Apple stänger ner Epics utvecklarkonto: "Opålitliga"

Permalänk
Medlem
Skrivet av tozz:

Nej det gör det inte, det finns en årsavgift dock. Den är dock obetydlig i sammanhanget och skulle inte täcka ens 1% av CDN-kostnaderna för Spotifyappen.

Källa på det? Sedan får du givetvis slå ut kostnaden på alla appar i appstore för att få en bild över om det täcker kostnaden eller ej.

Permalänk
Medlem
Skrivet av grönbladh:

Jag använder själv inga appleprodukter så måste fråga:
Är det svårt/omöjligt att installera en app utanför app store? På mina androider och windows laddar jag bara ner en apk/exe. Inga problem alls.

Om sideloading inte är blockerat är det väl busenkelt att erbjuda en egen butik (som epic/steam) och/eller fristående appar direkt från utvecklaren (som förr när man hämtade winzip från en sida, winamp från en annan)?

Så länge man erbjuder sin app genom app store/steam/epic får man självklart räkna med att behöva följa reglerna och ge upp en del av inkomsten till plattformen. Vill man stå för det bakomliggande själv (bandbredd för nedladdningar, betalningssystem, multiplayerservrar, support mm) ska man lika självklart inte ge ett öre till TELEFONTILLVERKAREN apple eller OPERATIVSYSTEMUTVECKLAREN microsoft.

Ja, det har historiskt varit byggt så att det skulle vara omöjligt för användare att installera applikationer utanför app store.

Det ligger till grund för konflikten som i förlängningen ledde fram till att EU nyligen tvingat Apple att öppna upp där, men det verkar ju vara den gamla konflikten som fortfarande lever vidare vad gäller det den här artikeln handlar om.
Epic borde nu få sköta sitt (med lite knepiga villkor fortfarande, visserligen), men eftersom de förargade Apple tidigare så får de inte, i princip.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem
Skrivet av DevilsDad:

Att spotify vill att det ska vara gratis är bara nonsens.. det finns en månadsavgift för att över huvud taget ha ett utvecklarkonto för att kunna publicera appar i appstore. Den har spotify aldrig klagat på vad jag hört. Problemet är att apples procentuella avgift är oskälig och att alternativ är förbjudna. Inte att de tar betalt per se.

Skrivet av DevilsDad:

Källa på det? Sedan får du givetvis slå ut kostnaden på alla appar i appstore för att få en bild över om det täcker kostnaden eller ej.

Din "Jag hatar Apple flagg" är hissad högt ser jag. men här har du en länk.

https://developer.apple.com/support/compare-memberships/

Btw. Har du länk på att det är en månadkostnad som du säger att det är?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hcz:

Din "Jag hatar Apple flagg" är hissad högt ser jag. men här har du en länk.

Absolut inte. Kan knappast säga att jag hatar något företag. Är bara väldigt skeptisk till vissa specifika grejer apple hittar på.

Skrivet av Hcz:

https://developer.apple.com/support/compare-memberships/

Btw. Har du länk på att det är en månadkostnad som du säger att det är?

Ledsen om jag var otydlig, men det var inte årsavgiften jag frågade efter källa på. Tbh så spelar det ingen roll i mina ögon om det är en årsavgift eller en månadsavgift. Jag mindes fel helt enkelt.

Det jag bad om källa på var att denna årsavgift täcker mindre än 1% av kostnaden att distribuera spotify-appen. Ett påstående jag är väldigt skeptisk till.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DevilsDad:

Det jag bad om källa på var att denna årsavgift täcker mindre än 1% av kostnaden att distribuera spotify-appen. Ett påstående jag är väldigt skeptisk till.

I tillägg så får man som utvecklare väl tillgång till verktyg, bibliotekt etc som underlättar skapandet av appar?

Permalänk
Medlem

Tror alla är överens om att Apple ska få betalt.
Frågan är - vilken % är rimlig?
Men 30% rakt av på alla köp kan tyckas saftigt. Uppenbart att Apple utnyttjar sin position.

Jämför vi med betallösningar för E-handel där det så gott som monopolfritt ligger samma summa på 2-3%.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nille4:

Men 30% rakt av på alla köp kan tyckas saftigt. Uppenbart att Apple utnyttjar sin position.

Jämför vi med betallösningar för E-handel där det så gott som monopolfritt ligger samma summa på 2-3%.

Fast det är inte 30% rakt av. Det är väl 15% på t ex prenumerationer?

Betallösningar för e-handel är inte jämförbart tycker jag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av joakim99:

I tillägg så får man som utvecklare väl tillgång till verktyg, bibliotekt etc som underlättar skapandet av appar?

Det har du nog rätt i. Men det ligger ju i apples intresse att det utvecklas högkvalitativa och enhetliga appar till deras plattform. Ärligt talat, hur många hade kört iphone i sverige om tex bankid, swish, etc. inte fungerat?

Skrivet av joakim99:

Fast det är inte 30% rakt av. Det är väl 15% på t ex prenumerationer?

Betallösningar för e-handel är inte jämförbart tycker jag.

Varför inte? Tycker det är en mycket rimlig jämförelse. När det gäller prenumerationer är det enda de bidrar med ett betalsystem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DevilsDad:

Det har du nog rätt i. Men det ligger ju i apples intresse att det utvecklas högkvalitativa och enhetliga appar till deras plattform. Ärligt talat, hur många hade kört iphone i sverige om tex bankid, swish, etc. inte fungerat?

Varför inte? Tycker det är en mycket rimlig jämförelse. När det gäller prenumerationer är det enda de bidrar med ett betalsystem.

Väljer man att köra egen betallösning drar Apple av 3% från sina avgifter vad jag förstår. Står lite om det i länken nedan

Angående den avgift Apple vill ha om man går via externa appbutiker skriver dom följande för att rättfärdiga avgiften:
https://developer.apple.com/support/dma-and-apps-in-the-eu/#d...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hcz:

Btw. Har du länk på att det är en månadkostnad som du säger att det är?

Nu bryr jag mig egentligen inte alls om er diskussion, men vad är det för argument att ifrågasätta månadsavgift samtidigt som man säger att det är en årsavgift? En årsavgift är ju samma sak som en månadsavgift, bara att du inte kan avbryta oftare än varje år istället för varje månad. Det är alltså bara sämre.

Visa signatur

i7 12700, 3080 ti, 16gb - vrum vrum

Citera för svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rågren:

Väljer man att köra egen betallösning drar Apple av 3% från sina avgifter vad jag förstår. Står lite om det i länken nedan

Angående den avgift Apple vill ha om man går via externa appbutiker skriver dom följande för att rättfärdiga avgiften:
https://developer.apple.com/support/dma-and-apps-in-the-eu/#d...

Så 15/30% av 11€ i månaden blir 0,5€ per år för Spotify. Nedladdningar kanske kostar Spotify 0,5€ per år per användare.

Och folk påstår att Apples avgift har varit rimlig när Appstore har runt 80% vinstmarginal. Vinstmarginaler på hårdvaran betalade redan för Appstore och all mjukvara.

Visa signatur

CCNP

Permalänk

Lägg ned apple. Noll behov av dem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DevilsDad:

Det har du nog rätt i. Men det ligger ju i apples intresse att det utvecklas högkvalitativa och enhetliga appar till deras plattform. Ärligt talat, hur många hade kört iphone i sverige om tex bankid, swish, etc. inte fungerat?

Såklart att det ligger i apples intresse att det finns bra appar. På samma sätt som det ligger i googles intresse att det finns bra appar till Android.

Permalänk
Medlem
Skrivet av filbunke:

Och de har alltid tillåtit sidoladdning.

Men, det är ju inte så att EU kommer att stanna vid apple, Google som också fått grindvaktsstatus av EU, kommer ju även de hamna i skottgluggen.

Och Google har väl aldrig blockerat andra butiker från att finnas?

Visa signatur

+++ Divide By Cucumber Error. Please Reinstall Universe And Reboot +++

"Real stupidity beats artificial intelligence every time." - Terry Pratchett, Hogfather

Permalänk
Skrivet av EntropyQ3:

Google.

Epic skrev på det vanliga användaravtalet för App Store där betalningarna processas av Apple och en andel, beroende på försäljningsvolym, kategori osv, tas av Apple (0-30%).

Vad de sedan gjorde var att kringgå Apples processande av kundernas betalningar, utan tog beloppet själva. De insåg att Apple skulle upptäcka det, och förberedde sig i förväg och hemlighet för ett propaganda (Free Fortnite!) och legalt krig.

Att deras medvetna avtalsbrott självklart skulle skapa problem för utvecklare och slutkunder (som inte kunde se att deras betalningar avtalsvidrigt gick direkt till Epic), var inget de brydde sig om.

Jag tror att det viktiga här, är att Apple har MONOPOL på app store. Monopol är inte bra för konsumenterna och dessutom olagligt. Om Apple kontrollerar hela App store, och all infrastruktur och alla betalflöden - så är det monopol.

Vad gör man åt monopol?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jusernejm:

Lägg ned apple. Noll behov av dem.

Ett önsketänkande för många, men tyvärr finns ett behov av apple, om inte ett tredje bolag dykt upp som jag missat/glömt.
Det var troligen därför bill gates räddade apple undan konkurs på 80-talet under den perioden där apple sparkat jobs. I usa har de länge haft "antitrust laws", lagar som förbjuder monopol, kartellbilning och liknande. Företag som bryter mot det på olika sätt blir bötfällda eller kan t.o.m bli uppstyckade i två eller flera delar som sedan måste konkurrera. Gäller även om något bolag går i konkurs och bara ett blir kvar inom sitt gebit, då tar farbror sam fram den stora yxan. Styckning har skett ett antal gånger, t.ex telefonibolaget AT&T klyvdes i flera delar som sedan dess konkurrerar och håller prisnivån nere.
Det är också därför kapitalstarka intel eller nvidia inte köpte upp den lilla fjutten amd för ca.10 år sedan när de var så nära bankrutt, det hade annars varit en lätt liten munsbit för dem att svälja.

Kika runt i usa så ser du att det så gott som alltid finns två eller flera företag som konkurrerar med liknande produkter och tjänster. Här kan du läsa lite mer om de där lagarna - https://www.justice.gov/atr/antitrust-laws-and-you eller bara söka på det. Skulle någon hitta ett företag som har monopol kan vem som helst anmäla det till justitiedepartementet för granskning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrSvamp:

Monopol är skräp, så länge det inte är jag som har monopol.
(Det var ett skämt gott folk)

Men blodigt allvar för alla företag.

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Medlem

Kan som flitig iphone användare tycka om att det inte tillåts några andra app stores på platformen. Bidrar till en viss kvalite och säkerhet.

Jag vet inte om det drabbar mig på något sätt ifall någon jag känner laddat hem något virusprogram via en allternativ app store, men det får mig att käna mig tryggare att det inte tillåts. Vill man ha en öppen butik så kan man väl köpa en android istället?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Koyaanis:

Kan som flitig iphone användare tycka om att det inte tillåts några andra app stores på platformen. Bidrar till en viss kvalite och säkerhet.

Jag vet inte om det drabbar mig på något sätt ifall någon jag känner laddat hem något virusprogram via en allternativ app store, men det får mig att käna mig tryggare att det inte tillåts. Vill man ha en öppen butik så kan man väl köpa en android istället?

Kvalitet och säkerhet är verkligen bara ett säljknep och en lögn användare intalar sig själva. Det finns inget som tyder på att en annan butik skulle ha sämre kvalitet och säkerhet än appstore.

Samtidigt, om man är så rädd för att få in skräp i telefonen att man är orolig för att använda en annan butik än appstore om det nu skulle vara tillgängligt så behöver man ju faktiskt inte göra det utan kan fortsätta att bara använda appstore men då ska man nog samtidigt sluta använda internet helt och hållet för det är bra mycket farligare och högre risk att få in skräp, för att inte tala om sitt epost-konto.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Keneay:

Kvalitet och säkerhet är verkligen bara ett säljknep och en lögn användare intalar sig själva. Det finns inget som tyder på att en annan butik skulle ha sämre kvalitet och säkerhet än appstore.

Samtidigt, om man är så rädd för att få in skräp i telefonen att man är orolig för att använda en annan butik än appstore om det nu skulle vara tillgängligt så behöver man ju faktiskt inte göra det utan kan fortsätta att bara använda appstore men då ska man nog samtidigt sluta använda internet helt och hållet för det är bra mycket farligare och högre risk att få in skräp, för att inte tala om sitt epost-konto.

Finns ju en hel del faror, och folk laddar ner det hela tiden. Exempelvis:
https://www.bleepingcomputer.com/news/security/google-tests-b...

Permalänk
Medlem

"Epic Games just got unbanned by Apple — again"

https://www.theverge.com/2024/3/8/24094543/epic-games-ios-dev...

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem

Baserat på det vi sett hittills tror jag det finns en verklig risk att Apple skulle kunna lämna EU helt. Det är trots allt bara 10% av deras marknad. Som när Google hotade lämna Australien i protest mot "länkavgifter".

Permalänk
Medlem
Skrivet av DasIch:

Epic, likt Spotify, vill behålla kakan och äta den samtidigt. Apple blir sura. Vem hade anat det?

Exklusivitet är inte lika roligt när man står utanför och tittar in
Epic kan fara åt pipan för min del. Deras vidriga försök att introducera exklusivitet till PC är vedervärdigt.

Visa signatur

Ryzen 5900X | 32GB G.Skill CL14 3866MT/s | 7900 XTX | Asus Strix X470-F

Permalänk
Medlem
Skrivet av Drenmi:

Baserat på det vi sett hittills tror jag det finns en verklig risk att Apple skulle kunna lämna EU helt. Det är trots allt bara 10% av deras marknad. Som när Google hotade lämna Australien i protest mot "länkavgifter".

Om de inte vill anpassa sig efter europeiska lagar får de gärna avveckla. Och ta Tesla och Meta med sig (andra amerikanska företag som haft problem med europeiska respektive svenska regler).

Visa signatur

Modermodem från ONOFF och bildskärmsutrustning från Electrolux. US Robotics 28.8K telefonuppringd internetförbindelse. Har en förkärlek för tysk tjejpop.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Drenmi:

Baserat på det vi sett hittills tror jag det finns en verklig risk att Apple skulle kunna lämna EU helt. Det är trots allt bara 10% av deras marknad. Som när Google hotade lämna Australien i protest mot "länkavgifter".

Undrar lite över vad var du fått den siffran från? Vill minnas att det mer är runt 25% eller så.

Men, om nu Cook, etc har tröttnat på apple och vill söka nya jobb, så är att dra sig ut ur EU en bra start.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tozz:

Det ska MS/Sony/Nintendo också, om du inte köper via deras digitala butiker betalar du licensavgifter*, utöver det tillverkningskostnader och sen tar ju säljaren (butiken) en avgift också, så det blir i slutändan mer än om du säljer digitalt och låter dom ta 30%. Det finns en anledning till att Sony släpper PS5 utan media, nästa generation blir jag inte förvånad om det är helt medialöst. Detta gäller även för offline single player games.

* https://www.serkantoto.com/2020/12/30/price-video-console-gam...

Sen vet jag inte en enda app som inte använder notifications, vilket är en tjänst Apple levererar, som förvisso inte är svindyr i drift, men det är ju ändå många miljarder meddelanden varje dag som ska fungera. Sen kommer någon säga "men på Android kan jag installera en custom third party push notification provider som ....", och svaret blir då "det finns en anledning till att i princip alla använder Googles lösning".

Men spelen använder fortfarande konsollproducenternas servrar för nedladdningar, patchar och liknande. I Apples fall så blir tredjepartsapparna helt frikopplade. Ingenting går över Apples services.

Visa signatur

R&D Elektronikingenjör