brus från aktiva högtalare m-audio bx8d3.

Permalänk
Medlem

brus från aktiva högtalare m-audio bx8d3.

Tjo, köpte mig lite större monitorer, m-audio bx8d3 och driver dem genom en 3.5 till 6.3 kabel från datorns 3.5 å det brusar rätt hyffsat med denna kabeln, dötyst när kabeln inte är ikopplad i datorn som har ett msi z790 itx mobo med realtek 4080codecs.

så, det jag undrar är, måste jag köpa mig en extern dac, koppla den till datorn genom säg usb och sen med xlr ut till högtalarna för att slippa bruset eller? har en 3.5mm till xlr kabel på g men tror inte jag blir av med bruset.

Visa signatur

12700k@/7200c34@7800/msi z790 itx

Permalänk
Medlem

Du får alltså inte brus om kabeln är kopplad till högtalarna men inte till datorn, alltså hänger fritt? Då lär det inte bli någon skillnad beroende på vad för kontakt du använder på högtalarens sida så att gå från TRS till XLR lär inte hjälpa.

Får du brus även om du kopplar mot t.ex. en telefon? Om inte så är det något i kedjan som inte lirar med jord eller ljudkortet/annat i datorn som väsnas. Då kan absolut ett externt ljudkort med balanserade utgångar (TRS, XLR) hjälpa!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vemodsvals:

Du får alltså inte brus om kabeln är kopplad till högtalarna men inte till datorn, alltså hänger fritt? Då lär det inte bli någon skillnad beroende på vad för kontakt du använder på högtalarens sida så att gå från TRS till XLR lär inte hjälpa.

Får du brus även om du kopplar mot t.ex. en telefon? Om inte så är det något i kedjan som inte lirar med jord eller ljudkortet/annat i datorn som väsnas. Då kan absolut ett externt ljudkort med balanserade utgångar (TRS, XLR) hjälpa!

ja precis, får brus när 3.5mm änden är kopplad till datorn. dvs all brus som datorn gör hör jag från 3.5mm kontakten ut. tror det e kass kabel då jag får även brus när jag då kopplar 3.5mm änden till ett annat 3.5mm uttag.

som sagt undrar om man slipper surret/bruset om man använder en dac som just kör med feta xlr kontakter.

Visa signatur

12700k@/7200c34@7800/msi z790 itx

Permalänk
Medlem
Skrivet av DST:

ja precis, får brus när 3.5mm änden är kopplad till datorn. dvs all brus som datorn gör hör jag från 3.5mm kontakten ut. tror det e kass kabel då jag får även brus när jag då kopplar 3.5mm änden till ett annat 3.5mm uttag.

som sagt undrar om man slipper surret/bruset om man använder en dac som just kör med feta xlr kontakter.

Så inget brus om 3.5mm kontakten får hänga fritt från högtalarna, alternativt kopplad till en telefon? Eller brusar det trots att kabeln bara är kopplad till högtalarna?

Om det bara brusar när det är kopplat till datorn så kan det hjälpa med ett externt interface, men kan också hjälpa med t.ex. en liten USB-C till 3.5mm från valfri telefon om du inte har något större behov!

Permalänk
Rekordmedlem

Det kan beror på att du har galvanisk förbindelse mellan dator och ljudsystem, en separat galvanisk isolator eller ett bättre ljudkort kan hjälp mot det, det bästa är om man kan överföra signalen balanserat men det brukar bli stor skillnad så fort den galvaniska förbindelsen upphör, jag har gjort en video som illustrerar skillnaden så här är den igen.

Jag har spelat in störgolvet när datorn har galvanisk kontakt med ljudsystemet för att ca 30 sekunder in i klippet växla så att datorn isoleras galvaniskt.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vemodsvals:

Så inget brus om 3.5mm kontakten får hänga fritt från högtalarna, alternativt kopplad till en telefon? Eller brusar det trots att kabeln bara är kopplad till högtalarna?

Om det bara brusar när det är kopplat till datorn så kan det hjälpa med ett externt interface, men kan också hjälpa med t.ex. en liten USB-C till 3.5mm från valfri telefon om du inte har något större behov!

brusar med vilken 3.5mm utgång som helst samt usb ljudkort med 3.5mm ut.

hmm med mobilen är ljudet faktiskt nästan perfekt.

Visa signatur

12700k@/7200c34@7800/msi z790 itx

Permalänk
Medlem

Om du inte har något alls inkopplat, brusar det?

Permalänk
Medlem
Skrivet av aaaaaaaaaa:

Om du inte har något alls inkopplat, brusar det?

nej inget brus, bara när 3.5mm till 2x 6.35/(1/4)/tsr är kopplad till datorn.

verkar vara som @mrgraffe säger, roligt oxå att om jag väljer en annan skärm som primär som inte är 390hz så blir det rätt så mycket bättre.

men i spel när gpun är belastad, omg vad det surrar.

Visa signatur

12700k@/7200c34@7800/msi z790 itx