Förslag - gratis eller liten kostnad för - remote desktop client - för att koppla upp mig mot min VPS

Permalänk
Medlem

Förslag - gratis eller liten kostnad för - remote desktop client - för att koppla upp mig mot min VPS

Hej som rubriken lyder, ett förslag på en stabil remote desktop client - gärna open source.

Ska koppa upp mig mot min VPS för första gången.
Har ip adress och port nummer och logga in uppgifter.

MVH

Permalänk
Medlem

Provat Teamviewer som är gratis för privat bruk.
Men fick det inte att fungera.

Har följande

Ip adress
Port nummer
Användarnamn
Lösenord

Permalänk

Windows VPS? lämnar inte leverantören/hosten ut information om hur du når den?
Teamviewer kräver att din VPS kör teamviewer också

Visa signatur

Ryzen 5 3600|Asus X-470|32Gb DDR4|Asus 2060 Super
Ryzen 5 3600|ASRock B-450 itx|32Gb DDR4|2060FE
2xE5-2630v3|DL360G9|256Gb|8Tb|Server 2019|4 Windows 10 & 11 VM |
NES|SNES|N64|Wii|Switch|PsOne|PS1|PS2|PS3|PS4|PS5|Xbox|Xbox360s|Xbox One X|Xbox Series X|

Permalänk
Medlem

Har du inte tillgång till noVNC via den som levererar din VPS?

Visa signatur

JJ2 Multiplayer
JJ2 ZStats

[1] Ryzen 5800X | 5500XT | Kingston A2000 | Lenovo G24-10 144Hz [2] Ryzen 5700G | RX 560 | WD Blue SN550 [3] Ryzen 5600G | Kingston A2000 [4] Ryzen 3600 | GT 740 | 850 EVO [5] Ryzen 3600 | Geforce 405 | 850 EVO (alla är i bruk)

Permalänk
Medlem
Skrivet av adfactory:

Windows VPS? lämnar inte leverantören/hosten ut information om hur du når den?
Teamviewer kräver att din VPS kör teamviewer också

Kanske missförstånd - jag har HostUp och betalar för VPS och fått informationen.
Ladda ned Microsoft Remote Desktop från Windows Store.
Logga in med mina uppgifter och det fungera klockrent.

Behöver jag något säkerhet, typ VPN eller något annat när jag kopplar upp mig mot min VPS.

MVH

Permalänk
Medlem
Skrivet av pompado:

Behöver jag något säkerhet, typ VPN eller något annat när jag kopplar upp mig mot min VPS.

Om du behöver vpn för att nå din host så borde leverantören talat om detta.

Permalänk
Medlem

Sunt förnuft säger att inte ha RDP/VNC helt öppet för omvärden, med SSH kan du klara dig med keys men det är väl rekommenderat även där att du iaf filtrerar inkommande trafik.

Permalänk
Skrivet av diizzy:

Sunt förnuft säger att inte ha RDP/VNC helt öppet för omvärden, med SSH kan du klara dig med keys men det är väl rekommenderat även där att du iaf filtrerar inkommande trafik.

Ja, svårt att tro att en host har öppet rakt in för RDP, dom flesta har ju egna verktyg annars ifall att det skulle vara så illa att det är öppet rakt in så..
RDP klienten, fyll i IPadress och användarnamn i RDP klienten, klicka connect

Visa signatur

Ryzen 5 3600|Asus X-470|32Gb DDR4|Asus 2060 Super
Ryzen 5 3600|ASRock B-450 itx|32Gb DDR4|2060FE
2xE5-2630v3|DL360G9|256Gb|8Tb|Server 2019|4 Windows 10 & 11 VM |
NES|SNES|N64|Wii|Switch|PsOne|PS1|PS2|PS3|PS4|PS5|Xbox|Xbox360s|Xbox One X|Xbox Series X|

Permalänk
Medlem

mRemoteNG är open source, men använder så vitt jag förstår Microsofts RDP-bibliotek, vilket gör att man får bättre prestanda än vad man får i de helt fria varianterna. Betydligt trevligare användarupplevelse än mstsc.exe och vad nu den andra hemska MS-varianten heter. mRemoteNG funkar även för VNC och SSH, men tyvärr inte för X.

Men som ovanstående säger: RDP har haft väldigt många säkerhetsbuggar under åren. Begränsar man brandväggen bara till kända IP så är det acceptabelt att ha öppet, men att ha det exponerat mot hela internet är idiotiskt och att be om problem.

Permalänk
Medlem

Anledningen till min osäkerhet är att den frågar om något slags certifikat vid anslutning.
Tror den använder en egen variant av något.

Men för att vara på den säkra sidan tänker jag inte ansluta något mer utan VPN.
Så om jag inte har skydd så skyddar väl ändå VPN anslutningen.

Eller ska jag skriva till supporten, vill inte besvära dom mer än vad jag redan gjort.
Den frågar väl om datorn jag ansluter till är betrodd och det utgår jag ifrån eftersom HostUp är en betaltjänst för VPS.

Lite belysande och förstärkande ord ikring detta vore bra.

Permalänk
Medlem

Det är förmodligen din egna självsignerade certifikat från din VPS, detta för att https: skall fungera i din browser - skall du ha betrodd certifikat så måste denna skaffas/köpas av någon CA-authorities. letsencrypt kan ge ut sådan gratis på månadsbasis (och den måste göras renew på regelbundet) men jag har för mig att det krävs en egen domän att koppla denna emot - se vidare https://letsencrypt.org/sv/getting-started/

om du inte litar på din egna VPS så kanske du skall låta bli att ansluta dig

Permalänk
Skrivet av pompado:

Anledningen till min osäkerhet är att den frågar om något slags certifikat vid anslutning.
Tror den använder en egen variant av något.

Men för att vara på den säkra sidan tänker jag inte ansluta något mer utan VPN.
Så om jag inte har skydd så skyddar väl ändå VPN anslutningen.

Eller ska jag skriva till supporten, vill inte besvära dom mer än vad jag redan gjort.
Den frågar väl om datorn jag ansluter till är betrodd och det utgår jag ifrån eftersom HostUp är en betaltjänst för VPS.

Lite belysande och förstärkande ord ikring detta vore bra.

<Uppladdad bildlänk>

kör ba, det är ju din server

Visa signatur

Ryzen 5 3600|Asus X-470|32Gb DDR4|Asus 2060 Super
Ryzen 5 3600|ASRock B-450 itx|32Gb DDR4|2060FE
2xE5-2630v3|DL360G9|256Gb|8Tb|Server 2019|4 Windows 10 & 11 VM |
NES|SNES|N64|Wii|Switch|PsOne|PS1|PS2|PS3|PS4|PS5|Xbox|Xbox360s|Xbox One X|Xbox Series X|

Permalänk
Medlem
Skrivet av adfactory:

kör ba, det är ju din server

Vilken härlig inställning, det ska jag göra

Informationen jag fick med e-posten var att ändra lösenord när jag loggar in första gången.
Inget om krypterade nycklar eller något annat liknande.

Så jag skriver till supporten och frågar på måndag om dom tycker jag ska köra VPN och om dom anser att jag ska installera eller skaffa något utöver det utförande jag redan har.

Laddat ned sport trading spel boten som ska generera mig en passiv inkomst.
Allt över 150 kr per månad är bra och det ska inte vara några problem.

MVH

Permalänk
Medlem

Tänk på att VPN inte är att likställa med säkerhet. Skyddar mot vissa attacker, men tänk mer att vpn är privacy istället för security.

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3

Permalänk
Medlem

Vilket är två helt olika saker så jämförelsen är lite konstig

Permalänk
Medlem

Jag gillar HostUp - bra support och rimliga priser.
Ställde fråga om VPN och mitt anslutnings fönster som bilden ovan visar.

Fick följande svar:

Hej Patrik!
Det är säkert att trycka på anslut ändå. Du behöver inte ha någon VPN utan anslutningen är fortfarande säker och krypterad.

Då var det avklarat.
Efter test perioden med Windows Server 2019 ska man tydligen köpa licens nyckel och fick länk till vart jag kan köpa och en guide hur jag aktiverar.

Känns toppen.

MVH

Permalänk
Medlem
Skrivet av pompado:

Anledningen till min osäkerhet är att den frågar om något slags certifikat vid anslutning.
Tror den använder en egen variant av något.

Men för att vara på den säkra sidan tänker jag inte ansluta något mer utan VPN.
Så om jag inte har skydd så skyddar väl ändå VPN anslutningen.

Eller ska jag skriva till supporten, vill inte besvära dom mer än vad jag redan gjort.
Den frågar väl om datorn jag ansluter till är betrodd och det utgår jag ifrån eftersom HostUp är en betaltjänst för VPS.

Lite belysande och förstärkande ord ikring detta vore bra.

<Uppladdad bildlänk>

Tanken är man ska verifiera att certifikatet är det som finns på serven. Tex att supporten gör det åt dig när de sätter upp den. Men normalt sett är det väl inget att oroa sig för om man inte har en stor hotbild mot sig.

Skrivet av talonmas:

Tänk på att VPN inte är att likställa med säkerhet. Skyddar mot vissa attacker, men tänk mer att vpn är privacy istället för security.

I detta sammanhang så kanske vissa anser ett vpn till serven eller tjänsteleverantören. Och det skulle medföra mer säkerhet på många sätt.

Men vpn i folkmun är ett urvattnat koncept som medför tvivelaktig säkerhet, likande spårning och förflyttat förtroende.