Permalänk
Medlem
Skrivet av qc3fxv3a:

Jag bor i Stockholm och har mjukt vatten och behöver salt. Om jag inte använder salt ett tag och sedan fyller på får jag köra 5-10 diskar innan allt kalk har försvunnit. Nu har jag köpt en 20 kg-säck med NaCL (kostade som 3-4 500 g-förpackningar med "diskmaskinssalt"). Jag är övertygad om att du behöver salt.

Well. Det är rakt emot rekommendationen för mjukt vatten. Cylinda

Däremot noterar jag att de rekommenderar att man fortsättar med salt om man en gång har börjat. Så.
Vars hittar man salt i säck?

Visa signatur

//
Tomas!

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrTLU:

Well. Det är rakt emot rekommendationen för mjukt vatten. Cylinda

Däremot noterar jag att de rekommenderar att man fortsättar med salt om man en gång har börjat. Så.
Vars hittar man salt i säck?

Cylindas rekommendation är helt konträr mot min manual. Dessutom är det flera konstigheter i den:

"Tänk på att aldrig använda vanligt bordssalt, flingsalt, havssalt etc. i diskmaskinen. Om du behöver salt så måste det vara salt specifikt anpassat för diskmaskin, annars kan saltet skada din maskin eftersom det inte är vattenlösligt."

Va!? Ej vattenlösligt NaCL?

"Ställ då ned dosering till noll eller lägsta nivån annars finns risk att maskinen går sönder."

Så man ska fylla på men ställa ner doseringen till noll - annars kan maskinen gå sönder!?!?

"Skruva av locket och fyll behållaren med disksalt genom en tratt för att minimera risken för spill."

För det är aldrig salt i matrester?

"Kör alltid ett kortprogram efter påfyllnad, annars kan det bildas rost som skapar små hål i plåten och maskinen går då inte att reparera."

Vad skulle rosta??

Jag köpte min saltsäck på K-Rauta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av qc3fxv3a:

Cylindas rekommendation är helt konträr mot min manual. Dessutom är det flera konstigheter i den:

"Tänk på att aldrig använda vanligt bordssalt, flingsalt, havssalt etc. i diskmaskinen. Om du behöver salt så måste det vara salt specifikt anpassat för diskmaskin, annars kan saltet skada din maskin eftersom det inte är vattenlösligt."

Va!? Ej vattenlösligt NaCL?

"Ställ då ned dosering till noll eller lägsta nivån annars finns risk att maskinen går sönder."

Så man ska fylla på men ställa ner doseringen till noll - annars kan maskinen gå sönder!?!?

"Skruva av locket och fyll behållaren med disksalt genom en tratt för att minimera risken för spill."

För det är aldrig salt i matrester?

"Kör alltid ett kortprogram efter påfyllnad, annars kan det bildas rost som skapar små hål i plåten och maskinen går då inte att reparera."

Vad skulle rosta??

Jag köpte min saltsäck på K-Rauta.

Är helt övertygad om att referensen till "speciellt salt" är för att ingen skall stoppa i något specialsalt som innehåller andra ämnen. Typ Himalya salt, örtsalt eller annat dumt. Jag är övertygad om att något skulle göra något sådant för att de ändå "har det hemma". Det är inte precis den enda manualen som innehåller en del "goddag yxskaft" instruktioner. Gör du produkter/instruktioner för allmänheten får man vara beredd på allt

Sen ang torka upp spill/köra ett kortprogram. Matrester innehåller absolut salt, men det är stor skillnad i hur korrosivt mättad saltlösning är jämfört med 1/10 tesked i 4l diskvatten. Vissa legeringar av rostfritt kan börja korrodera om det finns mycket kloridjoner (SAE 304 tex, som är en av de vanligaste legeringarna). Din maskin är kanske gjord i en sådan legering? Så att torka upp spill, alternativt köra maskinen kort efter är absolut en bra ide.

Min maskin (en Miele) säger samma sak