Permalänk
Medlem

Bänk/liten diskmaskin funderingar

Funderar på att bli väldigt lat och köpa en diskmaskin till min lägenhet. Jag frågade först om min hyresvärd kan fixa det men de kunde dem inte men sa att jag var välkommen att fixa en själv.

Jag har förstått det finns bänkdiskmaskiner man sätter på bänken men jag har under min diskho några kopplingar som jag tror är tänkt för diskmaskin (se bilder), så jag funderar om det finns någon mer lämplig modell jag kan köpa dit.

Annars tar jag gärna emot tips på bänkdiskmaskiner och om någon kan informera mig vad det är för kopplingar jag har och om jag kan använda dem.

Bilder

Utrymmet är ca 50x50 med gångjärnen till dörren borträknat.
Ca 50 hög också men rören tar nog i långt före.

Visa signatur

13600KF, RTX 4070 FE, B760I, 32GB DDR4, NR200P

Permalänk
Medlem

Troligtvis har du ett skåp vid sidan om som du kan ta bort och sätta i en vanlig diskmaskin i. Och detta ska göras av en installatör för försäkringens skull. Vet inte om en bänkdiskmaskin ska ha utloppet uppåt eller om slangen ska vara neråt bara. Om pumpen kan pumpa uppåt.

Visa signatur

7600X,Tomahawk B650,NH-U12A,32GB,RX6700,Black SN850 1TB,860Evo 1TB,RM850x, 27GL850,Torrent Compact

Permalänk
Medlem

Normalt med bänkdiskmaskiner är väl att man har dessa bredvid diskhon, och sätter på en adapter på kökskranen för att ge vatten till diskmaskinen under vid diskning. Det finns givetvis modeller man kan montera i skåp också, men som ovan nämner behöver man nog försäkra sig om att modellen klarar att pumpa ut till avloppet, så den inte kräver fall till avloppet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lagers:

Troligtvis har du ett skåp vid sidan om som du kan ta bort och sätta i en vanlig diskmaskin i. Och detta ska göras av en installatör för försäkringens skull. Vet inte om en bänkdiskmaskin ska ha utloppet uppåt eller om slangen ska vara neråt bara. Om pumpen kan pumpa uppåt.

Nepp, går inte att sätta i skåpet bredvid, inget hål emellan skåpen om man säger så. Är bara en liten etta så tror inte de tänkt att man ska ha en vanlig stor diskmaskin i den

Visa signatur

13600KF, RTX 4070 FE, B760I, 32GB DDR4, NR200P

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blomman90:

Normalt med bänkdiskmaskiner är väl att man har dessa bredvid diskhon, och sätter på en adapter på kökskranen för att ge vatten till diskmaskinen under vid diskning. Det finns givetvis modeller man kan montera i skåp också, men som ovan nämner behöver man nog försäkra sig om att modellen klarar att pumpa ut till avloppet, så den inte kräver fall till avloppet.

Jo precis, är väl vanliga bänkdiskmaskiner som är gjorda för ungkarlar som mig… och visst kan jag sätta en sån på bänken men känns som det vore smidigare att ha den under diskhon när det finns uttag där.

Visa signatur

13600KF, RTX 4070 FE, B760I, 32GB DDR4, NR200P

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blomman90:

Normalt med bänkdiskmaskiner är väl att man har dessa bredvid diskhon, och sätter på en adapter på kökskranen för att ge vatten till diskmaskinen under vid diskning. Det finns givetvis modeller man kan montera i skåp också, men som ovan nämner behöver man nog försäkra sig om att modellen klarar att pumpa ut till avloppet, så den inte kräver fall till avloppet.

Detta är ej att rekommendera pga risken för att vattnet går tillbaka fel väg, har jag fått höra vid försök till installation av sådan. Blandaren måste ha en särskild plats att sätta vattenintaget på.

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Discokungen
Skrivet av Blomman90:

Normalt med bänkdiskmaskiner är väl att man har dessa bredvid diskhon, och sätter på en adapter på kökskranen för att ge vatten till diskmaskinen under vid diskning. Det finns givetvis modeller man kan montera i skåp också, men som ovan nämner behöver man nog försäkra sig om att modellen klarar att pumpa ut till avloppet, så den inte kräver fall till avloppet.

Det där ska man inte göra. TS har en blandare med diskmaskinsavstängning vilket är nödvändigt för försäkring om jag inte missminner mig. Det är dessutom mycket smidigare, jag vet då jag har haft lösningen du nämner.

Visa signatur

AMD 5800X3D - G.Skill Trident Z 3200 CL16 32GB - Asus B550 TUF - ASRock 7900 XTX Phantom - Intel 900p - CaseLabs S8 - LG 42C2 - Corsair AX1200i - Aquaero 6 - Vattenkyld

Permalänk
Medlem

Ser inga problem där.
Finns, el, någonstans att koppla på avloppsslang och vad som ser ut som en anslutning för vatten som är kopplad till en kran med diskmaskinsavstängning.

Så hittar du en som passar i hålet så finns det väl inga hinder.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lambdan:

Nepp, går inte att sätta i skåpet bredvid, inget hål emellan skåpen om man säger så. Är bara en liten etta så tror inte de tänkt att man ska ha en vanlig stor diskmaskin i den

Två minuter med en hålsåg, sen finns det

Jag har själv gjort så i en tidigare lägenhet. Funkade fint. Men kanske inget jag rekommenderar andra att göra, om de inte är bekväma med att lösa desa problem på egen hand.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lambdan:

Nepp, går inte att sätta i skåpet bredvid, inget hål emellan skåpen om man säger så. Är bara en liten etta så tror inte de tänkt att man ska ha en vanlig stor diskmaskin i den

Man tar bort skåpet bredvid i sådana fall. och sätter en i diskmaskinen i hålet som blir. Finns smalare också man kan sätta in, gjorde exakt så hos sonen.

Det konstiga är om de sätter i blandare som har diskmaskinsanslutning om det finns något skåp man kan ta bort bredvid.

Visa signatur

7600X,Tomahawk B650,NH-U12A,32GB,RX6700,Black SN850 1TB,860Evo 1TB,RM850x, 27GL850,Torrent Compact

Permalänk
Medlem
Skrivet av loefet:

Ser inga problem där.
Finns, el, någonstans att koppla på avloppsslang och vad som ser ut som en anslutning för vatten som är kopplad till en kran med diskmaskinsavstängning.

Så hittar du en som passar i hålet så finns det väl inga hinder.

Eller hur... gäller bara att hitta en diskmaskin som passar dit under. Verkar vara svårt att hitta.

Visa signatur

13600KF, RTX 4070 FE, B760I, 32GB DDR4, NR200P

Permalänk
Medlem

Jag köpte en Bob, tillverkad i EU, om man tycker det är trevligt, när jag bodde i en etta med minimalt kök.
Köpte den i början av 2021, och 3 år senare diskar den än.
https://daan.tech/en/product/bob-mini-dishwasher/
Inte superbillig, men inga slangar att koppla, utan man fyller på 4L vatten innan den startar, sedan rinner diskvatten ut via ett litet avrinningsrör rakt ner i diskhon.
Duger fint till singelhushåll imo.

Techmoans video fick mig att köpa
https://www.youtube.com/watch?v=hVup5ya0WVQ

Visa signatur

Nostalgi; hittade första PC-spelet jag hade i min ägo, Totalt Mosade Frukter. Någon annan som känner igen detta reklamspel för Yoggi från ~1998?

Permalänk
Medlem
Skrivet av lambdan:

Funderar på att bli väldigt lat och köpa en diskmaskin till min lägenhet. Jag frågade först om min hyresvärd kan fixa det men de kunde dem inte men sa att jag var välkommen att fixa en själv.

Jag har förstått det finns bänkdiskmaskiner man sätter på bänken men jag har under min diskho några kopplingar som jag tror är tänkt för diskmaskin (se bilder), så jag funderar om det finns någon mer lämplig modell jag kan köpa dit.

Annars tar jag gärna emot tips på bänkdiskmaskiner och om någon kan informera mig vad det är för kopplingar jag har och om jag kan använda dem.

<Uppladdad bildlänk>
<Uppladdad bildlänk>

Bilder

Utrymmet är ca 50x50 med gångjärnen till dörren borträknat.
Ca 50 hög också men rören tar nog i långt före.

Man kan ha en bänkmaskin under diskhon eller i (del av) ett skåp.
Jag hade en i en tidigare lägenhet och funkade helt ok. Man får ta mindre diskmedel än i en vanlig

Visa signatur

Ryzen 9 5950X, 32GB 3600MHz CL16, SN850 500GB SN750 2TB, B550 ROG, 3090 24 GB
Har haft dessa GPUer: Tseng ET6000, Matrox M3D, 3DFX Voodoo 1-3, nVidia Riva 128, TNT, TNT2, Geforce 256 SDR+DDR, Geforce 2mx, 3, GT 8600m, GTX460 SLI, GTX580, GTX670 SLI, 1080 ti, 2080 ti, 3090 AMD Radeon 9200, 4850 CF, 6950@70, 6870 CF, 7850 CF, R9 390, R9 Nano, Vega 64, RX 6800 XT
Lista beg. priser GPUer ESD for dummies

Permalänk
Medlem

Jag installerade just en diskmaskin från Ikea i min lilla etta. Var rätt så enkelt. Dock så var det lite krångel med framsidan då ikeas maskiner är tänkta att ha en skåplucka så den smälter in så jag mcgyvrade det gamla skåpet som en skåplucka. Jag hade absolut rekommenderat en "riktig" diskmaskin, i vårt fall en 45cm. Bänk är ok men det blir absolut inte lika bra som en riktig diskmaskin och man slipper tänka på kopplingar osv, man bara har det under bänken.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mattedatten:

Jag köpte en Bob, tillverkad i EU, om man tycker det är trevligt, när jag bodde i en etta med minimalt kök.
Köpte den i början av 2021, och 3 år senare diskar den än.
https://daan.tech/en/product/bob-mini-dishwasher/
Inte superbillig, men inga slangar att koppla, utan man fyller på 4L vatten innan den startar, sedan rinner diskvatten ut via ett litet avrinningsrör rakt ner i diskhon.
Duger fint till singelhushåll imo.
https://daan.tech/wp-content/uploads/2023/07/Bob_lave-vaisselle_eco-compact_mini_dishwasher_Gris_Corps_Noir.jpg

Techmoans video fick mig att köpa
https://www.youtube.com/watch?v=hVup5ya0WVQ

Oj, den där var mycket intressant. Ska forska mer om den. Tack för filmen också

Visa signatur

13600KF, RTX 4070 FE, B760I, 32GB DDR4, NR200P

Permalänk
Medlem
Skrivet av lambdan:

Oj, den där var mycket intressant. Ska forska mer om den. Tack för filmen också

Absolut. Jag har "första" varianten, tror de har ändrat lite sedan dess. T.ex. min var tänkt att bara köras med deras egna diskmedel. Tänk typ färgpatroner till skrivare. Men jag slänger i en halv diskmaskins-tablett av valfritt märke (som går att dela på mitten) och tycker det blir minst lika bra. Senaste varianten tror jag har en lucka där man kan lägga i diskmaskinstabletter som i vilken annan maskin som helst.

Får inte plats med något större dock, så inga stora stekpannor eller kastruller. Men jag kör alla mina stora tallrikar och har även diskat någon mellanvariant av ugnsform i den.

Känns som en väldigt specifik produkt för väldigt specifika hushåll. Men i mina etta där det inte var enkelt att koppla in något, var den helt perfekt. Har flyttat till lite större sedan dess, också utan diskmaskin. Så Bob kämpar på här tills han lägger av.

Visa signatur

Nostalgi; hittade första PC-spelet jag hade i min ägo, Totalt Mosade Frukter. Någon annan som känner igen detta reklamspel för Yoggi från ~1998?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mattedatten:

Absolut. Jag har "första" varianten, tror de har ändrat lite sedan dess. T.ex. min var tänkt att bara köras med deras egna diskmedel. Tänk typ färgpatroner till skrivare. Men jag slänger i en halv diskmaskins-tablett av valfritt märke (som går att dela på mitten) och tycker det blir minst lika bra. Senaste varianten tror jag har en lucka där man kan lägga i diskmaskinstabletter som i vilken annan maskin som helst.

Får inte plats med något större dock, så inga stora stekpannor eller kastruller. Men jag kör alla mina stora tallrikar och har även diskat någon mellanvariant av ugnsform i den.

Känns som en väldigt specifik produkt för väldigt specifika hushåll. Men i mina etta där det inte var enkelt att koppla in något, var den helt perfekt. Har flyttat till lite större sedan dess, också utan diskmaskin. Så Bob kämpar på här tills han lägger av.

Ok skönt att höra om att även du inte använder deras egna diskmedel, såg på youtube att det var några som skrev om det (min plan var att bara slänga in en matsked diskmaskinspulver eller så).

Lutar definitivt mot denna maskin, så snyggt också att man kan välja färg (kör mkt annat mint grönt i mitt kök så tänkte ta den färgen hehe). Jag har mätt och tyvärr tror jag inte den får plats under min diskho heller men den är snyggare att ha framme iaf.

Ska sova på saken....

Visa signatur

13600KF, RTX 4070 FE, B760I, 32GB DDR4, NR200P

Permalänk
Medlem

Vi köpte den här https://www.elgiganten.se/product/vitvaror/diskmaskin/logik-b... , då det var den enda som var tillräckligt liten att stå på vår diskbänk. Alla andra skulle antingen ta i överskåpet eller sticka ut över diskhon.

Också en man kan fylla manuellt, vilket vi gör. Flytande maskindisk kör vi på.

Inte en maskin man kan fylla på efter hand som saker blir smutsigt, utan när det finns tillräckligt med disk fyller vi den så väloptimerat som möjligt och kör igång den.

Visa signatur

FormD T1 || i9 10850K || MSI MEG Z490i UNIFY || Nvidia RTX3080FE || 32GB G.SKILL Trident Z Neo 3600MHz CL16 || WD SN550 1TB && Kingston Fury Renegade 2TB|| Corsair SF750 Platinum
Dell S2721DGFA|HP Omen 34C
BenQ W1300 | Yamaha RX-A830 | Playstation 3

Permalänk
Medlem

Min Bosch-bänkdiskmaskin är 50 cm djup, jag skulle inte få rum med min under min diskbänk p.g.a. hur avlopp och vattenlås sitter.

Hur djup har du det till ditt vattenlås? Ljust vattenlåset går nog att flytta och bygga om lite, men avloppet kommer du inte ifrån.

Permalänk
Medlem

Jag har haft bänkdiskmaskin, två olika, under diskhon i 25 år. Rekommenderas ej av tillverkarna men fungerar utmärkt. Däremot, när jag min första till slut gav upp efter 20 år och jag köpte en ny så hade storleken gått upp. Min första tog 4 kuvert, numera verkar alla ta 6 kuvert. För mig innebar det att soptunnan under diskhon inte längre fick plats + att jag måste köpa en del extra porslin/bestick/glas så att jag kunde fylla diskmaskinen.

Tips: man behöver inte köra bestickskorgen varje gång. Jag kör den ungefär var tredje disk, då är den 50-75 % full. Det ryms väldigt mycket extra disk om inte korgen tar massa plats i maskinen.

Permalänk
Medlem

Har beställt Bobben. Kan återkomma med intryck när jag fått den.
Kommer nog inte passa under min diskho heller men den är cool så man vill ju nästan ha den framme iaf hehe

Visa signatur

13600KF, RTX 4070 FE, B760I, 32GB DDR4, NR200P

Permalänk
Medlem

Så, nu har jag haft Bobben i ca 1.5 månad (den kom veckan efter jag beställt), och kan ge min lilla recension. Varför jag väntat så länge med att skriva detta är för att jag ville se hur den fungerar med mitt egna diskmedel istället för deras inbyggda/proprietary Bob cassettes (som räcker 30 diskar, mao ca 30 dagar).
Good news, den fungerar lika bra! Har använt Finish diskpulver senaste veckorna och jag har inte märkt någon större skillnad förutom att jag ser att Finish skummar lite mer där inne (vilket man kan se tack vare fönstret ).
Så ja, man behöver inte känna sig låst till deras proprietära diskmedel.

Annars så:

- Den har fungerat bra
- Den är söt (tog mintgröna färgen)
- Den diskar riktigt j***a bra (jag har varit väldigt imponerad med hur bra den diskar). Det enda den brukar missa är om jag ätit ris och jag har något riskorn som "fastnat" på ett bestick, det brukar sitta som sten och kräver en del gnuggande för hand också.
- Jag fyller den med vatten manuellt, utslangen går ut i diskhon
- Jag provade ansluta den till wifi men... såg inte riktigt poängen med det så tog bort det och kör offline
- Den rymmer förvånansvärt mycket. Om jag har lagat mat brukar jag få in allt förutom min gryta så den brukar jag diska för hand (vilket jag vill göra ändå då det är gjutjärn)
- Den är ganska högljudd när man bor i en etta och har den i samma rum som allt annat. Inte obehagligt högljudd men man får höja TV'n lite medan den diskar.
- Kul med fönstret
- Man fick med 10 st av deras egna Bob disktabletter. Gillar inte dem, de tenderar att lämna kvar skum. Finish diskpulver fungerar perfekt.
- Byggkvalitetsmässigt så känns utsidan väldigt billig och plastig, men insidan känns robust och stabil (även fast det är plast det också). Inte riktigt nåt man tänker på dagligen, men tänkte på det när jag packade upp och kopplade in den.

Överlag väldigt nöjd med den. Tycker den är mkt trevligare än en tråkig vit plåt fyrkantig box från Elgiganten.

Visa signatur

13600KF, RTX 4070 FE, B760I, 32GB DDR4, NR200P

Permalänk
Medlem
Skrivet av lambdan:

Så, nu har jag haft Bobben i ca 1.5 månad (den kom veckan efter jag beställt), och kan ge min lilla recension. Varför jag väntat så länge med att skriva detta är för att jag ville se hur den fungerar med mitt egna diskmedel istället för deras inbyggda/proprietary Bob cassettes (som räcker 30 diskar, mao ca 30 dagar).
Good news, den fungerar lika bra! Har använt Finish diskpulver senaste veckorna och jag har inte märkt någon större skillnad förutom att jag ser att Finish skummar lite mer där inne (vilket man kan se tack vare fönstret ).
Så ja, man behöver inte känna sig låst till deras proprietära diskmedel.

Annars så:

- Den har fungerat bra
- Den är söt (tog mintgröna färgen)
- Den diskar riktigt j***a bra (jag har varit väldigt imponerad med hur bra den diskar). Det enda den brukar missa är om jag ätit ris och jag har något riskorn som "fastnat" på ett bestick, det brukar sitta som sten och kräver en del gnuggande för hand också.
- Jag fyller den med vatten manuellt, utslangen går ut i diskhon
- Jag provade ansluta den till wifi men... såg inte riktigt poängen med det så tog bort det och kör offline
- Den rymmer förvånansvärt mycket. Om jag har lagat mat brukar jag få in allt förutom min gryta så den brukar jag diska för hand (vilket jag vill göra ändå då det är gjutjärn)
- Den är ganska högljudd när man bor i en etta och har den i samma rum som allt annat. Inte obehagligt högljudd men man får höja TV'n lite medan den diskar.
- Kul med fönstret
- Man fick med 10 st av deras egna Bob disktabletter. Gillar inte dem, de tenderar att lämna kvar skum. Finish diskpulver fungerar perfekt.
- Byggkvalitetsmässigt så känns utsidan väldigt billig och plastig, men insidan känns robust och stabil (även fast det är plast det också). Inte riktigt nåt man tänker på dagligen, men tänkte på det när jag packade upp och kopplade in den.

Överlag väldigt nöjd med den. Tycker den är mkt trevligare än en tråkig vit plåt fyrkantig box från Elgiganten.

Kul! Då känner jag till, uhm, två lyckliga Bob-ägare, haha. Den är verkligen lite av en specialprodukt för små hushåll; men den är riktigt bra på det den gör.
Jag använder min likadant, med manuell påfyllning.

Hade den nya några roliga Wifi-funktioner, eller det var bara en registrering av att man äger den? Första versionen, som jag har, kan man inte göra särskilt mycket med via Wifi. Tror man kan byta bild på displayen, typ. Mailade dem och frågade om de hade någon IoT-plan, men det hade de inte för den verisonen jag har, i alla fall.

Håller med om utrymmet. Lägger man tetris lite smart så kan man få in oväntat mycket i det lilla utrymmet.

Jag har landat i att använda ÖoB's "Effekt" diskmaskinstabletter. De är förpackade så att man kan dela dem på mitten... kan kräva lite våld. För min del räcker en halv tablett till så gott som alla diskar. Men det är bara att testa sig fram. Kör du hela tabletter?*

Roligt i alla fall du verkar nöjd, hoppas det håller i sig!

EDIT: *Nvm, läser som en kratta, det var ju pulver du körde!

Visa signatur

Nostalgi; hittade första PC-spelet jag hade i min ägo, Totalt Mosade Frukter. Någon annan som känner igen detta reklamspel för Yoggi från ~1998?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mattedatten:

Jag har landat i att använda ÖoB's "Effekt" diskmaskinstabletter. De är förpackade så att man kan dela dem på mitten... kan kräva lite våld. För min del räcker en halv tablett till så gott som alla diskar. Men det är bara att testa sig fram. Kör du hela tabletter?

Har tyvärr ingen länk, men för ett antal år sedan läste jag ett test där man berättade att tillräckligt med diskmedel i en vanlig diskmaskin är ½ tablett. Så, i början försökte jag också bryta isär tabletterna, men gick rätt snart över till pulver istället.

Grejen med tabletter är att de innehåller allt som behövs, vilket också är problemet. Salt, diskmedel och sköljmedel behövs ju inte samtidigt... Vilket i mitt stilla sinne torde göra att de inte används optimalt heller.
Så, med pulver så får man istället förse diskmaskinen med alla tre (utom i mitt fall salt, då mitt vatten inte behöver det), lite extra arbete alltså. Som jag troligen tjänar in på att jag kör med pulver motsvarande halv tablett.

I ditt fall då. Om du känner att din lilla maskin klarar sig med redan en halv, prova 1/4 istället? Och då i pulver? Prismässigt kostar förövrigt pulver ungefär hälften så mycket per disk. Så kör man då halv dos? Eller t.om 1/4-dels-dos? Mucho dineros!

Ska också säga att jag kör med full-dos diskmedel ibland, kanske var 15-20-e disk, bara för att göra rent maskinen lite extra. Och då kör jag med tabletterna jag fortfarande har kvar.

Är allt inbillning? Tja, varför inte. Men disken blir ren nog för mig...

Visa signatur

//
Tomas!

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrTLU:

Är allt inbillning? Tja, varför inte. Men disken blir ren nog för mig...

Haha, är väl det man landar i; är det rent nog för en personligen, eller inte?
Läste nu rätt på @lambdan's förra post, läste först Finish disktabletter. Men det var ju pulver han skrev.

Nu är jag övertygad, nästa inköp blir pulver... Vart man nu än hittar sådant.
Dessutom kanske kräver mindre våld än att försöka knäcka en liten stenhård tablett inför varannan disk.

Tack för tipset!

Visa signatur

Nostalgi; hittade första PC-spelet jag hade i min ägo, Totalt Mosade Frukter. Någon annan som känner igen detta reklamspel för Yoggi från ~1998?

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrTLU:

Har tyvärr ingen länk, men för ett antal år sedan läste jag ett test där man berättade att tillräckligt med diskmedel i en vanlig diskmaskin är ½ tablett. Så, i början försökte jag också bryta isär tabletterna, men gick rätt snart över till pulver istället.

Grejen med tabletter är att de innehåller allt som behövs, vilket också är problemet. Salt, diskmedel och sköljmedel behövs ju inte samtidigt... Vilket i mitt stilla sinne torde göra att de inte används optimalt heller.
Så, med pulver så får man istället förse diskmaskinen med alla tre (utom i mitt fall salt, då mitt vatten inte behöver det), lite extra arbete alltså. Som jag troligen tjänar in på att jag kör med pulver motsvarande halv tablett.

I ditt fall då. Om du känner att din lilla maskin klarar sig med redan en halv, prova 1/4 istället? Och då i pulver? Prismässigt kostar förövrigt pulver ungefär hälften så mycket per disk. Så kör man då halv dos? Eller t.om 1/4-dels-dos? Mucho dineros!

Ska också säga att jag kör med full-dos diskmedel ibland, kanske var 15-20-e disk, bara för att göra rent maskinen lite extra. Och då kör jag med tabletterna jag fortfarande har kvar.

Är allt inbillning? Tja, varför inte. Men disken blir ren nog för mig...

Skrivet av Mattedatten:

Haha, är väl det man landar i; är det rent nog för en personligen, eller inte?
Läste nu rätt på @lambdan's förra post, läste först Finish disktabletter. Men det var ju pulver han skrev.

Nu är jag övertygad, nästa inköp blir pulver... Vart man nu än hittar sådant.
Dessutom kanske kräver mindre våld än att försöka knäcka en liten stenhård tablett inför varannan disk.

Tack för tipset!

Ska jag vara helt ärlig så är största anledningen jag kör pulver denna film:

Bob har ingen pre-wash cycle eller fack för det så det applicerar inte riktigt på just denna maskin, men ändå

Men tycker det är smart också på det sätt att man kan sätta mängd själv. Har jag mindre disk sätter jag lite mindre, har jag mycket sätter jag lite mer. Tror det är billigare också. Ca en halv kaffeskopa brukar jag sätta oftast.

Ang Wi-Fi funktioner så är det inget som ändrats. Man kan ställa in en egen bild och egna program. That’s it.

Visa signatur

13600KF, RTX 4070 FE, B760I, 32GB DDR4, NR200P

Permalänk
Medlem

Kör med en Bosch bänkdisk i min etta, rymmer mer än man tror faktiskt och har snabbprogram som gör att man kan enkelt kan köra flera diskar på samma tid som en golvdisk kör en disk om man har fest/större matlagning.

Väldigt nöjd med den och hade den förövrigt innan i en villa vars gamla och lilla kök inte tillät golvdisk platsmässigt.
Är dessutom så skönt att ha den i rätt arbetshöjd och inte behöva kröka min inte så samarbetsvilliga rygg för att plocka disk i golvnivå.

Kör också med pulver, billigare och kan anpassa dosen jämfört med att försöka dela tabletter, har fixat en bra påfyllbar behållare som har en bra hällfunktion så man enkelt kan dosera exakt.

Det var ju väldigt idiotiskt utfört i min lägenhet som var "diskmaskinsförberedd" enligt prospektbladet.

Satt alltså ett uttag från diskmaskinsblandaren under diskbänken för fullstor golvdisk som hade inneburit att man hade fått ta bort det enda grytskåpet och då moderna lägenheter redan har urdåligt med förvaring och jag har rätt mycket matlagningsprylar så var inte det ett alternativ.

Skulle nog påstå att de flesta i en etta som överhuvud taget har diskmaskin har en bänkdisk, så det rimliga hade varit diskmaskinsuttag(vatten) på ovansidan av diskbänken och det finns sådana blandare så hål i huvudet att tänka stor golvdisk i en liten etta.

Eftersom det är hyreslägenhet vill jag inte göra åverkan och vara skyldig återställa vid flytt, annars hade jag nog borrat en genomföring i diskbänken att dra upp slangen i.

Löste det genom att köpa en metalliserad(spunnen) godkänd slang som jag drog utvändigt via skåpluckan istället, innebär att luckan får stå några cm öppen vilket inte gör mig något och slangen är rätt snygg så det fungerar bra och passar precis med barnsäkerhetshaken så luckan inte öppnas för mycket samtidigt som slangen inte kläms.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mattedatten:

Nu är jag övertygad, nästa inköp blir pulver... Vart man nu än hittar sådant.

Finns inte mycket, har jag märkt. Men här är en:
Maskindiskmedel
Tror jag köpte senaste påsen på Rusta eller Ö&B...
Har ett svagt minne av att Ica Basic finns i pulvervariant också...

Och som nämndes i tråden, jag kör också med ett halvt kaffemått till min fullstora maskin.

Visa signatur

//
Tomas!

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrTLU:

utom i mitt fall salt, då mitt vatten inte behöver det

Jag bor i Stockholm och har mjukt vatten och behöver salt. Om jag inte använder salt ett tag och sedan fyller på får jag köra 5-10 diskar innan allt kalk har försvunnit. Nu har jag köpt en 20 kg-säck med NaCL (kostade som 3-4 500 g-förpackningar med "diskmaskinssalt"). Jag är övertygad om att du behöver salt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrTLU:

Finns inte mycket, har jag märkt. Men här är en:
Maskindiskmedel
Tror jag köpte senaste påsen på Rusta eller Ö&B...
Har ett svagt minne av att Ica Basic finns i pulvervariant också...

Och som nämndes i tråden, jag kör också med ett halvt kaffemått till min fullstora maskin.

Jag har två sorters pulver på min lokala ICA Supermarket, ICA Basic och Finish (?). Finish är väsentligt bättre.