När gick aktivitetshanteraren från ctrl+alt+delete till menyn man får numera?

Permalänk
Medlem

När gick aktivitetshanteraren från ctrl+alt+delete till menyn man får numera?

Kanske skulle googlat det men suger på det, någon som vet när det gick från ctrl+alt+delete till det man får numera? vet att man kan köra ctrl+shift+esc, kör det ofta. men någon som vet när windows gick över till det? vilket operativsystem eller så det kan vara som ändrat det. undrar bara lite historiskt sett.

Permalänk
Medlem

Började och slutade med win xp enligt wikipedia: https://en.wikipedia.org/wiki/Control-Alt-Delete

Visa signatur

Fractal Define 7 | Seasonic Prime Titanium 850W | ROG STRIX B550-E GAMING | AMD Ryzen 7 5800X3D | Thermalright TRUE copper w. 2x Noctua NF-A12x25 | 32GB TridentZ RGB 3600C16 | Asus GeForce RTX 4090 TUF Gaming OC | Samsung 980 Pro 1Tb | Samsung 970 EVO 1Tb | 2x Samsung 850 EVO 1Tb @ RAID1 | Samsung 870QVO 4Tb | Acer Predator X34

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ymerio:

Kanske skulle googlat det men suger på det, någon som vet när det gick från ctrl+alt+delete till det man får numera? vet att man kan köra ctrl+shift+esc, kör det ofta. men någon som vet när windows gick över till det? vilket operativsystem eller så det kan vara som ändrat det. undrar bara lite historiskt sett.

Vad menar du? ctrl+alt+del finns fortfarande kvar och du får upp samma meny idag som du fick i Windows Vista

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Hedersmedlem

Aktivitetshanteraren har väl alltid varit ctrl-shift-esc?

Ctrl-alt-del har varit nästan samma meny sen NT 3.x bortsett från när Microsoft var klåfingriga i XP. Å andra sidan var välkomstskärmen där bland det första man stängde av efter installation...

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM || oskar@sweclockers.com || OSkar000.se || Fototråden ||
|| Gundeman || Bartonofix || GundemanX2 || Obelinux || Nexofix || Filofix || Ircofix ||
|| Tillse att hjärnan är inkopplad innan fingrarna vidrör tangentbordet ||
|| D300 | D700 | 24/2,8 | 28/2,8 | 35/2 | 50/1,8 | 55/2,8 | 85/1,8 | 105/2,5 | 200/4 | 300/4,5 | 10-20 | 24-70/2,8 | 75-150/3,5 | 80-200/2,8 ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av OSkar000:

Aktivitetshanteraren har väl alltid varit ctrl-shift-esc?

Ctrl-alt-del har varit nästan samma meny sen NT 3.x bortsett från när Microsoft var klåfingriga i XP. Å andra sidan var välkomstskärmen där bland det första man stängde av efter installation...

Ja, du har rätt. Ctrl + Shift + Esc är det korrekta knappvalet.

Visa signatur

It’s more fun to compute.

Permalänk
Medlem

Windows 95/98 kom man väll direkt till task manager, men det var inte bara ett fönster som man kunde flytta runt som idag. Systemet pausades har jag för mig.

Windows 3.x startade datorn om med den kombinationen

Permalänk
Medlem

Fram till Windows 98 så kom man direkt till aktivitetshanteren. I Windows 7 började man få fram menyn.

Visa signatur

På Internet sedan 1997.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sarato:

Fram till Windows 98 så kom man direkt till aktivitetshanteren. I Windows 7 började man få fram menyn.

Menyn fanns även i Vista vad jag minns det.

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av jnsson:

Menyn fanns även i Vista vad jag minns det.

Just det. Jag glömmer alltid att Vista ens existerat.

Visa signatur

På Internet sedan 1997.

Permalänk
Medlem

enligt https://it-ord.idg.se/ord/ctrl-alt-delete/ så var det i senare som dom försvann. så vista och tidigare hade det? eller tänker jag helt fel, därför jag frågar folk som är kunnigare än mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ymerio:

enligt https://it-ord.idg.se/ord/ctrl-alt-delete/ så var det i senare som dom försvann. så vista och tidigare hade det? eller tänker jag helt fel, därför jag frågar folk som är kunnigare än mig

Som det tidigare nämnts så kom det som senast i Windows XP. Kom med något Service Pack.

Visa signatur

www.fckdrm.com - DRM år 2024? Ha pyttsan.

Permalänk
Medlem

måste ha tänkt på att aktivitets hanteraren dök upp. sedan dök den skärmen upp med lock, switch user etc.