Så installerar du Windows 11 utan Microsoft-konto

Permalänk
Medlem
Skrivet av Teemu:

METOD 5: Fortsätta använda Windows 10

METOD 6 som kommer snart i kommentarsfältet: KÖR LINUX!

Permalänk
Medlem

Gillar inte folk att säkerhetskopiera via onedrive?

Permalänk
Medlem

tycker det är jäkligt konstigt att de tvingar folk till det.
stört egentligen.

själv gör jag det men det var ett val jag gjorde.
installerade en smart skärm med inbyggd Windows dator i och så ville den ha online konto fast kunden ville ha det öppet så att säga. så ja det är fan dumt att tvinga alla till det fast det inte alltid är möjligt.

Visa signatur

^^^
@¿@
o

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lyrre:

Gillar inte folk att säkerhetskopiera via onedrive?

Folk tycker väl säkert olika saker om det.

Det jag tycker man hör mest om är:
* Det är i grund och botten inte någon regelrätt backuplösning utan ett synkverktyg, och irritation kring att Microsoft ens valt att börja marknadsföra det som backup
* Användaren råkar ut för att det händer oväntade saker till följd av att t.ex. Documents-katalogen synkar med molnet, när de inte hade en aning om att detta var konfigurerat
* Det är förkastligt ur integritetsperspektiv hur standardinställningar, notiser, osv försöker se till att användarens data hamnar i klartext i Microsofts händer

Men när det bara fungerar så är det ju säkert smidigt och ofta säkert bättre än vad användaren själv hade gjort (ofta inget) även ur ett strikt backupperspektiv.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem

"Efter att du har installerat Windows 11 och ställt in landet du bor i måste du stänga av internet."

Du kan göra det innan du valt ett land. Spelar ingen roll.

Artikeln verkar vara klippt och klistrad.

Permalänk
Medlem

Metod 3: Byt från ett Microsoft-konto till ett lokalt

Om du redan har Windows 11 installerat, men vill byta till ett lokalt konto är processen något smidigare. Då kan du gå in på inställningar, välja Konton, följt av Din information och där kan du manuellt lägga till lokalt konto. Därefter behöver du bara logga in i Windows på nytt med det kontot.

Metod 1 och 2 lär inte användas av andra än 1%...

De flesta lär göra precis som jag...använda metod 3 där man så klart skapar en ny nonsensmejladress där som man reggar och sen flyttar man över till ett lokalt konto och loggar aldrig in på Microsoft-nonsensmejladressen ever again om det inte skiter sig.

Så j-vla irriterande över Micros tvingande regler...nästan så man vill joina de 2% som kör Linux...men jag är för lat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lyrre:

Gillar inte folk att säkerhetskopiera via onedrive?

Näe...

Micros vill veta så mkt samtidigt som vi redan betalar för programvaran. Därav är det en principsak och inte en bekvämlighetsfråga.

Viktiga filer bör du spara på flera ställen så onedrive borde inte vara den enda lösningen. En RAID0 NAS lösning + backup på hårddisk sparad på annat ställe funkar rätt bra också.

Permalänk
Medlem
Skrivet av GinTonic:

En RAID0 NAS lösning + backup på hårddisk sparad på annat ställe funkar rätt bra också.

Varför skulle du vilja ha RAID0?

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk

Ett enklare sätt är att fylla i en Outlook adress, t.ex. abc@outlook.com, men skriva fel lösenord.
Du får då valet att fortsätta och skapa ett lokalt konto.

Permalänk
Medlem

[backup till Onedrive]

Skrivet av evil penguin:

Folk tycker väl säkert olika saker om det.
Men när det bara fungerar så är det ju säkert smidigt och ofta säkert bättre än vad användaren själv hade gjort (ofta inget) även ur ett strikt backupperspektiv.

Jag provar just nu Onedrive (Windows) och Icloud, för att dela skrivbord och inställningar mellan olika datorer. Om vi bortser från att det är lite krångligt att fixa så det gör som man vill så funkar både Onedrive och Icloud dåligt om man slår i taket på data. Och det är lätt hänt. Även om man raderar eller köper till mer lagring kan det bli problem. Men om man är säker på att inte gå över datagränsen, ja, då borde det ju kunna funka bra.

Visa signatur

ASUS P8Z68-v Pro i7 2600K@4.5, 32GB RAM, RX 580, 4K Samsung u24e590, Intel SSD, Seagate SSHD, LG BH16NS55 BD/RW, MacOS Monterey, Win 10+11, Linux Mint

Macbook Pro 2009, 8GB RAM, SSD, MacOS Catalina + Windows 7

Permalänk
Medlem

Kan någon förklara grejen varför man inte ska logga in tycker själv att det är skönt att slippa köpa en ny Windows licens för varje dator man använder när man istället kan logga in och få Windows aktiverat direkt.

Skippar ni också steget att logga in mer era google/apple id konton på era mobiler eller vad är grejen egentligen ? finns väl inga fördelar med att inte logga in ?

Visa signatur

AMD® RYZEN™ 5 5600X
Red Devil Ultimate RX 6900 XT 16GB
Asus Rog Strix F-GAMING B450
HyperX Fury 32GB DDR4 3200 MHZ
Mobil: Google Pixel 7 PRO

Permalänk
Medlem
Skrivet av Teemu:

METOD 5: Fortsätta använda Windows 10

Jag hade dock exakt samma problem senast jag skulle installera w10. Var tvungen att dra ut nätverkskabeln för att få skapa ett lokalt konto.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Neogeneric:

Ett enklare sätt är att fylla i en Outlook adress, t.ex. abc@outlook.com, men skriva fel lösenord.
Du får då valet att fortsätta och skapa ett lokalt konto.

Jajamensan! Så gjorde jag - fungerar ypperligt! Vill såklart ha ett lokalt konto! 😃

Permalänk
Medlem

Man kan ju tanka ner denna också för att se exakt vad som skickas. https://learn.microsoft.com/en-us/windows/privacy/diagnostic-...

Här kan man läsa mer om vilken data som samlas in.

https://learn.microsoft.com/en-us/windows/privacy/windows-10-...

Kör man Home får man kolla själva gissar jag på i registret vilken typ av diagnostik som körs. Där kan det ju finnas begränsningar i vad man kan ändra.

Edit, lite ny info hur data hanteras utifrån nya EU direktiv.

Your organization's data cannot be pasted here.

Tycker fort det är dåligt att påstå något utan att ge en källa som ni gör i artikeln.

Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200

Permalänk

själv installerar jag windows utan nätverkskabel - offline - det funkar i alla fall i windows 10... vet inte windows 11... då kan man skapa ett "lokalt konto"...

Visa signatur

<<< AMD Ryzen 7 3700X | Corsair DDR4 16GB 3200mhz PRO RGB | WD SN850X m2 - Gigabyte 1tb m2 - Samsung 256gb SSD | Gigabyte RTX 3060 Vision 12GB OC
Fractal Design Define Compact vit TG | 2 st Acer 24" skärmar >>>

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nyhet:

Efter att du har installerat Windows 11 och ställt in landet du bor i måste du stänga av internet. Du gör detta genom att trycka på Shift + F10. Efter det kommer du få fram en kommandopromptskärm där du skriver in OOBE\BYPASSNRO för att kopplas bort från internet och då startar datorn om.

Brukar fungera fint att köra Shift + F10 och kommandot redan vid själva installationen.

Kan även tipsa om att välja "English (World)" (Time and Currency) för att slippa mycket av den bloatware/appförslag som annars följer med installationen. Får se hur länge det håller i sig

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av downup:

Kunde man inte installera Windows utan allt bloatware ifall man valde region : world?

Nope

Skrivet av PWx2:

Kan även tipsa om att välja "English (World)" (Time and Currency) för att slippa mycket av den bloatware/appförslag som annars följer med installationen. Får se hur länge det håller i sig

Den finns fortfarande där

Permalänk
Medlem

Jag har ett microsoftkonto i windows 11. Tänkte inte närmare på det när jag skaffade det utan hittade bara på en falsk emailadress under installationen och körde på. Okunnig som jag är visste jag inte att man måste ha internetuppkoppling för att ens kunna komma in i windows om man har ett microsoftkonto, vilket verkar helt sjukt och meningslöst (jag har alltid hittills haft uppkoppling så jag har inte drabbats)

Finns det någon möjlighet att kopiera allt i kontot till ett lokalt konto? Vill helst slippa installera om allt.

Visa signatur

Gigabyte UD AX,
Intel i7 13700KF, Arctic Freezer III 280mm. Corsair Dominator Platinum 32GB,
XTX Radeon RX 7800 XT Speedster MERC 319 Black,
Samsung Odyssey G7 Neo "32
Phanteks XT Pro Ultra chassi. Garuda Linux/Windows 11.

Permalänk
Medlem

Eller rycker du ut nätverkskabeln, alternativt struntar i att ange uppgifterna till ditt wifi. Så kommer du förbi. Alternativt om man kör pro så gäller det att bara klicka rätt (ansluta till lokal domän).

Permalänk
Medlem
Skrivet av immutable:

I typ 1,5 år till sen är det ju färdigt. Lika bra att uppdatera nu imo

Eller vänta ett tag till och hoppas på att Windows 12 blir vettigare

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mizccc:

METOD 4: Skapa Windows 11 installationsmedia med hjälp av Rufus.

Detta borde vara det enda Steget i guiden

Visa signatur

CPU: R7 5800X3D | GPU: XFX 6900XT Merc 319 | MB: Gigabyte X570 PRO-I| RAM: 2x16 Corsair LPX@3600MHz CL18|Cooling: Scythe Ninja 5 (Noctua A12x25)|PSU: Corsair SF750|SSD: Samsung 970 EVO Plus 1TB + Corsair MP510 4TB + Samsung 850 EVO 2TB + Samsung 850 PRO 2TB|CASE:NR200P

Permalänk
Medlem

Varför inte bara använda sig utav Rufus???

Permalänk
Medlem
Skrivet av agneroc:

"Att inte koppla ett Microsoft-konto till sitt operativsystem har fördelar, som bland annat att det hindrar Microsoft att övervaka din aktivitet. Något som sedan används för att skicka riktad reklam till dig."

Bland annat? Artikeln antyder att det finns fler fördelar än att slippa bli övervakad av MS och få riktad reklam. Exempel på det?

Okej. Så var dyker den reklamen upp du så fall efter den har snokat i din dator.
Var hittar du den ? Var ser du den ?

Permalänk
Skrivet av Heenk3:

Varför inte bara använda sig utav Rufus???

Eller åtminstone nämna det i guiden. Utan tvekan enklaste metoden. Kräver bokstavligen ett eller två musklick.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hakinger:

Jag har ett microsoftkonto i windows 11. Tänkte inte närmare på det när jag skaffade det utan hittade bara på en falsk emailadress under installationen och körde på. Okunnig som jag är visste jag inte att man måste ha internetuppkoppling för att ens kunna komma in i windows om man har ett microsoftkonto, vilket verkar helt sjukt och meningslöst (jag har alltid hittills haft uppkoppling så jag har inte drabbats)

Finns det någon möjlighet att kopiera allt i kontot till ett lokalt konto? Vill helst slippa installera om allt.

Ja. Bara att gå till Inställningar -> Konton -> Din information och välj Logga in med ett lokalt konto istället så går du över till lokalt konto

Skrivet av Perdonotknow:

Okej. Så var dyker den reklamen upp du så fall efter den har snokat i din dator.
Var hittar du den ? Var ser du den ?

Det undrar jag också

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av Heenk3:

Varför inte bara använda sig utav Rufus???

Det är en bra frågeställning. Dock kan man ju vända på steken också. Varför använda tredjepartsverktyg när det inte behövs i detta fall? Om man kan svara på och argumentera sig fram i båda frågeställningarna så kan man ta ett vettigt personligt beslut sedan

Det vore ju sjukt märkligt om en person kör vanilla Windows-installation och skapar lokalt konto och så kommer någon efteråt och ifrågasätter: Men varför använde du inte Rufus??!!

Visa signatur

Windows 11 Pro | Intel i7 8700 | ASUS Prime Z370-P | Corsair 16GB 3000MHz | ASUS GTX 1080 | Fractal Design Define S | Corsair RM750x | Hyper 212 EVO

Permalänk
Medlem
Skrivet av Joppis:

Det är en bra frågeställning. Dock kan man ju vända på steken också. Varför använda tredjepartsverktyg när det inte behövs i detta fall? Om man kan svara på och argumentera sig fram i båda frågeställningarna så kan man ta ett vettigt personligt beslut sedan

Det vore ju sjukt märkligt om en person kör vanilla Windows-installation och skapar lokalt konto och så kommer någon efteråt och ifrågasätter: Men varför använde du inte Rufus??!!

Jag förstår vad du menar, men med Rufus så får du enkelhet och de förinställda alternativen som förbereder användaren för en smidig ominstallation. Dessa inställningar minimerar behovet av ytterligare klick och ger en bra grund från starten. För de som inte är bekanta med Rufus, här följer en illustration av de inställningar man kan justera.

Permalänk
Skrivet av Wizbro:

Går väl också bara att rycka internetkabeln?

Det är så jag gör iallafall, fungerade sist.

Visa signatur

<Intel i7-14700K> <MSI MPG Z790 Edge Ti MAX WiFi7 PCIe5> <Nvidia GTX1080Ti>
<2x16
GB Dominator Titanium CL30@6000MHz> <MSI MAG A850GL>
<
Samsung M.2 990 Pro 1TB> <Samsung 850 Pro 512GB>   
<
Phanteks NV7 White> <Logitech Z906 5.1>
<Windows 11 Pro>

Permalänk
Medlem
Skrivet av Heenk3:

Jag förstår vad du menar, men med Rufus så får du enkelhet och de förinställda alternativen som förbereder användaren för en smidig ominstallation. Dessa inställningar minimerar behovet av ytterligare klick och ger en bra grund från starten. För de som inte är bekanta med Rufus, här följer en illustration av de inställningar man kan justera.
<Uppladdad bildlänk>

Rufus är jättesmidigt men precis som @Joppis skrev är det ett tredjepartsverktyg (ännu en part att lita på). Går det att lösa utan extra mjukvara är det alltid trevligt och säkert värt ett par extra klick för vissa av oss 🙂

Permalänk
Medlem

Metod 2: Installera genom att lägga till konto, fungerar inte i senaste versionen av Windows 11 installationen via "Media creation tool".