Permalänk

Uppgradera eller köpa ny dator?

Hej!

Jag har en dator med följande specs:

MB: PRIME Z390-P
Processor Intel(R) Core(TM) i7-9700K CPU @ 3.60GHz, 3600 Mhz, 8 Core(s), 8 Logical Processor(s)
Grafikkort: Nvidia Geforce RTX 2080
Ram: 16 GB 2133 Mhz
Skärm: Dell3223D med upplösning 2560x1440

Använder datorn nästan uteslutande till att spela ett spel som heter Squad och skulle vilja kunna spela med max grafiken. Bör jag uppgradera och med vad i såna fall eller ska jag köpa en ny dator?

Budget upp till runt 20 000 kr.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Upplandsvasby:

Använder datorn nästan uteslutande till att spela ett spel som heter Squad och skulle vilja kunna spela med max grafiken. Bör jag uppgradera och med vad i såna fall eller ska jag köpa en ny dator?

Vet inget om spelet men har svårt att tänka mig att en i7-9700K skulle innebära mycket av en flaskhals om du kör med maxade grafikinställningar. Det betyder alltså att du bör byta ut endast grafikkortet.

Permalänk
Skrivet av hakro807:

Vet inget om spelet men har svårt att tänka mig att en i7-9700K skulle innebära mycket av en flaskhals om du kör med maxade grafikinställningar. Det betyder alltså att du bör byta ut endast grafikkortet.

Ok tack. Har du tips på vilket grafikkort jag bör välja?

Permalänk
Permalänk
Entusiast

För 20k får du ett 4080 Super och 32 GB RAM av lite snabbare snitt, eller ett RTX 4090. Sett till grafisk prestanda är det de vassaste alternativen som finns.

Men om du inte vill spendera hela budgeten kan du säkert få schysst fps för en lägre peng. Är du helt ointresserad av ray-tracing så är AMD definitivt väldigt prisvärda.

Visa signatur

EVGA GTX 1080 Ti | Intel Core i9-9900K | Fractal Design Celsius S24 | ASUS ROG Strix Z390-I | 32 GB DDR4 @3200Mhz | Corsair SF750 | Samsung 970 Evo Plus 1 TB (M.2) | Crucial MX 500 & 300 1TB (2,5") | Louqe Ghost S1 Ash | AOC AGON AG271QG, Eizo Foris FS2333 & TCL 75EP660 | Windows 11 64-bit

Permalänk
Medlem
Skrivet av hakro807:

Vet inget om spelet men har svårt att tänka mig att en i7-9700K skulle innebära mycket av en flaskhals om du kör med maxade grafikinställningar. Det betyder alltså att du bör byta ut endast grafikkortet.

Enligt system requirements på Steam ser det snarare ut att vara ett mer CPU bundet spel:

Citat:

MINIMUM:
Kräver en 64-bitars processor samt operativsystem
OS: Windows 10 (x64)
Processor: Intel Core i or AMD Ryzen with 4 physical cores
Minne: 8 GB RAM
Grafik: Geforce GTX 960 or AMD Radeon HD 7970 with at least 4 GB of VRAM
DirectX: Version 11
Nätverk: Bredbandsanslutning
Lagring: 80 GB ledigt utrymme
Ytterligare anmärkningar: A teamwork oriented mindset

REKOMMENDERADE:
Kräver en 64-bitars processor samt operativsystem
OS: Windows 10 (x64)
Processor: Intel Core i or AMD Ryzen with 6 physical cores
Minne: 16 GB RAM
Grafik: Nvidia GTX 1060 or AMD Radeon 570 with at least 6GB of VRAM
DirectX: Version 12
Nätverk: Bredbandsanslutning
Lagring: 80 GB ledigt utrymme
Ytterligare anmärkningar: A microphone

Visa signatur

Fractal Define 7 | Seasonic Prime Titanium 850W | ROG STRIX B550-E GAMING | AMD Ryzen 7 5800X3D | Thermalright TRUE copper w. 2x Noctua NF-A12x25 | 32GB TridentZ RGB 3600C16 | Asus GeForce RTX 4090 TUF Gaming OC | Samsung 980 Pro 1Tb | Samsung 970 EVO 1Tb | 2x Samsung 850 EVO 1Tb @ RAID1 | Samsung 870QVO 4Tb | Acer Predator X34

Permalänk
Hedersmedlem

Kolla upp vad som faktiskt flaskhalsar innan du köper något. Hittade en tråd som nämner att det spelet kan vara ganska CPU-begränsat, och om du är begränsad av CPU och köper nytt grafikkort kommer du knappt tjäna någon prestanda överhuvudtaget.

Enklaste sättet att kolla är nog att installera MSI Afterburner och ha det igång medan du spelar. När du sedan kört några minuter kan du tabba ur eller stänga av spelet, och kolla in historik över CPU-användning, GPU-användning (viktigast här) och FPS.

När GPU-användningen ligger under 95% eller sådär är du åtminstone delvis CPU-begränsad. Ju lägre GPU-användning, desto mer är du begränsad av processorn.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk
Medlem

Squad ser inte ut att vara nåt jättekrävande spel? Borde fungera bra på det du har?

Recommended:
Requires a 64-bit processor and operating system
OS: Windows 10 (x64)
Processor: Intel Core i or AMD Ryzen with 6 physical cores
Memory: 16 GB RAM
Graphics: Nvidia GTX 1060 or AMD Radeon 570 with at least 6GB of VRAM
DirectX: Version 12
Network: Broadband Internet connection
Storage: 80 GB available space
Additional Notes: A microphone

Permalänk

Jag har aldrig använt AMD grafikkort, hållit mig till NVIDIA hela tiden. Är det inte dumt att byta när jag har en skärm med G-sync?

Permalänk
Skrivet av Thomas:

Kolla upp vad som faktiskt flaskhalsar innan du köper något. Hittade en tråd som nämner att det spelet kan vara ganska CPU-begränsat, och om du är begränsad av CPU och köper nytt grafikkort kommer du knappt tjäna någon prestanda överhuvudtaget.

Enklaste sättet att kolla är nog att installera MSI Afterburner och ha det igång medan du spelar. När du sedan kört några minuter kan du tabba ur eller stänga av spelet, och kolla in historik över CPU-användning, GPU-användning (viktigast här) och FPS.

När GPU-användningen ligger under 95% eller sådär är du åtminstone delvis CPU-begränsad. Ju lägre GPU-användning, desto mer är du begränsad av processorn.

Jättebra tips stort tack!

Jag kör medium inställningarna och kommer då upp i 70-80 FPS. skulle vilja ha minst lika många FPS i high inställningarna. Testar MSI Afterburner.

Permalänk
Medlem

Vad jag kan se har inte Squad Raytracing support så jag skulle gå på grafikkortet Alastor länkade ovan. Då har du ett fantastiskt bra grafikkort (är själv väldigt nöjd med mitt 7900XT som var en uppgradering från RTX3080) och har inte använt hela budgeten och om du upptäcker att det finns någon mer flaskhals så har du råd att åtgärda den också.

Permalänk
Skrivet av Hyllbert:

Squad ser inte ut att vara nåt jättekrävande spel? Borde fungera bra på det du har?

Recommended:
Requires a 64-bit processor and operating system
OS: Windows 10 (x64)
Processor: Intel Core i or AMD Ryzen with 6 physical cores
Memory: 16 GB RAM
Graphics: Nvidia GTX 1060 or AMD Radeon 570 with at least 6GB of VRAM
DirectX: Version 12
Network: Broadband Internet connection
Storage: 80 GB available space
Additional Notes: A microphone

Ja på medium inställning inga problem alls. Runt 80-90 FPS. Jag skulle dock gärna vilja köra med high.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Upplandsvasby:

Jag har aldrig använt AMD grafikkort, hållit mig till NVIDIA hela tiden. Är det inte dumt att byta när jag har en skärm med G-sync?

Din skärm har inte native Gsync som bara stödjer Nvidia, den har Freesync Premium Pro, d.v.s. kommer funka utmärkt med AMD kort. Den är däremot "Gsync compatible" vilket gör att den funkar sömlöst med Nvidia också.

I alla fall om det verkligen är denna:
https://www.delltechnologies.com/asset/en-us/products/electro...

Permalänk
Skrivet av SweDragon:

Din skärm har inte native Gsync som bara stödjer Nvidia, den har Freesync Premium Pro, d.v.s. kommer funka utmärkt med AMD kort. Den är däremot "Gsync compatible" vilket gör att den funkar sömlöst med Nvidia också.

I alla fall om det verkligen är denna:
https://www.delltechnologies.com/asset/en-us/products/electro...

Ah ok, jag trodde den bara hade G-sync. Sorry jag är inte så insatt i hårdvara.

Permalänk
Medlem

Passa på att köpa lite snabbare RAM när du ändå är igång. Eller testa överklocka dina nuvarande. Skulle köpt dessa så slipper du pilla.

Permalänk
Skrivet av Muumin:

Passa på att köpa lite snabbare RAM när du ändå är igång. Eller testa överklocka dina nuvarande. Skulle köpt dessa så slipper du pilla.
https://komponentkoll.se/bild/NcRgD.png

Yes, check! Dom passar i mitt moderkort alltså?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Upplandsvasby:

Yes, check! Dom passar i mitt moderkort alltså?

Japp finns med på listan över minnen som ditt kort stödjer. När du installerat dem och kollat att allt fungerar som det ska så behöver du gå in i BIOS(väldigt enkelt) och aktivera en profil som heter "XMP", det är ett musklick. Först då kommer de köras i full hastighet, dvs 3200mhz.

Permalänk
Medlem
Skrivet av shugge:

Enligt system requirements på Steam ser det snarare ut att vara ett mer CPU bundet spel:

Kollar man på den här videon så verkan man ju klara 1080p/60 med en gammal i5-3470. Hans i7:a är ju minst 3 gånger så snabb. Och glöm inte att han har en 1440p-skärm, inte en vanlig 1080p.

https://www.youtube.com/watch?v=XEXsiNowrJM

Men det är ju absolut som folk nämnt i tråden, ska man inte kasta bort sina pengar måste man veta var flaskhalsen finns. Steg ett kan ju vara något så enkelt som att välja lägsta grafikinställningarna och 720p, då kommer vi se exakt hur mycket processor och minne mäktar med.

Permalänk
Skrivet av hakro807:

Kollar man på den här videon så verkan man ju klara 1080p/60 med en gammal i5-3470. Hans i7:a är ju minst 3 gånger så snabb. Och glöm inte att han har en 1440p-skärm, inte en vanlig 1080p.

https://www.youtube.com/watch?v=XEXsiNowrJM

Men det är ju absolut som folk nämnt i tråden, ska man inte kasta bort sina pengar måste man veta var flaskhalsen finns. Steg ett kan ju vara något så enkelt som att välja lägsta grafikinställningarna och 720p, då kommer vi se exakt hur mycket processor och minne mäktar med.

Såhär ser det ut med high inställningar. Då ligger jag på runt 45-60 FPS. Jag upplever dock att det vid intensiva stunder (artilleribombmingar framförallt där det är mycket explosioner) så kan det gå ner rejält, till typ 20-25 FPS. Jag vet inte riktigt vad det här säger er?

Permalänk
Skrivet av hakro807:

Kollar man på den här videon så verkan man ju klara 1080p/60 med en gammal i5-3470. Hans i7:a är ju minst 3 gånger så snabb. Och glöm inte att han har en 1440p-skärm, inte en vanlig 1080p.

https://www.youtube.com/watch?v=XEXsiNowrJM

Men det är ju absolut som folk nämnt i tråden, ska man inte kasta bort sina pengar måste man veta var flaskhalsen finns. Steg ett kan ju vara något så enkelt som att välja lägsta grafikinställningarna och 720p, då kommer vi se exakt hur mycket processor och minne mäktar med.

Hittade en bra video som visade en funktion jag inte kände till. Se från 8:30 i https://www.youtube.com/watch?v=g91hvxRZW40. Jag testade det här och ser att det är grafikkortet som inte hänger med. Ligger på cirka 20-21 ms medan "draw" vilket uppenbarligern mäter processorns input ligger på stadiga 6 ms.

Så det var nog som Alastor skrev en bra idé att köpa nytt grafikkort.

Stort tack till alla som engagerat sig. Ni är guld.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Upplandsvasby:

Jag testade det här och ser att det är grafikkortet som inte hänger med. Ligger på cirka 20-21 ms medan "draw" vilket uppenbarligern mäter processorns input ligger på stadiga 6 ms.

Vad händer om du väljer lägsta möjliga upplösning och kvalitet och slår av v-sync, vilka fps kommer du upp i då?

Permalänk
Medlem

32gb minne och ett grafikkort.

Hur mycket ram används när du spelar squad? Allokerat och dedikerat.

Permalänk
Hedersmedlem

Håller med @hakro807 -- testa att sänka grafikinställningarna till lägsta. Framför allt just upplösning som påverkar nästan enbart GPU.
Får du inte rejält högre FPS så är det inte grafikkortet.

Graferna från Afterburner visar rätt tydligt att det inte är grafikkortet som begränsar i just det testet: GPU usage är nästan aldrig runt 98%+ och CPU2 ligger nästan i taket konstant.

En graf där grafikkortet begränsar är i princip en rak linje på GPU usage, oftast 97% och uppåt konstant, förutom vid typ laddningskärmar och annat.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk
Skrivet av hakro807:

Vad händer om du väljer lägsta möjliga upplösning och kvalitet och slår av v-sync, vilka fps kommer du upp i då?

Hej!

Testade och fick lite konstiga resultat.

Låg upplösning (1080) och lägsta grafiksettings:

Se FPS och inställningarna uppe i högra hörnet.

Hög upplösning (1440) och höga grafiksettings:

Gul linje visar när jag bytte settings.

Se FPS och inställningarna nu...

Jag förstår inte riktigt vad det här betyder. Knappt någon skillnad i FPS.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Upplandsvasby:

Hej!

Testade och fick lite konstiga resultat.

Låg upplösning (1080) och lägsta grafiksettings:

<Uppladdad bildlänk>

Se FPS och inställningarna uppe i högra hörnet.

<Uppladdad bildlänk>

Hög upplösning (1440) och höga grafiksettings:

Gul linje visar när jag bytte settings.
<Uppladdad bildlänk>

Se FPS och inställningarna nu...
<Uppladdad bildlänk>

Jag förstår inte riktigt vad det här betyder. Knappt någon skillnad i FPS.

Det betyder i regel CPU-flaskhals. Grafikinställningarna påverkar främst (ibland nästan enbart) belastningen på grafikkortet, och om det inte är maxbelastat av High-inställningar så kommer du få samma FPS på Low, eftersom det ändå bara sitter och väntar på att få mer att göra (av processorn).

Däremot så är det som sagt lite skumt att GPU-siffran är så hög och Draw låg. Samt att ingen kärna är maxad.
Min gissning är ändå att det är CPU/minnesbandbredd som begränsar främst. Det ser verkligen inte ut att vara GPU åtminstone på de siffrorna, då borde du ha fått typ dubbel FPS med de lägre inställningarna.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk
Medlem

I vissa spel måste man starta om spelet för att alla ändringar i inställningarna ska appliceras fullt ut, så testa det om du inte gjorde det tidgare.

Hur ser minnesanvändningen ut? Spelet rekommenderar 16Gb RAM.

Visa signatur

Fractal Define 7 | Seasonic Prime Titanium 850W | ROG STRIX B550-E GAMING | AMD Ryzen 7 5800X3D | Thermalright TRUE copper w. 2x Noctua NF-A12x25 | 32GB TridentZ RGB 3600C16 | Asus GeForce RTX 4090 TUF Gaming OC | Samsung 980 Pro 1Tb | Samsung 970 EVO 1Tb | 2x Samsung 850 EVO 1Tb @ RAID1 | Samsung 870QVO 4Tb | Acer Predator X34

Permalänk
Skrivet av Leiri:

32gb minne och ett grafikkort.

Hur mycket ram används när du spelar squad? Allokerat och dedikerat.

Hej, se nedan.

Nu testade jag även att köra på absolut lägsta upplösningen (768p) och low settings. Kommer knappt över 60 FPS.

Permalänk
Skrivet av shugge:

I vissa spel måste man starta om spelet för att alla ändringar i inställningarna ska appliceras fullt ut, så testa det om du inte gjorde det tidgare.

Hur ser minnesanvändningen ut? Spelet rekommenderar 16Gb RAM.

På min sista bild som jag la upp så stängde jag av spelat och satte på igen. Se bilden för ram.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Upplandsvasby:

Hej, se nedan.

Nu testade jag även att köra på absolut lägsta upplösningen (768p) och low settings. Kommer knappt över 60 FPS.

<Uppladdad bildlänk>

<Uppladdad bildlänk>

Skrivet av Upplandsvasby:

På min sista bild som jag la upp så stängde jag av spelat och satte på igen. Se bilden för ram.

CPU flaskar, så ett paket med moderkort, cpu och 32Gb RAM bör du satsa på i första hand.

Visa signatur

Fractal Define 7 | Seasonic Prime Titanium 850W | ROG STRIX B550-E GAMING | AMD Ryzen 7 5800X3D | Thermalright TRUE copper w. 2x Noctua NF-A12x25 | 32GB TridentZ RGB 3600C16 | Asus GeForce RTX 4090 TUF Gaming OC | Samsung 980 Pro 1Tb | Samsung 970 EVO 1Tb | 2x Samsung 850 EVO 1Tb @ RAID1 | Samsung 870QVO 4Tb | Acer Predator X34

Permalänk
Skrivet av shugge:

CPU flaskar, så ett paket med moderkort, cpu och 32Gb RAM bör du satsa på i första hand.

Ok jag förstår. Bäst att köra ny dator helt enkelt och ge bort den jag har till sonen.