Skärm 1080p till son som spelar Fortnite

Permalänk

Skärm 1080p till son som spelar Fortnite

Hej.

Undrar om man få hjälp att hitta rätt skärm till sonen.

Han vill gärna ha en skärm som är minst 144Hz.

Han hade hittat denna på Amazon: https://www.amazon.se/-/en/AOC-Gaming-24G2SPU-Adjustment-Free...

Vad behöver man tänka på ang G-sync och Freesync? (Vet knappt själv vad det är..).

Ska man tänka på att det kan bli ett eventuellt datorbyte där man inte vet om det blir Nvidia eller AMD grafikkort?

Han har Nvidia Gtx 970 grafikkort och intel 4690k processor om det har betydelse.

Tacksam om ni orkar lära en far som inte helt har hängt med i utvecklingen

Permalänk
Medlem

Här finns en artikel som reder ur begreppen G-sync/Freesync: https://www.sweclockers.com/artikel/28892-synksoppan-med-g-sy...

Visa signatur

Fractal Define 7 | Seasonic Prime Titanium 850W | ROG STRIX B550-E GAMING | AMD Ryzen 7 5800X3D | Thermalright TRUE copper w. 2x Noctua NF-A12x25 | 32GB TridentZ RGB 3600C16 | Asus GeForce RTX 4090 TUF Gaming OC | Samsung 980 Pro 1Tb | Samsung 970 EVO 1Tb | 2x Samsung 850 EVO 1Tb @ RAID1 | Samsung 870QVO 4Tb | Acer Predator X34

Permalänk
Skrivet av shugge:

Här finns en artikel som reder ur begreppen G-sync/Freesync: https://www.sweclockers.com/artikel/28892-synksoppan-med-g-sy...

Tackar
Om jag läser och förstår rätt så vill man egentligen ha VESA Adaptive Displayport för att slippa tänka på vilket grafikkort det blir med en eventuell senare uppgradering?

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av kerish667:

Tackar
Om jag läser och förstår rätt så vill man egentligen ha VESA Adaptive Displayport för att slippa tänka på vilket grafikkort det blir med en eventuell senare uppgradering?

Vad du vill ha idag är ett modernare grafikkort än ett 970. Ett begagnat 1060 eller 1070 och du kan köra vilken modern skärm som helst via DP och du behöver i grunden inte tänka på Freesync eller G-Sync. Allt fungerar.

Eller så fortsätter du med 970:n och tänker tanken att G-sync/Freesync inte applicerar annat än i situationen att du köper en specifikt G-Syncutrustad skärm som i fråga om 1080p/144-nivån idag främst är begagnade skärmar.

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

V-Sync/FreeSync är inte främst avsett för väldigt hög fps, jag hade inte brytt mig om det. Hade dock handlat från någon av de svenska återförsäljarna hellre än Amazon, om det blir något strul lär det vara smidigare.

Permalänk
Skrivet av Laxpudding:

Vad du vill ha idag är ett modernare grafikkort än ett 970. Ett begagnat 1060 eller 1070 och du kan köra vilken modern skärm som helst via DP och du behöver i grunden inte tänka på Freesync eller G-Sync. Allt fungerar.

Eller så fortsätter du med 970:n och tänker tanken att G-sync/Freesync inte applicerar annat än i situationen att du köper en specifikt G-Syncutrustad skärm som i fråga om 1080p/144-nivån idag främst är begagnade skärmar.

Ok, kanske inte ska tänka så mycket på G-sync/Freesync så länge man kör via DP senare då?

Permalänk
Skrivet av Flaco:

Den kanske man ska presentera för sonen, ser väl ut att vara ett bra pris?

Permalänk
Skrivet av Gorgonzola:

V-Sync/FreeSync är inte främst avsett för väldigt hög fps, jag hade inte brytt mig om det. Hade dock handlat från någon av de svenska återförsäljarna hellre än Amazon, om det blir något strul lär det vara smidigare.

Ok, det är nog FPS som står i huvudet på han.

Det var jag som kom att tänka på G-sync/Freesync.

Permalänk
Medlem

GTX 970 är för gammal för att stödja moderna VRR lösningar. Den behöver Gsync modul och det är
Inte vanligt längre.

Om det är freesync eller g sync har inte så stor betydelse längre. Moderna Nvidia kort fungerar med Freesync lika bra som AMD.

Men du behöver GTX 1060 eller bättre för att kunna använda det.

Om du kan hålla FPS på Max alltså 170 på en 170hz skärm så spelar Freesync osv ingen roll. Men då det för nytta är om man hamnar under det.

Så om spelet kör i säg 100fps så anpassar sig skärmen för det istället för att köra i 170hz oavsett och det blir tearing.

Idag har alla gaming skärmar värda namnet stöd för VRR (Variable Refresh Rate) som är allmänna namnet på g sync och Freesync.

Visa signatur

Asus B650 TUF, Ryzen 7600X, 32GB 6000mhz DDR5, Corsair RM1000X, Powercolor 6900XT Red Devil Ultimate, 360mm Corsair AIO, MSI Velox 100P Airflow. Kingston KC3000 M.2.

Permalänk
Skrivet av dagas:

GTX 970 är för gammal för att stödja moderna VRR lösningar. Den behöver Gsync modul och det är
Inte vanligt längre.

Om det är freesync eller g sync har inte så stor betydelse längre. Moderna Nvidia kort fungerar med Freesync lika bra som AMD.

Men du behöver GTX 1060 eller bättre för att kunna använda det.

Om du kan hålla FPS på Max alltså 170 på en 170hz skärm så spelar Freesync osv ingen roll. Men då det för nytta är om man hamnar under det.

Så om spelet kör i säg 100fps så anpassar sig skärmen för det istället för att köra i 170hz oavsett och det blir tearing.

Idag har alla gaming skärmar värda namnet stöd för VRR (Variable Refresh Rate) som är allmänna namnet på g sync och Freesync.

Tack för en bra förklaring

Börjar lukta uppgradering av datorn...

Permalänk

Räknar med att skärmen som länkades tidigare är helt ok?

Permalänk
Medlem

Jag tror den är bra, MSI är etablerat märke och den har bra specs men jag hittar inga reviews

Permalänk
Geeks
Jobbar med data

Jag köpte två av AOC skärmarna under Black friday. Inte spelat speciellt mycket på dem ännu, utan märker mest av att musen flyter bättre i Windows (mot 60 hz).

Du behöver använda en DP kabel om du använder en Nvidia GPU. Och för att få ut 165 hz då skärmen har HDMI 1.4. En oväntad funktion som inte är relevant är att den kan byta källa själv, nu slipper jag in i menyn och byta mellan bärbara och stationära (fungerar endast när man bara har en av dem igång).

Här kommer två recensioner:
Testpilot: AOC 24G2SPU – Full HD för massorna, igen
PC monitors AOC 24G2SPU (24G2SP)