Glad över funna genvägar i Win11 (Prnt Scrn och Visa Skrivbordet)

Permalänk
Medlem

Ctrl + Shift + Esc för Aktivitetshanteraren
Win + E för utforskaren
Alt + Tab hoppa mellan öppna fönster
Win + V för clipboard history, alltså klistrar in från flera tidigare Ctrl + C
Alt + F4 för rage quit

Permalänk
Medlem
Skrivet av str8forthakill:

Tror du att ett fryset spel bryr sig om 'always on top' 🫡

Vad spelet tycker ska inte spela någon roll så länge Windows tycker att aktivitetshanteraren ska ligga överst. Det har då fungerat för mig, men förstår att Windows gör lite som det vill ibland.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mortac:

Vad spelet tycker ska inte spela någon roll så länge Windows tycker att aktivitetshanteraren ska ligga överst. Det har då fungerat för mig, men förstår att Windows gör lite som det vill ibland.

Skillnaden är om man kör riktig Fullscreen eller Borderless window. Numer defaultar spel oftast till det senare, och då fungerar allt som det skall med aktivitetshanteraren, men är det Fullscreen så får man ibland ta till lite knep.

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk

CTRL+L

Markerar texten i adressfältet i utforskaren eller valfri webbläsare så man snabbt kan skriva in annan adress/sökväg.

Permalänk
Medlem

Jag önskar det fanns ett kortkommando för att byta namn på filer även när man har OneDrive aktivt. Svårt att förklara upplevelsen när man F2ar och börjar redigera filnamn, och att OneDrive plötsligt markerar hela filnamnet medan man håller på.

En annan genväg jag använder varje dag är:
ALT-D
för att nå adressraden i browsers och explorer... Men jag vet inte vad skillnaden är mot tidigare nämnd CTRL-L

Visa signatur

Kan en del om trä
Ctrl-Shift-N

Permalänk
Medlem
Skrivet av THB:

Alt-2 för ny dir.

CTRL+Shift+N gör samma sak, men med fler knappar involverade så Alt+2 är mer knapptrycksekonomisk.

Visa signatur

Kan vara lite slö att svara på PMs, försöker kolla dagligen dock.

OS: Win 10 x64 CPU: Intel i5 11400F MINNE: Corsair Vengeance 3000mhz 32gb RGB MODERKORT: MSI MAG B560 TOMAHAWK GPU: Sapphire RX 6700 XT HDDs: Corsair MP600 Core PSU: Cooler Master MWE 750W CHASSI: Phanteks 500A (Svart)

Permalänk
Quizmaster Göteborg 2023

Någon som pallar att göra en sammanställning av alla kommandon som nämnts i tråden?

Jag har bara tillgång till mobil för tillfället, annars hade jag gjort det själv.