Playstation-bugg gör att dina spel försvinner

Permalänk
Melding Plague

Playstation-bugg gör att dina spel försvinner

Om du förlorat tillgång bör du kontakta Playstations kundtjänst.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk

Jag äger så många spel att jag inte längre har koll. Hoppas de löser detta och fixar så jag inte behöver ha koll.

Permalänk
Medlem

Kollar på min fysiska spelsamling.
Skönt, den är kvar.

Visa signatur

Corsair 5000D | PRIME X670E-PRO | 7800X3D |
Kingston Fury Beast DDR5 2x16GB @6000MT/s CL30-40-40-28 | TUF RTX 4090 | 2 * 2TB WD Black SN850X PCI-E 4 |

Permalänk
Medlem

Nu är jag inte en Sony användare men det känns ju inte som deras online tjänster är vidare pålitliga. Filmer som tas bort från konton med vilje, spel som plötsligt försvinner av outgrundlig anledning, deras återköp kräver att man inte laddat ner spelet för att fungera, etc.

Bara av de skälen jag nämnde hade jag ens tagit i deras deras tjänster med tång. 🤷‍♂️

Permalänk
Medlem

Varför är det aldrig några roliga buggar nu för tiden?
Kanske där alla spel som finns till Playstation blir dina och det finns ingt Sony kan göra åt det!

Permalänk
Medlem
Skrivet av jeppe109:

Kollar på min fysiska spelsamling.
Skönt, den är kvar.

Är du säker på det? Idag med alla påtvingade DLC:er, registreringskoder samt sparfiler i molnet, så känner jag mig inte så säker längre.

Själv litar jag numera enbart på mina fysiska Nintendo Switch-spel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av walkir:

Är du säker på det? Idag med alla påtvingade DLC:er, registreringskoder samt sparfiler i molnet, så känner jag mig inte så säker längre.

Själv litar jag numera enbart på mina fysiska Nintendo Switch-spel.

Kan bara prata för mig själv men jag köper inte fysiska spel som inte är spelbara från skivan.

Visa signatur

Corsair 5000D | PRIME X670E-PRO | 7800X3D |
Kingston Fury Beast DDR5 2x16GB @6000MT/s CL30-40-40-28 | TUF RTX 4090 | 2 * 2TB WD Black SN850X PCI-E 4 |

Permalänk

Är det inte så att de spel man får ladda ner gratis via pls + måste man ha ps+ för att installera/spela? eller har jag fattat det fel?

Permalänk
Medlem
Skrivet av walkir:

Är du säker på det? Idag med alla påtvingade DLC:er, registreringskoder samt sparfiler i molnet, så känner jag mig inte så säker längre.

Själv litar jag numera enbart på mina fysiska Nintendo Switch-spel.

Själv litar jag enbart på mina nerladdade spel från GOG som jag har på hårddisken. En Switch kan bannas om Nintendo känner för det.

Permalänk
Medlem

Okej Sony ni...

- Har inga exklusiva storspel på över 1 år och måste gå ut med ursäkt pga det.
- Sänker ner förhoppningarna på försäljningen av PS5 pga översta.
- Gnäller och fruktar om uppköp från Microsoft.
- Lägger ner Playstation-spel i kölvattnet och uppsägningar.
- Och nu orsakar problem för era fans att förlora digitala spel.

Jag börjar mer mer gå över hos Microsoft Xbox nu.

Visa signatur

MSI X99A GODLIKE GAMING | i7-6950X 4.3GHz | 64GB RAM 3200MHz | RTX 2080

Nintendo Switch | PlayStation 5 | Xbox Series X

Min FZ Profil

Permalänk
Skrivet av Millhouse1:

Är det inte så att de spel man får ladda ner gratis via pls + måste man ha ps+ för att installera/spela? eller har jag fattat det fel?

Nej, du har uppfattat det korrekt. Playstation Plus-spel kräver ett giltigt abonnemang på Plus för att kunna spelas.

Visa signatur

Citera mig - annars kan svar utebli i trådar jag inte själv skapat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tintinj:

Varför är det aldrig några roliga buggar nu för tiden?
Kanske där alla spel som finns till Playstation blir dina och det finns ingt Sony kan göra åt det!

Man kunde köpa Knack II för 0 kr i bland annat Australien och Nya Zeeland för 5 år sedan. Användare fick under kort period för en väldigt rimlig summa möjligheten att införskaffa och spela ett av Playstation fyrans absolut bästa, och mest fantastiska mästerverk.

Visa signatur

“The dollar is our currency, but it's your problem.” -John Connally, President Nixon's Treasury Secretary to a group of European finance minsters
"Keep the Russians out, the Americans in, and the Germans down" -NATO Secretary General, Lord Ismay

Permalänk
Medlem
Skrivet av jeppe109:

Kan bara prata för mig själv men jag köper inte fysiska spel som inte är spelbara från skivan.

Många spel på skiva kräver en patch för att kunna spelas. Stängs den möjligheten ned så är även skivan värdelös.
Som ett slags DRM för att inte det ska flyga runt kopior innan releasedate även om nån enstaka butik skickar tidigt.

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Medlem
Skrivet av KplSteiner:

Själv litar jag enbart på mina nerladdade spel från GOG som jag har på hårddisken. En Switch kan bannas om Nintendo känner för det.

Jag håller med angående GOG! Sen har jag två Nintendo Switch

Permalänk
Medlem

Det är inte bara spel, det är alla digitala köp.

Var en snubbe på War Thunder reddit som spelade på playstation, han hade blivit av med alla sina premiumköp och hade -91k Golden Eagles (in game valuta du köper med riktiga pengar).

Permalänk
Medlem

Det är ingen bugg, det är en feature.

Visa signatur

Skriv jätteintressant information här.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sh4d0wfi3nd:

Många spel på skiva kräver en patch för att kunna spelas. Stängs den möjligheten ned så är även skivan värdelös.
Som ett slags DRM för att inte det ska flyga runt kopior innan releasedate även om nån enstaka butik skickar tidigt.

Vad spelar du för spel som kräver det?
Kan inte minnas något av mina hundratals spel som kräver det.

Visa signatur

Corsair 5000D | PRIME X670E-PRO | 7800X3D |
Kingston Fury Beast DDR5 2x16GB @6000MT/s CL30-40-40-28 | TUF RTX 4090 | 2 * 2TB WD Black SN850X PCI-E 4 |

Permalänk
Medlem

Hoppas verkligen att Sony faktiskt löser problemet riktigt och där man inte förväntar sig att kunden ska kontakta dom när de upptäcker att de saknar något spel.

Riktigt illa och inte bättre i och med problemen som nämnts innan i tråden. Tankarna dras även till när PSN försvann en tid efter hacket för drygt 10 år sedan.

Som jag nämnt i andra trådar och även nämnts här, köp på GOG är det bästa som konsument då vi behåller mest rättigheter till det köp vi faktiskt gjort. Steam är bättre än det mesta andra men just GOG är i en klass för sig i toppen, sedan 2008.

God of War verkar för övrigt ha släppts på GOG idag enligt mailutskick. Bästa utgåvan av spelet på alla vis, allt det PC medför, ingen DRM och du äger spelet så länge du lever/sparar installationsfilerna.

Visa signatur

Huvuddator: 7800X3D, 2x16GB G.Skill Flare X5 6000MHz CL30, Asus B650E-F, KFA2 RTX 4090 SG, 6TB NVMe/SATA SSD, 42" LG OLED C3 Evo
Spellaptop: Asus ROG Strix G15, 6800H, 16GB, RTX 3070Ti, 1TB NVMe
Övrigt: Dell XPS 13 modell 9310, Apple Macbook Air M1 8GB samt Samsung Galaxy S7 FE, Steam Deck
Dammsamlare: PS5, Switch och Xbox One X
Folda för Sweclockers! https://www.sweclockers.com/forum/trad/1348460-faq-kom-igang-...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sh4d0wfi3nd:

Många spel på skiva kräver en patch för att kunna spelas. Stängs den möjligheten ned så är även skivan värdelös.
Som ett slags DRM för att inte det ska flyga runt kopior innan releasedate även om nån enstaka butik skickar tidigt.

I de allra fall krävs ingen patch för att spela, inte på Playstation i alla fall vilket är vad nyheten handlar om. Ta en titt på den här sidan för att få en helt övergripande bild. https://www.doesitplay.org/

Permalänk
Medlem
Skrivet av SVclocker:

Okej Sony ni...

- Har inga exklusiva storspel på över 1 år och måste gå ut med ursäkt pga det.
- Sänker ner förhoppningarna på försäljningen av PS5 pga översta.
- Gnäller och fruktar om uppköp från Microsoft.
- Lägger ner Playstation-spel i kölvattnet och uppsägningar.
- Och nu orsakar problem för era fans att förlora digitala spel.

Jag börjar mer mer gå över hos Microsoft Xbox nu.

Lite dumt att gå från ett dåligt till ett sämre alternativ?

Xbox har gjort nästan exakt samma saker förutom det sista då kanske. Det är dock en bugg som förmodligen snart är löst.

-Xbox har haft stora problem med att producera egna spel och spel som får höga betyg.
-Xbox har sänkt sina förväntningar och Gamepass verkar gå rejält mycket sämre än vad dem hoppades på, speciellt med tanke på Starfield.
-Xbox gnäller ofta över exklusiva spel och har gjort det en längre tid, uppköp är knappast bättre.
-Xbox har också nyligen sparkat väldigt mycket folk.

Din kommentar är helt enkelt trams.

Sony lyckas i alla fall få ut exklusiva storspel i ganska lagom tempo, antingen från egna studios är nära samarbeten med andra.
Xbox hade till och med ganska stora problem att ens få ut förra årets största spel(BG3) på grund av deras byråkrati.
Det finns inte heller något Xbox spel i närtid som kan mäta sig med FF7:Rebirth i mottagande.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bunk:

I de allra fall krävs ingen patch för att spela, inte på Playstation i alla fall vilket är vad nyheten handlar om. Ta en titt på den här sidan för att få en helt övergripande bild. https://www.doesitplay.org/

Inte så farligt ändå 69% som är garanterat att kunna spela utan patch och 88 % om man räknar med att man inte har full funktionalitet. Tog PS5 som exempel.

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Medlem

Hade lite svårt att hitta några äldre indie-spel igår jag har PS-licens på.
Flame in the Flood och Firewatch. Lyckades hitta dom men FITF är ju som ni kanske hört de-listed från PSN (men inte Steam märkligt nog). Kanske pga utgångna musikrättigheter eller buggarna de hade, vilket är jäkligt synd för jag hade inga större buggar med det och nu kan ingen PS-ägare köpa det.

Det är dylika problem som dessa, där det framtida stödet/uppdaterandet av indie-spel är riktigt uselt på PS som jag valt att gå över till Steam i framtiden. Många indie-utvecklare får väl låna ett utvecklingskit för en specifik PS-konsol och senare när PS6 Pro kommer och buggar till äldre spel så har indie-teamet inte resurser att uppdatera sina spel. Om samma indie-spel finns på Steam så kan man vara säker på att senaste uppdateringarna släpps där. Även om jag har en PS5 så kan jag inte köra alla äldre PS4 spel i 4K 60fps.

Ibland är även spelen buggiga och kraschar en massa utan att få någon ordentlig fix, men fortsätter att säljas – PS4-spelet The Witcher Thronebreaker går fortfarande att köpa men kraschar hela tiden när jag försöker köra det på PS5 och trots att jag kontaktat CDPR gör de inget åt det.

Permalänk
Medlem

Jag förutspår att PS5-versionen med BluRay kommer att sälja flera tiotal exemplar fler på grund av detta. Tyvärr för normaliserat att inte rösta med plånboken och hoppas på att någon ny lag ska lösa problemet istället, precis som politikerna vill ha det.

Visa signatur

Mjölnir: Ryzen 9 3900X | X570-I | Ballistix Sport 32GB | Powercolor RX 5500XT 4GB ITX | Kolink Sattelite
Server: Ryzen 5 1400 | X470-F | Ballistix Sport 24GB | ASUS HD 7790 2GB | Sapphire RX 470 8GB ME | NZXT Switch 810