Mobilt BankID tillåter inte längre lösenordshanterare

Permalänk
Medlem

Mobilt BankID tillåter inte längre lösenordshanterare

Jag skulle logga in på Swish tidigare idag men fick felmeddelande om att appen inte kan köras samtidigt som Bitwarden för att skydda mot bedrägerier. Jag använder mig av automatisk ifyllnad med Bitwarden och har inga planer på att sluta med det. Det blir intressant att se hur hårt livet kommer att te sig när man inte kan använda BankID.

Är det fler som har råkat ut för samma sak och kanske har kommit på någon lösning som funkar?

Permalänk
Medlem

BankID har stöd för både FaceID och fingeravtryck som borde vara säkrare och enklare än att spara pinkoden till BankID i en lösenordshanterare? Dom fungerar även för signering om dom tjänster man loggar in på stödjer signering. Stöds det inte så är det pinkod som gäller men så ofta signerar du väl inte så att det är ett problem på daglig basis?

Permalänk
Medlem

Jag tror att du har missförstått problemet. Jag har använt fingeravtryck för det mesta i BankID och har inte PIN-koden sparad i min lösenordshanterare. Problemet är att jag nu inte kan använda BankID över huvud taget om automatisk ifyllning är aktiv för Bitwarden utan den säger att jag måste stänga av det för att förhindra bedrägerier.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrPasty:

Jag skulle logga in på Swish tidigare idag men fick felmeddelande om att appen inte kan köras samtidigt som Bitwarden för att skydda mot bedrägerier. Jag använder mig av automatisk ifyllnad med Bitwarden och har inga planer på att sluta med det. Det blir intressant att se hur hårt livet kommer att te sig när man inte kan använda BankID.

Är det fler som har råkat ut för samma sak och kanske har kommit på någon lösning som funkar?

Nope, har Bitwarden på min telefon och jag kan använda den och Bank-ID. Men du, har du aktiverat detta i Android/Bitwarden när du säger automatisk ifyllnad?

Eller har den andra funktionen? I så fall testa med Androids inbyggda Autofyll och välj Bitwarden där istället för Google

Så här har jag och det fungerar hos mig med Bank-ID än så länge

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrPasty:

Jag tror att du har missförstått problemet. Jag har använt fingeravtryck för det mesta i BankID och har inte PIN-koden sparad i min lösenordshanterare. Problemet är att jag nu inte kan använda BankID över huvud taget om automatisk ifyllning är aktiv för Bitwarden utan den säger att jag måste stänga av det för att förhindra bedrägerier.

Aha nu hänger jag med. Tur att det var ett missförstånd från min sida
men @jnsson är kanske något på spåret då?

Permalänk
Medlem
Skrivet av jnsson:

Nope, har Bitwarden på min telefon och jag kan använda den och Bank-ID. Men du, har du aktiverat detta i Android/Bitwarden när du säger automatisk ifyllnad?
<Uppladdad bildlänk>
Eller har den andra funktionen? I så fall testa med Androids inbyggda Autofyll och välj Bitwarden där istället för Google
<Uppladdad bildlänk>
Så här har jag och det fungerar hos mig med Bank-ID än så länge

Tack för tipset men jag testade med dina inställningar och gissar att det kommer att sluta att funka för dig också när du uppdaterar Mobilt BankID. Det verkar vara tillgänglighetstjänsten som inte tillåts.

Permalänk
Medlem

Funka hos mig hittils. BankID version: 7.36.21.1

Visa signatur

| R7 3800x | be quiet! Dark Rock 4 Pro | Gigabyte X570 Aorus Elite | Aorus RGB 2x8GB 3200mhz cl16 |
| Nvidia RTX 2060 Super | Kingston A2000 250GB + A2000 1TB + KC2500 2TB | Corsair RM750 | Fractal Design Meshify C |

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrPasty:

Tack för tipset men jag testade med dina inställningar och gissar att det kommer att sluta att funka för dig också när du uppdaterar Mobilt BankID. Det verkar vara tillgänglighetstjänsten som inte tillåts.

Vad för Android version / telefon kör du med? Autofill kom i Android 8. Testa att använda den inbyggda Autofill (som jag inte använder på bilden), som jag visade på första bilden, då används inte någon tillgänglighetstjänst och då kan du fortfarande fylla i lösenord från Bitwarden appen. Edit: Ser att du hittade autofill som jag pratade om

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mithos:

Funka hos mig hittils. BankID version: 7.36.21.1

Jag har version 7.36.41.3 och det verkar som att det är en ganska stor uppdatering som kom just idag. Lyckades dock hitta Tjänsten Autofyll som @jnsson tipsade om ovanför och den funkar så min dag är räddad!

Permalänk
Medlem

Här är en bild på fungerande inställningar om någon annan hittar in här med samma problem:

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrPasty:

Jag har version 7.36.41.3 och det verkar som att det är en ganska stor uppdatering som kom just idag.

Inte pushats ännu till min telefon trots manuell kontroll för uppdaterigar just nu.
Kanske under natten/imorrn.

Visa signatur

| R7 3800x | be quiet! Dark Rock 4 Pro | Gigabyte X570 Aorus Elite | Aorus RGB 2x8GB 3200mhz cl16 |
| Nvidia RTX 2060 Super | Kingston A2000 250GB + A2000 1TB + KC2500 2TB | Corsair RM750 | Fractal Design Meshify C |

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrPasty:

Här är en bild på fungerande inställningar om någon annan hittar in här med samma problem: <Uppladdad bildlänk>

Har exakt samma problem med samma BankID version.
Det intressanta är att hos mig klagar den på Nova launcher som jag använder accessibility settings på för att kunna dubbelklick på hemskärmen så den släcks. Har Bitwarden också med behöver inte avaktivera den.

Edit: testat 2st A14 telefoner, båda med samma BankID version. Båda mina klagar på just Nova och accessibility men inte Bitwarden som också är aktiv under accessibility settings.
Här skrev jag om det i söndags; https://swedroid.se/forum/threads/bankid-mobilt-bankid-uppdat...

Visa signatur

Desktop: Moderkort: ASUS STRIX B350-I Gaming | CPU: AMD R7 3700X | RAM: 2x16GB Corsair 3600MHz CL16 | GFX: Radeon RX 6950 XT Red Devil | OS: Windows 11 Pro x64 | Monitor: ASUS PG279Q & ASUS PB278Q

Notebook: ASUS UX482EG i7-1165G7 / 32 GB / 1 TB
Nintendo Switch/New 3DS XL - 1006-2151-2466

Permalänk
Medlem

Jag kör 1password och har inte några problem med BankID, de borde ju fungerar hyfsat lika?

Permalänk
Medlem

Fick notis om uppdatering på min S23 i morse. Ej installerat ännu.

Har fler problem med den nya versionen och lösenordshanterare?

Permalänk
Medlem

BankID fungerar inte längre med ACR och Cube ACR (samtalsinspelare) verkar det som. Gissar att det är många appar som får problem med ett allt mer strängt BankID. (Min Galaxy S21 och min frus Galaxy S22)

Visa signatur

ASUS P8Z68-v Pro i7 2600K@4.5, 32GB RAM, RX 580, 4K Samsung u24e590, Intel SSD, Seagate SSHD, LG BH16NS55 BD/RW, MacOS Monterey, Win 10+11, Linux Mint

Macbook Pro 2009, 8GB RAM, SSD, MacOS Catalina + Windows 7

Permalänk
Medlem

BankID fungerar inte längre med ACR och Cube ACR för mig med Pixel 7 heller. Varför stoppar de det? Är det någon false-positiv eller något sånt eller varför skulle en app som spelar in samtal påverka bankid?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xophile:

Fick notis om uppdatering på min S23 i morse. Ej installerat ännu.

Har fler problem med den nya versionen och lösenordshanterare?

Vad jag förstår i tråden så handlar det specifikt om huruvida man aktiverat funktioner som gör inmatning via accessibility-/tillgänglighetsramverket. Dvs det är inte något specifikt med just lösenordshanterare och det gäller inte heller nödvändigtvis en lösenordshanterare men beroende på inställningar så *kan* det gälla lösenordshanterare.

Se t.ex. #20396658 för Bitwardens inställningar som ett exempel, kan säkert finnas liknande val på annat håll. Om man har slagit på det där tredje valet så uppstår problemet vad jag förstått.
Märkte inte av det striktare beteendet i Bankid själv eftersom jag inte hade den där alternativa inmatningsfunktionen aktiverad.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem
Skrivet av ToddTheOdd:

BankID fungerar inte längre med ACR och Cube ACR för mig med Pixel 7 heller. Varför stoppar de det? Är det någon false-positiv eller något sånt eller varför skulle en app som spelar in samtal påverka bankid?

Tror det handlar om att apparna har tillåtelse att läsa av skärmen. Vet inte hur de ska lösa detta. Skärm-dimmern Twilight tror jag man kunde få att avaktivera sig när vissa appar startades. Kanske kommer det vägar runt detta med tiden.

Visa signatur

ASUS P8Z68-v Pro i7 2600K@4.5, 32GB RAM, RX 580, 4K Samsung u24e590, Intel SSD, Seagate SSHD, LG BH16NS55 BD/RW, MacOS Monterey, Win 10+11, Linux Mint

Macbook Pro 2009, 8GB RAM, SSD, MacOS Catalina + Windows 7

Permalänk
Medlem

Info från BankID:s hemsida den 4 mars angående ny BankID-version för Andriod.

För att förhindra bedrägerier kommer BankID bara kunna användas tillsammans med tillgänglighetstjänster som hämtas från Google Play. Andra tillgänglighetstjänster kommer behövas stängas av. Vi beklagar eventuella problem det innebär för dig. Ändringen görs för att skydda dig och minska risken för bedrägerier.

https://support.bankid.com/sv

Permalänk
Medlem
Skrivet av pege75:

Info från BankID:s hemsida den 4 mars angående ny BankID-version för Andriod.

För att förhindra bedrägerier kommer BankID bara kunna användas tillsammans med tillgänglighetstjänster som hämtas från Google Play. Andra tillgänglighetstjänster kommer behövas stängas av. Vi beklagar eventuella problem det innebär för dig. Ändringen görs för att skydda dig och minska risken för bedrägerier.

https://support.bankid.com/sv

Låter då som om TS har hämtat Bitwarden utanför Play Store, varför man nu skulle göra det

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av evil penguin:

Vad jag förstår i tråden så handlar det specifikt om huruvida man aktiverat funktioner som gör inmatning via accessibility-/tillgänglighetsramverket. Dvs det är inte något specifikt med just lösenordshanterare och det gäller inte heller nödvändigtvis en lösenordshanterare men beroende på inställningar så *kan* det gälla lösenordshanterare.

Se t.ex. #20396658 för Bitwardens inställningar som ett exempel, kan säkert finnas liknande val på annat håll. Om man har slagit på det där tredje valet så uppstår problemet vad jag förstått.
Märkte inte av det striktare beteendet i Bankid själv eftersom jag inte hade den där alternativa inmatningsfunktionen aktiverad.

Det stämmer men nu när jag vet det är det ju tyvärr för sent att ändra rubriken. Känns onödigt att vara på moderatorerna om ett rubrikbyte när det hela framgår så tydligt i tråden. Nu råkade det kanske bli lite oavsiktlig clickbait men det kan jag leva med.

Skrivet av jnsson:

Låter då som om TS har hämtat Bitwarden utanför Play Store, varför man nu skulle göra det

Ja, den är hämtad från F-Droid. Den här tråden handlar inte om fördelarna med öppen källkod så varför man vill ladda ner appar därifrån behöver vi inte diskutera här.

Permalänk
Medlem

BankID - inte mobilt pga Goggle? Nya säkerhetsrisker...

Skrivet av MrPasty:

Jag skulle logga in på Swish tidigare idag men fick felmeddelande om att appen inte kan köras samtidigt som Bitwarden för att skydda mot bedrägerier. Jag använder mig av automatisk ifyllnad med Bitwarden och har inga planer på att sluta med det. Det blir intressant att se hur hårt livet kommer att te sig när man inte kan använda BankID.

Är det fler som har råkat ut för samma sak och kanske har kommit på någon lösning som funkar?

Skrivet av pege75:

Info från BankID:s hemsida den 4 mars angående ny BankID-version för Andriod.

För att förhindra bedrägerier kommer BankID bara kunna användas tillsammans med tillgänglighetstjänster som hämtas från Google Play. Andra tillgänglighetstjänster kommer behövas stängas av. Vi beklagar eventuella problem det innebär för dig. Ändringen görs för att skydda dig och minska risken för bedrägerier.

https://support.bankid.com/sv

Ja det är ju helt fantastiskt!

Google tvingar mobilanvändare att installera tredjepartsprogram för att kunna spela in samtal då de har tagit bort funktionerna som gjorde det så enkelt innan... och tredjepartsleverantörerna måste kringgå googles policys för att kunna leverera fungerande appar... Bank ID tillåter inte att de här funktionerna används från andra leverantörer än Google play store -Vilket då självfallet drabbar användare av program som inte spelar in samtal men använder de här funktionerna (tillgänglighetstjänster).

"Det blir intressant att se hur hårt livet kommer att te sig när man inte kan använda BankID."
Nej men det är ju ingen fara BankID finns ju på kort! Egentligen har man ju faktiskt telefoner för samtal, inte för att legitimera sig med. Regeringen vill ju också ha kontrollen över BankID och då ska det vara på kort!

Vi får väl ta återgå till de där skrapkoderna och kod-dosor från forntiden och kära medmänniskor får väl ha tålamod och förstå att det är viktigare med Googles policys (som skapade ett nytt säkerhetsproblem)!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pirum:

BankID fungerar inte längre med ACR och Cube ACR (samtalsinspelare) verkar det som. Gissar att det är många appar som får problem med ett allt mer strängt BankID. (Min Galaxy S21 och min frus Galaxy S22)

God eftermiddag Om du har root-rättigheter måste du konvertera samtalsinspelningsapplikationen eller en annan applikation till systemet och problemet kommer att lösas. Ursäkta min svenska.