Youtube tar bort rekommendationer om du är utloggad

Permalänk
Melding Plague

Youtube tar bort rekommendationer om du är utloggad

Youtube kräver nu att du är inloggad för att du ska se rekommendationer på förstasidan.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Kan det här vara någon typ av förebyggande för att visa att man inte spårar (utåt sett iaf) människor som inte är inloggade?

Permalänk
Medlem

Detta är just för att inte visa länge att vi är spårade även när vi är utloggade.

Permalänk
Medlem

Inte så nytt för mig, det var inte ens nytt när jag postade om det i januari.

#20338906

Visa signatur

"Livet är som en soppa, med hårstrån i. -Men man måste ju äta." - Svante Grundberg och Björn Wallde.

"If you've ever suffered from insomnia, you'll know what a nightmare it can be." - Caron Keating.

Permalänk
Medlem

Jag fattar inte, ser ut som vanligt för mig som utloggad?!?

Permalänk
Medlem

Så här har det varit för mig sedan slutet av förra året. Kanske rullas det ut stegvis.

Permalänk
Medlem

Bra jobbat Google, rekommendationerna har varit trasiga i många år och det är bara massa skräp på startsidan. Äntligen en bra funktion efter allt annat trams det varit med YT.

Visa signatur

7800X3D//4090
MINT XFCE // W11 🤮

Permalänk
Medlem

Bara jag som kollar på youtube via kanaler? Tror inte jag besökt startsidan (mer än möjligen sökfältet) på ett årtionde åtminstone

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Bara jag som kollar på youtube via kanaler? Tror inte jag besökt startsidan (mer än möjligen sökfältet) på ett årtionde åtminstone

Hur hittar du nya kanaler? Jag tittar mest via "startsidan" (apple tv), och går då och då in och kollar prenumerationerna så jag inte missat nåt där.

Visa signatur

Core i7 7700K | Titan X (Pascal) | MSI 270I Gaming Pro Carbon | 32 GiB Corsair Vengeance LPX @3000MHz | Samsung 960 EVO 1TB

Permalänk
Sötast

Skulle nog vilja våga säga att det är en förbättring.

De gånger man råkar gå in på youtube i ett inkognitofönster så blir man ju rekommenderad det värsta skitet som finns.... Svenssonmedia, smink, kläder, mat å skit.....

Permalänk
Medlem

Nu är jag normalt alltid inloggad (YouTube Premium), men i de fåtal fall som jag råkar vara utloggad - fy in i helvete vilka totalt värdelösa hjärndöda rekommendationer, vad ser folk på för jävla skit egentligen?

Således: det här är i praktiken enbart positiv för min del. Råkar jag vara utloggad så slipper jag få omedelbar hjärnblödning.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem
Skrivet av Foxtou:

Så här har det varit för mig sedan slutet av förra året. Kanske rullas det ut stegvis.

Samma för mig trodde inte detta var en nyhet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Allexz:

Skulle nog vilja våga säga att det är en förbättring.

De gånger man råkar gå in på youtube i ett inkognitofönster så blir man ju rekommenderad det värsta skitet som finns.... Svenssonmedia, smink, kläder, mat å skit.....

Exakt! Du slog mig med några sekunder.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem
Skrivet av backfeed:

Nu är jag normalt alltid inloggad (YouTube Premium), men i de fåtal fall som jag råkar vara utloggad - fy in i helvete vilka totalt värdelösa hjärndöda rekommendationer, vad ser folk på för jävla skit egentligen?

Således: det här är i praktiken enbart positiv för min del. Råkar jag vara utloggad så slipper jag få omedelbar hjärnblödning.

Skrivet av backfeed:

Exakt! Du slog mig med några sekunder.

Fast nu är det väl precis sånt som BARA kommer visas. Tidigare har de fortfarande trackat vad du gillar och rekommenderat utifrån det.

Visa signatur

Core i7 7700K | Titan X (Pascal) | MSI 270I Gaming Pro Carbon | 32 GiB Corsair Vengeance LPX @3000MHz | Samsung 960 EVO 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nioreh83:

Hur hittar du nya kanaler? Jag tittar mest via "startsidan" (apple tv), och går då och då in och kollar prenumerationerna så jag inte missat nåt där.

Kollar ofta ’relaterade videos’ i flödet och väljer en, till 90% från kanaler jag redan känner till

Över 90% av mitt tittande är mobilen och inte inloggad, utan utgår från bokmärken på 30+ kanaler som jag brukar försöka följa

Permalänk
Skrivet av firstofmay:

Bra jobbat Google, rekommendationerna har varit trasiga i många år och det är bara massa skräp på startsidan. Äntligen en bra funktion efter allt annat trams det varit med YT.

Har fungerat perfekt för mig, men man måste faktiskt då vara aktiv med att gilla och subscriba och trycka på det man vill se på...

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Bara jag som kollar på youtube via kanaler? Tror inte jag besökt startsidan (mer än möjligen sökfältet) på ett årtionde åtminstone

Jag kollar bara via prenumerationssidan. Startsidan undviker jag även om jag ibland trillar in där av misstag.

Visa signatur

"I have a hammer! I can put things together! I can knock things apart! I can alter my environment at will and make an incredible din all the while! Ah, it’s great to be male!"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nioreh83:

Fast nu är det väl precis sånt som BARA kommer visas. Tidigare har de fortfarande trackat vad du gillar och rekommenderat utifrån det.

Nej, nu visas ingenting som standard. För att se rekommenderade klipp så måste man dels slå på den inställningen och godkänna cookies etc, och dels titta på någon video. Man kan fortfarande se populära videor genom att bara välja det i menyn till höger som vanligt, om man nu av någon outgrundlig anledning skulle sakna det.

Permalänk
Medlem

Sådär har det väl varit en månad minst? Riktigt skönt IMO.

Visa signatur

🖥️:Phanteks Evolv X | Ryzen 7 5800X3D | Noctua nh-d15 chromax.black | 8x Noctua NF-P14s Redux 1500 | Gigabyte x470 Aorus Gaming 7 Wifi | Kingston Renegade 32Gb 3600Mhz | Samsung 990 Pro | ASUS TUF 3080 12Gb | Cougar CM 700W | Acer XB27HU | Mionix Naos QG | CM Storm QuickFire TK MX Blue |

"Bättre bli motbevisad - än förklarad skyldig"

Permalänk
Medlem

Håller med, riktigt najs. No more sopiga svenska influencers och annat avskräde.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nioreh83:

Fast nu är det väl precis sånt som BARA kommer visas. Tidigare har de fortfarande trackat vad du gillar och rekommenderat utifrån det.

Det som händer är att startsidan är helt tom på rekommendationer. Perfekt. Såvida man nu inte börjar glo på någon video förstås, för då återkommer tydligen rekommendationerna utifrån vad man just såg - men då borde det ju vara baserat på vad man faktiskt valde att se, och inte på vad någon generisk Kreti Pletisson har glott på för sabla dynga. Men det är en gissning, och tänker definitivt inte försöka ta reda på om det stämmer.

(Att glo på videos i utloggat läge kommer aldrig inträffa för min del, jag har YouTube Premium bland annat för att all världens reklam kan dra fullständigt och oåterkalleligt åt helvete. Synd bara på all jävla sponsorsmörja men finns ju minst en browser extension för att skippa den skiten också.)

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem
Skrivet av Allexz:

Skulle nog vilja våga säga att det är en förbättring.

De gånger man råkar gå in på youtube i ett inkognitofönster så blir man ju rekommenderad det värsta skitet som finns.... Svenssonmedia, smink, kläder, mat å skit.....

Skrivet av backfeed:

Nu är jag normalt alltid inloggad (YouTube Premium), men i de fåtal fall som jag råkar vara utloggad - fy in i helvete vilka totalt värdelösa hjärndöda rekommendationer, vad ser folk på för jävla skit egentligen?

Således: det här är i praktiken enbart positiv för min del. Råkar jag vara utloggad så slipper jag få omedelbar hjärnblödning.

Jag håller helt med. Har varit helt värdelösa rekommendationer så fort jag inte är inloggad.

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem

Jag har haft problem på YouTube en längre tid nu där alla mina rekommendationer är skit som jag redan sett eller flera år gammalt, får aldrig rekommendationer från kanaler som jag kollat på förut längre liknande sånt jag kollar på.

Permalänk
Medlem

Jag har slagtit av rekommendationer helt, även när jag är inloggad. Inget mer dötittande på videor man är rotalt likgiltig kring som man fastnade i förr. Jätteskönt verkligen.

Jag har några kanaler jag prenumererar på men det är allt och det räcker gott och väl.

Visa signatur

Desktop - Intel i7 6700K | Asus Z170-A | 32 GB Corsair DDR4 | RX 6700 XT w/ Arch Linux
Laptop - Thinkpad X1 Carbon Gen. 4 w/ Arch Linux
NAS - Ryzen Pro 3400G @ 35W | 64GB ECC | 32 TB HDD w/ TrueNAS Core

Permalänk
Medlem
Skrivet av firstofmay:

Bra jobbat Google, rekommendationerna har varit trasiga i många år och det är bara massa skräp på startsidan. Äntligen en bra funktion efter allt annat trams det varit med YT.

Därför.... Det... Beror... På...vad ..man.....tittar........på.....?.....

Permalänk
Medlem

Själv har jag skit dåligt flöde av nya rekommendationer, får ofta samma skit flera dar i rad trots att jag ställer in att YT ska variera.
Som tex en och samma video kan dyka upp i tre olika kategorier.

Visa signatur

Desktop|Intel i5 12600|Asus Prime B760 Plus|Nvidia RTX 3070|Corsair DDR5 2x16GB|1TB M.2/1TB SSD
Mouse|Sensei Ten|Keyboard|Xtrfy K4|Monitor|Asus PG279QZ|Dell u2415
Laptop|HP ProBook 4320s I3|525GB SSD|4GB DDR3|NAS|Synology 412+ 30TB
Phone|iPhone 13 128GB|Tab|Mi Pad 4 64GB|HTPC|Google TV|Server|Intel Nuc

Permalänk
Medlem

Ser inget problem med om det börjar på noll vid utloggat läge.
Dock är det knappt något jag använder. Tittar i 99% av fallen via Subscriptions.

Lustigt dock att de fortfarande inte har gett oss alternativet att dölja videor från kanaler vi redan följer. Alltså i rekommendationer. Känns ganska meningslöst då man ändå inte kommer missa videon.

Visa signatur

www.fckdrm.com - DRM år 2024? Ha pyttsan.

Permalänk
Skrivet av bärplockaren:

Själv har jag skit dåligt flöde av nya rekommendationer, får ofta samma skit flera dar i rad trots att jag ställer in att YT ska variera.
Som tex en och samma video kan dyka upp i tre olika kategorier.

Låt ett par barn använda ditt konto, så ska du få se på rekommendationer.

EDIT: Fel citering utav mig

Permalänk
Medlem

Tack och lov! Enda vettiga de gjort på 10 år.

Visa signatur

+++ Divide By Cucumber Error. Please Reinstall Universe And Reboot +++

"Real stupidity beats artificial intelligence every time." - Terry Pratchett, Hogfather

Permalänk
Medlem

Inloggad för att slippa reklam... utloggad för att slippa bloat... Kan inte det vara en perk för att vara betalande; Ta bort rekommendationer och ALLA SHORTS!

Visa signatur

i7 960 TRUE(2*120mm ScytheGT) @ 3.85GHz|ROG Rampage III Formula x58|FD Define R4 Titanium(5*140mm)|XFX CE850W|6x4GB DDR3|RTX3060|Intel X25-M 160GB+Crucial m4 512GB+PNY 1TB+HDD 500GB+HDD 1,5TB+2TB|Externa: 2*WD 2TB|Fåner:Mi Mix 2S|Galaxy S22|Moto G5|Galaxy S5|Galaxy S4