avbrott TV/internet

Permalänk
Medlem

avbrott TV/internet

Jag har fiber och TV från Sappa och allt går via fiberboxen.
Har varit utan internet och TV i 2 veckor nu, bor i villa och alla mina grannar har fungerande nät.
Kontaktade Sappa samma dag som avbrottet kom och vi konstaterade snabbt att det inte var fel på min utrustning (router eller kablar). WAN-lampan lyser inte på fiberfördelaren och det fungerar inte att koppla dator direkt mot den med kabel.
Sappa är inte nätägare utan det Global Connect och felanmälan och förfrågan om att skicka ut tekniker skickades från Sappa till nätägaren för två veckor sedan.
Jag har ringt Sappa och försökt få statusuppdatering nästan dagligen och får i princip samma svar hela tiden.
"- ärendet ligger hos nätägaren nu, vi kan inte se deras ärendesystem så vi vet inte hur lång tid det kommer ta innan de tar tag i ärendet. Vi ska skriva till dem och fråga efter status"

De enda jag kan ringa är ju min ISP och de skyller bara ifrån sig och säger att de inte kan göra något. De får inget svar från nätägaren på status på ärendet.

De måste väl ändå ha något slags avtal med nätägaren om support och felsökning. De köper ju en tjänst av Global Connect. Jag är ju kund hos dom och dom är kund hos nätägaren.
Jag fattar att om det är ett svårlöst problem så kan det ta tid att fixa men jag vet ju inte ens om nätägaren har börjat felsöka. Både jag och frun jobbar hemifrån och någon slags tidsram måste vi ju få?
Tittar man på Sappas allmänna vilkor för tjänster så har de ju i princip friskrivit sig från allt. Ingen kompensation för uteblivna tjänster ges och inte heller någon tidsram på när felsökning ska påbörjas.
Finns det något jag kan göra?

Permalänk

https://privat.globalconnect.se/fragor-och-svar/

Se ifall du kan få någon hjälp direkt från dem? Fanns ett nummer att ringa i alla fall.

Permalänk
Medlem

Har du testat att kolla med Global Connect?

https://privat.globalconnect.se/kontakta-oss/

Permalänk
Medlem

De hänvisar bara till tjänsteleverantören.

Permalänk
Medlem

Kolla med lokaltidningen om de kan göra ett reportage om dåliga nätägare som struntar i sina kunder och ändå ska ha betalt för tjänster som inte levereras.

Ta hjälp av kommunens konsumentvägledare.

Byt operatör, om möjligt, och låt dom då tydligt få höra det.

Det är bara sånt som hjälper.

Permalänk
Medlem

I min erfarenhet brukar man vara tvungen att ringa globalconnect för att något ska hända alls. Dvs tjänsteleverantören måste ringa.

Min lilla erfarenhet av globalconnect är att ärendetiden är mellan 1v och 3 månader för bruten wan förbindelse.

Visa signatur

Har jag uppgivit felaktig information? Rätta mig gärna, jag vet inte allt och kan ha fel.

Permalänk
Medlem

Ringer man Global Connect så får man inget val för tekniksupport eller något annat passande utan man hamnar antingen till försäljningen eller till avdelningar som ansvarar för grävandet av ny fiber.
Han jag pratade med på försäljning var visserligen trevlig och så men han sa också att han kan inte se teknikernas ärendesystem och att det heller inte finns något nummer dit som jag kan ringa.

Permalänk

@kribb: Låter ganska skumt om du har varit utan i 2 veckor utan någon uppdatering. Är fibern avfrusen kanske? Då tar det ett tag tills det brukar gå att åtgärda vet jag, har hört om folk som har varit utan under vintern p g.a is i dukterna som gör att fibern går av

Permalänk
Medlem
Skrivet av Agglinden:

@kribb: Låter ganska skumt om du har varit utan i 2 veckor utan någon uppdatering. Är fibern avfrusen kanske? Då tar det ett tag tills det brukar gå att åtgärda vet jag, har hört om folk som har varit utan under vintern p g.a is i dukterna som gör att fibern går av

Tekniker har varit nu. De tror också att det är is i dukterna och kommer inte göra något förrän tjälen är borta.
Det som var lite skumt var att de var inne i huset och mätte i inkommande fiber med en OTDR som ska säga hur långt bort fiberbrottet var och den sa inom 1m så de sa att det måste vara i fiberdosan inne.
Så de lyste in i fibern och då läckte det mycket ljus i en skarv i fiberdosan vilket de sa indikerar att skarven är trasig. De svetsade en ny skarv och lyste igen och allt såg bra ut. Men sen vid test igen med OTDR så sa den nu att brottet är 100m bort. Vad är oddsen att en skarv inne i fiberdosan går sönder samtidigt som kabel går av pga is 100m bort.

Ganska exakt 100m bort ligger också närmsta fiberskåp/omkopplingsstation så jag vet inte om man helt kan utesluta att det är något fel i stationen.

Permalänk

@kribb Mjae, låter ju som ett ganska udda sammanträffande, men inte helt otroligt dock att skarven ”inne” har gått sönder p g.a isen i dukten, som kanske har spänt fibern på nåt sätt så att svetsen eller skarven gick sönder.

Har du däremot en fasadbox så tror jag risken att ovan är relaterat, är betydligt lägre.

kan ju också såklart vara nåt trasigt i skåpet, brukar ju vara att det kan ha läckt in vatten på nåt sätt som kommit in i dukten.

En grej däremot som du kanske bör fråga din leverantör, om du bor typ söder om region mälardalen (då det börjar bli lite varmare där), är om dom inte kan provblåsa ändå, låter inte som att teknikerna har gjort eller planerat in det på det du skrev?

Har du kollat med din leverantör om de erbjuder 4G abonnemang under tiden? Vet att vissa erbjuder det som ”komp”-lösning under tiden, men varierar kraftigt mellan operatörer vill jag minnas.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Agglinden:

@kribb Mjae, låter ju som ett ganska udda sammanträffande, men inte helt otroligt dock att skarven ”inne” har gått sönder p g.a isen i dukten, som kanske har spänt fibern på nåt sätt så att svetsen eller skarven gick sönder.

Har du däremot en fasadbox så tror jag risken att ovan är relaterat, är betydligt lägre.

kan ju också såklart vara nåt trasigt i skåpet, brukar ju vara att det kan ha läckt in vatten på nåt sätt som kommit in i dukten.

En grej däremot som du kanske bör fråga din leverantör, om du bor typ söder om region mälardalen (då det börjar bli lite varmare där), är om dom inte kan provblåsa ändå, låter inte som att teknikerna har gjort eller planerat in det på det du skrev?

Har du kollat med din leverantör om de erbjuder 4G abonnemang under tiden? Vet att vissa erbjuder det som ”komp”-lösning under tiden, men varierar kraftigt mellan operatörer vill jag minnas.

Nej, det har inte provblåst. De har egentligen vad jag förstår inte heller sett att det är is utan mera konstaterat att det fungerar inte så det måste ha frusit av.
Min operatör erbjuder tyvärr ingenting. Deras "kompensation" som de kallade det var att jag inte behöver betala för tjänsterna om de inte fungerar...