Så installerar du Windows 11 utan Microsoft-konto

Permalänk
Melding Plague

Så installerar du Windows 11 utan Microsoft-konto

Vill du installera Windows på din dator utan att koppla det till ett Microsoft-konto? Då kan du följa dessa steg.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Ytterligare en återanvänd artikel?

Permalänk
Medlem

Inte så att man är sugen på att uppdatera precis.
Jag skulle dessutom behöva ett program som ger mig möjlighet att ställa in temat till någon i stil med Windows 7 eller 10 och dess menyer.

Visa signatur

Gaming: Epenis ++
Everything else: MacBook Air M1
Work: MBP M1

Permalänk
Medlem

Nackdelar:

"Din aktivitet spåras och övervakas av Microsoft i och utanför Windows"

Källa på det? går ju att stänga av rätt mkt också.

Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200

Permalänk
Medlem

Kör windows 11 med lokalt konto, använde bara Rufus, enkelt och smidigt

Visa signatur

Chassi: Fractal design Define C Mobo: aorus x570 elite
Cpu Ryzen 3600 Kylare noctua nh-d15Gpu 7900XT Ram g.skill flare x black
Kingston a2000 1TB 2x PSU: EVGA SuperNova 850 G2

Permalänk
Medlem

METOD 4: Skapa Windows 11 installationsmedia med hjälp av Rufus.

Visa signatur

Chassi> FD Define S CPU> i7 10700 GPU>RTX 3070 MB> GB B460 Aorus Pro AC Ram> 32GB PSU> Corsair AX1200

"Server"> Enthoo Pro CPU> i7 5960x @ 4,2 Ghz GPU>GTX 760 MB> Asus x99 Deluxe Ram> 32GB 2666mhz PSU> Corsair CX650

Kringutrustning> Philips 70PUS7304, AOC AGON AG271QG, Roccat ISKU Fx, Logitech G502 Spectrum, MX 5500, MX Revolution, Arctis Nova Pro Wireless, Behringer Ms40, HP Reverb G2, MSI GF65 Thin 10SER, USB 990 Pro 2tb,

Permalänk
Medlem

jag installerar pc hela tiden på jobbet å jag installerar de med locala konton, man väljer att sätta upp de som att de ska vara med i en domen under alternativa metoder å då får man välja att skapa ett locat konto. eller är de detta de kommer ta bort? för de känns konstigt att inte kunna ansluta pc till en domen då jag tror att de är mer en ett företag som fortfarande kör locala AD.

home windows är ju en annan sak då de inte kan ansluta till AD alls vilket fler pc för hamma bruk har

för kunde man bara boka i en ruta i Rufus när img las på usb för att gå direkt till localt konto, men detta kanshe också är bortaget i senaste win11 builden

Visa signatur

Antec P180 | i5 3570K | Corsair 16GB @ 1600 | Asus P8Z77-V | Sparkle GeForce GTX580 GURU 1536MB | Corsair TX 750W V2 80+ Bronze | Cooler Master Hyper 212 EVO | Intel SSD 520 Series 120GB
Är dyslektiker och hoppas med översenede pga detta

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mizccc:

METOD 4: Skapa Windows 11 installationsmedia med hjälp av Rufus.

METOD 5: Fortsätta använda Windows 10

Permalänk
Medlem

Det är en bra guide, för saknar Windows installationsmediet drivrutinerna för nätverkskorten så blir du hindrad från att gå vidare i installationen. I andra ord är detta något man måste göra för att installera Windows 11 i många fall. Eftersom microsoft tog bort "fortsätt utan internet" fullständigt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Teemu:

METOD 5: Fortsätta använda Windows 10

I typ 1,5 år till sen är det ju färdigt. Lika bra att uppdatera nu imo

Visa signatur

AMD Ryzen 7 7800X3D • ASUS TUF Gaming B650-Plus WiFi • Noctua NH-D15
XFX Radeon RX 6950 XT Speedster MERC 319 • MSI Optix MAG271CQR • Dell UltraSharp U2515H
G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 • WD Black SN750 NVMe SSD 1 TB • Crucial P3 Plus NVMe SSD 1 TB
Phanteks P600S • ASUS TUF Gaming 850W Gold • Logitech Craft Keyboard • Logitech MX Master 3

Permalänk
Medlem

Det sjuka är ju att den ens ska behövas en guide, borde vara två enkla alternativ direkt under installationen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrNubcake:

Har Windows 11 Education (uppgraderat från Windows 10 Education som jag fick på universitetet) och jag kunde välja lokalt konto vid nyinstallation

Education är nog lite mer styrd av den skola/utbildning som hanterar Windows.

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem

Enklaste att bypassa outlook kontot är följande:
Ange
Admin
Lösen:
Admin
Då kommer de att för många felaktiga inloggningsförsök har gjorts och du kan enkelt gå vidare och skapa ett lokalt konto 👍

Permalänk
Medlem

Kunde man inte installera Windows utan allt bloatware ifall man valde region : world?

Permalänk
Medlem

Går väl också bara att rycka internetkabeln?

Visa signatur

Philips 34M2C8600 | RTX 3090 | AMD R7 5800X3D | 32GB 3600MHz DDR4 | Gigabyte X570 Aorus Master | Seagate Firecuda 530 4TB & Kingston A2000 1TB | 27TB HDD | Seasonic Focus GX 850 | Hifiman Sundara | Fractal North XL | LG CX55 | Yamaha HS7 | Nvidia Shield TV Pro (2019)

Citera för svar!

Permalänk
Medlem

Kan vi inte få en guide för dom andra systemen med? Eller är man mer okej med ett googlekonto och ett applekonto?

Visa signatur

||Ryzen 5800X3D, Asus TUF X570 Plus, 32GB RAM, Intel ARC a750|| Surface Pro 2017 || Samsung Flip 4|| Saab 9-3 Aero Cab|| BMW f750 GS 2023

Permalänk
Medlem

Jag har inget minne av att jag behövde skapa ett ms konto alls när jag installerade windows 11 (pro versionen)

Skrivet av Wizbro:

Går väl också bara att rycka internetkabeln?

Har också läst det här på ett par andra ställen. Ska testa det själv nästa vecka om min nya dumburk dyker upp.

Visa signatur

/925

Threadripper 7980x|128Gb Ram|72TB 10GbE Synology Nas|MSI 3090 Suprim|LG UltraWide 38" - Wacom Intuos 3 A3

Permalänk
Medlem
Skrivet av NoNamesWayne:

Kan vi inte få en guide för dom andra systemen med? Eller är man mer okej med ett googlekonto och ett applekonto?

Pratar du om telefonerna? För både på Android och iOS kan du gå igenom startup guiden utan att logga in på något konto. Detsamma gäller även på Mac OS.

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av 925a:

Jag har inget minne av att jag behövde skapa ett ms konto alls när jag installerade windows 11 (pro versionen)

De ändrade detta när 22H2 kom ut, men det gäller bara nya installationer av Windows. Uppgraderar du med ett lokalt konto så fortsätter du att ha det.

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem

Vill bara börja med lokalt konto när man installerar för att få rätt namn på användarmappen, annars skulle jag köra Microsoft kontot direkt för det är det enda jag får ut av lokalt konto

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jfin67:

Ytterligare en återanvänd artikel?

Det kanske det är, men vadå då? Brukar du sitta och gå igenom gamla artiklar? Inte? Det gör inte alla nya användare heller.
Samt alla loggar inte in här hela tiden och på så vis missar artiklar.
Jag ser inte problemet faktiskt. Detta är av intresse för väldigt många.

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Medlem

"Att inte koppla ett Microsoft-konto till sitt operativsystem har fördelar, som bland annat att det hindrar Microsoft att övervaka din aktivitet. Något som sedan används för att skicka riktad reklam till dig."

Bland annat? Artikeln antyder att det finns fler fördelar än att slippa bli övervakad av MS och få riktad reklam. Exempel på det?

Permalänk
Medlem
Skrivet av agneroc:

Bland annat? Artikeln antyder att det finns fler fördelar än att slippa bli övervakad av MS och få riktad reklam. Exempel på det?

Det beror väl lite på vilka mer tjänster du använder från Microsoft? Kör du ChatGPT, Office 365, OneDrive, Teams eller Game Pass m.m. så är du nog körd i vilket fall som helst sett till integritet, telemetri och kartläggning. Allt du gör i tjänsterna ovan övervakas av Microsoft på ett eller annat sätt, så länge det körs i "molnet" hos Microsoft.

"In Redmond's cloud, no one can hear you say 'privacy'" tillsammans med "One Account to Rule Them All" är kanske inte världens bästa kombination

https://www.techspot.com/news/98701-microsoft-can-open-scan-p...

Nu när Windows även kan öppna bland annat 7-Zip, RAR och TAR så går ingen längre säker. Microsoft har knappast lagt till dessa formaten av välvilja.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SCORPIUS:

Det kanske det är, men vadå då? Brukar du sitta och gå igenom gamla artiklar? Inte? Det gör inte alla nya användare heller.
Samt alla loggar inte in här hela tiden och på så vis missar artiklar.
Jag ser inte problemet faktiskt. Detta är av intresse för väldigt många.

Denna artikel publicerades ju bara för 1-3 veckor sedan, men marknadsförs nu som "ny". Nya användare kan bläddra tillbaka åtminstone några veckor eller är det för jobbigt för dig?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jfin67:

Denna artikel publicerades ju bara för 1-3 veckor sedan, men marknadsförs nu som "ny". Nya användare kan bläddra tillbaka åtminstone några veckor eller är det för jobbigt för dig?

Det är jobbigt för han.

Visa signatur

Chassis: Fractal Design Define R4 CPU-cooling: NH-D14 with Arctic MX-6 paste CPU: Ryzen 5 3600XT MOTHERBOARD: Gigabyte X570 Aorus Elite MEMORY: 2x KF3600C16D4/16GX
GFX: EVGA GeForce RTX 3060 XC 12GB
PSU: Seasonic Focus GX 750W
HDD: Samsung 980 Pro 2TB
MONITOR: Acer predator XB273U

Permalänk
Medlem
Skrivet av Uibi:

Inte så att man är sugen på att uppdatera precis.
Jag skulle dessutom behöva ett program som ger mig möjlighet att ställa in temat till någon i stil med Windows 7 eller 10 och dess menyer.

https://www.stardock.com/products/start11/

Visa signatur

"Trust Me, I'm an Engineer"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wizbro:

Går väl också bara att rycka internetkabeln?

Det gick* bra att rycka internet kabeln tills någon månad tillbaka.
Nu får du upp ett fel och har du externt wifi kort och drar ut den så hittar inte installationen wifikortet igen utan att starta om...

Visa signatur

Cpu: R5-3600 | MSI MEG X570 UNIFY | Vega64 RedDevil | Corsair 3200 Mhz 16GB | Phanteks PH-TC14PE | Chassi: R4 Arctic White | Steelseries Apex Pro | Logitech G Pro X Superlight | Steelseries Arctis 7

Permalänk
Medlem

"När datorn startat igen ska du ännu en gång trycka Shift + F10 och skriva in ipconfig /release i kommandotolken, vilket kopplar bort operativsystemet från internet. Nu kan du stänga ner kommandotolken och gå vidare i Windows-installationen"

Det här steget har jag aldrig någonsin använt, eller behövt använda?

Visa signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Permalänk
Medlem

Jag rekommenderar istället att man ladda ner en modifierad version som är stort sätt ren från alla tillägg finns en hel del på nätet men om man vill ha det senaste så ska man söka på 23h2

Visa signatur

Gigabyte GA-X99-UD7,Intel 5820k, 32Gb DDR4 3000Mhz, Sapphire R9 290 4Gb Tri-x Crossfire x3, Samsung 850pro 1Tb, EVGA Supernova 1300w G2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Uibi:

Jag skulle dessutom behöva ett program som ger mig möjlighet att ställa in temat till någon i stil med Windows 7 eller 10 och dess menyer.

Jag körde ExplorerPatcher tillsammans med Open Shell i Windows 11 tidigare:
https://github.com/valinet/ExplorerPatcher