Vad använder ni för att öppna upp chassit på en laptop?

Permalänk
Medlem

Vad använder ni för att öppna upp chassit på en laptop?

Jag är så less på att lämna små märken i plasten varje gång jag öppnar upp laptopens chassi för att byta SSD eller vad det nu gäller.

Borde man använda en sån där plastgrej som ser ut som ett plektrum eller vad vore mest effektivt?

Vad använder ni för att slippa repor och märken när ni bänder upp en laptop? Inkkudera gärna märke och modell på verktyget i fråga.

Visa signatur

MSI B450 TOMAHAWK MAX | AMD Ryzen 7 3700X + Noctua NH-U12S | Gigabyte RTX 2080 Windforce OC 8GB | 32GB Kingston HyperX Fury 3200MHz | Seasonic Focus GX 750W | WD Green SN350 2TB | 32" LG UltraGear 32GP850

Lenovo LOQ 15APH8 | AMD Ryzen 7 7840HS | RTX 4060 8GB | 2X8GB Samsung 5600MHz | WD Green SN350 2TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av favouredhawk:

Vad använder ni för att slippa repor och märken när ni bänder upp en laptop? Inkkudera gärna märke och modell på verktyget i fråga.

Tycker att man kan komma långt med ett gammalt kreditkort, glasspinnar och tandpetare i plast.

Själv har jag ett par "plektrum" i olika tjocklekar som följt med ett gammalt mejselsett för mobiltelefon.

I övrigt rekommenderar jag prylarna från iFixit:
https://www.amazon.se/iFixit-Verktygssats-elektroniska-smartp...
https://www.amazon.se/iFixit-Electronics-precisionsbitar-skru...

Permalänk
Medlem

iFixit-kit ligger i jobbväskan. Är IT-tekniker till yrket och detta kit har inte gjort mig besviken hittills.

https://www.kjell.com/se/varumarken/ifixit/mobilt/mobilverkty...

Visa signatur

[ Corsair 460X ] [ Corsair HX750i ] [ AMD Ryzen 5800X ] [ Zotac RTX3080 Trinity OC] [ Asus ROG Strix X570-F Gaming]
[ 32GB G.Skill TridentZ Neo 3800Mhz DDR4 ] [ Samsung 980 Pro 500GB + 960 EVO 500GB ] [ Logitech PRO X 2 ] [ Corsair H115i ] [ Win11 ] [Asus TUF Gaming VG27AQ]

Permalänk
Medlem

De flesta jag stöter på brukar gå bra med vanlig mejsel, men annars kreditkort som andra sagt ovan

Det finns ju specifika kit med bändverktyg i stil med iFixit som länkats ovanför, men inte riktigt fått tycke för dem. Sugproppar kan hjälpa ibland när man har en helt slät yta som ska dras i

Permalänk
Medlem

Ifixit pro-tech toolkit + ltt skruvmejsel (lltstore.com)
Fyller hela mitt behov med laptop och desktop.
Har även ett ifixit Manta som är riktigt trevligt, de större mejslarna kan användas till nästan vad som helst

Visa signatur

CPU: R7 5800X3D | GPU: XFX 6900XT Merc 319 | MB: Gigabyte X570 PRO-I| RAM: 2x16 Corsair LPX@3600MHz CL18|Cooling: Scythe Ninja 5 (Noctua A12x25)|PSU: Corsair SF750|SSD: Samsung 970 EVO Plus 1TB + Corsair MP510 4TB + Samsung 850 EVO 2TB + Samsung 850 PRO 2TB|CASE:NR200P

Permalänk
Medlem

Hammare

Visa signatur

Hur många datorer är för många?

Permalänk
Medlem

Slägga.

Nej, bitkit från clas ohlson ärligt talat.

Visa signatur

No man is free who is not master of himself

Permalänk
Medlem

Skruvmejsel är väl det enda som behövs om man har en vettig laptop, alltså en Thinkpad.

Permalänk
Medlem

Köpte nyss detta kit från Amazon till 60€
Blev förvånat över just hur bra det var, har alla bits, även till speciella "teve spel", var såpas bra
att jag tog det med på jobbet för att använda det där.

(PS: den är el-dreven, och ganska stärk i förhållande till storleken), som en Wacom-ritpenna typ).

Permalänk

A slice of Heaven!

Permalänk
Medlem

iFixit.

Visa signatur

It’s more fun to compute.

Permalänk
Sötast

Vinkelslip

Permalänk

Bord och hammare

Permalänk
Medlem

Breda plast kort eller mjukare. Kreditkort eller plast spackelspade från typ biltema. Ett sånt sett där kostar 15kr har jag för mig.
Finns även kitt för demontering av plast paneler i bilar men de brukar vara rätt tjocka och stora.

Man får ha lite känsla. Sitter det hårt som fan kanske man inte ska ha en liten vass mejsel att bända med.

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem

iFixit

Visa signatur

Chassi:BeQuietDarkBase900Pro PSU:BeQuietDarkPowerPro1000w Moderkort:AsusZ170ProGamingAURA
CPU:i7-6700K 4.2Ghz Kylare:BeQuiet!SilentLoop240mm Ram:Corsair 32GB DDR4 3200MHz Vengeance
GPU:AsusRadeonRX5700XT8GBRogStrixGamingOC SSD:Corsair 2x120GB, M.2 1TB HDD:Seagate/WD->30TB Skärmar:3xBenQ 24" LCD G2450HM, LG 65"UHD65UM7100 OS:W10
Tillbehör:LogitechG915,G915TKL,ProX,G502,MxMaster3,G930,Z906,G510,K350,M705,G440,C922Pro,MionixNaos3200,5000,7200,8200,NaosQG
Mobiler:Xperia 1 III,Xperia1,SonyZ5 🎮 🖥️ ⌨️ 🖱️ 🎧

Permalänk

En bra moderkortstång är ett måste sen är det väl samma som för dom flesta en vass sten för att öppna tangentbordet så man kommer åt ram minnet. Synd bara att skärmtekniken i laptops är mycket känsligare för sprickor än på en stationär

Visa signatur

ASRock Z390 Taichi Ultimate
i9 9900K
G.Skill 2x8G 4000 mhz
ASUS RTX 2080 Ti

Permalänk
Medlem

Som @walkir skriver så går det bra med glasspinne. Jag spetsar till en del av långsidan och rundningen på samma sida. Det underlättar en del att komma in mellan, samt blir lite skonsammare mot plasten.
Börjar förresten alltid på kortsidan närma en av hörnorna och känner mig fram hur det vill släppa.

Har precis (nu ikväll) använt en glasspinne och en liten kryssmejsel på en HP Victus som hade 2x4GB Ram och 256GB SSD, den har nu 2x16GB Ram och 1024GB SSD. Vilken jag nu skriver detta meddelandet på.

Nästa steg, när jag känner tristess och att allt är lite för lugnt är att löda in en hållare för en andra NVME SSD, allt finns där, men ingen hållare/kontakt. Så man måste ju testa

Visa signatur

Engineer who prefer thinking out of the box and isn't fishing likes, fishing likes is like fishing proudness for those without ;-)
If U don't like it, bite the dust :D
--
I can Explain it to you, but I can't Understand it for you!

Permalänk
Medlem

Ifixit Pro Tech Toolkit
Har allt man behöver för att komma in i telefoner, laptops mm.

Visa signatur

CPU: Ryzen 3600 | RAM: 16GB (2x8GB) Crucial | MB: Gigabyte B550M AORUS PRO-P | GPU: RX 6700XT MERC 319 | Chassi: FD Arc mini R2 | PSU: CM700V | SSD: Gigabyte NVMe 1TB | Monitor: LG 27GN800 | Input: CM Quick Fire TK, Roccat Kone Pure Optical, Steam Controller | OS: Garuda Linux

Steam Deck har tagit över datorn :)

Permalänk
Medlem
Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Medlem

Har en plastmojäng som följde med ett 'byt din mobilskärm' kit för en hundring. Fungerar asbra till allt som måste separeras med våld.

Permalänk
Medlem
Skrivet av JoOngle:

<Uppladdad bildlänk>

Köpte nyss detta kit från Amazon till 60€
Blev förvånat över just hur bra det var, har alla bits, även till speciella "teve spel", var såpas bra
att jag tog det med på jobbet för att använda det där.

(PS: den är el-dreven, och ganska stärk i förhållande till storleken), som en Wacom-ritpenna typ).

Har funderat på det med, hur är batteritiden på de där? Gillar konceptet.

Farbror Homdax vill för övrigt bara påpeka att vissa inlägg i denna tråd antyder bruk av verktyg som är bättre ägnade inbrott än inbryt.

Ifixit +1 annars.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Sakta i backarna Gordon Freeman!

Visa signatur

På Internet sedan 1997.

Permalänk
Medlem

Eh ... Fäller upp skärmen dom få gånger jag tvingas använda en.

Visa signatur

Server: Fractal design Define 7 XL | AMD Ryzen 7 5800X 8/16 | ASUS ROG CROSSHAIR VIII DARK HERO | 64GB Corsair @ 3000MHz | ASUS Radeon RX 460 2GB | Samsung 960 PRO 512 GB M.2 | 2x 2TB Samsung 850 PRO SSD | 6x Seagate Ironwolf Pro 10TB
WS: Phantex Entoo Elite | AMD Ryzen Threadripper 1950X 16/32 | ASUS Zenith extreme | 128GB G.Skill @ 2400MHz | ASUS Radeon HD7970 | 3x 2TB Samsung 960PRO M.2 | 6x Seagate Ironwolf Pro 10 TB
NEC PA301W 30" @ 2560x1600 | Linux Mint 21.3 Cinnamon

Permalänk
Medlem

Skruvmejsel. Jag har aldrig behövt bända något alls på någon av mina laptops.

Visa signatur

R&D Elektronikingenjör

Permalänk
Hedersmedlem

Efter att ha skaffat en surface pro som var nästan omöjlig att öppna utan att förstöra hela skärmen även om man värmde limmet så jag har jag valt att skaffa laptops som är lätta att öppna. Det är ett av kriterierna.
Senast en lenovo som inte kräver nå bändande alls. Det underlättar ganska mycket ;).

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem

Beror väl väldigt mycket på, men har en ask i stort sett oförstörbara gitarrplektrum (Dunlop Tortex) i olika tjocklekar som väldigt ofta är direkt ovärderliga vid inbrott i apparatskal. Kan ebayas hem för några tior

Gamla plastkort sparar man, bra som komplement till ovanstående.

En klåfingerbitsats kan vara allt mellan användbar och nödvändig också. Gillar detta kit, hyfsad kvalitet till rimligt pris.

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk
Medlem

Spikpistol här.

Siktar man bara rätt så går det undan när man t.ex. ska få bort t.ex. baksidan av en laptop. Sen säger det ju sig självt att det går mycket snabbare att få ihop allt igen, än med t.ex. en hammare, kofot eller en vinkelslip. Försök få ihop laptopen igen med en slägga. Just det; tänkte inte på det, går åt alldeles för mycket energi helt enkelt. Spikpistol ftw, det enda rätta...

Men för all del. Spring nu inte och pröva detta hemma. Utan skyddsglasögon såklart!

Visa signatur

🖥️:Phanteks Evolv X | Ryzen 7 5800X3D | Noctua nh-d15 chromax.black | 8x Noctua NF-P14s Redux 1500 | Gigabyte x470 Aorus Gaming 7 Wifi | Kingston Renegade 32Gb 3600Mhz | Samsung 990 Pro | ASUS TUF 3080 12Gb | Cougar CM 700W | Acer XB27HU | Mionix Naos QG | CM Storm QuickFire TK MX Blue |

"Bättre bli motbevisad - än förklarad skyldig"

Permalänk
Medlem

En sugkopp på min Lenovo, smidigt som attan

Permalänk
Medlem

Stålspackel med gummihandtag.. om det är gäng-paj på skruvarna.

Permalänk
Medlem

Smörkniv i plast, aldrig svikit hittills