Foodora ska testa matleverans via drönare

Permalänk
Medlem

Bor strax utanför stan, sådär strax utanför stan att foodora tycker att cykelleverans är passande. Tror att de stackars lundastudenterna som fick cykla ut till mig på en hårt traffikerad 80-väg uppskattar att ersättas av drönare.

Visa signatur

Intel i7 10700KF (Noctua NH-D15) | Asus RADEON RX 7900 XTX TUF | 32 GB DDR4 HyperX Fury | Corsair RM1000X | Fractal Design R3 | Arch Linux, Win11

Permalänk
Medlem
Skrivet av Varg:

Foodora hatar verkligen sina anställda. Världens skitlöner och dåliga arbetsvillkor. Nu ska de alltså t.o.m bytas ut mot drönare.

Så har det väl alltid varit i alla yrken annat än hantverkaryrken? Kommer bara bli värre och värre. Märks tydligt inom industri, svårt att få in kompetent folk.

Visa signatur

Chassi: Fractal Meshify, Skärm: LG C2 oled, GPU: AMD 6950XT, CPU: Ryzen 5800X3D, M2: 1TB , SSD: 480GB, M2 1TB, PSU: Dark Power Pro 1500W, Mobo: ASUS TUF GAMING X570-PLUS, RAM: 32GB Ripjaws @ 3600MT, Mus: Logitech G502X Matta: Steelseries QcK Heavy, Tbord: Logitech MX Mech Mini, Hörlurar: BD DT1990 Pro, DT770 PRO, Superlux HD-668B, Sennheiser HD599 OS: Win11. AI: Tascam US-20x20, Monitorer: Yamaha HS7 x2.
Citera när ni svarar! :)

Permalänk

Redan testat lite varstans i världen. Det behöver utvecklas mer. Solid state batterier skulle göra susen.

Angående foofdora med mera så leverar de ofta till personer som bor ett par hundra meter till en resturang, men de vill ha mat från en annan.

Permalänk
Medlem

Känns positivt från olika håll.

1. Mer miljövänligt istället för att fordon ska köra ut.

2. Dom som bor utanför stan kommer antagligen kunna välja bland fler restauranger gissar jag. Då många idag inte kan det pga avståndet.

3. Det finns väl inget som hindrar att dom som kör ut idag skolar om sig till drönarpilot? Dessutom som någon sa, dom flesta körs ju inom stan. Vi som har flugit drönare vet att det är omöjligt att flyga i en större stad. Flygförbud deluxe.

Sist men inte minst, skapar det på sikt jobb? Någon ska flyga med drönaren (även se till att dom är laddade), någon ska tillverka drönaren och någon ska ha hand om service av drönaren. Leveranser kommer antagligen öka med vilket betyder att mer mat behöver lagas.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Varg:

Foodora hatar verkligen sina anställda. Världens skitlöner och dåliga arbetsvillkor. Nu ska de alltså t.o.m bytas ut mot drönare.

De har förutsättningar efter vilka krav marknaden ställer. Alltså vad slutkunden är villig att betala, så enkelt är det. Gemene man är inte villig att betala det som krävs för att bud ska få drägliga löner.

Visa signatur

You have earned my respect and my friendship.

Permalänk
Medlem
Skrivet av rewoX:

Väldigt många svenskar är blyga och osociala så det passar ju perfekt i Sverige.

Skrivet av Pepsin:

Tycker det låter mer som en utopi. Man kan själv välja när, var och hur man vill träffa människor istället för en massa påtvingad kontakt som ingen av parterna egentligen vill ha.

Då ska du inte besöka Usa, där hälsar folk på okända på gatan och önskar en god morgon mm.

Permalänk

Tekniskt är det coolt om de får det att funka snyggt. Rent praktiskt bryr jag mig inte så värst då jag ändå bor så att en drönare inte tar sig mellan närmaste hak och mitt hem. Kan ju bli ändring på med framtida drönare. I nuläget kör inte restauranger ut alls till mig vilket leder till mindre snabbmat. Hämtar gärna själv de få gånger jag får sug men det är väl bara positivt om vi kan få bort lite fordon från vägarna.

Kanske förarna kan få sitta och styra drönarna istället? Kan tänka mig att de i början kanske fastnar i ett träd då och då så nån får åka ut på ett räddningsuppdrag?

Visa signatur

CPU:Intel i9 9900k RAM:16gb Corsair 3200mhz GPU: Msi RTX 2070 Armor MB: MSI z390-A PRO SSD: Adata sp900 256gb HDD: WD red 3tb(lagring), Toshiba 2tb(mer lagring) Chassi: Fractal design define R2 XL PSU: Corsair RM650 CPU Kylning: Noctua NH-D15

Permalänk
Medlem

Intressant. Jag undrar hur detta förhåller sig till regler om drönare? Jag gissar att det borde vara ofta man behöver flyga utom synhåll? Är det ok?

Visa signatur

13700K & GTX 3070

Permalänk
Medlem

Haha, sprängd peking anka special.

Visa signatur

*5600|B350M-A|32GB|A750|GX750W|Core V21|280AIO|1TB+2TB.

AMD Ryzen 5(Zen3) @4891|Asus Prime|Corsair 2x16 RGB PRO 3200C16 @3800C18|Intel Arc LE @2740MHz|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 3.0x2 Kingston A1000 1500/1000 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Samsung 1TB i RAID 0.

Permalänk
Medlem
Skrivet av CrispVanDahl:

Snart kommer man inte behöva ha kontakt med någon människa alls. Lätt att bli lite dystopisk när man ser såna här nyheter.

Som Askungen sa:

"...alldeles underbart"

Visa signatur

Marantz NR1605, Rotel RB1090, Ino Audio piPs
SMSL SP200 THX Achromatic Audio Amplifier 888, SMSL M400, Audio-Gd NFB-11 (2015), Objective2+ODAC RevB, Audeze LCD-2 Rosewood, Monoprice M1060, ATH-M40x, Sennheiser HD660S, DROP X KOSS ESP/95X, Koss KPH30i, DROP X HiFiMan HE4XX

Permalänk
Medlem

På stenåldern skaffade man mat genom att kasta pinnar och stenar och nu har den metoden blivit aktuellt igen.

Permalänk
Medlem

Jag tror det blir svårt med lönsamheten men om de lyckas hade det varit bra för folk som bor på öarna

Permalänk
Medlem
Skrivet av jeppe109:

Är det inte positivt att foodora slutar att behandla dessa människor dåligt?

De blir arbetslösa istället.

Visa signatur

Skriv jätteintressant information här.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Archibald:

Lika bra. Där jag bor är tyvärr alldeles för många sjukt otrevliga. Alltid trevligare bud som levererar där restaurangen själv ansvarar för utkörning och enbart använder Foodora för beställningsflödet.

Vart bor du? Jag har över 300 beställningar i Stockholmsområdet och inte en enda har varit otrevlig.

Visa signatur

SPELA: 13900K - Gaming X Trio 4090
LEVA: OnePlus 12 - MacBook Air M2 13"
PLÅTA: Canon C70, R3, 1DX mkII, BMPCC6K
LYSSNA: KRK Rokit RP8 G4, Beyerdynamic DT 1990 PRO
FLYGA: DJI FPV, Avata

Permalänk
Medlem
Skrivet av Varg:

Foodora hatar verkligen sina anställda. Världens skitlöner och dåliga arbetsvillkor. Nu ska de alltså t.o.m bytas ut mot drönare.

Snart byts Foodora ut mot en hemma-robot som lagar maten åt dig...

Men aldrig ok med kassa arbetsvillkor och skitlöner.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Varg:

De blir arbetslösa istället.

Mer tid till att söka bättre arbeta eller vidareutbildning.
Låter inte fel i min öron.

Visa signatur

Corsair 5000D | PRIME X670E-PRO | 7800X3D |
Kingston Fury Beast DDR5 2x16GB @6000MT/s CL30-40-40-28 | TUF RTX 4090 | 2 * 2TB WD Black SN850X PCI-E 4 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jumpcut:

Vart bor du? Jag har över 300 beställningar i Stockholmsområdet och inte en enda har varit otrevlig.

En liten håla med 50000 invånare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sebstr:

Intressant. Jag undrar hur detta förhåller sig till regler om drönare? Jag gissar att det borde vara ofta man behöver flyga utom synhåll? Är det ok?

Min första tanke också, eller över människor och folksamlingar, kommer det sitta någon och skicka en ansökan om det varje gång?
Blir ju taskigt för de som bor i närheten av flygplats eller militärbaser, på min gata går det en gräns typ 100m från mig, bortanför den och några mil bort får man inte flyga utan särskilt tillstånd pga militärbas 3 mil härifrån.
Tillstånden får man ju inte på någon minut direkt, varje flygning kräver ett tillstånd, men företag som livnär sig på det kanske kan tillstånd för ett år i taget?

Permalänk
Medlem
Skrivet av sebstr:

Intressant. Jag undrar hur detta förhåller sig till regler om drönare? Jag gissar att det borde vara ofta man behöver flyga utom synhåll? Är det ok?

Ja, dom flyger bvlos (beyond visual line of sight)

Men tanke på hur stor den är så känns det som man behöver ha rätt höga krav på säkerheten. Dom där bladen klipper utan problem av ett finger och den lär ju väga ett gäng kilo också, kan nog ha ihjäl någon som får den i huvudet. Funderar också kring vajern som dom skickar ner, den kan ju fastna.

https://www.youtube.com/watch?v=8erYNH-UJbM&t=20s

Visa signatur

SPELA: 13900K - Gaming X Trio 4090
LEVA: OnePlus 12 - MacBook Air M2 13"
PLÅTA: Canon C70, R3, 1DX mkII, BMPCC6K
LYSSNA: KRK Rokit RP8 G4, Beyerdynamic DT 1990 PRO
FLYGA: DJI FPV, Avata

Permalänk
Medlem

Synd att det inte gällde paketleveranser. Svårt för en drönare att skita i leverans och klicka i ”Vi försökte leverera men ingen var hemma”.

Visa signatur

Define XL R2 || CM Silent Pro M1000 || Asus Z490-F || Intel i9 10900k || Noctua NH-D15 || RTX 2080 || 64GB DDR4 || 1TB 970 Evo Plus M.2 + 1.5TB SSD + 2TB HDD || Win10 Pro

Permalänk
Medlem

Kanske fungerar hoppas det fungerar, bra att de försöker automatisera bort ”skitjobb”

Skrivet av CrispVanDahl:

Snart kommer man inte behöva ha kontakt med någon människa alls. Lätt att bli lite dystopisk när man ser såna här nyheter.

Vill du träffa folk är det inte foodora du ska nyttja. Buden kanske låtsas att de uppskattar ditt sällskap men det är inte äkta skratt.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem

Har generellt sett bara gott att säga om snubbarna som levererat mina pizzor via Foodora. Foodora har jag svårt för, buden har varit bra, med ett mycket krångligt jobb.
Sedan jag flyttade har jag dock 1 pizzeria nästan på hörnet, och en bättre pizzeria en bit längre bort - att ringa in beställningen dit är snabbare och mycket billigare än att beställa via Foodora. Pizzorna i sig är billigare, och man slipper kostnaden till Foodora. Jag vet att 25 minuter senare är jag hemma med pizzan, och har fått en promenad på köpet.

Men, det var ju inte det jag skulle prata om.

Det här låter väl snarare som reklam än som riktig grej. Det är klart att man i framtiden kan få maten hemkörd av en droid, men jag tror knappast att reglerna för drönare blir mindre skarpa i brådrasket, om man säger så. Snarare lär det bli totalt flygförbud på fler håll och kanter.

Visa signatur

ASUS P8Z68-v Pro i7 2600K@4.5, 32GB RAM, RX 580, 4K Samsung u24e590, Intel SSD, Seagate SSHD, LG BH16NS55 BD/RW, MacOS Monterey, Win 10+11, Linux Mint

Macbook Pro 2009, 8GB RAM, SSD, MacOS Catalina + Windows 7

Permalänk
Medlem

Jag som är skeptisk till sånt här kan inte annat än fundera på hur det kommer se ut i tidingsrubrikerna framöver.
"Cyklist fick rykande het pizza i huvudet, krockade med stadsbuss"
"Jönssons på grötvägen hittade imorse 4 hamburgare på garagetaket, tredje gången på 2 veckor, bor under drönarstråk"
"Drönare med matkasse föll ner i ställverk, 5.000 abonnenter utan ström"
"Hemlösa står med håvar och nät på höghustaken för att fånga drönare. Gratis mat säger Sten-Ture som egentligen heter nåt annat"
Det är en märklig tid vi lever i, jag är ganska nöjd med att bo i glesbefolkat område och slipper åtminstone i nuläget sådana där jättemyggor som inar omkring, dag och natt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av CrispVanDahl:

Snart kommer man inte behöva ha kontakt med någon människa alls. Lätt att bli lite dystopisk när man ser såna här nyheter.

Det riktigt dystopiska kommer när folk inte längre har råd med mat utan tvingas istället leva på statsfinansierad, veganskt, grå sörja.

Permalänk
Avstängd

ganska nice ändå

Permalänk
Medlem

Brukar beställa från foodora när det är snökaos. Alltid lika kul att se när dom fastnar någonstans med bilen.
Men de måste väl ha någon bakup lösning om det är dåligt väder för drönarna.

Permalänk
Medlem

Ledsen att låta tråkig men det är som det alltid är, ett PR-jippo för att få bidrag från investerare eller Vinnova. Kanske att man kan få till en demo för PR i just det syftet, men att göra det lönsamt är så gott som omöjligt både vad det gäller teknik och lagrum.
Jag tror inte heller att gemene man vill ha den extra belastningen i luftrummet vilket gör att det knappast finns politiska incitament förutom hos kommuner som är desperata efter just PR och att marknadsföra sig som "framtidskommuner".
"Drönare" som för ett antal år sedan var ett så bespottat ord används nu flitigt i samma sammanhang som "mashine learning, AI, 5G, internet of thing" osv en gång gjordes.

Visa signatur

Lite GFX, lite CPU, en nypa RAM och ett par gig SSD

Permalänk
Medlem

Att de inte ger sig, hur många företag har hittills testat drönarleveranser och misslyckats?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Archibald:

En liten håla med 50000 invånare.

låter som otur då, bor drygt 7,5k här och buden är trevliga, sällan de kan annat än väldigt dålig Engelska, men trevliga är de iaf.

Visa signatur

|Ryzen 5800x3d|RX 7900XTX Hellhound|Asus Prime X370 Pro|32GiB Corsair 2400MHz CL16 Vengeance|Corsair HX1000i|Fractal Define R5|LG 45GR95QE|Corsair K100|Razer DeathAdder V3 Pro|Ubuntu 23.10|

Permalänk
Medlem

Bra

  • Potentiellt snabbare leveranser (fast det återstår ju att se - en enskild drönare kan ju inte transportera särskilt många samtidiga beställningar till närliggande destinationer)

Anus

  • Störande oljud för alla, värst för folk som bor i närheten av en restaurang, näst värst för de som bor under frekvent trafikerade farleder.

  • Störande oljud.

  • Störande oljud.

  • Störande oljud.

  • Störande oljud.

  • Störande oljud!

  • Nämnde jag störande oljud?

  • Störande.

  • Oljud.

Sen blir det rimligen svårare att hålla maten varm, pga väder och vind.

Visa signatur

5950X, 3090