Stor skillnad mellan Macbook Air och Macbook Pro med M3

Permalänk
Melding Plague

Stor skillnad mellan Macbook Air och Macbook Pro med M3

Tidiga tester av nya Macbook Air med M3-krets visar hur stor skillnad en fläkt och ett lite rymligare chassi kan göra.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Så .. för ihållande "proffesionella" grejer ska man välja en modell som heter Pro?

Tror de flesta med Air kör kortare scenarion, t.ex applicera ett Photoshop-filter. Och då är geek bench resultat fortfarande relevant.

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3

Permalänk

Helt ärligt så är jag sugen på att köpa en Macbook Air M3 15" som underhållningslaptop för film, youtube plus lite annat. Jag gillar inte att min existerande ej är tyst samt att laptopen för detta ändamål är över 10år gammal.
Vi pratar då ca 25 000kr för en Macbook för ändamålet, steget upp till 16" Macbook Pro är ca 37 000kr.

Det blir för mycket, bra tanke, men för dyrt för mig. Frågan är dock om Macbook Air är tystare än pro? I filmdatorn ovanför vill man ha en knäpptyst dator, men kanske kan man styra fläkten på pron så den blir tyst.

Jag själv köper nog en mac mini M3 när den släpps, då kan jag fjärrstyra denna och ha tillgång till en mac överallt. Och vi pratar nog om 10 000kr, inte 25 000kr som för Macbook air, eller 37 000kr för Macbook Pro.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Det blir för mycket, bra tanke, men för dyrt för mig. Frågan är dock om Macbook Air är tystare än pro? I filmdatorn ovanför vill man ha en knäpptyst dator, men kanske kan man styra fläkten på pron så den blir tyst.

Macbook air har inga fläktar öht så den är ljudlös.
Och för din pro-fråga: Du kan alltid styra fläktar med program som TG Pro.

Permalänk

Bra vore väl att tillägga att väldigt få människor använder datorer på sätt som belastar CPU och GPU maximalt mer än mycket korta stunder i sträck.

Om man inte vet att man behöver en Pro, är Air troligen ändå modellen man bör köpa: Den kommer vara snabb nog, och den kommer fortfarande springa ifrån Intelbaserade bärbara i de flesta fall trots passiv kylning. 😆

Permalänk
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Helt ärligt så är jag sugen på att köpa en Macbook Air M3 15" som underhållningslaptop för film, youtube plus lite annat. Jag gillar inte att min existerande ej är tyst samt att laptopen för detta ändamål är över 10år gammal.
Vi pratar då ca 25 000kr för en Macbook för ändamålet, steget upp till 16" Macbook Pro är ca 37 000kr.

Det blir för mycket, bra tanke, men för dyrt för mig. Frågan är dock om Macbook Air är tystare än pro? I filmdatorn ovanför vill man ha en knäpptyst dator, men kanske kan man styra fläkten på pron så den blir tyst.

Jag själv köper nog en mac mini M3 när den släpps, då kan jag fjärrstyra denna och ha tillgång till en mac överallt. Och vi pratar nog om 10 000kr, inte 25 000kr som för Macbook air, eller 37 000kr för Macbook Pro.

Som nämnt: Air är passivt kyld. Men det ska väldigt mycket till för att du ska höra en Pro också, särskilt nu när de fått samma typ av kylsystem som används för Pro- och Max-chipen.

Och ja: Mac är svindyrt. Inte nog att du betalar för hårdvaran: när du väl har den börjar du irritera dig på alla andra bärbara datorer i ditt liv. 😆

Permalänk
Medlem
Skrivet av Det Otroliga Åbäket:

Som nämnt: Air är passivt kyld. Men det ska väldigt mycket till för att du ska höra en Pro också, särskilt nu när de fått samma typ av kylsystem som används för Pro- och Max-chipen.

Och ja: Mac är svindyrt. Inte nog att du betalar för hårdvaran: när du väl har den börjar du irritera dig på alla andra bärbara datorer i ditt liv. 😆

Fick en ny M3 Max till utvecklingen på jobbet. Det är helt sinnes hur stark & tyst den är. Kör iPhone simulator + utveckling och den startar ej fläktarna. Min gamla pro från 2019 m intel vrålar när den gör detsamma. Apple har verkligen lyckats med apple silicon.

Visa signatur

CPU: Ryzen 5600xGPU: 1080 TI ROG Strix RAM:2x16GB G.skill Trident @ 3600MHz MoBo: Asus B550FPSU: Corsair SF750
En resa till Nordkorea
2 dagar i Tjernobyl

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Helt ärligt så är jag sugen på att köpa en Macbook Air M3 15" som underhållningslaptop för film, youtube plus lite annat. Jag gillar inte att min existerande ej är tyst samt att laptopen för detta ändamål är över 10år gammal.
Vi pratar då ca 25 000kr för en Macbook för ändamålet, steget upp till 16" Macbook Pro är ca 37 000kr.

Det blir för mycket, bra tanke, men för dyrt för mig. Frågan är dock om Macbook Air är tystare än pro? I filmdatorn ovanför vill man ha en knäpptyst dator, men kanske kan man styra fläkten på pron så den blir tyst.

Jag själv köper nog en mac mini M3 när den släpps, då kan jag fjärrstyra denna och ha tillgång till en mac överallt. Och vi pratar nog om 10 000kr, inte 25 000kr som för Macbook air, eller 37 000kr för Macbook Pro.

För film passar OLED-skärm bättre, speciellt om du sitter i ett mörkt rum. Jag köpte en billig Windows-laptop för 7k för tre år sedan med en OLED touchpanel. Jag drog ner prestandan till tyst läge för att slippa höra fläkten. Jag använder den till streaming, slösurf, mejl och Word. Aldrig märkt av att prestandan är dålig. Touch använder jag inte så ofta men tillräckligt ofta för att jag känner att jag valde rätt.

Till min arbetsdator gör jag helt andra val. Då ska det inte vara touch och då ska prestandan vara mycket bättre.

Permalänk
Skrivet av anogr:

För film passar OLED-skärm bättre, speciellt om du sitter i ett mörkt rum. Jag köpte en billig Windows-laptop för 7k för tre år sedan med en OLED touchpanel. Jag drog ner prestandan till tyst läge för att slippa höra fläkten. Jag använder den till streaming, slösurf, mejl och Word. Aldrig märkt av att prestandan är dålig. Touch använder jag inte så ofta men tillräckligt ofta för att jag känner att jag valde rätt.

Till min arbetsdator gör jag helt andra val. Då ska det inte vara touch och då ska prestandan vara mycket bättre.

Jag gör nog så plus macmini.

Grundproblemet tråden nämner är mainstream/svenssons. De kan lyxa till sig för hårdvara för deras behov, vi andra med högre prestanda så blir det snordyrt. Jag har på samma sätt övergivit FLUKE emot billigare märken.

Alltså macbook 15" 16GB ram som jag vore intresserad av är inte dålig, det är mer priset för vad den skulle användas till.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pelegrino:

Fick en ny M3 Max till utvecklingen på jobbet. Det är helt sinnes hur stark & tyst den är. Kör iPhone simulator + utveckling och den startar ej fläktarna. Min gamla pro från 2019 m intel vrålar när den gör detsamma. Apple har verkligen lyckats med apple silicon.

5 års datorutvecling brukar göra stor skillnad på prestandan. Läser man artikeln ser man att Apple fortfarande inte lärt sig designa laptops. 114 grader! Det är så det ser ut när form som vanligt går före funktion. Hellre en snygg dator än en bra dator.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ceji:

5 års datorutvecling brukar göra stor skillnad på prestandan. Läser man artikeln ser man att Apple fortfarande inte lärt sig designa laptops. 114 grader! Det är så det ser ut när form som vanligt går före funktion. Hellre en snygg dator än en bra dator.

Jag förstår vad du säger, men det finns ju vanliga bärbara som har aktivkylning som ändå kan vara och sniffa på 100C så då är ju 114C med passivkylning inte så farligt (Även om det är ruskigt varm och inget jag skulle rekommendera) Jag har oxå svårt att se någon köpa en AIR om den jobbar med konstant tung last på sin dator utan då är det ju en PRO som gäller (Notera att jag inte är en Mac människa, lägger in det så man inte bli påhoppad och anklagad för att vara det)

Visa signatur

Main
MOBO: Gigabyte B550M DS3H, CPU: AMD Ryzen 5 5600, RAM: 2x16B @ 3600MHz, GPU: RADEON RX5700 Flashat till XT, SSD: WD BLACK SN750 SE 1TB nVME, 2x1TB Sata SSD Chassi, : Fractal Design Node 804, PSU: Corsair RM1000e, Skärm: Philips 27M1N3500LS.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Jag gör nog så plus macmini.

Grundproblemet tråden nämner är mainstream/svenssons. De kan lyxa till sig för hårdvara för deras behov, vi andra med högre prestanda så blir det snordyrt. Jag har på samma sätt övergivit FLUKE emot billigare märken.

Alltså macbook 15" 16GB ram som jag vore intresserad av är inte dålig, det är mer priset för vad den skulle användas till.

Vill man ha något prisvärt ska man inte ens snegla åt äppelhållet. Det gäller precis allt de tillverkar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Det Otroliga Åbäket:

Bra vore väl att tillägga att väldigt få människor använder datorer på sätt som belastar CPU och GPU maximalt mer än mycket korta stunder i sträck.

Om man inte vet att man behöver en Pro, är Air troligen ändå modellen man bör köpa: Den kommer vara snabb nog, och den kommer fortfarande springa ifrån Intelbaserade bärbara i de flesta fall trots passiv kylning. 😆

Räcker väl med att spela wow på den i ett par minuter så går fläkten igång ordentligt, iaf på M1 macbook pro. Den får inte direkt världsbäst fps heller så kan tänka mig att både M2 och M3 blir rätt varma vid faktisk gaming och inte går att kyla passivt på ett adekvat sätt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Helt ärligt så är jag sugen på att köpa en Macbook Air M3 15" som underhållningslaptop för film, youtube plus lite annat. Jag gillar inte att min existerande ej är tyst samt att laptopen för detta ändamål är över 10år gammal.
Vi pratar då ca 25 000kr för en Macbook för ändamålet, steget upp till 16" Macbook Pro är ca 37 000kr.

Det blir för mycket, bra tanke, men för dyrt för mig. Frågan är dock om Macbook Air är tystare än pro? I filmdatorn ovanför vill man ha en knäpptyst dator, men kanske kan man styra fläkten på pron så den blir tyst.

Jag själv köper nog en mac mini M3 när den släpps, då kan jag fjärrstyra denna och ha tillgång till en mac överallt. Och vi pratar nog om 10 000kr, inte 25 000kr som för Macbook air, eller 37 000kr för Macbook Pro.

25 papp för att se lite film odyl på/via en sketen laptop? Huga...

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Helt ärligt så är jag sugen på att köpa en Macbook Air M3 15" som underhållningslaptop för film, youtube plus lite annat. Jag gillar inte att min existerande ej är tyst samt att laptopen för detta ändamål är över 10år gammal.

Du kan lätt undervolta nära nog alla Intel-laptops med ThrottleStop samt köra Balanced i Power Plan.

Har aldrig hört fläkten på någon av mina Windows-laptops de senaste 10 åren vid normal användning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av walkir:

Har aldrig hört fläkten på någon av mina Windows-laptops de senaste 10 åren vid normal användning.

Tror att vissa människor har högre tolerans än andra för fläktljud.
Men om du köper dig en modern Thinkpad T14s så kan du få lyssna på fläkt hela dagen

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ceji:

5 års datorutvecling brukar göra stor skillnad på prestandan. Läser man artikeln ser man att Apple fortfarande inte lärt sig designa laptops. 114 grader! Det är så det ser ut när form som vanligt går före funktion. Hellre en snygg dator än en bra dator.

Om man bockar i Low Power Mode så bibehåller man en stor del av prestandan men plockar bort de högre spikarna i energikonsumtionen som också genererar mycke värme. Att rekommendera om man är nojig över värmen i kislet.

Permalänk
Datavetare
Skrivet av Ceji:

Vill man ha något prisvärt ska man inte ens snegla åt äppelhållet. Det gäller precis allt de tillverkar.

Apples datorer är dyra, men finns absolut varianter som är väldigt prisvärda då likvärdigt presterande konkurrenter kostar minst lika mycket. Och i allt fler fall finns inte ens någon konkurrens från Intel/AMD på laptopsidan när prestanda är kritiskt i ett kompakt format.

Skrivet av Chrisj:

Räcker väl med att spela wow på den i ett par minuter så går fläkten igång ordentligt, iaf på M1 macbook pro. Den får inte direkt världsbäst fps heller så kan tänka mig att både M2 och M3 blir rätt varma vid faktisk gaming och inte går att kyla passivt på ett adekvat sätt.

Kanske är så, vilket betyder att M1 MacMini i så fall har långt bättre kylning då det knappt går att höra fläkten hos den även vid spel. Men håller med om att GPUn i standard M1 är i klenaste laget för spel, GPU-delen är det som fått störst prestandaboost vid varje generation.

Men låter ändå lite märkligt att en M1 Pro skulle låta så mycket med fläkten. Har en 16" M1 Pro som jobbdator, den använder fläkten rätt sparsamt även vid spelande (och GPU-mässigt är den ett rätt stort steg upp från M1, ~dubbla prestandan).

M3 Max drar igång fläkten vid speladen, men den har en GPU-prestanda på en helt annan nivå än de andra två. Däremot kör den fläkten förvånadsvärt lite vid ren CPU-tung last, även när man lastar >=8 kärnor! Det kan inte sägas om konkurrenterna...

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Skrivet av Chrisj:

Räcker väl med att spela wow på den i ett par minuter så går fläkten igång ordentligt, iaf på M1 macbook pro. Den får inte direkt världsbäst fps heller så kan tänka mig att både M2 och M3 blir rätt varma vid faktisk gaming och inte går att kyla passivt på ett adekvat sätt.

Tricket är att anpassa grafiken till maskinen du använder. Har inte erfarenhet av just WoW på Mac, men i War Thunder är min M1 MacBook Pro knäpptyst så länge jag låser den till 1080p-upplösning och slår på V-Sync. Då ligger den helt fast på 60fps. Jag har ärligt talat inte ens kollat om den är kompilerad för Apple Silicon eller översätts från AMD64; men det funkar bra.

Men visst: detta är definitivt ett område där en passivt kyld dator kan vara ett dåligt val.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sidde:

Tror att vissa människor har högre tolerans än andra för fläktljud.
Men om du köper dig en modern Thinkpad T14s så kan du få lyssna på fläkt hela dagen

Jo, jag har raljerat över det påträngande fläktljudet från min Thinkpad T14 (jobbdator) i tidigare trådar. Men den kör även ~250 processer i bakgrunden och utan adminbehörighet, så kan jag inte göra mycket åt saken själv. Över 50% konstant belastning av CPU:n med uppskattningsvis ~75 grader på CPU:n.

Mina burkar hemma kör runt 50 processer och idlar på 1% CPU. CPU:n blir även sällan över 50 grader varm (bortsett eventuella bursts). I idle ligger den på 25 grader!

Självklart föredrar jag min MacBook, men tycker det även går att tygla en Intel-laptop rätt bra genom att välja effektivare mjukvaror. Att bara välja bort Microsofts bloatware i form av Teams hjälper mycket.

Permalänk

Det enda sättet att öka prestanda är. Klocka högre och det kommer ju bara gå åt ett håll. Extrem värmeutveckling på grund av Mores lag inte gäller längre. Hur smått kan man bygga? är vi på 3nm så vad har vi kvar då? 2 nm, 1 nm ?

Kan bara lösas med teknik runt om

Visa signatur

Kraschfield

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Helt ärligt så är jag sugen på att köpa en Macbook Air M3 15" som underhållningslaptop för film, youtube plus lite annat. Jag gillar inte att min existerande ej är tyst samt att laptopen för detta ändamål är över 10år gammal.
Vi pratar då ca 25 000kr för en Macbook för ändamålet, steget upp till 16" Macbook Pro är ca 37 000kr.

Det blir för mycket, bra tanke, men för dyrt för mig. Frågan är dock om Macbook Air är tystare än pro? I filmdatorn ovanför vill man ha en knäpptyst dator, men kanske kan man styra fläkten på pron så den blir tyst.

Jag själv köper nog en mac mini M3 när den släpps, då kan jag fjärrstyra denna och ha tillgång till en mac överallt. Och vi pratar nog om 10 000kr, inte 25 000kr som för Macbook air, eller 37 000kr för Macbook Pro.

En iPad Pro + magic keyboard skulle nog fylla syftet bättre?
Har denna setup själv. Ska jag skriva ett längre mail eller liknande så knäpper jag fast tangent bordet annars alltid utan eller sen kör jag ett stand bara.

Visa signatur

i9-12900K | Z690 HERO | RTX 3080 | PG279QM 240Hz | 32GB DDR5 | H150i ELITE | PSU 1200W | SN850 2TB | SSD 1TB | HDD 1TB | WIN 11 | Meshify 2 Black | Kringutrustning: Logitech MX Keys | Razer Naga Pro | Razer Nari Ultimate
TV: LG 65" OLED65C8 | PS5 & Pulse 3D Wireless Headset, Series X & Xbox Wireless Headset & Elite Series 2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pelegrino:

Fick en ny M3 Max till utvecklingen på jobbet. Det är helt sinnes hur stark & tyst den är. Kör iPhone simulator + utveckling och den startar ej fläktarna. Min gamla pro från 2019 m intel vrålar när den gör detsamma. Apple har verkligen lyckats med apple silicon.

Kör man lite tyngre grejer som Blender eller videoredigering så är den inte tyst längre.
Jag ställer gärna min i garaget om den ska skicka ut Blender animeringar.

Visa signatur

Blank

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Jag själv köper nog en mac mini M3 när den släpps, då kan jag fjärrstyra denna och ha tillgång till en mac överallt. Och vi pratar nog om 10 000kr, inte 25 000kr som för Macbook air, eller 37 000kr för Macbook Pro.

Jag ser inte vad som ska vara mer rationellt med en mac mini för 10 lax när du kan köpa en Raspberry Pi eller annan SBC för någon hundralapp då dessa klarar av 4K-streaming "lika bra"?

Permalänk
Medlem
Skrivet av walkir:

Du kan lätt undervolta nära nog alla Intel-laptops med ThrottleStop samt köra Balanced i Power Plan.

Har aldrig hört fläkten på någon av mina Windows-laptops de senaste 10 åren vid normal användning.

Fast 12 gen och uppåt kan du bara stoppa overdrive, inte underklocka längre.
Det är däremot lätt att låsa den i fläktlöst batteriläge och få den prestanda man förväntar kring 850Mhz

Jobbdatorn kör windows och jag är nöjd men att det oftast tar 2-3 sekunder från att man väljer ett program
på startmenyn tills det syns något tecken alls på att något händer gör att undrar om de verkligen tagit bort
den klassiska funktionen att alltid dra igång diskettstationen ett par gånger innan varje diskaccess...

Permalänk
Medlem

Min M1 via jobbet har nog aldrig blivit så varm som nästan 50 grader, det skulle man inte vilja ha i knät… borde man inte hellre strypa prestandan lite? Inte så mysigt att ha i knät direkt

Permalänk
Skrivet av medbor:

Min M1 via jobbet har nog aldrig blivit så varm som nästan 50 grader, det skulle man inte vilja ha i knät… borde man inte hellre strypa prestandan lite? Inte så mysigt att ha i knät direkt

Hur ofta gör man den sortens saker på en Air som skulle få den att bli så varm om man inte är en YouTuber som vill demonstrera precis detta? 🙂
Som antytts av bland andra @Yoshman här: bara full CPU är inga större problem. Bara full GPU är inga större problem. Kombinationen över lång tid blir dock mer än kylningen mäktar med.

Pratar vi bara kortare bursts av aktivitet som i de flesta normala användningsområden, är chansen stor att man aldrig hade sett praktisk nytta av en fläkt på de här maskinerna.

Permalänk
Medlem

Hade varit intressnt att se hur hårt man hade kunnat pressa airen om man kyler den.
För att se om den är artificiellt begränsad eller om det endast är nuvarande CPU/GPUtemperatur som avgör hur hårt den kan köra.

Visa signatur

Att förespråka Mac på Swec är som att förespråka hybridbilar på en raggarträff i Mora.

Permalänk
Skrivet av Trihxeem:

Hade varit intressnt att se hur hårt man hade kunnat pressa airen om man kyler den.
För att se om den är artificiellt begränsad eller om det endast är nuvarande CPU/GPUtemperatur som avgör hur hårt den kan köra.

Det är ju bara att kolla på benchmarks där de jämför ”lilla” Pro och Air om du vill se detta specifikt för standardversionen av M3, och att kolla på single-thread-prestandan om du vill jämföra med övriga M3-typer. Märk väl att billigaste Air-modellen har en binnad version av M3-chipet med enstaka saker avslagna, så du inte jämför äpplen och päron: du måste gå upp ett snäpp för att få en rättvis jämförelse mellan Air och lilla Pro om du räknar den totala prestandan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Trihxeem:

Hade varit intressnt att se hur hårt man hade kunnat pressa airen om man kyler den.
För att se om den är artificiellt begränsad eller om det endast är nuvarande CPU/GPUtemperatur som avgör hur hårt den kan köra.

Frågan är även hur mycket batterieliminatorn begränsar datorn i sig. Är lite dåligt påläst på vad en M3:a faktiskt kräver.

Min MacBook Pro 14 M1 Pro levererades med en smått underdimensionerad laddare på 67W, men jag har för mig att tester visat att den gärna vill ha 75W vid max belastning.

Grundmodellen av MacBook Air M3 har enbart en 30W-laddare, så den "borde" vara lite i underkant under hård belastning med ett par externa enheter inkopplade. Som referens kör MacBook Pro M3 med 70W-laddare.

I övrigt borde extra kylning (laptopkylare?) kunna hjälpa en hel del.