Ny dator, 4080 Super VS 7900 XTX (Eller andra grafikkort)

Permalänk

Ny dator, 4080 Super VS 7900 XTX (Eller andra grafikkort)

Hej,

Dags för ny dator, min förra har nu 10 år på nacken så kände att jag behöver en uppdatering!

Jag är ute efter ett bygge runt 25k och tittar på grafikkort för runt 12-13k.

Sökt runt en del här i forumet och ser att i princip alla rekommenderar AMD grafikkort, tex:
- RX 7900 XTX (Hellhound)
- RX 7900 XT
- osv

Min fråga är nu hur dessa kort är rent ljudmässigt, det är viktigt för mig att datorn är så tyst som möjligt, och vad jag förstått så kan dessa kort låta BRA mycket mer än Nvidias super-kort?

Gör jag bättre i att gå på ett 4080 super då?

Samt dessa AMD-kort har även mer VRAM, gör det någon skillnad mellan 16 GB och 24GB?
Som jag förstått det gör det så att man för bättre upplösning när man spelar spel på högre grafik.

Finns det ens spel som kan utnyttja 24GB idag? Är det en bättre framtidssäkring eller klarar man sig bra på 16GB?

Jag spelar allt möjligt, men främst:
- PoE (Samt andra hack'n'slash),
- Dota 2
- CS2/Apex
- Elden Ring (och andra Souls-liknande spel)
- BG3/RPG-spel

Har slängt ihop detta som ett utkast, kom gärna med synpunkter på hur det kan bli bättre samt om ni kan vägleda mig i mina frågor:

https://komponentkoll.se/bygg/mXjSn

Trevlig helg!

Permalänk
Medlem

Vram har ingen framtidssäkring och om det blir fullt så tappar man väldigt lite prestanda, finns ett fåtal spel som crashar.

Vilken av dem som låter mest är svårt att sia om men nvidia drar något mindre effekt så de borde bli enklare att kyla.

Jag tror RT/Pt kommer slå igenom på bredare front och då är nvidia det självklara valet.

Som exempel så har jag 4070ti, den drar 300W stock med lite fintrimning så drar den 220W i samma scenario, fläktar går på 35%, temp 62 hot-spot runt 72C Och högre 3d Mark score.

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk
Medlem
Skrivet av BananPappa:

Hej,

Dags för ny dator, min förra har nu 10 år på nacken så kände att jag behöver en uppdatering!

Jag är ute efter ett bygge runt 25k och tittar på grafikkort för runt 12-13k.

Sökt runt en del här i forumet och ser att i princip alla rekommenderar AMD grafikkort, tex:
- RX 7900 XTX (Hellhound)
- RX 7900 XT
- osv

Min fråga är nu hur dessa kort är rent ljudmässigt, det är viktigt för mig att datorn är så tyst som möjligt, och vad jag förstått så kan dessa kort låta BRA mycket mer än Nvidias super-kort?

Gör jag bättre i att gå på ett 4080 super då?

Samt dessa AMD-kort har även mer VRAM, gör det någon skillnad mellan 16 GB och 24GB?
Som jag förstått det gör det så att man för bättre upplösning när man spelar spel på högre grafik.

Finns det ens spel som kan utnyttja 24GB idag? Är det en bättre framtidssäkring eller klarar man sig bra på 16GB?

Jag spelar allt möjligt, men främst:
- PoE (Samt andra hack'n'slash),
- Dota 2
- CS2/Apex
- Elden Ring (och andra Souls-liknande spel)
- BG3/RPG-spel

Har slängt ihop detta som ett utkast, kom gärna med synpunkter på hur det kan bli bättre samt om ni kan vägleda mig i mina frågor:

https://komponentkoll.se/bygg/mXjSn

Trevlig helg!

Tycker det ser bra ut. Vad spelar du i för upplösning?

Visa signatur

[ RX 7900 XT Phantom Gaming ][ 13700KF (DeepCool AK500 Svart/Silver) ][ ASUS Prime Z690-A ][ Kingston 32GB DDR5 6000MHz CL36 FURY Beast][ Kingston Fury Renegade M. 2 2TB ][ Fractal Design Ion+ 2 Platinum 860W ][ Fractal Design Torrent Compact Svart - Mörk TG ][ LG 27'' UltraGear 27GP850P ]

Permalänk
Skrivet av Swedishchef_90:

Vram har ingen framtidssäkring och om det blir fullt så tappar man väldigt lite prestanda, finns ett fåtal spel som crashar.

Vilken av dem som låter mest är svårt att sia om men nvidia drar något mindre effekt så de borde bli enklare att kyla.

Jag tror RT/Pt kommer slå igenom på bredare front och då är nvidia det självklara valet.

Som exempel så har jag 4070ti, den drar 300W stock med lite fintrimning så drar den 220W i samma scenario, fläktar går på 35%, temp 62 hot-spot runt 72C Och högre 3d Mark score.

Okej, tack för svar, har kikat lite på RT, vilket såklart ser trevligt ut, men har också förstått att det väldigt svårt att ens se någon skillnad (Mellan vad som är RT och inte, men kanske blir bättre i framtiden)

Skrivet av Wr3nch:

Tycker det ser bra ut. Vad spelar du i för upplösning?

Har en 4K skärm!
Men vet inte ens om mitt grafikkort kan driva det till fullo, sitter liksom på ett EVGA 780 Ti, 10+ år på nacken

Permalänk
Medlem

Det finns spel där Ray Tracing gör tydlig skillnad men Path Tracing är den riktiga gamechanger.
Det som är mest avgörande till Nvidias fördel är DLSS.
Du kan köra 4k DLSS balanced och det ser ut som native.
Du kan köra 2k DLSS quality och det ser ut som native.
Det är en 50% FPS ökning!!! Du kan få liknande lyft med FSR men kommer förmodligen inte använda den för att det ser fult ut.
Jag köpte en 4070 Super och hade öppet köp. Jag hade kunnat lämna tillbaka kortet och köpa ett billigare snabbare (i rasterization) kort från AMD men tyckte att det var värt att betala 20% mer för DLSS om jag får 50% mer FPS.
Att DLSS gör Path Tracing spelbart är körsbärs på tårtan.

i Cyberpunk 2k. 30FPS native, 50 fps DLSS Quality och 80FPS med DLSS + FrameGen, upplevs av mig som 60 FPS alltså i path tracing, ULTRA mode.

Visa signatur

Ryzen 5 7600- 4070S- Alienware AW2723DF- LCD2C
MacBook Pro M1
Everybody has a plan until they get their mouthgard punched out of the ring in the first round!

Permalänk
Skrivet av VinceAkStyle:

Det finns spel där Ray Tracing gör tydlig skillnad men Path Tracing är den riktiga gamechanger.
Det som är mest avgörande till Nvidias fördel är DLSS.
Du kan köra 4k DLSS balanced och det ser ut som native.
Du kan köra 2k DLSS quality och det ser ut som native.
Det är en 50% FPS ökning!!! Du kan få liknande lyft med FSR men kommer förmodligen inte använda den för att det ser fult ut.
Jag köpte en 4070 Super och hade öppet köp. Jag hade kunnat lämna tillbaka kortet och köpa ett billigare snabbare (i rasterization) kort från AMD men tyckte att det var värt att betala 20% mer för DLSS om jag får 50% mer FPS.
Att DLSS gör Path Tracing spelbart är körsbärs på tårtan.

i Cyberpunk 2k. 30FPS native, 50 fps DLSS Quality och 80FPS med DLSS + FrameGen, upplevs av mig som 60 FPS alltså i path tracing, ULTRA mode.

Tack så mycket för detta!

Jo, läste på lite om DLSS, vilket jag förstår är typ AI som med hjälp av inlärning kan generera flera bilder?
Låter ju trevlig!

Man bara laddar ner drivern för det och kan sen slå på det för vilket spel som helst?
Eller måste själva spelet ha stöd för det?

Permalänk
Medlem
Skrivet av BananPappa:

Tack så mycket för detta!

Jo, läste på lite om DLSS, vilket jag förstår är typ AI som med hjälp av inlärning kan generera flera bilder?
Låter ju trevlig!

Man bara laddar ner drivern för det och kan sen slå på det för vilket spel som helst?
Eller måste själva spelet ha stöd för det?

Spelet behöver ha stöd för DLSS 3.0 för att Frame Generation skall fungera (vilket ger den extrema boost som VinceAkStyle skriver om).
Dock så har en klar majoret av titlar som släpps idag stöd för det (även indiespel mer och mer) så tekniken är bevisligen här för att stanna.
Du har fortfarande möjlighet att köra med DLSS 2.x för lite äldre titlar som även den boostar prestanda om än inte i samma utsträckning som 3.0.

Bildkvalitetsmässigt så ligger DLSS långt före FSR (AMD's variant).

Permalänk
Medlem
Skrivet av BananPappa:

Tack så mycket för detta!

Jo, läste på lite om DLSS, vilket jag förstår är typ AI som med hjälp av inlärning kan generera flera bilder?
Låter ju trevlig!

Man bara laddar ner drivern för det och kan sen slå på det för vilket spel som helst?
Eller måste själva spelet ha stöd för det?

DLSS betyder uppskalning. Upplösning är lägre i grunden och uppskalat. Till exempel 1080p uppskalat till 1440p.
Det som är gamechanger är att det ser mycket bättre ut än alla andra och tidigare liknande metoder.

Frame Gen är ett plus som man kan välja att ha utöver DLSS. Frame Gen ingår bara i GPU som stödjer DLSS 3 dvs RTX 40 serien.

Visa signatur

Ryzen 5 7600- 4070S- Alienware AW2723DF- LCD2C
MacBook Pro M1
Everybody has a plan until they get their mouthgard punched out of the ring in the first round!

Permalänk
Skrivet av wibbe44:

Spelet behöver ha stöd för DLSS 3.0 för att Frame Generation skall fungera (vilket ger den extrema boost som VinceAkStyle skriver om).
Dock så har en klar majoret av titlar som släpps idag stöd för det (även indiespel mer och mer) så tekniken är bevisligen här för att stanna.
Du har fortfarande möjlighet att köra med DLSS 2.x för lite äldre titlar som även den boostar prestanda om än inte i samma utsträckning som 3.0.

Bildkvalitetsmässigt så ligger DLSS långt före FSR (AMD's variant).

Ah, tack så mycket, låter ju bra!

Tanken har slagit mig också ifall man ska hålla ut ett år till och vänta på 5000-serien, eller bara köra nu...

Men är så trött att spela allt på "low".

Permalänk
Skrivet av BananPappa:

Hej,

Dags för ny dator, min förra har nu 10 år på nacken så kände att jag behöver en uppdatering!

Jag är ute efter ett bygge runt 25k och tittar på grafikkort för runt 12-13k.

Sökt runt en del här i forumet och ser att i princip alla rekommenderar AMD grafikkort, tex:
- RX 7900 XTX (Hellhound)
- RX 7900 XT
- osv

Min fråga är nu hur dessa kort är rent ljudmässigt, det är viktigt för mig att datorn är så tyst som möjligt, och vad jag förstått så kan dessa kort låta BRA mycket mer än Nvidias super-kort?

Gör jag bättre i att gå på ett 4080 super då?

Samt dessa AMD-kort har även mer VRAM, gör det någon skillnad mellan 16 GB och 24GB?
Som jag förstått det gör det så att man för bättre upplösning när man spelar spel på högre grafik.

Finns det ens spel som kan utnyttja 24GB idag? Är det en bättre framtidssäkring eller klarar man sig bra på 16GB?

Jag spelar allt möjligt, men främst:
- PoE (Samt andra hack'n'slash),
- Dota 2
- CS2/Apex
- Elden Ring (och andra Souls-liknande spel)
- BG3/RPG-spel

Har slängt ihop detta som ett utkast, kom gärna med synpunkter på hur det kan bli bättre samt om ni kan vägleda mig i mina frågor:

https://komponentkoll.se/bygg/mXjSn

Trevlig helg!

Eftersom du vill ha en så tyst dator som möjligt hade jag valt följande komponenter:

Grafikkortet är ett av det absolut tystaste 4080 Super på marknaden. Om du väljer 7900 XTX så välj Powercolor Hellhound då det kortet har riktigt bra kylare.

Nätaggregatet är betydligt mycket tystare, ett av det tystaste ATX på 850W. Det är ohörbart upp till 700W medans MSI låter i hela 35 dB.

Bytte också till snabbare minnen (finns även som svarta) samt bättre SSD som har längre förväntad livslängd.

Totalt knappt 650 kr mer men betydligt mycket bättre på alla plan.

Angående 4080 Super eller 7900 XTX så beror det på om du bryr dig om strålspårning och låtsaspixlar och frames, eller inte. Eller är det ren rasteriseringsprestanda som gäller?

Sist så är mer VRAM alltid bättre än mindre.

Permalänk
Skrivet av Potato PC:

Eftersom du vill ha en så tyst dator som möjligt hade jag valt följande komponenter:

https://komponentkoll.se/bild/uPJdF.png

Grafikkortet är ett av det absolut tystaste 4080 Super på marknaden. Om du väljer 7900 XTX så välj Powercolor Hellhound då det kortet har riktigt bra kylare.
https://i.imgur.com/t1COmzV.png
Nätaggregatet är betydligt mycket tystare, ett av det tystaste ATX på 850W. Det är ohörbart upp till 700W medans MSI låter i hela 35 dB.
https://i.imgur.com/WS2OxNi.png
Bytte också till snabbare minnen (finns även som svarta) samt bättre SSD som har längre förväntad livslängd.

Totalt knappt 650 kr mer men betydligt mycket bättre på alla plan.

Angående 4080 Super eller 7900 XTX så beror det på om du bryr dig om strålspårning och låtsaspixlar och frames, eller inte. Eller är det ren rasteriseringsprestanda som gäller?

Sist så är mer VRAM alltid bättre än mindre.

Jag tycker det är sjukt svårt att förstå skillnaden på alla olika 4080 super-kort som finns på marknaden...
Grejen är ju att MSI-kortet finns i lager på Inet just nu, medans TUF-kortet är slut i lager :/

Kollade denna video och verkade inte vara spec stor skillnad på ljudnivån mellan de två korten
https://www.youtube.com/watch?v=7_vCW-FL8l0&ab_channel=Hardwa...

Men kanske får vänta på att TUF-kortet kommer i lager igen då?
Ska kika in de övriga komponenter du föreslog,

Samt ja, förstår att mer VRAM är "bättre", men undrade om det ens var märkbart/något som man skulle ångra efter några år att man tog 16 GB ist för 24.

Stort tack för utförligt svar!

Permalänk
Medlem

Jag har 7900xtx och skulle jag välja idag så blir det Nvidia alla dagar. Så jävla trött på driver timeouts och nya problem och buggar som kommer vid varje ny drivrutin.

Permalänk
Skrivet av BananPappa:

Jag tycker det är sjukt svårt att förstå skillnaden på alla olika 4080 super-kort som finns på marknaden...
Grejen är ju att MSI-kortet finns i lager på Inet just nu, medans TUF-kortet är slut i lager :/

Kollade denna video och verkade inte vara spec stor skillnad på ljudnivån mellan de två korten
https://www.youtube.com/watch?v=7_vCW-FL8l0&ab_channel=Hardwa...

Men kanske får vänta på att TUF-kortet kommer i lager igen då?
Ska kika in de övriga komponenter du föreslog,

Samt ja, förstår att mer VRAM är "bättre", men undrade om det ens var märkbart/något som man skulle ångra efter några år att man tog 16 GB ist för 24.

Stort tack för utförligt svar!

Du får gärna förlita dig på en random YouTube-kanal, jag gör det dock inte, utan förlitar mig på välrenommerade sidor, där bl.a. Techpowerup ingår. TUF har bättre kylare än Ventus och är därför märkbart tystare.

Vi konsumenter vill hela tiden ha bättre grafik, högre bilduppdatering och högre upplösning, så därför kommer VRAM spela roll ju längre tid som går.

Permalänk
Medlem

Ett alternativ är ju att undevolta 4080, så blir det automatiskt både tystare och svalare och ev stabilare. Då spelar det mindre roll vilket 4080 du köper. Kör själv ett undervoltat PNY 4080, funkar klockrent.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Potato PC:

Du får gärna förlita dig på en random YouTube-kanal, jag gör det dock inte, utan förlitar mig på välrenommerade sidor, där bl.a. Techpowerup ingår. TUF har bättre kylare än Ventus och är därför märkbart tystare.

Vi konsumenter vill hela tiden ha bättre grafik, högre bilduppdatering och högre upplösning, så därför kommer VRAM spela roll ju längre tid som går.

https://i.imgur.com/A9YX3SP.png

VRAM usage går upp om utrymmet finns, alla spel abonnerar på 90% vram oavsett. Det står inte använt ram där.
Om du kollar samma test med 4080 super så ser du andra vram användning

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk
Skrivet av Swedishchef_90:

VRAM usage går upp om utrymmet finns, alla spel abonnerar på 90% vram oavsett. Det står inte använt ram där.
Om du kollar samma test med 4080 super så ser du andra vram användning

Hur mycket som behövs beror bl.a. på upplösning på texturer så ju högre du kör på, desto mer VRAM krävs. Att alla spel skulle reservera 90% stämmer inte. Tog 4090 som exempel då jag inte hittade ett med 4080 Super.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BananPappa:

Hej,

Dags för ny dator, min förra har nu 10 år på nacken så kände att jag behöver en uppdatering!

Jag är ute efter ett bygge runt 25k och tittar på grafikkort för runt 12-13k.

Sökt runt en del här i forumet och ser att i princip alla rekommenderar AMD grafikkort, tex:
- RX 7900 XTX (Hellhound)
- RX 7900 XT
- osv

Min fråga är nu hur dessa kort är rent ljudmässigt, det är viktigt för mig att datorn är så tyst som möjligt, och vad jag förstått så kan dessa kort låta BRA mycket mer än Nvidias super-kort?

Gör jag bättre i att gå på ett 4080 super då?

Samt dessa AMD-kort har även mer VRAM, gör det någon skillnad mellan 16 GB och 24GB?
Som jag förstått det gör det så att man för bättre upplösning när man spelar spel på högre grafik.

Finns det ens spel som kan utnyttja 24GB idag? Är det en bättre framtidssäkring eller klarar man sig bra på 16GB?

Jag spelar allt möjligt, men främst:
- PoE (Samt andra hack'n'slash),
- Dota 2
- CS2/Apex
- Elden Ring (och andra Souls-liknande spel)
- BG3/RPG-spel

Har slängt ihop detta som ett utkast, kom gärna med synpunkter på hur det kan bli bättre samt om ni kan vägleda mig i mina frågor:

https://komponentkoll.se/bygg/mXjSn

Trevlig helg!

Det verkliga svaret är att det troligen inte spelar ingen roll vilket kort du väljer. Du får lite mer prestanda med AMD kortet och lite fler funktioner med nvididia kortet. Ingen av dessa kommer påverka din spelupplevelse nämnvärt i relation till de andra kortet. Lite snabbare RT i vissa spel, men oavsett kort kommer RT sänka din fps ordentligt. Är det värt de för ett spel som ändå ser väldigt snyggt ut? Motsvarande för ett spel där AMD har en fördel, spelar 20 fps extra någon roll? Sannolikt inte.

Ingen av dem är framtidssäkra, båda korten kommer prestera hyfsat bra även om några år. Satsar du på ännu dyrare kort kort från nvidia kanske du kan märka en skillnad mot 7900 XTX, men samtidigt kanske din privatekonomi märker betydligt större skillnad.

De finns inga rätt svar, och om du inte har några specifika önskemål spelar de ingen roll. Båda har fördelar mot de andra.

Visa signatur

Har en tyst dator.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Potato PC:

Hur mycket som behövs beror bl.a. på upplösning på texturer så ju högre du kör på, desto mer VRAM krävs. Att alla spel skulle reservera 90% stämmer inte. Tog 4090 som exempel då jag inte hittade ett med 4080 Super.

VRAM mängden anpassas efter kort

Xtx använder 18gb i warzone mitt 4070ti reseaverar 11. Båda med samma settings i samma upplösning.
Faktiskt usage pendlar 8-10.5

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk
Skrivet av Swedishchef_90:

VRAM mängden anpassas efter kort

Xtx använder 18gb i warzone mitt 4070ti reseaverar 11. Båda med samma settings i samma upplösning.
Faktiskt usage pendlar 8-10.5

1. Du kan inte jämföra två olika GPU-arkitekturer.
2. Det du beskriver är minnesallokering. GPU:er med mer VRAM kommer att ha mer minne allokerat.
3. Nvidia-kort har generellt sett bättre datakomprimering.

Hur som helst så ändras inte faktumet att VRAM-kraven kommer att öka ju mer avancerade spelen är som släpps och ju längre tid som går. Därför är 24 GB mer framtidssäkert än 16 GB.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Potato PC:

1. Du kan inte jämföra två olika GPU-arkitekturer.
2. Det du beskriver är minnesallokering. GPU:er med mer VRAM kommer att ha mer minne allokerat.
3. Nvidia-kort har generellt sett bättre datakomprimering.

Hur som helst så ändras inte faktumet att VRAM-kraven kommer att öka ju mer avancerade spelen är som släpps och ju längre tid som går. Därför är 24 GB mer framtidssäkert än 16 GB.

Bilden du påvisar visar också enbart allokerat vram, annars skulle det stått min/max/averege

Och som swec test så skiljer det väldigt lite mellan spelen där vram går över tröskeln.
https://www.sweclockers.com/test/37057-hur-mycket-grafikminne...

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk
Skrivet av Swedishchef_90:

Bilden du påvisar visar också enbart allokerat vram, annars skulle det stått min/max/averege

Och som swec test så skiljer det väldigt lite mellan spelen där vram går över tröskeln.
https://www.sweclockers.com/test/37057-hur-mycket-grafikminne...

Oavsett vad du skriver så kommer inte faktumet ändras, att VRAM-kraven kommer att öka ju mer avancerade spelen är som släpps och ju längre tid som går, och att 24 GB därför är mer framtidssäkert än 16 GB.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Potato PC:

Oavsett vad du skriver så kommer inte faktumet ändras, att VRAM-kraven kommer att öka ju mer avancerade spelen är som släpps och ju längre tid som går, och att 24 GB därför är mer framtidssäkert än 16 GB.

Absolut men nvidia jobbar ju på denna https://www.pcgamer.com/nvidias-neural-texture-compression-te...

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk
Medlem

Vi som funderar på köpa AMD grafikkort...är det så mycket strul med drivisar att man skall överväga att inte köpa dessa?

Permalänk
Medlem
Skrivet av ehskha:

Vi som funderar på köpa AMD grafikkort...är det så mycket strul med drivisar att man skall överväga att inte köpa dessa?

Köpte mitt 7900XTX december 22 och jag har egentligen inget att klaga på. Eventuellt att prestandan i VR var lite halvdålig i början men det fixade dom. Har kört med både Intel och AMD processor om det skulle ha någon betydelse. Kan såklart vara att jag har haft tur också.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Potato PC:

Hur mycket som behövs beror bl.a. på upplösning på texturer så ju högre du kör på, desto mer VRAM krävs. Att alla spel skulle reservera 90% stämmer inte. Tog 4090 som exempel då jag inte hittade ett med 4080 Super.

Om du tittat på Sweclockers tester om detta ämne så säger det testet att mängden VRAM inte spelar den roll som man tidigare trott.
Det som först tar stopp är grafikprocessorn och det långt innan minnet slår i taket i märkbar form.
Mao räcker 16GB som exempel utan några som helst problem.

Permalänk

Är grymt velig kring detta, för mig står det mellan 7900 XTX eller 4080 Super.
Spelar i 4K 60fps och där har 7900 XXT övertag med ganska många % i de flesta spelen.
4080 Super har DLSS 3.5, men kommer det ha DLSS 4 eller kommer det vara exklusivt för RTX 5000/6000 i stället med FSR 4.0 förmodligen även kommer fungerar för 7900 XTX och kanske har lika bra prestanda som DLSS?
Jag tror inte man ska underskatta AMDs livslängd...

Visa signatur

Fractal Design Define C, ASUS PRIME Z370-A
Intel Core i7 8700K 3.7 GHz 12MB
HyperX Predator DDR4 3200MHz 16GB( PC4-25600 CL16 16-18-18 )
Palit GTX 1070 TI, Samsung NVMe SSD 960 EVO M2
Seasonic Focus+ 750W 85+ GOLD PSU

Permalänk
Medlem
Skrivet av ehskha:

Vi som funderar på köpa AMD grafikkort...är det så mycket strul med drivisar att man skall överväga att inte köpa dessa?

Jag bytte till 7900XT senaste black friday. Har inte haft några som helst problem och är grymt nöjd med prestandan. Hade inte några problem med RTX 3080 innan dess eller Amd Vega 64 innan dess eller gästspelande Nvidia 1650 däremellan. Jag vet inte vad folk gör för att få så mycket problem med sina kort. Men jag har inte märkt någon skillnad på Nvidia och AMD de senaste 10+ åren gällande stabilitet.

Däremot så kör jag inte automatiska drivrutinsuppdateringar oavsett märke. Jag tar en stabil version lite mer sällan. Kanske enklare att slippa strul oavsett tillverkare på det sättet...

Edit: Eller nu ljög jag lite. Jag har haft problem när jag tex råkat lossa kablar på 3080 så den inte fick nog med ström och liknande, men det har varit mitt fel eller annan hårdvara och inte kortens drivrutiner som ställt till det. Det är fullt möjligt att ha en utmärkt upplevelse med både AMD och Nvidia är min erfarenhet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av n0kturnal:

Ett alternativ är ju att undevolta 4080, så blir det automatiskt både tystare och svalare och ev stabilare. Då spelar det mindre roll vilket 4080 du köper. Kör själv ett undervoltat PNY 4080, funkar klockrent.

Kul! Jag har också ett PNY 4080 och satt precis just ikväll och körde undervolt! Riktigt lyckat! Kortet gick rätt varmt från början tycker jag. Efter ett tag med Alan Wake 2 hade jag typ 73 grader som max och typ 92 på hotspot. Nu efter undervolt så låg jag på max 63,5 grader och max 80 grader på hotspot så stor skillnad. Plus mkt tystade kort eftersom fläktarna inte behöver jobba och drar mindre ström. Tappade ca 4 fps på det. Riktigt värt det!

Så till trådskaparen också. Om du köper 4080. Köp det billigaste...ingen skillnad mellan dem. Sedan undervoltar du det så har du ett tyst, svalt, strömsnålt och grymt kort

Visa signatur

Fractal Design Define R5 | AMD Ryzen 9 5900x | PNY RTX 4080 Verto 16GB | Corsair Vengeance 32GB LPX 3600Mhz | ASUS B550-F Gaming ROG STRIX | Noctua NH-U12S | Seasonic Focus GX-750W Gold ATX 3.0| LG 34GN850 Ultrawide 34" 144Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av dorian1:

Kul! Jag har också ett PNY 4080 och satt precis just ikväll och körde undervolt! Riktigt lyckat! Kortet gick rätt varmt från början tycker jag. Efter ett tag med Alan Wake 2 hade jag typ 73 grader som max och typ 92 på hotspot. Nu efter undervolt så låg jag på max 63,5 grader och max 80 grader på hotspot så stor skillnad. Plus mkt tystade kort eftersom fläktarna inte behöver jobba och drar mindre ström. Tappade ca 4 fps på det. Riktigt värt det!

Så till trådskaparen också. Om du köper 4080. Köp det billigaste...ingen skillnad mellan dem. Sedan undervoltar du det så har du ett tyst, svalt, strömsnålt och grymt kort

Yep hade liknande symptom fast med Starfield, efter undervolt tyst, svalt och skönt