Frånluftsvärmepump och golvvärme(vattenburet)

Permalänk
Medlem

Frånluftsvärmepump och golvvärme(vattenburet)

Hej!

Har flyttat in i ett radhus(södra Sverge) med frånluftsvärmepump och vattenburen golvvärme.

Är ganska ny på frånluftsvärmepumpsystem men om jag har förstått det rätt så använder den värmen som uppstår i huset.
Det sitter en termostat på väggen i varje rum och är lite nyfiken på hur jag borde ställa in dessa(ur ekonomisk synvinkel). Just nu har jag ställt in:

5 grader i badrum & hall
10 grader i sovrum 1 & 2
15 grader i vardagsrum

Borde man bara ställa in samtliga på 20 grader för att det ska uppstå värme som frånluftsvärmepumpen sen kan nyttja?

Just nu känns det som elpatronen går in nästan hela tiden och jag tycker det är ovanligt hög förbrukning(23-27 kWh per dag). Första dagen då alla termostater stod på 20-25(förra ägaren hade det så) så låg förbrukningen på 55 kWh den dagen, och det är ohållbart med dagens elpriser.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bankai:

Just nu har jag ställt in:

5 grader i badrum & hall
10 grader i sovrum 1 & 2
15 grader i vardagsrum

Är det alltså den temperatur du just nu även har i rummen?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bankai:

Hej!

Har flyttat in i ett radhus(södra Sverge) med frånluftsvärmepump och vattenburen golvvärme.

Är ganska ny på frånluftsvärmepumpsystem men om jag har förstått det rätt så använder den värmen som uppstår i huset.
Det sitter en termostat på väggen i varje rum och är lite nyfiken på hur jag borde ställa in dessa(ur ekonomisk synvinkel). Just nu har jag ställt in:

5 grader i badrum & hall
10 grader i sovrum 1 & 2
15 grader i vardagsrum

Borde man bara ställa in samtliga på 20 grader för att det ska uppstå värme som frånluftsvärmepumpen sen kan nyttja?

Just nu känns det som elpatronen går in nästan hela tiden och jag tycker det är ovanligt hög förbrukning(23-27 kWh per dag). Första dagen då alla termostater stod på 20-25(förra ägaren hade det så) så låg förbrukningen på 55 kWh den dagen, och det är ohållbart med dagens elpriser.

Vattnet i golvvärmen kommer från pumpen antar jag? Om så är fallet så kommer det inte att "uppstå" mer värme att återvinna, det är samma energi som snurrar runt (borträknat den som försvinner ner i jorden och ut genom väggarna).

Hur länge har du bott i huset och när drog det 55kWh om dagen? Tittar jag på mitt eget radhus (135m2, luft-vatten värmepump, byggt 71 med nya fönster + isolering i taket) så drar det mellan 25 och 80kWh/dygn. Spikarna på 80 kan vara elgolvet som strulade, men 60kWh/dygn kommer jag upp i då och då. Variationen beror mest på hur kallt det är ute

Permalänk
Medlem

Beroende på husets storlek låter den förbrukningen ganska normal. Välkommen till livet med villa.

Termostaternas funktion är oklar, men förmodligen styr det respektive golvvärmekrets. Ställer du ner för mycket blir det kallt inne.

Ställ in det så du trivs i hemmet, tycker du elpatron går på för mycket så får du undersöka det närmare. Kolla med grannarna, bor du i radhus är det stor chans att dom har samma eller liknande uppvärmning. Annars kan det kanske vara läge att ta ut någon som dels kollar över anläggningen, genomför service och informerar dig om hur den funkar och hur du bör ta hand om den. När filter ska bytas, vad du kan göra och inte bör göra etc.

Permalänk
Medlem

Mina termostater i rummen har rummets måltemperatur inte vattentempen, vad vattnet sen kommer ut i för temperatur styr jag i själva värmepumpen. Tror nog att det är så för de flesta installationer, annat hade ju varit väldigt komplicerat.

Permalänk
Medlem

Du har alldeles för kallt inomhus med den tempen du har satt. Visst att sänka i rum som man inte är i ofta är vettigt men du behöver ha minst 18 grader o gärna nån grad mer för annars kommer problem komma med fukt o mögel med tiden.

Det är en rätt normal uppvärmningskostnad som det var och vill du försöka påverka detta så är det bättre o se över fönster/dörrar o se möjligheten att kunna göra en tilläggsisolering annars är det bara o gilla läget för det är inget ovanligt annars.

"Snittförbrukningen av energi för en stor villa ligger på 20000 - 25000 kWh per år. Det motsvarar en elräkning på 3000-3500 kronor i månaden om uppvärmningen sker med elvärme".

Visa signatur

LMAOSHMSFOAIDMT = Laughing my ass off so hard my sombrero fell of and I dropped my taco

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cerb:

Är det alltså den temperatur du just nu även har i rummen?

Nej, det är faktiskt ganska varmt i badrummet av någon anledning. Betydligt varmare där än t ex i sovrummet.

Skrivet av cheben:

Vattnet i golvvärmen kommer från pumpen antar jag? Om så är fallet så kommer det inte att "uppstå" mer värme att återvinna, det är samma energi som snurrar runt (borträknat den som försvinner ner i jorden och ut genom väggarna).

Hur länge har du bott i huset och när drog det 55kWh om dagen? Tittar jag på mitt eget radhus (135m2, luft-vatten värmepump, byggt 71 med nya fönster + isolering i taket) så drar det mellan 25 och 80kWh/dygn. Spikarna på 80 kan vara elgolvet som strulade, men 60kWh/dygn kommer jag upp i då och då. Variationen beror mest på hur kallt det är ute

Bott här i lite över en vecka precis, och det var förra veckan dag 2 som det drog så mycket, mest under 00-12, sen gick det ner ganska bra. Blev mest nyfiken eftersom det ska vara ett lågenergihus(byggt 2010) och det är inte mycket mer effektivt än det gamla vi bodde i från 80-talet(som också hade FLVP).

Skrivet av TrinitoN:

Beroende på husets storlek låter den förbrukningen ganska normal. Välkommen till livet med villa.

Termostaternas funktion är oklar, men förmodligen styr det respektive golvvärmekrets. Ställer du ner för mycket blir det kallt inne.

Ställ in det så du trivs i hemmet, tycker du elpatron går på för mycket så får du undersöka det närmare. Kolla med grannarna, bor du i radhus är det stor chans att dom har samma eller liknande uppvärmning. Annars kan det kanske vara läge att ta ut någon som dels kollar över anläggningen, genomför service och informerar dig om hur den funkar och hur du bör ta hand om den. När filter ska bytas, vad du kan göra och inte bör göra etc.

Kan ju vara normalt men då är det ganska tråkigt. Antar att jag får avvakta 30 dagar för att få en bättre bild men var mest nyfiken på om det var normalt eller inte.

Kommer en tekniker ut som ska kika på ett larm(motorstart uppskydd) på pumpen men osäker på hur allvarligt det larmet är.

Permalänk
Medlem

Sen ska vi inte glömma att många FLVPar i regel är elpannor med en microskopisk kompressor som hjälp.
(Det finns såklart också något vettigare varianter som ex. Nibe S735)

Permalänk
Medlem

Den vanligaste rekommendationen jag sett när det gäller värmepump och golvvärme är att låta alla rumstermostater vara helt öppna (ställda på maxtemp) för att få ett bra flöde, och sedan ställa en lämplig kurva på pumpen för att nå behaglig temperatur.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bankai:

Nej, det är faktiskt ganska varmt i badrummet av någon anledning. Betydligt varmare där än t ex i sovrummet.

Bott här i lite över en vecka precis, och det var förra veckan dag 2 som det drog så mycket, mest under 00-12, sen gick det ner ganska bra. Blev mest nyfiken eftersom det ska vara ett lågenergihus(byggt 2010) och det är inte mycket mer effektivt än det gamla vi bodde i från 80-talet(som också hade FLVP).

Kan ju vara normalt men då är det ganska tråkigt. Antar att jag får avvakta 30 dagar för att få en bättre bild men var mest nyfiken på om det var normalt eller inte.

Kommer en tekniker ut som ska kika på ett larm(motorstart uppskydd) på pumpen men osäker på hur allvarligt det larmet är.

Det är svårt att säga något på så korta tidsperioder. Jag skulle säga avvakta lite och jämföra efter en månad. Men kom ihåg att förbrukningen varierar kraftigt med utetemperatur. Men som jag nämnde innan, vad hade föregående ägare för förbrukning?

Jag har bara bott i ett hus med FLVP, och den var riktigt, riktigt kass. Ett sätt att se om din FVP kommer prestera bra i kallt väder är att se hur kallt den drar ner uteluften. En sämre orkar bara kyla ner utluften till runt 0 gradigt, en bra kan kyla den till runt -20. Pallar den inte kyla ner utluften ordentligt kommer energin inte räcka till när det är kallt -> elpatronen kommer gå mycket när det är bra kallt. Huset kan fortfarande prestera bra på årsbasis

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tuomaz:

Den vanligaste rekommendationen jag sett när det gäller värmepump och golvvärme är att låta alla rumstermostater vara helt öppna (ställda på maxtemp) för att få ett bra flöde, och sedan ställa en lämplig kurva på pumpen för att nå behaglig temperatur.

Det här är det optimala för vattnet. Allt på max och sedan ändra pumpens kurva.

Vi håller på att kalibrera våran brf (72 lägenheter 9 huskroppar) och det är ända sättet utan att installera mikrobrytare överallt.

Golvvärmen från vattnet kommer ju påverka hur mycket luftvärmepump jobbar ändå.

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tuomaz:

Den vanligaste rekommendationen jag sett när det gäller värmepump och golvvärme är att låta alla rumstermostater vara helt öppna (ställda på maxtemp) för att få ett bra flöde, och sedan ställa en lämplig kurva på pumpen för att nå behaglig temperatur.

Intressant. Får testa att justera kurvan och se om det ger något resultat, tack för tipset.

Skrivet av cheben:

Det är svårt att säga något på så korta tidsperioder. Jag skulle säga avvakta lite och jämföra efter en månad. Men kom ihåg att förbrukningen varierar kraftigt med utetemperatur. Men som jag nämnde innan, vad hade föregående ägare för förbrukning?

Jag har bara bott i ett hus med FLVP, och den var riktigt, riktigt kass. Ett sätt att se om din FVP kommer prestera bra i kallt väder är att se hur kallt den drar ner uteluften. En sämre orkar bara kyla ner utluften till runt 0 gradigt, en bra kan kyla den till runt -20. Pallar den inte kyla ner utluften ordentligt kommer energin inte räcka till när det är kallt -> elpatronen kommer gå mycket när det är bra kallt. Huset kan fortfarande prestera bra på årsbasis

Har inte pratat med förra ägaren angående förbrukningen men kanske är värt att kolla upp. Antar att man heller inte kan förvänta sig för mycket, tack för infon.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bankai:

Intressant. Får testa att justera kurvan och se om det ger något resultat, tack för tipset.

Har inte pratat med förra ägaren angående förbrukningen men kanske är värt att kolla upp. Antar att man heller inte kan förvänta sig för mycket, tack för infon.

Du behöver inte höra med ägaren, det borde (skall?) stå i energideklarationen i säljmaterialet. Sen får man se det som en grov referens. Min är ca 10% lägre än föregående ägare. Troligtvis pga att det fanns två dushande tonåringar i hushållet

Permalänk
Medlem

Det finns säkerligen mer info i ämnet här: Värmepumpsforum

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tuomaz:

Den vanligaste rekommendationen jag sett när det gäller värmepump och golvvärme är att låta alla rumstermostater vara helt öppna (ställda på maxtemp) för att få ett bra flöde, och sedan ställa en lämplig kurva på pumpen för att nå behaglig temperatur.

Precis så, att justera temperatur genom att strypa flödet i de olika kretsarna kan jämföras med att trampa full gas i bilen o sen justera faten genom att trycka olika hårt på bromsen.....

Visa signatur

1f u c4n r34d th1s u r34lly n33d t0 g37 l41d

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bankai:

Kommer en tekniker ut som ska kika på ett larm(motorstart uppskydd) på pumpen men osäker på hur allvarligt det larmet är.

Vet du om pumpen verkligen går?
Kan det vara så att du kör enbart på elpatronen...

Visa signatur

“There will be people that are burdened by only having the capacity to see what has always been instead of what can be.
But don’t you let that burden you.”

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kasken:

Precis så, att justera temperatur genom att strypa flödet i de olika kretsarna kan jämföras med att trampa full gas i bilen o sen justera faten genom att trycka olika hårt på bromsen.....

Nja, självklart ska man strypa in kretsarna/slingorna, annars hade det krävt en helt perfekt dimensionering vid installationen, något som i 99 fall av 100 inte är möjligt, då man vill har hela golvet varmt samtidigt som olika rum kräver olika mängder energi pga. antal ytterväggar, väderstreck, fönsteryta etc.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cerb:

Nja, självklart ska man strypa in kretsarna/slingorna, annars hade det krävt en helt perfekt dimensionering vid installationen, något som i 99 fall av 100 inte är möjligt, då man vill har hela golvet varmt samtidigt som olika rum kräver olika mängder energi pga. antal ytterväggar, väderstreck, fönsteryta etc.

Om komforten är den enda aspekten att ta hänsyn till så har du fullständigt rätt.

Oftast brukar man dock primärt "nörda ner sig" i detta i syfte att sänka sina uppvärmningskostnader.

Värmepumpen går som bäst och mest energieffektivt med samtliga slingor fullt öppna, sen ställer man värmekurvan på pumpen så att det blir "ok" temp inne, lite för varmt i nått rum när solen ligger på och lite för kallt i nått annat.

Jag byggde nytt hus för några år sen, rörmokaren som installerade pumpen och värmesystemet frågade om vi ens ville att han monterade upp de trådlösa rumstermostaterna. Han ansåg det fullständigt vansinne.... "det är ingen som använder detta"...
Nu var detta juförsig i kombination med ingjuten golvvärme som har en enorm tröghet när det gäller att justera värmen.

Visa signatur

1f u c4n r34d th1s u r34lly n33d t0 g37 l41d

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kasken:

Om komforten är den enda aspekten att ta hänsyn till så har du fullständigt rätt.

Oftast brukar man dock primärt "nörda ner sig" i detta i syfte att sänka sina uppvärmningskostnader.

Värmepumpen går som bäst och mest energieffektivt med samtliga slingor fullt öppna, sen ställer man värmekurvan på pumpen så att det blir "ok" temp inne, lite för varmt i nått rum när solen ligger på och lite för kallt i nått annat.

Jag byggde nytt hus för några år sen, rörmokaren som installerade pumpen och värmesystemet frågade om vi ens ville att han monterade upp de trådlösa rumstermostaterna. Han ansåg det fullständigt vansinne.... "det är ingen som använder detta"...
Nu var detta juförsig i kombination med ingjuten golvvärme som har en enorm tröghet när det gäller att justera värmen.

Injustering av slingorna ska man göra oavsett om man har termostater eller ej, detta har inte samma funktion.

Sedan är det lätt att lura sig med ”pumpen är effektivast med allt fullt öppet”. Ja, det stämmer om systemet ska ex. avge 5kW i bostaden sammanlagt så billigt som möjligt.

Men dessa 5kW kanske ger 2 grader för mycket i några rum som får för högt flöde för den energi rummet kräver. Det är då bättre att strypa dessa slingor något för att få den temperatur man önska och låta pumpen producera mindre effekt men till något sämre effektivitet.

I korthet, 1kW in 4,2kW ut är fortfarande mer ekonomiskt än 1,1kW in 4,5kW ut.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cerb:

Injustering av slingorna ska man göra oavsett om man har termostater eller ej, detta har inte samma funktion.

Sedan är det lätt att lura sig med ”pumpen är effektivast med allt fullt öppet”. Ja, det stämmer om systemet ska ex. avge 5kW i bostaden sammanlagt så billigt som möjligt.

Men dessa 5kW kanske ger 2 grader för mycket i några rum som får för högt flöde för den energi rummet kräver. Det är då bättre att strypa dessa slingor något för att få den temperatur man önska och låta pumpen producera mindre effekt men till något sämre effektivitet.

I korthet, 1kW in 4,2kW ut är fortfarande mer ekonomiskt än 1,1kW in 4,5kW ut.

Om han har ett så nytt hus så har termostaten kanske smart funktion, så ändras väl kurvan efter snitt temp? Det är så vårt system jobbar iaf

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk
Medlem
Skrivet av FatherOfThree:

Vet du om pumpen verkligen går?
Kan det vara så att du kör enbart på elpatronen...

Om jag startar om den så börjar kompressorn köra en stund(+ elpatron) och sen några timmar senare så kan jag gå ut och kika på den så är det larm + att den bara har el-patron igång. Jag drog ju upp termostaterna inomhus till 18 och landade på 79 kWh iförrgår och 40 kWh igår. Kan ju säga att jag inte är jättenöjd men får väl höra med teknikern som kommer ut om där är problem med den eller om detta är vad jag kan förvänta mig av ett sånt här system och att pumpen(bosch ehp 2.0 ew/9) inte är så effektiv på 82kvm tyvärr.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bankai:

Om jag startar om den så börjar kompressorn köra en stund(+ elpatron) och sen några timmar senare så kan jag gå ut och kika på den så är det larm + att den bara har el-patron igång. Jag drog ju upp termostaterna inomhus till 18 och landade på 79 kWh iförrgår och 40 kWh igår. Kan ju säga att jag inte är jättenöjd men får väl höra med teknikern som kommer ut om där är problem med den eller om detta är vad jag kan förvänta mig av ett sånt här system och att pumpen(bosch ehp 2.0 ew/9) inte är så effektiv på 82kvm tyvärr.

Pumpen kommer att dra mycket när du höjer termostaten eftersom då jobbar den på max för att värma vattnet, för att sedan gå ner på normal drift när den har nått rätt temperatur. Nu har jag en Nibe och enligt både installatör och instruktionsbok så ska termostaterna vara på max i badrum, kök, vardagsrum, hall och avstängt i de rum som man inte vistas i på dagen (sovrum ska alltså vara avstängt). Sen kan man behöva justera värmen med hjälp av pumpens inställningar. Om det fortfarande är väldigt stor skillnad i värme mellan rummen där termostaterna är på max, kan man behöva ställa in värmefördelarna, men det ska man nog ta hjälp av en servicetekniker.

Permalänk
Medlem

Vad är det för kurvlutning ni har? Om man bortser från maskinproblem tänker jag mig att vattnet som går ut ur LVPn är för varmt vilket ställer till det för verkningsgraden, och sedan så stryper man på golvvärmekretsarna istället.

Visa signatur

i5 4670k 4.2Ghz 1.2v
AMD R9 290
Windows 10

Permalänk
Medlem

Bra att veta vilket var ett stort problem med FLVP i vintras är att du kan aldrig ha det kallt i perioder. FLVP jobbar bäst över 20 grader och när du börjar gå under det så blir det mindre och mindre energi i frånluften vilket skapar en negativ spiral.

I ditt fall låter det som att du har SPA aktiverat då du såg en hög förbrukning 00-12 men det är en killgissning. Vilken FLVP har du?

Tekniker bör iaf se allt så bra att det kommer en.

Permalänk
Medlem

Golv värme brukar man kalla "självjusterande" dvs att om du ställer tempen på 20 grader så kommer vattnet sluta ge ifrån sig värme när rummet nått 20 grader. Det där kan man laborera lite med tills man "känner" sitt hus. tex hur tätt och välisolerat det är.

Manualen är ett bra ställe att börja. Tillverkaren vet bäst och installatören (om den är seriös) ska ha denna som grund vid installation och inställning av systemet.
I manualen kan du även läsa varför och när patronen går in och varför.

Jag förstår hur du tänker med att värma med luften inifrån istället för att pressa med elpatronen men läs på så kommer du förstå varför den gör det och hur du kan optimera besparingen som en frånluftsvärmepump kan ge.

Man kan nörda ned sig rejält i sånt här om man vill och utefter "tröghet" i byggmaterialet göra olika typer av kurvor som tar detta i beaktande som ett av många exempel.

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bankai:

Om jag startar om den så börjar kompressorn köra en stund(+ elpatron) och sen några timmar senare så kan jag gå ut och kika på den så är det larm + att den bara har el-patron igång. Jag drog ju upp termostaterna inomhus till 18 och landade på 79 kWh iförrgår och 40 kWh igår. Kan ju säga att jag inte är jättenöjd men får väl höra med teknikern som kommer ut om där är problem med den eller om detta är vad jag kan förvänta mig av ett sånt här system och att pumpen(bosch ehp 2.0 ew/9) inte är så effektiv på 82kvm tyvärr.

Har du larm så är det nog något som är knas med pumpen. Säger den något mer om larmet? Kompressoravslag/spärr efter larm skall inte vara något att fövänta sig, det skall bara funka. Hoppas teknikern hittar något som är enkelt att åtgärda

Permalänk
Medlem
Skrivet av cheben:

Har du larm så är det nog något som är knas med pumpen. Säger den något mer om larmet? Kompressoravslag/spärr efter larm skall inte vara något att fövänta sig, det skall bara funka. Hoppas teknikern hittar något som är enkelt att åtgärda

Nej, det är bara motorskydd uppstart så det är något med GT6 givaren om jag förstod det rätt. Har ingen koll på vad den håller på med, i morse så stod det inget larm och kompressorn var igång. Ska ändå få hit en gubbe som får ta en titt och så kanske man kan få lite råd.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Valiumballong:

Vad är det för kurvlutning ni har? Om man bortser från maskinproblem tänker jag mig att vattnet som går ut ur LVPn är för varmt vilket ställer till det för verkningsgraden, och sedan så stryper man på golvvärmekretsarna istället.

Stod på 4(golvvärme vid träbjälklag) men har testat att sänka kurvan något till 3.6 för att se hur pass mycket skillnad det gör.

Skrivet av Dreas89:

Bra att veta vilket var ett stort problem med FLVP i vintras är att du kan aldrig ha det kallt i perioder. FLVP jobbar bäst över 20 grader och när du börjar gå under det så blir det mindre och mindre energi i frånluften vilket skapar en negativ spiral.

I ditt fall låter det som att du har SPA aktiverat då du såg en hög förbrukning 00-12 men det är en killgissning. Vilken FLVP har du?

Tekniker bör iaf se allt så bra att det kommer en.

Har en Bosch EHP 2.0 EW/9. Just förbrukningen flukterar ganska kraftigt. Den 11:e runt 00:00 så låg jag på ca 1.6 kWh för att sen gå ner till 0.21 kWh 01:00. Sen helt plötsligt mitt på dagen vid 12 så skjuter den upp till 6 kWh och går sakta neråt mot 0.7 kWh framåt 19:00. Nu är det visserligen första gången jag kör med vattenburen golvvärme så det kanske är normalt.