total elkostnad på 2 kr / kW även om man sitter på avtal… på det kostnaden för processor om det ska införskaffas. Om det ska bli vinst tar det många månader innan break even. Men då oklart om man fortfarande tjänar 30kr / dag minus elkostnad. Slöseri med tid enligt mig.

Permalänk
Medlem

Det som hindrat mig är det här med att behöva redovisa allt. Det vore den jobbigaste biten att sätta sig in i med risk för att göra fel osv. Bättre att köpa certifikat genom ISK om man vill investera. Annars hade det varit ett kul sätt att värma upp lillstugan på tomten.

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Karaff:

Helt otroligt att många tycker det är en bra affär att så dyr utrustning genererar så lite pengar per dag.

Räknat i toalettbesök under arbetstid så skiter nog många ihop mer pengar på jobbet utan någon grundinvestering.

Det finns få investeringar som betalar tillbaka sig inom ett halvår. Det är en riktigt bra investering rent objektivt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DevilsDad:

Extra cachen har förmodligen ingen fördel alls för den typen av laster. Å andra sidan så ger fler trådar på samma system en vinst i effektivitet.

Kryptofolket uppfinner gärna nya sorters laster, är det inte GPU:er eller hårddiskar och SSD:er så är det L3-cache. Snart har de hittat ett sätt att göra OLED dyrare.

> The Raptoreum mining algorithm is designed to utilize large L3 caches found on modern CPUs. It looks like this mining algorithm will work best with AMD's Ryzen and Threadripper lineup since it offers the largest L3 cache sizes. In a report by BitCoin Press, it is reported that miners are running large crypto operations comprising of several hundred AMD Ryzen CPU-powered systems to earn that Raptoreum cash.

https://wccftech.com/new-raptoreum-crypto-mining-algorithm-tu...

Permalänk

Man måste mina cirka 160 dagar om man ska tjäna in den processorn.
Sen ska man dra av elkostnaden på 1 krona kilowatt eller vaddå. Hur många dagar måste man lägga till då ?

Sen ska man ju ha lite mer grejer än så.

Visa signatur

Kraschfield

Permalänk
Medlem
Skrivet av Modellören:

Man måste mina cirka 160 dagar om man ska tjäna in den processorn.

Hmm hur räknar du då?
Man tjänade väl bara 30 spänn om dagen?
30*160 = 4800kr och det får du ingen 7950X för... måste upp i över 6000 spänn åtminstone.
(Plus du ev behöver moderkort, RAM, lagring, nätagg ev låda osv förstås)

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cheewie:

Haha

Alltså. Tips till alla. Lär er vad Bitcoin är. Var inte sist på bollen.

Vad är Bitcoin då?
Menat som en seriös fråga.

Visa signatur

JJ2 Multiplayer
JJ2 ZStats

[1] Ryzen 5800X | 5500XT | Kingston A2000 | Lenovo G24-10 144Hz [2] Ryzen 5700G | RX 560 | WD Blue SN550 [3] Ryzen 5600G | Kingston A2000 [4] Ryzen 3600 | GT 740 | 850 EVO [5] Ryzen 3600 | Geforce 405 | 850 EVO (alla är i bruk)

Permalänk
Medlem
Skrivet av pine-orange:

Det finns få investeringar som betalar tillbaka sig inom ett halvår. Det är en riktigt bra investering rent objektivt.

Ett halvår ? Så du får ihop en komplett dator för 30kr om dagen på 6månader efter att du betalat elkostnaden ?

Innan man säger att det är en bra investering måste man räkna på ett ärligt vis mot sig själv.

Hade jag kommit med den kalkylen till min CFO på jobbet hade han nog undrat om jag är på riktigt.

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xverminator:

Jag skulle hellre satt in mina pengar på ett sparkonto och månadsspara istället.

Om man räknar på vad hårdvaran kostar och sen elräkningen varje månad ang crypto så går det typ jämt upp, och ju mer man sätter in på sitt sparkonto ju mer avkastning blir det med tiden om man har ränta på ränta.

tja, hade du satt pengar över huvud taget i bitcoin när det var nytt så hade du inte behövt pensionsspara nu...
Det kommer troligen aldrig rusa så mycket igen, men det går inte att förneka att få investeringar hade varit lika lönsamma som att tidigt gå in i bitcoin

Visa signatur

CPU: R7 5800X3D | GPU: XFX 6900XT Merc 319 | MB: Gigabyte X570 PRO-I| RAM: 2x16 Corsair LPX@3600MHz CL18|Cooling: Scythe Ninja 5 (Noctua A12x25)|PSU: Corsair SF750|SSD: Samsung 970 EVO Plus 1TB + Corsair MP510 4TB + Samsung 850 EVO 2TB + Samsung 850 PRO 2TB|CASE:NR200P

Permalänk
Medlem
Skrivet av maweric:

Vad är Bitcoin då?
Menat som en seriös fråga.

Du kan börja med att kolla på dessa videor.

Introduction to Bitcoin: what is bitcoin and why does it matter? (2016)
https://www.youtube.com/watch?v=l1si5ZWLgy0

But how does bitcoin actually work? (2017)
https://www.youtube.com/watch?v=bBC-nXj3Ng4

Visa signatur

Antagligen en bättre dator än vad du har!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chris_Kadaver:

Det som hindrat mig är det här med att behöva redovisa allt. Det vore den jobbigaste biten att sätta sig in i med risk för att göra fel osv. Bättre att köpa certifikat genom ISK om man vill investera. Annars hade det varit ett kul sätt att värma upp lillstugan på tomten.

Som jag har förstått det så beskattar de omsättningen istället för vinsten, så det blir ju väldigt snabbt enormt mycket skatt.

Resonemanget är typ:

Eftersom kostnaden för köp inte kan bevisas motsvara det senare säljbeloppet, så är därav hela säljbeloppet vinst. Så du får använda schablonmetoden och betala 30% kapitalskatt på 80% av säljbeloppet, varje gång du säljer något. Alltså 24% skatt per försäljning, köp/sälj 10 gånger till samma summa så blir det 240% skatt.

Men jag kanske har fel? Det låter ju för orimligt för att vara sant, kanske är det inte det? Kan det verkligen fungera så här i en västerländsk demokrati?

Permalänk
Medlem
Skrivet av sweisdapro:

tja, hade du satt pengar över huvud taget i bitcoin när det var nytt så hade du inte behövt pensionsspara nu...
Det kommer troligen aldrig rusa så mycket igen, men det går inte att förneka att få investeringar hade varit lika lönsamma som att tidigt gå in i bitcoin

Ja det är mycke man borde ha gjort när saker var i sin linda och senare blev succer

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X 3,4GHz
Asus GeForce RTX 4070 Dual OC 12GB
Asus ROG Strix X570-E Gaming
G.Skill Trident Z Neo DDR4 3600MHz 32GB
Samsung 980 Pro Series 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Karaff:

Ett halvår ? Så du får ihop en komplett dator för 30kr om dagen på 6månader efter att du betalat elkostnaden ?

Innan man säger att det är en bra investering måste man räkna på ett ärligt vis mot sig själv.

Hade jag kommit med den kalkylen till min CFO på jobbet hade han nog undrat om jag är på riktigt.

Vi säger ett år istället, resonemanget gäller fortfarande. Rent objektivt är det en bra investering, fråga din CFO på jobbet.

Permalänk
Skrivet av Roger W:

Hmm hur räknar du då?
Man tjänade väl bara 30 spänn om dagen?
30*160 = 4800kr och det får du ingen 7950X för... måste upp i över 6000 spänn åtminstone.
(Plus du ev behöver moderkort, RAM, lagring, nätagg ev låda osv förstås)

Det var observant av dig
Nån påstod tidigare i tråden att man kunde tjäna ca 40 spänn och det var det jag räknade på utan att kontrollera detta men det var väntat.

Jag minande förr och har nån kalkyl nånstans men tänker inte lägga så mycket tid på det igen. Då vad det kul men det var en fas för egen del men vill man hålla på så bör man ju räkna lite och kolla upp ganska mycket.

Exempel, hur pass bra tål den processorn kontinuerlig drift 24/365 bara som ett exempel. Slits den så den räknas som skrot om ett år så att den inte bör säljas. Kan man sälja den så är det ju mycket lättare att plocka ut en vinst.

Miningbelöningen halveras ju efter ett tag och vad händer när den dagen passerats. Att det ska hända är fakta frågan är när sker det. Vad vi kan ha för elpris har vi ju fått känna på då och då.

En annan faktor är att man kanske inte tjänar så mycket på det i dag men valutan kan ju gå upp så det du sjänar i dag kan ligga back men vara en fet vinst om ett år eller tvärt om.

Visa signatur

Kraschfield

Permalänk
Medlem

Så... ett par tusen för processorn och typ 2-3k till för ett dugligt moderkort. Allt för att bryta random skräpcoins som med stor sannolikhet inte kommer bli så värst stora och "tjäna" 30kr per dag? Låter ju som en ypperlig idé!

Permalänk
Medlem

Ja, bättre att skapa konto på Trijo och köpa BTC direkt istället för denna seeega omväg. 😄

Permalänk
Medlem
Skrivet av pine-orange:

Vi säger ett år istället, resonemanget gäller fortfarande. Rent objektivt är det en bra investering, fråga din CFO på jobbet.

Förutsatt att valutan man bryter inte sjunker i värde så drar man in knappt elva tusen på ett år.

Sen ska man räkna av ett par tusenlappar i el.

9000kr kvar, det är en rätt avskalad dator, men det går säkert bygga för de pengarna.

Så om vi säger två tusen för el, nio för en dator och att valutan är så stabil i pris att man tjänar trettio kronor om dagen. Var är min vinst efter ett år ?

Då har jag inte räknat med tiden man lägger ner.

Om man istället lägger den tiden det tar att beställa och sätta ihop en dator och installera den och komma igång med kryptobrytning och hålla efter datorn så allt rullar på efter ett år och istället lägger lika många timmar på att jobba över, så tjänar jag ju lätt ett par tusenlappar - utan att behöva ligga ut med pengar i något som är en risk.
Har man inget jobb bör man definitivt inte lägga såna pengar på att köpa en dator för att tjäna några tior per dag.

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sweisdapro:

tja, hade du satt pengar över huvud taget i bitcoin när det var nytt så hade du inte behövt pensionsspara nu...
Det kommer troligen aldrig rusa så mycket igen, men det går inte att förneka att få investeringar hade varit lika lönsamma som att tidigt gå in i bitcoin

Bitcoin specifikt har ökat 182,87% mätt 1år från idag.