LG:s 32-tums OLED-skärm släpps i april för 18 000 kronor

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av BigO161107:

Köper man W-Oled så har man det mörkt, annars kan man köpa IPS eller nåt annat ljusstarkt.

IPS = LCD-panelen. Ljusstyrkan beror helt på hur bakgrundsbelysningen är utformad, inte på paneltypen.

Majoriteten bildskärmar med IPS-panel är ljussvagare än en OLED och når runt en 250 nits där en WOLED når 400 nits SDR och peak runt 800-1000 nits i HDR.

Finns en hel del bättre gaming-IPS med ≈400 nits och då är det peak nits för både SDR och HDR. Då är det ungefär samma eller fortfarande högre ljusstyrka för en OLED beroende på vad (och hur) man jämför.

Så finns det då ett begränsat utbud av spelskärmar med mini-LED som belysning och de kan ha peak i både SDR och HDR som är ljusstarkare än en OLED, men inte nödvändigtvis.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Roger W:

Och du gjorde en sökning specifikt för en annan paneltillverkare än den som efterfrågades. Kan ju verka missvisande?
Som att bara länka till Nvidiakort när någon frågar om när senaste modellen från Sapphire släpps.
Ingen stor grej, men kan ändå förstå nån reagerar.

Ärligt talat är väl paneltillverkare sekundärt, när vi pratar skärmar av klassen 32"/OLED/4K/240Hz?
Eller har jag missat den stora skillnaden mellan W-OLED och QD-OLED bortsett från (tillverkarens) marknadshajp som gör att det är "missvisande" att påtala de skärmar som har haft release?

Visa signatur

Vinterdatorn 2016 (。◕‿◕。)
| Fractal Design Define S | Asus Z170 Pro Gaming > i5 6600K > Noctua U14S | RX480 4GB + RX570 4GB | EVO850 250 + 512 GB SSD'er | 2x8GB Corsair 3000MHz | Supernova G2 650W | AOC G2460PF 24" |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vapo:

Ärligt talat är väl paneltillverkare sekundärt, när vi pratar skärmar av klassen 32"/OLED/4K/240Hz?
Eller har jag missat den stora skillnaden mellan W-OLED och QD-OLED bortsett från (tillverkarens) marknadshajp som gör att det är "missvisande" att påtala de skärmar som har haft release?

Teknikerna skiljer sig åt i en hel del detaljer:
Pixelstrukturen är helt olika (båda med sina nackdelar)
Coatingen är olika (också båda med sina nackdelar)
Den grundläggande tekniken för hur de producerar ljus skiljer också.

Kort sagt kan det definitivt finnas anledningar för vissa att man föredrar ena paneltypen före den andra.

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Roger W:

Teknikerna skiljer sig åt i en hel del detaljer:
Pixelstrukturen är helt olika (båda med sina nackdelar)
Coatingen är olika (också båda med sina nackdelar)
Den grundläggande tekniken för hur de producerar ljus skiljer också.

Kort sagt kan det definitivt finnas anledningar för vissa att man föredrar ena paneltypen före den andra.

Det är nytt för mig att frågeställningen inte längre är "hur snabb, hur många pixlar och hur stor skärm vill du ha", utan "vilken underliggande teknik vill du ha och med vilken pixelstruktur"?

Skit samma. Ska bli spännande att se recension på LG'n när den närmar sig release och hur den står sig mot Asus/MSI m fl.
Om vi nu anser att OLED 32" 240Hz i 4K är en homogen grupp skärmar som många ser fram emot oavsett om de börjar med W- eller QD-.

Visa signatur

Vinterdatorn 2016 (。◕‿◕。)
| Fractal Design Define S | Asus Z170 Pro Gaming > i5 6600K > Noctua U14S | RX480 4GB + RX570 4GB | EVO850 250 + 512 GB SSD'er | 2x8GB Corsair 3000MHz | Supernova G2 650W | AOC G2460PF 24" |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vapo:

Det är nytt för mig att frågeställningen inte längre är "hur snabb, hur många pixlar och hur stor skärm vill du ha", utan "vilken underliggande teknik vill du ha och med vilken pixelstruktur"?

Då kan du ärligt talat inte varit speciellt engagerad i bildskärmar tidigare gällande LCD paneler heller: debatten mellan paneltyperna VA, IPS och TN har ju böljat fram och tillbaks sen plattskärmen blev en grej

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Roger W:

Då kan du ärligt talat inte varit speciellt engagerad i bildskärmar tidigare gällande LCD paneler heller: debatten mellan paneltyperna VA, IPS och TN har ju böljat fram och tillbaks sen plattskärmen blev en grej

Jodå. Så vilken OLED-panels pixelstruktur rekommenderar du för spel, eller vad är ditt argument för köp?

Förklara varför det är missvisande att stoppa W-OLED och QD-OLED i en och samma påse av stora, högupplösta och snabba skärmar?

Visa signatur

Vinterdatorn 2016 (。◕‿◕。)
| Fractal Design Define S | Asus Z170 Pro Gaming > i5 6600K > Noctua U14S | RX480 4GB + RX570 4GB | EVO850 250 + 512 GB SSD'er | 2x8GB Corsair 3000MHz | Supernova G2 650W | AOC G2460PF 24" |

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av Vapo:

Det är nytt för mig att frågeställningen inte längre är "hur snabb, hur många pixlar och hur stor skärm vill du ha", utan "vilken underliggande teknik vill du ha och med vilken pixelstruktur"?

Den första frågan är ju den gamla frågeställningen som i stort baserad på okunskap och ledde till felköp. Ofta en uppfattning om att "Snabb skärm" är hög frekvens och låg siffra på millisekund-specen och utifrån det drar man slutsatser som att skärmen har mindre eftersläp eller "mindre laggande" och liknande diffust definierade egenskaper.

Senaste åren har fler och fler inset att detta inte stämmer. Det finns en hel del som köpt en ny 144 Hz-skärm där kartongen säger "1 ms" och den visar sig vara släpigare och smetigare än den gamla skärmen som körde 60 Hz och "5 ms" av den enkla orsaken att det är en simpel (men billig!) VA-panel där kartongsiffran om "1 ms" är en dumförenkling av en mycket, mycket mer komplex situation som snarare behöver beskrivas som tabeller. Inte en tabell utan flera tabeller. Eftersläp och hur det yttrar sig är ett omfattande ämne som inte kan beskrivas med en enkel siffra.

Där har fokus senaste tiden skiftat över på att man förstår mer av de stora dragen mellan TN-, IPS- och VA-paneler samt att det på ett individuellt plan är väldigt olika. En VA-panel är inte den andra lik utan kan variera rätt friskt. IPS:erna skiljer sig åt de med fast är lite mer snarlika. TN kan vara över hela kartan, särskilt historiskt.

På det kommer komplexiteten med bakgrundsbelysningen och ljuskällan där mini-LED, QLED och FALD är avgörande skillnader. Där börjar det också lossna även om det fortfarande är det vanligt med förväxlingar. Finns fortfarande alldeles för många som tror att "QLED" är synonymt med en ljusstark skärm vilket det ofta, men långt ifrån alltid är. Egenskaper som härrör från QLED blandas ofta ihop med egenskaperna som härrör från LCD-panelen eller från belysningen. Och så vidare.

Så det moderna är att förklara och förstå teknikens skillnader. Så att man köper rätt produkt som svarar mot de krav man ställer.

QD-OLED och WOLED-varianterna är båda OLED och därmed är båda emissiva tekniker. Det är fortfarande distinkta skillnader mellan dessa två teknikvarianter som yttrar sig i praktiken vilket leder till produkter med olika styrkor och svagheter ur användarens perspektiv. Precis som skillnaderna mellan TN, VA och IPS.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vapo:

Jodå. Så vilken OLED-panels pixelstruktur rekommenderar du för spel, eller vad är ditt argument för köp?

Jag har inte grävt ner mig i den info som finns fullt ut i de här senaste skärmarna som släpps nu för att ge rekommendationer, och jag ser inte riktigt heller varför jag skulle behöva göra det?
Mitt argument är bara att de är skilda produkter med skilda egenskaper.

Exempel:
- WOLED är en mognare mer utprovad teknik som potentiellt gör att de har färre barnsjukdomar och potentiellt kan hantera panelslitage bättre.

- WOLED med sin vita subpixel kan nå aningens högre ljusstyrka i rent vitt, men tappar istället möjligheten att producera lika djupa färger i ljusa scener som QD-OLED.
https://tftcentral.co.uk/articles/exploring-oled-brightness-i...
(här ligger överlag fördelen hos QD-OLED - speciellt som färgerna filtreras på ett ganska ineffektivt sätt på WOLED paneler)

- WOLED:s pixelstruktur har fram till nu varit RWBG, vilket funkar dåligt med truetype om man är intresserad av text, och kan ge artefakter även i andra sammanhang vill jag minnas. Det ska börja komma paneler med RGWB om jag minns rätt vilket bör göra att truetype funkar bättre då åtminstone RGB ligger i rätt ordning, men jag minns inte om de här 32 tummarna som släpps nu har den panelen eller inte.
- QD-OLED har istället en rätt udda triangulär subpixel struktur som också funkar dåligt med truetype för text, samt kan orsaka artefakter längs raka kanter tex. Det har till och med uppmärksammats här på swec när paneltypen var ny:
https://www.sweclockers.com/nyhet/33962-alienwares-qd-oled-sp...
Man får välja sitt gift helt enkelt
(Ju högre upplösning, desto mindre lär problemet bli framöver...)

- De mindre WOLED datorskärmar som dykt upp verkar generellt ha matt coating (rätta mig om det finns undantag ) vilket gör vissa nöjda och vissa skogstokiga... Matt coating brukar ge viss "graininess" plus att om ljus hamnar på panelen så kan den diffuseras ut över större delar av panelen och påverka upplevd kontrast... (WOLED TV-skärmar har dock generellt glossy coating)

- QD-OLED har glossy coating MEN den är inte speciellt effektiv (då den saknar polariser) utan suger upp ljus och diffuserar ut den över panelen iallafall.
Enligt den här artikeln så vinner till och med WOLED:s matta coating över QD-OLED:s glossy när det gäller svärtanivåer i ljusare rum:
https://tftcentral.co.uk/articles/the-oled-black-depth-lie-wh...

... har jag lyckas övertyga minsta lilla att de inte är "samma sak" även om de båda bygger bygger på någon form av OLED teknik?

Skrivet av Vapo:

Förklara varför det är missvisande att stoppa W-OLED och QD-OLED i en och samma påse av stora, högupplösta och snabba skärmar?

Nu är jag petig, men du stoppade inte båda i samma påse, du tog bara ena och stoppade i påsen...
(Jag tycker mitt tidigare exempel var ganska bra: om någon frågar efter var man kan köpa tex senaste Sapphire 7900XTX kortet, är den mest logiska responsen att rekommendera alla RTX4080 kort istället?)
Utöver det, se min förklaring ovan...

Och jag ska vara rak: jag tycker du överdriver lite i hur du spetsar det här.
Någon frågade om exakt just den här skärmen hos svenska återförsäljare och du länkade till andra produkter av annat märke med annan panelteknik.
Donnerstal (och jag) reagerade på ett hyfsat respektfullt sätt men du verkar ha väldigt svårt att släppa det.
Kan vi göra det nu?

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

Majoriteten bildskärmar med IPS-panel är ljussvagare än en OLED och når runt en 250 nits där en WOLED når 400 nits SDR och peak runt 800-1000 nits i HDR.

Antar att det då kanske främst syftar på när WOLED skärmen/TVn inte används för statiska bilder typ desktop och liknande för där känns 400 nits långt ifrån det jag upplever? Vilken/vilka WOLEDs är det annars som har dessa siffror?

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av improwise:

Antar att det då kanske främst syftar på när WOLED skärmen/TVn inte används för statiska bilder typ desktop och liknande för där känns 400 nits långt ifrån det jag upplever? Vilken/vilka WOLEDs är det annars som har dessa siffror?

De nya apparaterna med MLA-filter når runt 600–650 i SDR beroende på hur man mäter. Philips driver på icke-MLA-panelerna uppemot 450 nits men har faktiskt sänkt sig något i peak och även blivit lite mindre tydligt pumpande i ABL:n på senaste generationen.

Ska man köra Excel i fullskärm hela dagarna på sitt kontor på 37:e våningen i Taipei vinner ju 400-nits IPS något eftersom ABL:n trycker ned nivåerna till en 250–300 nits beroende på vilken modern icke-MLA-WOLED man jämför med.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

De nya apparaterna med MLA-filter når runt 600–650 i SDR beroende på hur man mäter. Philips driver på icke-MLA-panelerna uppemot 450 nits men har faktiskt sänkt sig något i peak och även blivit lite mindre tydligt pumpande i ABL:n på senaste generationen.

Ska man köra Excel i fullskärm hela dagarna på sitt kontor på 37:e våningen i Taipei vinner ju 400-nits IPS något eftersom ABL:n trycker ned nivåerna till en 250–300 nits beroende på vilken modern icke-MLA-WOLED man jämför med.

(min tillagda fetstil i citatet)
Personligen tycker jag enda sättet att ärligt och glasklart mäta, redovisa och jämföra SDR nivåer på en OLED är med disablad ABL eller iallafall att den i praktiken aldrig aktiveras... Och då är IMHO 400 nits missvisande.
Som du säger är det väl då snarare 250 ish i verkligheten?
(lite äldre paneler var ju klart svagare än så - jag vet inte riktigt vad de nyaste klarar av)

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av Roger W:

(min tillagda fetstil i citatet)
Personligen tycker jag enda sättet att ärligt och glasklart mäta, redovisa och jämföra SDR nivåer på en OLED är med disablad ABL eller iallafall att den i praktiken aldrig aktiveras... Och då är IMHO 400 nits missvisande.
Som du säger är det väl då snarare 250 ish i verkligheten?
(lite äldre paneler var ju klart svagare än så - jag vet inte riktigt vad de nyaste klarar av)

Beror på hur man definierar jämförelsen. Ifall vi talar om filminnehåll, spelinnehåll och genomsnittlig underhållning håller sig snittljusnivån (APL-nivån) i bilden på låga nivåer är den högre siffran är mer talande för vad man får ut i praktiken. Talar vi vintersport och Excelark är den lägre siffran mer realistisk.

Då handlar det hela mer om vad man är ute efter. Det finns situationer där en OLED är mycket ljusstarkare och situationer där det blir synbart svagare. Det är skillnaden som blir när man jämför en dynamisk teknik med en statisk teknik. Är ljusstyrka i Excel den enskilt viktigaste parametern? Då väljer man bort OLED.

Som kuriosa är det många FALD:er som har om omvänd ABL jämfört med en OLED. Där OLED:n lyser som starkast med låg APL kommer en del FALD istället att lysa svagare. TCL och Hisenses TV har det beteendet till exempel. De lyser – trots 2000 nits på pappret – rent av svagare än en OLED i samma situation. Fast grisar istället på för fullt med Excel-arket.

Ljusstyrka som upplevelse är relativt en rad andra faktorer. Jag kan utan svårigheter ställa in en TV som lyser peak 300 nits att upplevas ljusstarkare än en TV som lyser med 400 nits.

Allt beror på situationen och tillämpningen. Därför finns det aldrig en enda "ärlig och glasklar" mätpunkt som på något speglar helheten. Det behövs många mätningar och många grafer för att förklara varje individuell produkt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

Beror på hur man definierar jämförelsen. Ifall vi talar om filminnehåll, spelinnehåll och genomsnittlig underhållning håller sig snittljusnivån (APL-nivån) i bilden på låga nivåer är den högre siffran är mer talande för vad man får ut i praktiken. Talar vi vintersport och Excelark är den lägre siffran mer realistisk.

Exakt, och min definition är å ena sidan att vi pratar om en datorskärm, dvs folk kommer köra excel i fullskärm ibland
Och jag menar utifrån perspektivet ett mätbart, rättvist, generellt och konsekvent referensvärde som går att jämföra alla paneltyper utan att ge någon paneltyp någon specifik fördel. (eller omvänt: ev nackdelar får inte "mörkas")

Skrivet av Laxpudding:

Då handlar det hela mer om vad man är ute efter. Det finns situationer där en OLED är mycket ljusstarkare och situationer där det blir synbart svagare.

Där håller jag med!
Men det jag inte håller med om, och som skaver för mig är när utan avgränsningar eller reservationer säger att "en WOLED når 400 nits SDR", för det är ju inte ALLTID sant - speciellt för en datorskärm.

Skrivet av Laxpudding:

Som kuriosa är det många FALD:er som har om omvänd ABL jämfört med en OLED. Där OLED:n lyser som starkast med låg APL kommer en del FALD istället att lysa svagare. TCL och Hisenses TV har det beteendet till exempel. De lyser – trots 2000 nits på pappret – rent av svagare än en OLED i samma situation.

Det visste jag inte Man lär sig nått nytt varje dag!

Skrivet av Laxpudding:

Ljusstyrka som upplevelse är relativt en rad andra faktorer. Jag kan utan svårigheter ställa in en TV som lyser peak 300 nits att upplevas ljusstarkare än en TV som lyser med 400 nits.

Jo, fast nu pratar vi nånstans ändå i botten kalla hårda siffror generellt när man ska mäta och jämföra datorskärmar med olika paneltyper så rättvist som möjligt - inte hur det upplevs. (yes, jag hakar verkligen upp mig på citatet "WOLED når 400 nits SDR" - kanske jag som borde släppa snart? )

Skrivet av Laxpudding:

Allt beror på situationen och tillämpningen. Därför finns det aldrig en enda "ärlig och glasklar" mätpunkt som på något speglar helheten.

Håller med så långt när det gäller upplevelsen, men jag är inte säker jag håller med när det gäller att mäta referensdata, givet ett tydligt och stenhårt regelverk... Meeeen jag håller med att ett sådant generellt regelverk (som tillämpas av de flesta tillverkare eller recensenter osv) sannolikt aldrig kommer realiseras

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av Roger W:

Men det jag inte håller med om, och som skaver för mig är när utan avgränsningar eller reservationer säger att "en WOLED når 400 nits SDR", för det är ju inte ALLTID sant - speciellt för en datorskärm.

Fast en modern icke-MLA-WOLED når till ≈400 nits i SDR idag under de förutsättningar majoriteten innehåll konsumeras. Några lite högre, några lite lägre.

Ja, det är inte alltid sant. För det är en dynamisk ljuskälla och det varierar med flera faktorer som leder till grafer med flera axlar. Samma sak med en FALD-baserad LCD. Det är en dynamisk ljuskälla som varierar.

Och jag måste kunna förklara en enkel typisituation utan att varje gång skriva två avhandlingar av förklaringar om komplexiteten bakom ett begrepp som ljusstyrka.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

Fast en modern icke-MLA-WOLED når till ≈400 nits i SDR idag under de förutsättningar majoriteten innehåll konsumeras. Några lite högre, några lite lägre.

Även för en bildskärm som även används för arbete?

Skrivet av Laxpudding:

Ja, det är inte alltid sant. För det är en dynamisk ljuskälla och det varierar med flera faktorer som leder till grafer med flera axlar. Samma sak med en FALD-baserad LCD. Det är en dynamisk ljuskälla som varierar.

Och jag måste kunna förklara en enkel typisituation utan att varje gång skriva två avhandlingar av förklaringar om komplexiteten bakom ett begrepp som ljusstyrka.

Kanske släng in en "oftast" eller "generellt" eller "under normalt användande" eller nått liknande då åtminstone i meningen?
När du skriver så där utan reservationer så låter det som en absolut sanning, vilket det ju inte är!
(vilket ju kan vara extra viktigt för någon i din expertsits - det finns nog en risk att folk lyssnar för okritiskt och tar allt bokstavligt)
Meeen, nu har jag sagt mitt och ska släppa det här ämnet
Ber om ursäkt för OT:n!

(och dessutom ska jag väl vara tydlig: rent praktisk ser jag ingen anledning att pusha SDR mycket högre än kanske drygt 200-ish nits för en bildskärm! Måste vara ljusförhållanden utanför alla normer för att det ska behöva krämas på mer än så?)

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av Roger W:

Även för en bildskärm som även används för arbete?

Ifall någon behöver 400 nits kontinuerlig ljusstyrka för sitt arbete befinner sig personen rimligen i en miljö där fördelarna med OLED inte kommer till rätta. Då svarar en reguljär IPS för halva priset eller mindre betydligt bättre mot behovet. En gaming-orienterad OLED-skärm är inte riktigt rätt produkt för ändamålet.

"Arbete" är också en definition som rymmer exakt allt man kan tänkas göra. Så javisst, en OLED kan vara ens dagliga arbetsskärm. Beror helt och hållet på individens omständigheter, något varje individ endast själv kan svara för.

Det finns ingen universell eller absolut sanning kring skärmar utan produkternas berättigande handlar givetvis om sammanhanget de verkar i. Generellt präglas skärmdiskussionerna av en variation i förmågan att förstå detta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

Så det moderna är att förklara och förstå teknikens skillnader. Så att man köper rätt produkt som svarar mot de krav man ställer.

QD-OLED och WOLED-varianterna är båda OLED och därmed är båda emissiva tekniker. Det är fortfarande distinkta skillnader mellan dessa två teknikvarianter som yttrar sig i praktiken vilket leder till produkter med olika styrkor och svagheter ur användarens perspektiv. Precis som skillnaderna mellan TN, VA och IPS.

Min högst personliga gissning är att det kommer vara hyfsat svårt att med blotta ögat kunna särskilja en av de nya 'stora, snabba' OLED skärmarna baserat på vilken paneltillverkare som finns under skalet?

Frågan kvarstår om det är missvisande att påvisa annan panelteknik i segmentet "(OLED) premium spelskärm attraktiv för en bred publik"?

Visa signatur

Vinterdatorn 2016 (。◕‿◕。)
| Fractal Design Define S | Asus Z170 Pro Gaming > i5 6600K > Noctua U14S | RX480 4GB + RX570 4GB | EVO850 250 + 512 GB SSD'er | 2x8GB Corsair 3000MHz | Supernova G2 650W | AOC G2460PF 24" |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vapo:

Frågan kvarstår om det är missvisande att påvisa annan panelteknik i segmentet "(OLED) premium spelskärm attraktiv för en bred publik"?

En person frågade om skärmen (den som artikeln handlar om) finns listad hos någon svensk återförsäljare och du säger ungefär "inte än" och sen en länk till en återförsäljare där filtreringen gör att skärmen han frågar om aldrig kommer att dyka upp.

Detta var lite märkligt, det är ingen mening med att följa din länk för honom. Den kommer aldrig att dyka upp där.

Mer detaljerat än så behöver det inte diskuteras egentligen. Behöver inte heller vara någon stor grej.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Roger W:

... har jag lyckas övertyga minsta lilla att de inte är "samma sak" även om de båda bygger bygger på någon form av OLED teknik?

Nu är jag petig, men du stoppade inte båda i samma påse, du tog bara ena och stoppade i påsen...
(Jag tycker mitt tidigare exempel var ganska bra: om någon frågar efter var man kan köpa tex senaste Sapphire 7900XTX kortet, är den mest logiska responsen att rekommendera alla RTX4080 kort istället?)
Utöver det, se min förklaring ovan...

Och jag ska vara rak: jag tycker du överdriver lite i hur du spetsar det här.
Någon frågade om exakt just den här skärmen hos svenska återförsäljare och du länkade till andra produkter av annat märke med annan panelteknik.
Donnerstal (och jag) reagerade på ett hyfsat respektfullt sätt men du verkar ha väldigt svårt att släppa det.
Kan vi göra det nu?

Ja, det är olika paneltekniker, men logiken hur du spetsar AMD mot Nvidia skulle jag säga skiljer sig liiiite mer och där släpper jag dig fri att sticka ut på grönbete...

Oavsett bakomliggande teknik i OLED skärmar som har eller som lanseras inom kort har "den breda massan som suktar efter en 4K spelskärm som är snabb som attans" även har denna DELL att ha i åtanke;

https://tftcentral.co.uk/reviews/dell-alienware-aw3225qf
https://www.techspot.com/review/2814-dell-alienware-aw3225qf/

Ska bli spännande att se hur 'LG's 32-tum OLED skärm som släpps i april för 18000 kr' står sig. Jag gissar på att många reviews kommer ställas mot QD-OLED gänget och att ingen kommer tycka det är missvisande

Visa signatur

Vinterdatorn 2016 (。◕‿◕。)
| Fractal Design Define S | Asus Z170 Pro Gaming > i5 6600K > Noctua U14S | RX480 4GB + RX570 4GB | EVO850 250 + 512 GB SSD'er | 2x8GB Corsair 3000MHz | Supernova G2 650W | AOC G2460PF 24" |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Squallie:

En person frågade om skärmen (den som artikeln handlar om) finns listad hos någon svensk återförsäljare och du säger ungefär "inte än" och sen en länk till en återförsäljare där filtreringen gör att skärmen han frågar om aldrig kommer att dyka upp.

Detta var lite märkligt, det är ingen mening med att följa din länk för honom. Den kommer aldrig att dyka upp där.

Mer detaljerat än så behöver det inte diskuteras egentligen. Behöver inte heller vara någon stor grej.

För din info så listar Inet antingen OLED eller QD-OLED. Alltså finns inte W-OLED som egen kategori.
Här är samma filtrering hos Inet med OLED, WOLED, QD-OLED i segmentet 2160p/240Hz;

W- och QD-OLED

Jag får väl lägga in en brasklapp att LG fortfarande inte lanserat sin skärm i segmentet.

Visa signatur

Vinterdatorn 2016 (。◕‿◕。)
| Fractal Design Define S | Asus Z170 Pro Gaming > i5 6600K > Noctua U14S | RX480 4GB + RX570 4GB | EVO850 250 + 512 GB SSD'er | 2x8GB Corsair 3000MHz | Supernova G2 650W | AOC G2460PF 24" |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vapo:

Min högst personliga gissning är att det kommer vara hyfsat svårt att med blotta ögat kunna särskilja en av de nya 'stora, snabba' OLED skärmarna baserat på vilken paneltillverkare som finns under skalet?

Frågan kvarstår om det är missvisande att påvisa annan panelteknik i segmentet "(OLED) premium spelskärm attraktiv för en bred publik"?

Det räcker med att visa en svart fullskärmsbild i ett ljust rum för att se om det är en WOLED eller en QDOLED. Om det däremot spelar någon större roll är kanske mer tveksamt, dessutom brukar vi konsumenter väl ofta köpa skärmar snarare än paneler.

Permalänk
Medlem
Skrivet av improwise:

Det räcker med att visa en svart fullskärmsbild i ett ljust rum för att se om det är en WOLED eller en QDOLED. Om det däremot spelar någon större roll är kanske mer tveksamt, dessutom brukar vi konsumenter väl ofta köpa skärmar snarare än paneler.

Jag skulle nog säga att om man bor i ett område med midnattsol och sitter i ett inglasat uterum utan persienner och i söderläge enbart dagtid så blir man nog missnöjd med de flesta paneltekniker inklusive WOLED - och möjligt ännu mer missnöjd med QD-OLED

Visa signatur

Vinterdatorn 2016 (。◕‿◕。)
| Fractal Design Define S | Asus Z170 Pro Gaming > i5 6600K > Noctua U14S | RX480 4GB + RX570 4GB | EVO850 250 + 512 GB SSD'er | 2x8GB Corsair 3000MHz | Supernova G2 650W | AOC G2460PF 24" |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vapo:

Jag skulle nog säga att om man bor i ett område med midnattsol och sitter i ett inglasat uterum utan persienner och i söderläge enbart dagtid så blir man nog missnöjd med de flesta paneltekniker inklusive WOLED - och möjligt ännu mer missnöjd med QD-OLED

Jag skulle nog säga att det är troligt att inte alla OLED ägare sitter i ett sammetssvart rum längst ner i en kolgruva. Vem vet de kanske då och då ser dagsljus eller av andra orsaker föredrar att ha en hyfsad mängd bakgrundsljus i rummet, och redan då spelar coatingen roll.

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Roger W:

Jag skulle nog säga att det är troligt att inte alla OLED ägare sitter i ett sammetssvart rum längst ner i en kolgruva. Vem vet de kanske då och då ser dagsljus eller av andra orsaker föredrar att ha en hyfsad mängd bakgrundsljus i rummet, och redan då spelar coatingen roll.

Det finns alltid ytterligheter. Där kan vi ju vara överens

Sitter man med belysning rakt in i skärmen har man nog missat eller skiter fullständigt i ergonomi och/eller att skapa de bästa förutsättningarna i sin miljö. Då är det kanske inte vettigt att lägga +15K på en OLED, utan då kanske köprekommendationen är en helt annan paneltyp och ett par bra solglasögon...

Avslutningsvis; sitter du med starkt lysande lampa bakom dig (riktad framåt skärmen) eller med t ex lysrör i taket snett bakom/ovan dig bör du vara medveten om att det finns bättre alternativ än QD-OLED iom att svärtan blir lidande vid helt svart bild, ungefär det som påvisas i Swec snabbtest av Alienware

Har du någolunda koll på hur du placerar din belysning och/eller möblerar efter infallande dagsljus så spelar valet av panel mindre roll om du är spekulant av en 2160p premium spelskärm av typen (X-)OLED.

Kramisar till alla penelkramare.

Visa signatur

Vinterdatorn 2016 (。◕‿◕。)
| Fractal Design Define S | Asus Z170 Pro Gaming > i5 6600K > Noctua U14S | RX480 4GB + RX570 4GB | EVO850 250 + 512 GB SSD'er | 2x8GB Corsair 3000MHz | Supernova G2 650W | AOC G2460PF 24" |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vapo:

Avslutningsvis; sitter du med starkt lysande lampa bakom dig (riktad framåt skärmen) eller med t ex lysrör i taket snett bakom/ovan dig bör du vara medveten om att det finns bättre alternativ än QD-OLED iom att svärtan blir lidande vid helt svart bild, ungefär det som påvisas i Swec snabbtest av Alienware

No shit? Det tog jag upp med dig redan i inlägget när jag argumenterade med dig att de är skillnad mellan paneltyperna….
(Och var det inte du som sade ”oled som oled” nyss?)

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vapo:

Jag skulle nog säga att om man bor i ett område med midnattsol och sitter i ett inglasat uterum utan persienner och i söderläge enbart dagtid så blir man nog missnöjd med de flesta paneltekniker inklusive WOLED - och möjligt ännu mer missnöjd med QD-OLED

Mycket möjligt men det var inte frågeställningen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Roger W:

No shit? Det tog jag upp med dig redan i inlägget när jag argumenterade med dig att de är skillnad mellan paneltyperna….
(Och var det inte du som sade ”oled som oled” nyss?)

Jasså. Jag hade nog missat din källhänvisning då
Men visst går det att bygga sina argument på yttre omständigheter.
Tomato tomato.

Faktum kvarstår att om du har en miljö som INTE inkluderar att du belyser skärmen rakt på med fläskigt massa lumen så är OLED precis lika bra som OLED, oavsett om du sätter W eller QD framför.

Visa signatur

Vinterdatorn 2016 (。◕‿◕。)
| Fractal Design Define S | Asus Z170 Pro Gaming > i5 6600K > Noctua U14S | RX480 4GB + RX570 4GB | EVO850 250 + 512 GB SSD'er | 2x8GB Corsair 3000MHz | Supernova G2 650W | AOC G2460PF 24" |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vapo:

Faktum kvarstår att om du har en miljö som INTE inkluderar att du belyser skärmen rakt på med fläskigt massa lumen så är OLED precis lika bra som OLED, oavsett om du sätter W eller QD framför.

Jag tycker din definition av var gränsen går för vilken mängd belysning som påverkar reflektionshanteringen inte verkar särskilt faktabaserad. (Känns som en väldigt snäv tolkning som du valt ska gälla som sanning?)

Jag fortsätter länka till samma genomgång av TFT-central som sist:
https://tftcentral.co.uk/articles/the-oled-black-depth-lie-wh...
Den är inte pinfärsk så har nog inte kollat de här allra senaste panelerna, men täcker andra generationens QD-OLED.

Slutsatsen för OLED - min fetstil:

Citat:

- All OLED panel technologies and variants can show true black and create a basically infinite contrast ratio, but only in a fully dark room or when measuring the screen with a meter
- As soon as ambient lighting is introduced to the users environment, it causes the perceived black depth of the panel to reduce
- This loss of black depth for OLED panels is influenced by two things. 1, whether the panel is WOLED or QD-OLED technology, and 2, what coating is used on that panel
- QD-OLED panels show a significant loss of black depth as ambient light increases because of the lack of a polarizer and the Quantum Dot layer, which does not impact WOLED panels in the same way. As you get to moderately lit rooms, and certainly by the time you get to well lit room conditions, blacks start to look more grey visually, while also showing some colour tinting too
- This is more pronounced on first gen QD-OLED panels, with some improvements made with second gen QD-OLED at least (but still an issue)
- For WOLED panels they are not impacted in the same way, and their black depth retention level depends only on the coating used for the panel
- In the monitor space, matte AG WOLED panels are about twice as good as even the modern second gen QD-OLED panels in black depth
- Traditional glossy coating in the OLED TV space protects black depth the best, while matte AG coating in the monitor space causes more light to be diffused and therefore leads to a loss in black depth. Glossy panels are around 3.5 times better in black depth than matte AG coated panels but the difference is most apparent in brighter room conditions.
- There are however significant challenges with traditional glossy WOLED coatings when using these screens as a desktop monitor as opposed to a TV, especially in moderately to well-lit environments. Reflections are problematic and noticeable.
- The forthcoming custom glass glossy coating solution in the monitor space provides an interesting balance, retaining a bit more of the black depth compared with matte AG coating, but significantly reducing the reflections from traditional glossy coatings. It also has other picture quality and sharpness benefits compared with matte AG.
- Lighting position matters, and some of the issues with raised blacks can be mitigated with less common lighting positioning.

Så ja, hur ljuset når skärmen spelar roll... men har man en rum med hyfsad med ljus så kommer man tappa svärta, och det är skillnad mellan panelerna.

Sitter man i mycket mörkt rum, eller relativt mörkt rum med kontrollerad bias-lightning bakom skärmen osv så kan jag tänka med det är marginell skillnad, men utöver det skulle iallafall inte jag utan egen erfarenhet våga påstå att det inte är nån skillnad alls - baserat på vad andra skrivit.

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Roger W:

Jag tycker din definition av var gränsen går för vilken mängd belysning som påverkar reflektionshanteringen inte verkar särskilt faktabaserad. (Känns som en väldigt snäv tolkning som du valt ska gälla som sanning?)

Jag fortsätter länka till samma genomgång av TFT-central som sist:
https://tftcentral.co.uk/articles/the-oled-black-depth-lie-wh...
Den är inte pinfärsk så har nog inte kollat de här allra senaste panelerna, men täcker andra generationens QD-OLED.

Slutsatsen för OLED - min fetstil:
Så ja, hur ljuset når skärmen spelar roll... men har man en rum med hyfsad med ljus så kommer man tappa svärta, och det är skillnad mellan panelerna.

Sitter man i mycket mörkt rum, eller relativt mörkt rum med kontrollerad bias-lightning bakom skärmen osv så kan jag tänka med det är marginell skillnad, men utöver det skulle iallafall inte jag utan egen erfarenhet våga påstå att det inte är nån skillnad alls - baserat på vad andra skrivit.

Jag tycker mängden ljus som Swecs test av Alienware QD-OLED påvisar skillnaden totalt faktabaserat om ha belysa skärmen bakifrån (som den vänstra bilden) kontra alldagligt ljus i rummet (som den högra bilden).

Kan den högra bilden i din definition anses vara "rum med hyfsad med ljus"?

Den vänstra visar en något dassigare svärta med belysning rakt in i skärmen.
Ja. Där är vi överens (!). Det är fakta.

Den högra visar bara fin OLED-svärta. Vadå fin? Jamen typ då. Det är en bild av en skärm med en svart bild.
Låt oss vara överens om det är troligtvis inte är någon visuell skillnad under dessa förutsättningar oavsett panelteknik?

Hur mycket ljus har då lagts på? Ja inte vet jag, men tryck på bilden för större bild och begrunda;
Se skillnad på foten båda bilderna. Den vänstra är ljusgrå.
Se skillnad Nintendokartongen i övre delen bilderna. Den vänstra är så pass utfrätt att den nedre handkontrollen ej är synlig. Den högra är helt normal skulle jag säga. Är det en snäv tolkning för att gynna min sanning?

Visa signatur

Vinterdatorn 2016 (。◕‿◕。)
| Fractal Design Define S | Asus Z170 Pro Gaming > i5 6600K > Noctua U14S | RX480 4GB + RX570 4GB | EVO850 250 + 512 GB SSD'er | 2x8GB Corsair 3000MHz | Supernova G2 650W | AOC G2460PF 24" |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vapo:

Jag tycker mängden ljus som Swecs test av Alienware QD-OLED påvisar skillnaden totalt faktabaserat om ha belysa skärmen bakifrån (som den vänstra bilden) kontra alldagligt ljus i rummet (som den högra bilden).

Kan den högra bilden i din definition anses vara "rum med hyfsad med ljus"?

Den vänstra visar en något dassigare svärta med belysning rakt in i skärmen.
Ja. Där är vi överens (!). Det är fakta.

Japp, provocerar man så blir det påtagligt illa, där är vi överens.

Skrivet av Vapo:

Den högra visar bara fin OLED-svärta. Vadå fin? Jamen typ då. Det är en bild av en skärm med en svart bild.
Låt oss vara överens om det är troligtvis inte är någon visuell skillnad under dessa förutsättningar oavsett panelteknik?

Troligen, men inte nödvändigtvis till 100%... Baserat bara på bilden så ser det ju rätt rätt hyfsat ut på högra sidan
Men en bild kan nog dölja nyanser av ljushet/reflektion som hade kunnat upplevts i verkligheten? (och det är svårt att veta exakt vilka ljusförhållanden som gäller i rummet baserat enbart på bilden, hur realistik belysning det är)
Det är även intressant hur den rosa tonen återkommer på nästan alla andra bilder. Det ÄR uppenbart känsligt med belysningen!

Och efter att ha läst hela snabbtestet så är jag inte övertygad: de är ju tydliga med att "ljusblänket är största nackdelen med QD-OLED-baserade paneler i dagsläget".
(Ska erkänna att jag inte läst hela Swec-snabbtestet innan eller detaljkollat bilden!)

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.