Iphone 15 Pro Max vs Samsung Galaxy S24 Ultra – jättarna gör upp

Permalänk
Medlem
Skrivet av vinylens:

Många teknik företag har uppfunnit något som dom använder eller någon använder via patent ända jag kan komma på är lighningkontakten som Apple kan ha uppfunnit.
Apple är bra på att paketera saker i en förpackning folk vill ha och dom gör det smart och inget fel med det.

Tror det är samma historia med Apple watch. Dom köpte ett företag som tillverkade sensorerna och slängde in i klockorna. Någon får gärna rätta mig, men har läst det fler än en gång. Men där har dom gjort det bra. Ska du ha en Smart klocka att lita på, då är det Apples som gäller typ.

Visa signatur
Permalänk

Är det jag eller är bilden från S24 Ultra i mörker väldigt suddig?

Permalänk
Medlem
Skrivet av magma86:

Funderade också på en oneplus 12 tills jag såg att den bara får 5 år av uppdateringar, känns lite snålt med tanke på att den kostar över 10 lax. Med samsung s24-serie får man 7 år av uppdateringar, men kostar också mera.

Står mellan s24 plus och oneplus 12 för mig men lutar mer än s24 plus just för uppdateringarna.

Dessutom gillar jag inte oneplus inställning till uppdateringar:
https://swedroid.se/oneplus-anser-att-sju-ars-uppdateringar-h...

Vad är det för uppdatering som kommit efter 5 år som varit åtråvärd tidigare?
Det är väl bara en "garanti", dvs kan de så släpper de väl uppdateringar till allt som går, bara att de inte lovar mer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Perdonotknow:

Jaså.. och var hittar du bloatware i Samsung Galaxy S24 Ultra. Tror nog du ska läsa på innan du klagar. Nu var jag lite 😒 Ta det inte fel.

Um... i stort sett alla applikationer...

Permalänk
Medlem
Skrivet av phanto:

Vad är det för uppdatering som kommit efter 5 år som varit åtråvärd tidigare?
Det är väl bara en "garanti", dvs kan de så släpper de väl uppdateringar till allt som går, bara att de inte lovar mer.

Jag tänker mest på viktiga appar som exempelvis bank-ID som kommer sluta vara kompatibelt när OS blir för gammalt och säkerhetsuppdateringar som slutar släppas.

Visa signatur

Ryzen 7 5800x, lg 27gl850, rx 7800 xt

Permalänk
Medlem
Skrivet av star-affinity:

Apple har också varit tidigt ute med saker om vi ska köra den dansen. Exempelvis kom Face ID med Iphone X (släpptes 2017) och verkar fortfarande vara den bästa lösningen för ansiktsavläsning (därav flärp som nu dock blivit ”Dynamic Island”).

Betänk också att det Apple är ett teknikföretag. Android och PC/Windows är väldigt många oliJodåka företag. För mig inte så konstig att Apple inte är bäst på allt hela tiden, men av någon anledning känns det som att teknikvärlden ofta jämför Apple mot ”alla andra”. Men kanske har det att göra med att Apple i mycket ”kör sitt eget race” med eget OS för både mobila enheter och datorerna.

Jodå, Apple är ju riktigt grymma och är vad som de andra måste slå. Om inte apple lanserar en produkt med en funktion blir det sällan branschstandard väl (på grund av marknadsandelar och hype)?

Jag föredrar appleprylar för allt utom jobbet och plånboken. Vanlig windows får mig alltid bli ledsen, så märkligt med alla dubbla menyer och sånt som kom med windows 10.

Nu gälller tråden telefoner. Vikbara skärmar hoppas jag på ska bli nästa stora grej, men lär väl bli mer andra gadgets som AR.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Llorona:

Nu gälller tråden telefoner. Vikbara skärmar hoppas jag på ska bli nästa stora grej, men lär väl bli mer andra gadgets som AR.

Tror problemet med vikbara telefoner är kameran. Du vill ha en tjock mobil för bra kameror. En fullt vikbar telefon blir alltså väldigt tjock då folk verkar värdera kameran högt. Alternativt en design då 1/3 istället för 1/2 är vikbar för att bevara kameran.

Permalänk
Datavetare

Riktigt kul att se hur mycket Arms Cortex X serie tagit in på Apple! Håller med om att det numer primärt handlar om vilket system man gillar bäst, båda presterar ju lysande.

CPU-mässigt är det fortfarande sanslöst att Iphones faktiskt är snabbare, i absoluta tal, än i princip alla x86-baserade bärbara datorer (undantaget är väl "flyttbara workstations" laptops). Arm är nu, i telefon-SoC:ar, i nivå med ultratunna bärbara. Det sett till enkeltrådprestanda, men så långt efter är man egentligen inte heller i multitrådprestanda.

GPU-sidan är egentligen ännu mer spännande. Givet att Apple rejält kör över Intel/AMD sett till iGPU-prestanda blir det otroligt spännande att se en uppskalad version av den GPU som sitter i S24 i kommande bärbara datorer baserade på Snapdragon X Elite.

Givet att många verkar uppskatta bärbara konsoler vore det också kul om någon försökte göra något med Qualcomms systemkrets ihop med Windows (är tyvärr bara Qualcomms GPU som stödjer DX11/DX12, Arm Mali fungerar bara ihop med Vulkan så inte vettigt till Windows).

Sist: nog för att moderna telefoner har helt fantastisk teknik i sig, men är inte roligt när toppmodellernas grundspecifikation startar norr om 15k. Tur att prestanda nu är på en nivå där den håller telefonen aktuell under väldigt lång tid (men trist då det ändå är kul att byta till något nytt lite då ock då).

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem

Jag är helnöjd med min asus rog phone 6 pro 18/512gb med 6000mA batteri den har några år på nacken men fungerar fin fint än

Visa signatur

Låda thermaltake view 91 M-kort ASUS X399 ROG Zenith Extreme CPU AMD Ryzen Threadripper 1920X 3.5 GHz Kylning Hemma byggd vattenkylning 2 x 480mm + 1 x 420mm radiatorer Minne 8 X 16Gb DDR4 HD SSD 240GB OCZ Trion 100 Grafik Gigabyte Geforce RTX 3080 10GB GAMING OC WATERFORCE WB AGG Corsair RM 1000w 80+ Gold Skärm ASUS 43" ROG Strix XG438QR 4K VA HDR 120 Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kent:

Nja, inte enligt svenska skrivregler. Dock off topic-diskussion.
Har ingen Samsung-mobil, men följande appar är förinstallerade (kan diffa mellan olika länder). Har väl inga synpunkter när det gäller ex. browser, appstore o.l., Chrome är lika mycket bloat som Samsungs egna webbläsare. En del går att avinstallera som tur är.

Galaxy Store, Gallery, Google Play Store, Samsung Phone Dialer, Google Messages, Samsung Internet, Camera
Contacts, Samsung Messages, Tips, Calendar, Spotify, My Galaxy, My Files, Facebook, Gaming Hub, Netflix, Find, Notes, Wearable, Samsung Free, Wallet, Samsung TV Plus, Members, Global Goals, Clock, Calculator, Voice Recorder, Penup, Smart Things, Health, Settings, Smart Switch,Smart Tutor, Samsung Shop, Samsung Pass, Microsoft 365, OneDrive, LinkedIn OneNote, Google Search, Chrome, Gmail, Maps, YouTube, Drive, YT Music, Google TV, Meet, Photos, Assistant.

En bloatfri installation är en custom-ROM med Pico Gapps imo

Ja men du måste väl en då titta lite mer på sakerna du skrev här. Inget skräpp av det du skrev. Man har användning av alla. Sen är några av dem så små i fil storlek och de är inte ens igång. Så vem bryr sig.

Det som är bloatware. Är sådant skit som man inte gudarna vet vad är alls eller någon som har köpt in sig för att vara installerad från tredje part. Som man brukar säga built in Taiwan....... skit saker.

Att du bara skriver Galaxy Store, Gallery, Google Play Store är ju för mycket. Så man behöver inte dem? Du äger inte en Samsung-mobil. För när man startar upp mobilen för första gången. Då känns här inget som är onödigt. Men om man tittar lite närmare. Så om där är något. Så.... enkelt att trycka AV installera.

Permalänk
Medlem
Skrivet av PeterP57:

"... valet just nu Samsung Galaxy S24 Ultra."

Massor med kineser, tycker inte heller om iPhone längre.
Försäljningen har rasat där, 24 procent..

Senaste dragningen jag fick på jobbet var att Apple gick om Samsung i total försäljning av när man slår ihop alla modeller 2023 för första gången någonsin. Har ingen källa på det och är inte ett Apple fan så ta det med en nypa salt 😅

Permalänk
Medlem
Skrivet av phanto:

Um... i stort sett alla applikationer...

Kör själv en 15 pro, inte så att jag kan avinstallera alla appar som telefonen kommer med plus massa program som går att avinstallera som fyller föga nytta. Android är säkert värre totalt men jag upplevde att jag kunde gå in och blockera program som inte gick att avinstallera på ett annat sätt än jag kan på min iPhone. Så jag vet inte om jag håller med din synpunkt gällande att Samsung är så mycket värre i detta avseende.

Permalänk
Datavetare
Skrivet av Caoz:

Senaste dragningen jag fick på jobbet var att Apple gick om Samsung i total försäljning av när man slår ihop alla modeller 2023 för första gången någonsin. Har ingen källa på det och är inte ett Apple fan så ta det med en nypa salt 😅

Antar att det är denna statistik du hörde talas om

Klicka för mer information
Visa mer

Även om Apple inte dominera sett till total volym är de helt dominant när det kommer till försäljning av de mesta avancerade modellerna. Samsung har bara med sina A-series mobiler som fokuserar mer på prisvärdhet.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk

Tyvärr är ju både Apple och Samsung svindyra. Men Samsung har de senaste åren haft bäst rabatter och tradein ersättningar vid lansering av nya Galaxy S serien. Hoppas Samsung fortsätter med det...

Permalänk
Skrivet av vinylens:

Många teknik företag har uppfunnit något som dom använder eller någon använder via patent ända jag kan komma på är lighningkontakten som Apple kan ha uppfunnit.
Apple är bra på att paketera saker i en förpackning folk vill ha och dom gör det smart och inget fel med det.

Apple skickar ofta in många olika patentansöknigar.
Om du tror att Lightning-kontakten är det enda de har "uppfunnit" så skulle jag allt säga att det behövs lite research.

https://patents.justia.com/company/apple?list=patents

Thunderbolt is a technology developed by Intel, with involvement from Apple.

https://www.trustedreviews.com/explainer/what-is-thunderbolt-...

FireWire var Apple också i högsta grad involverad i:
https://en.wikipedia.org/wiki/IEEE_1394?wprov=sfti1#History_a...

Visa signatur

• Fractal Design North | ASUS ROG Strix B650E-F | Ryzen 7 7800X3D | Radeon RX 7900 GRE | 64 GB RAM | Windows 11
• Mac Pro (Mid 2010) | 6-Core Intel Xeon ”Westmere” | Radeon RX 5700 XT | 32 GB RAM | macOS 12 Monterey | Windows 10
• MacBook Pro 14" | M2 Max | 96 GB RAM | macOS 14 Sonoma

Permalänk
Medlem
Skrivet av phanto:

Vad är det för uppdatering som kommit efter 5 år som varit åtråvärd tidigare?
Det är väl bara en "garanti", dvs kan de så släpper de väl uppdateringar till allt som går, bara att de inte lovar mer.

Jag lyckas inte parsa stycket. Den första meningen - har det skrivits att uppdateringar ska komma snabbare?

Den andra - det är en garanti och det är hela poängen. Större OS-versioner, säkerhetsuppdateringar.

Visa signatur

| 212965 00 ] == :^D * ==)

Permalänk
Medlem

Det här är ju toppmodellerna, så konstigt vore väl om de inte var bra. Sen var det väl inte heller helt oväntat resultat:
Att Iphone är något piggare, men i övrigt sämre i det mesta.

Sen lite tråkigt att det inte finns fler som kan hävda sig riktigt.
De andra är oftast något steg ner.

Största bristen med Oneplus är och har alltid varit att dess vattentålighet varit sämre än konkurrenternas.
Det är inte så att man nödvändigtvis direkt badar med telefonen, men att tappa i vattenpöl/pool el liknande ska de klara. De kanske gör det ändå, men en lägre klassning indikerar ju på lägre tålighet.

Permalänk
Medlem

Kamerorna sticker ut, det är ett svart hål på framsidan på de båda för kameror och sensorer, fingeravtryck på skärmen är fel plats imo och fungerar dåligt på alla telefoner jag testat det - särskilt på jobbet, minsta smuts så stukar man tummen med att försöka 10ggr med promten tryck hårdare, en Samsung-telefon med 15-20% betyder att jag har ca 30 minuter podd med nedsläckt skärm oftast, alltså ca 5% på riktigt, iOS eller One UI är pest och kolera...

Sampling size; Sambon kör iPhone så använt 4,7,8/SE,12 Pro i omgångar sporadiskt, jag har haft Samsung S3, S4 (Touchwiz och LineageOS), S5 (Touchwiz och LineageOS), S6 (Touchwiz och LineageOS), S10, S21 och nu S22 som jobbtelefon under åren.

Visa signatur

i7 960 TRUE(2*120mm ScytheGT) @ 3.85GHz|ROG Rampage III Formula x58|FD Define R4 Titanium(5*140mm)|XFX CE850W|6x4GB DDR3|RTX3060|Intel X25-M 160GB+Crucial m4 512GB+PNY 1TB+HDD 500GB+HDD 1,5TB+2TB|Externa: 2*WD 2TB|Fåner:Mi Mix 2S|Galaxy S22|Moto G5|Galaxy S5|Galaxy S4

Permalänk
Medlem
Skrivet av Anders Andersson:

Tyvärr är ju både Apple och Samsung svindyra. Men Samsung har de senaste åren haft bäst rabatter och tradein ersättningar vid lansering av nya Galaxy S serien. Hoppas Samsung fortsätter med det...

Samsung tappar dock tack vare alla rabatter värde betydligt fortare än iPhone, vilket är tråkigt när du vill byta telefon.

Permalänk
Medlem
Skrivet av star-affinity:

Apple skickar ofta in många olika patentansöknigar.
Om du tror att Lightning-kontakten är det enda de har "uppfunnit" så skulle jag allt säga att det behövs lite research.

https://patents.justia.com/company/apple?list=patents

Thunderbolt is a technology developed by Intel, with involvement from Apple.

https://www.trustedreviews.com/explainer/what-is-thunderbolt-...

FireWire var Apple också i högsta grad involverad i:
https://en.wikipedia.org/wiki/IEEE_1394?wprov=sfti1#History_a...

Dom är med och hjälper till med dessa men inte dom som kommit på det, är inte som Blåtand som är uppfunnet av Ericsson.

Visa signatur

Moderkort: B550M AORUS PRO , Minne: 32GB 3600Mhz HDD1: Intel 660P M2 1TB, HDD2: Kingston A400 960GB CPU: 5900X, Kylning: NH-D15 black GPU: RTX 4080 VENTUS 3X OC Låda: Define 7 Compact Glass, PSU: RM650i
Mus: G502 Wireless Lightspeed, Tangentbord: Strafe RGB MK.2, Monitor: LC49G95TSSRXEN
Surfplatta: Huawei Mediapad M5, Telefon: Pixel 7 Pro

Permalänk
Skrivet av magma86:

Funderade också på en oneplus 12 tills jag såg att den bara får 5 år av uppdateringar, känns lite snålt med tanke på att den kostar över 10 lax. Med samsung s24-serie får man 7 år av uppdateringar, men kostar också mera.

Står mellan s24 plus och oneplus 12 för mig men lutar mer än s24 plus just för uppdateringarna.

Dessutom gillar jag inte oneplus inställning till uppdateringar:
https://swedroid.se/oneplus-anser-att-sju-ars-uppdateringar-h...

Bra att använda samma telefon över 5 år. 👍 Jag brukar byta var 3e år

Visa signatur

NR200P || 5600X || 3080 Strix ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ninotramp:

Bra att använda samma telefon över 5 år. 👍 Jag brukar byta var 3e år

Haft min iphone 8 plus sedan hösten 2017, totalt 6,5+ år och även om jag inte fått senaste ios (har 16) så får jag ändå säkerhetsuppdateringar men kommer nog inte hålla så länge till... för cirka 8500 kr tycker jag ändå är helt överkomligt.

Visa signatur

Ryzen 7 5800x, lg 27gl850, rx 7800 xt

Permalänk
Medlem

Borde kanske snarare posta i gubbgnälltråden då jag uppenbarligen är för gubbig att begripa poängen med att jaga cpucykler och grafikprestanda i en telefon. I stort sett alla lurar på marknaden är ”good enough” för mina behov vilket är diverse meddelande- och kalenderappar och några jobbrelaterade dito som i sig inte är alls resurskrävande.

Permalänk
Medlem

Jag funderar på att gå över till Apple för första gången från Andriod. Detta mest pga deras mick och ljud inställningar.
Har en Iphone SE från jobbet och fick ett par Airpods pro gen 2 nyligen som jag kunde koppla jobb telefonen med. Min privata är en S23, hade en Ultra innan men bytte ner mig då den var för stor. Men har ju i alla fall Galaxy buds 2 pro b.la. Men andra inear hörlurar också.

Min S23 eller hörlurarna tar upp ALLTING på jobbet. Jobbar inom industri och maskinerna hörs som attan. Går inte o ha en konversation med någon. Värst är nog Budsen.

Sen testar jag för första gången Iphone och det var himmelskt. Man kan justera mick volymer och har massa effekter mot micken. Jag stod bokstavligen bredvid vår värsta maskin och sambon hörde inte den alls och hörde mig hur bra som helst.

Sen är detta egentligen ingen anledning o byta, men telefoner idag är så "BRA" allihop så allt handlar om personlig preferens. Jag har alltid föredragit Andriod men lär må minst lika bra på Apple.

Permalänk

iPhones problem för mig är att den billigaste och enklaste iPhone som duger åt mig är iPhone 15 i runt 6,7", dessa är dyra. När det gäller Android så finns det billigare mobiler som duger åt mig. Inte sagt att jag är nöjd med de billigare Androiderna, men de fungerar.
Ja, det är alla dessa miljarders olika kablar och adaptrar som man ständigt måste ha med sig som gör att jag vägrar en extra kabel för gamla iPhone 14. De flesta andra kablar som man har på sig finns det en vettig anledning till varför de är unika.

När det gäller Samsung S24 så skulle jag inte köpa den idag, utvecklingen går fortfarande snabbt framåt och jag vill byta mobil vart annat år. Jag är t.ex. inte nöjd med bluetooth än, men det blir bättre för varje version.
Jag vill störningsfritt kunna koppla hörlurarna emot många enheter automatisk.

När det gäller hörlurar så fungerar Jabra Elite 10, de har sina brister. Jag skulle tro att många som byter från Android till iPhone ofta har haft budgetprylar på android och sedan kör dyra iPhoneprylar och därav imponeras.
Ett problem med inear är att det är hygienartiklar och inte lätt att pröva på andra. Problemet jag har är vid extrem störningar vid t.ex. en tågcentral. Elektriciteten där, hundratals andra bluetouth och annat trådlös kommunikation igång.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

iPhones problem för mig är att den billigaste och enklaste iPhone som duger åt mig är iPhone 15 i runt 6,7", dessa är dyra. När det gäller Android så finns det billigare mobiler som duger åt mig. Inte sagt att jag är nöjd med de billigare Androiderna, men de fungerar.
Ja, det är alla dessa miljarders olika kablar och adaptrar som man ständigt måste ha med sig som gör att jag vägrar en extra kabel för gamla iPhone 14. De flesta andra kablar som man har på sig finns det en vettig anledning till varför de är unika.

När det gäller Samsung 2S4 så skulle jag inte köpa den idag, utvecklingen går fortfarande snabbt framåt och jag vill byta mobil vart annat år. Jag är t.ex. inte nöjd med bluetooth än, men det blir bättre för varje version.
Jag vill störningsfritt kunna koppla hörlurarna emot många enheter automatisk.

När det gäller hörlurar så fungerar Jabra Elite 10, de har sina brister. Jag skulle tro att många som byter från Android till iPhone ofta har haft budgetprylar på android och sedan kör dyra iPhoneprylar och därav imponeras.
Ett problem med inear är att det är hygienartiklar och inte lätt att pröva på andra. Problemet jag har är vid extrem störningar vid t.ex. en tågcentral. Elektriciteten där, hundratals andra bluetouth och annat trådlös kommunikation igång.

Jo, men inga av mina grejer är budget på Andriod Om du nu svarade på mig

Men jag förstår dig.
Personligen känns det som att man byter telefon mer sällan på Apple sidan medans man vill byta ofta på Andriod. Vet inte varför, vara en känsla. Sen absolut en telefon som duger räcker, men man vill ju ofta ha top notch i tron på att det ska hålla längre
Personligen funkar inte en Iphone 15 för mig pga 60 hz, så måste vara en pro.
Sen måste det vara en 15 för som d sa, orkar inte byta eco system på t.o.m. kablar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Anders Andersson:

Tyvärr är ju både Apple och Samsung svindyra. Men Samsung har de senaste åren haft bäst rabatter och tradein ersättningar vid lansering av nya Galaxy S serien. Hoppas Samsung fortsätter med det...

När jag köpte min Pixel 7 Pro förra året så bytte jag in en väldigt gammal mobil och slutnotan hamnade på ca
8000:- efter en del rabatt i inbytesvärde.

Valde att byta in denna för 2v sedan mot en S24 Ultra och fick ca 7000:- med Samsung Trade in (inkl deras extra inbytesvärde)

Vid köp av valfri modell av S24 så får du även 30% avdrag på alla tillbehör, så jag slängde in en Galaxy Watch 6 Classic samt en surfplatta då detta stått med på önskelistan sedan tidigare...

Sedan fick jag ytterligare en rabattkod från deras hemsida med 10% avdrag på allt i kundvagnen...

Så ja, Samsung är verkligen generösa med Trade in's och rabatter

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

Är det jag eller är bilden från S24 Ultra i mörker väldigt suddig?

Inte bara du, fokus ligger ju på hyllan bakom.

Visa signatur

-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-

Permalänk
Medlem

Har en Galaxy S24 Ultra och det absolut bästa är fan batteritiden, jag har ställt in den så den bara laddar upp till 80% och ändå har jag ca 15-20% kvar när jag går och lägger mig. Har aldrig haft en mobil med så här bra batteritid.

Permalänk
Avstängd

Vilken låg nivå, det heter fortfarande iPhone.

Och inte iphone