Amazons Fallout-serie regisseras av Jonathan Nolan (Inte den Nolan, men hans brorsa)

Permalänk
Medlem
Skrivet av mibsweden:

Intressant jag tyckte att säsong 2 var sämre.

Um... nu nämnde jag inte direkt att säsong 2 var varken bättre eller sämre än säsong 1 utan mer vad jag ansåg var de enda sätten man faktiskt kunde tycka att serien Wheel Of Time var bra. Själv har jag läst böckerna och fixar inte att bortse från att det har något med Robert Jordan att göra... så den är ett "train-wreck" ur mitt egna, lilla perspektiv

Visa signatur

Official Necrophor Site
http://www.facebook.com/Necrophor
Swedish Black/Death Metal

Permalänk
Medlem

Oavsett blir det till att börja kolla, är det inte bra är det bara att sluta.

Visa signatur

HTPC: Silverstone Sugo SG05W Vit, Asus H110I-Plus, G4560, Corsair Vengeance LPX 2133 MHz 2x4GB, Samsung 870 EVO 500GB, Toshiba N300 2x10TB, MSI GeForce GT 1030 Passive OC 2GB, (& 16 enkortsdatorer med div användningsområden). Har ett "par" andra stationära datorer åxå. LG OLED 65CX. Shield 2019 Pro.

Permalänk

Hur kan man göra en trailer till Fallout utan att ha med war never changes?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mocka:

Har inte Prime men det verkar vara billigt, 59 SEK i månaden?
Tror nästan man måste ge det en chans.

Jag fick precis gratis 30 dagar via amazon.com

Visa signatur

Intel i7 7700K, Titan Xp, 32Gb @ 3333MHz, mITX Asus Strix Z270I, Jonsbo UMX1 Plus, Corsair SF600

Permalänk

Bad timing, de dagarna hinnar ta slut innan den 11e april. Som tröst kan jag rekommendera The Boys. De är superhjältar men det är som någon annan superhjälteserie...

Permalänk

Oj! Vilken trailer! Jag är exalterad för första gången på länge. Dom verkar göra det mesta rätt. Hoppas den levererar på riktigt sen 😁

Permalänk
Medlem

Snacka om dåliga vibbar, igen precis som Borderlands och Witcher. Alla tre har fantastisk lore att ta av men i denna tidsanda måste man ha kvoter av skådespelare och politiska budskap. Som sägs riktatas till den så kallade moderna publiken. Alltså inte mig.

Förutsägbart och tråkigt. Man vet på förväg hur karaktärerna är efter yttre attribut.

Så man får väl ta och se om Stargate, Star trek och Babylon 5 istället. För er som gillar woke notera att dessa serier förutom Star trek TOS är jämställda och har olika hudfärger naturligt och inte påklistrat som idag.

Jag skulle gärna se serier och filmer baserade på spel man lirat om det görs på 1990-tals vis. En tid innan det gick över styr.

Visa signatur

1. Asrock B650 PG Lightning | 7600X | 32GB Kingston Fury 6000MHz | GTX 1070 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hembrygd:

Snacka om dåliga vibbar, igen precis som Borderlands och Witcher. Alla tre har fantastisk lore att ta av men i denna tidsanda måste man ha kvoter av skådespelare och politiska budskap. Som sägs riktatas till den så kallade moderna publiken. Alltså inte mig.

Förutsägbart och tråkigt. Man vet på förväg hur karaktärerna är efter yttre attribut.

Så man får väl ta och se om Stargate, Star trek och Babylon 5 istället. För er som gillar woke notera att dessa serier förutom Star trek TOS är jämställda och har olika hudfärger naturligt och inte påklistrat som idag.

Jag skulle gärna se serier och filmer baserade på spel man lirat om det görs på 1990-tals vis. En tid innan det gick över styr.

Hur var det vibben du fick av den korta trailern?

Visa signatur

CPU: R7 5800X3D | GPU: XFX 6900XT Merc 319 | MB: Gigabyte X570 PRO-I| RAM: 2x16 Corsair LPX@3600MHz CL18|Cooling: Scythe Ninja 5 (Noctua A12x25)|PSU: Corsair SF750|SSD: Samsung 970 EVO Plus 1TB + Corsair MP510 4TB + Samsung 850 EVO 2TB + Samsung 850 PRO 2TB|CASE:NR200P

Permalänk
Medlem
Skrivet av sweisdapro:

Hur var det vibben du fick av den korta trailern?

Stark (maskulin) kvinna. Cringe humor, Tvångskvotering av skådisar i välbekanta rollmönster. Story får lägst prioritet. Som i de flesta andra filmer och serier. Inte ens Dune klarade sig undan.

Visa signatur

1. Asrock B650 PG Lightning | 7600X | 32GB Kingston Fury 6000MHz | GTX 1070 |

Permalänk
Medlem

Svårt att säga, det jag sett av trailern så var jag inte extremt imponerad.
Med det sagt så kan den forfarande bli bra, eller dålig.
Tyvärr tror jag på det senare.

Visa signatur

Intel® Core™ i5-12600K | Noctua NH-U14S | Corsair 32GB DDR5 5600MHz CL36 | MSI Z690 Pro | Gigabyte RTX 4070 Super Aorus Master | Adata XPG Gamix S50 Lite | Fractal Design Define R7 White | 5 x Noctua NF-A14 PWM | Corsair RM750x | Dell S3222dgm | Win 11 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hembrygd:

Stark (maskulin) kvinna. Cringe humor, Tvångskvotering av skådisar i välbekanta rollmönster. Story får lägst prioritet. Som i de flesta andra filmer och serier. Inte ens Dune klarade sig undan.

Haha det är så kul och läsa såne här kommentarer på nätet dom senaste åren.

Hur är hon en maskulin kvinna? Den förstår jag inte alls....

Men framför allt är jag nyfiken på det där med "tvångskvotering". Alla dessa karaktärerna är nya för serien så hade varit väldigt intressant och höra hur det inte skulle vara "tvångskvotering" för nya karaktärer utan istället som du vill ha dom? Hur kan t.ex. en svart karaktär vara "icke-tvångskvotering" som du vill ha? Eller är det bara att det är inte är en vit man? Eller hur vill du ha?

Hade varit väldigt intressant och höra hur du hade tänkt dig alla dessa karaktärerna istället så det blir woke som du sa i en tidigare kommentar?

Permalänk
Medlem

Jag tycker trailern ser okej ut iaf, har alltid låga förväntningar så blir man åtminstone överraskad 😊 allt släpps samtidigt är ju också ett stort plus.

Och tjejen ser ju normal ut? Inte maskulin som någon nämnde... Om något ser hon ut som hon skulle behöva biffa till sig

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk
Medlem
Skrivet av Näbbdjuret:

Alltså, det ser tammefan jävligt bra ut! Kommer definitivt att spana in serien, men jag har ju några tusen timmar spelade.

Håller med. Är lite tveksam dock då de sumpade westword efter s1.

Visa signatur

Ryzen 1700 @3,8Ghz 1,342V | Corsair Vengeance LPX 2x8Gb (CMK16GX4M2B3000C15) | Asus Prime x370 Pro | KFA2 GTX 1080 Ti

Permalänk
Skrivet av Hembrygd:

Så man får väl ta och se om Stargate, Star trek och Babylon 5 istället. För er som gillar woke notera att dessa serier förutom Star trek TOS är jämställda och har olika hudfärger naturligt och inte påklistrat som idag.

Vad baserad du uttalandet "jämställda" på? Jag utgår från att Discovery är alldeles för woke för att hamna i "naturligt och inte påklistrat"-kategorin. Låt oss kika på köns- och hudfärgs-fördelning bland kärntruppen i serierna du listar. Här har jag tagit med skådespelare som figurerat i mer än hälften av alla avsnitt. De två kvoterna är män/kvinnor och vita/(icke-vita, som inkluderar färgade, asiater, annan minoritet):

ST:NG - 7/2, 6/3
ST:Voyager - 7/3, 8/2
ST:Enterprise - 5/2, 6/1
B5 - 8/2, 9/1
Stargate - 6/1, 6/1

Du kanske tycker detta är naturligt, men på vilket sätt är serierna jämställda?

Sedan undrar jag, om man nu strikt skall följa "lore" i castingen, blir inte det en annan form av kvotering där skådespelare väljs efter hudfärg eller andra attribut? Är det en bättre kvotering än woke-kvoteringen?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dex:

Haha det är så kul och läsa såne här kommentarer på nätet dom senaste åren.

Hur är hon en maskulin kvinna? Den förstår jag inte alls....

Men framför allt är jag nyfiken på det där med "tvångskvotering". Alla dessa karaktärerna är nya för serien så hade varit väldigt intressant och höra hur det inte skulle vara "tvångskvotering" för nya karaktärer utan istället som du vill ha dom? Hur kan t.ex. en svart karaktär vara "icke-tvångskvotering" som du vill ha? Eller är det bara att det är inte är en vit man? Eller hur vill du ha?

Hade varit väldigt intressant och höra hur du hade tänkt dig alla dessa karaktärerna istället så det blir woke som du sa i en tidigare kommentar?

Det finns något som heter ESG score (environmental, social and governance) som storföretag måste få upp på en hög nivå för att få tillgång till investeringspengar. På grund av flera bakslag används den termen inte lika ofta nu. Men det behövs knappast sådana uppmuntringar till filmvärlden då det finns många aktivister där. Men vi som kunder blir vilket som påtvingade deras politiska budskap.

De är helt öppna med det. Disney har börjat använda begrepped DEI diversity, equity, and inclusion. Och är öppna med att de riktar sig till en ny "modern publik". Tyvärr på bekostnad av bra story. Disney äger även Star Wars, Marvel och Pixar. Tack och lov går det allt sämre för dem ekonomiskt.

Motfråga vilken är bäst Sagan Om Ringen trilogin eller nya Sagan Om Ringen Rings Of Power?

Hade Sagan Om Ringen trilogin spelats in idag vet man ungefär hur det hade blivit.

Samma sak händer inom spelindustrin, se Sweet Baby Inc. för ett aktuellt fall av backlash.

Hur hade jag velat ha det? Bra underhållning. Inga politiska budskap eller kvotering och trohet till berättelsen om det finns en sådan.

Skrivet av Ingetledigtnamn:

Vad baserad du uttalandet "jämställda" på? Jag utgår från att Discovery är alldeles för woke för att hamna i "naturligt och inte påklistrat"-kategorin. Låt oss kika på köns- och hudfärgs-fördelning bland kärntruppen i serierna du listar. Här har jag tagit med skådespelare som figurerat i mer än hälften av alla avsnitt. De två kvoterna är män/kvinnor och vita/(icke-vita, som inkluderar färgade, asiater, annan minoritet):

ST:NG - 7/2, 6/3
ST:Voyager - 7/3, 8/2
ST:Enterprise - 5/2, 6/1
B5 - 8/2, 9/1
Stargate - 6/1, 6/1

Du kanske tycker detta är naturligt, men på vilket sätt är serierna jämställda?

Sedan undrar jag, om man nu strikt skall följa "lore" i castingen, blir inte det en annan form av kvotering där skådespelare väljs efter hudfärg eller andra attribut? Är det en bättre kvotering än woke-kvoteringen?

Vadå måste det vara exakt lika många av varje ytliga attribut enligt dig?

Star Trek Discovery eller mer passande STD och Star Trek Picard skapade av Alex Kurtzman är alldeles för kassa för att ens räknas och det hade inte spelat någon roll vilka skådisar som är med.

De äldre serierna ansågs vara inkluderande på sin tid och karaktärerna är så pass välskrivna och spelade att man kan njuta av underhållningen istället för att som i dagens serier kastas ut ur inlevelsen hela tiden.

Har du sett Voyager? Det är en kvinna som är kapten. Tyvärr är hon en av få bra karaktärer i serien så det är inte en favorit. Men den har rätt anda och är därför mycket bättre än de två nya serierna i min mening.

I Stargate Atlantis är en civil kvinna uppdragets högsta ledare i några säsonger. Jag sitter inte och räknar minuter speltid på olika raser eller kön. Det hade ju tagit all form av glädje från tittandet.

Jag skulle påstå att följa originalet (från en klassisk bra berättelse) är motsatsen till kvotering för då behövs ingen särbehandling.

Visa signatur

1. Asrock B650 PG Lightning | 7600X | 32GB Kingston Fury 6000MHz | GTX 1070 |

Permalänk
Medlem

Att "kastas ut ur inlevelsen" beror ju snarare på att man redan bestämt sig för hur en viss sak ska vara, baserat på hur man är van vid att det varit. Så fort det kliver vid sidan av normen så pallar man inte med det, och då sitter man istället med tunga analytikerhjärnan på.

Förr var det betydligt enklare att acceptera fiktiva världar för vad de var. I dagsläget verkar det betydligt svårare, och en anledning är ju för att man hela tiden blir "informerad" om hur det egentligen ska vara, enligt ett fåtal individers åsikter.

Permalänk
Skrivet av Hembrygd:

De äldre serierna ansågs vara inkluderande på sin tid och karaktärerna är så pass välskrivna och spelade att man kan njuta av underhållningen istället för att som i dagens serier kastas ut ur inlevelsen hela tiden.

Har du sett Voyager? Det är en kvinna som är kapten. Tyvärr är hon en av få bra karaktärer i serien så det är inte en favorit. Men den har rätt anda och är därför mycket bättre än de två nya serierna i min mening.

Japp, jag har sett Voyager. Det är Janeways serie, utan tvekan. Även Seven spelar en högst central roll. Om du kan köpa detta är det inte starka kvinnor i huvudroller som är problematiska

De äldre serierna är, precis som moderna serier, barn av sin tid och formades av de samtida normerna. Till och med TOS, som du exkluderade i din lista, var progressiv och inkluderande (Uhura, Chekov och Sulu) och tänjde verkligen gränserna när Kirk och Uhura bröt rasbarriären med en kyss. Men gränserna för vad som ses som progressivt/jämställt flyttas med tiden. Tittar vi på Discovery och New Worlds så ligger de ganska nära 50/50 på män/kvinnor och hudfärg. Jag säger inte att det måste vara 50/50, men det som produceras i dagsläget ligger inte sällan i den häraden. Om din woke-detektor har jämställdhetströsklarna inställda på 90-talsnivåer, ja, då finns det nog mycket att haka upp sig på i moderna produktioner.

Filmatiseringen kommer aldrig stämma med den inre bild som du skapade när du läste boken. Huvudpersonen har fel hårfärg, pratar med fel dialekt, kör fel bil. Listan är oändlig... Att casta Tom Cruise som Jack Reacher, WTF? Han är ju 170 cm! Herre gud, hur tänkte de? När man väl kommit över den första förskäckelsen är det bara att köpa att denna film skildrar ett alternativt universum där Reacher är betydligt kortare än vad jag förväntade mig och sedan se resten av filmen utan att uppröras över att de har en dvärg som försöker fylla Reachers skor. I Rings of Power-fallet var somliga alver färgade, svälg det och gå vidare. Att den serien sög berodde ju inte på en diversifierad rollbesättning utan på avsaknanden av ordentligt manus.

Skrivet av Hembrygd:

Jag skulle påstå att följa originalet (från en klassisk bra berättelse) är motsatsen till kvotering för då behövs ingen särbehandling.

Missade du min poäng med flit? Jag fick intrycket av ditt inlägg att kvotering var av ondo och att det gjorde moderna filmer och serier dåliga. "Hade Sagan Om Ringen trilogin spelats in idag vet man ungefär hur det hade blivit." Jag drog slutsatsen att inkvoterade skådespelare var sämre för att de valdes efter yttre attribut snarare än skådespelartalang. Om vi tar en film om en SS-bataljon under andra världskriget och skall vara histore/lore-trogna, då vore det inte trovärdigt att ha färgade skådespelare eller asiater. Det ställer andra krav på skådespelarna. De skall passa in i rollen som blond, blåögd ung man med ariska drag. Kommer inte denna rollbesättning också styras av yttre attribut? Eller funkar inte det resonemanget om man följer lore?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ingetledigtnamn:

Japp, jag har sett Voyager. Det är Janeways serie, utan tvekan. Även Seven spelar en högst central roll. Om du kan köpa detta är det inte starka kvinnor i huvudroller som är problematiska

Det är äpplen och päron. Janeway och Seven är välarbetade karaktärer. Liksom Ripley i Alien. Som även har brister. Men de är inte starka som dagens "Mary Sue" karaktärer. Till exempel Captain Marvel, Rey och Galadriel i Rings of Power.

Citat:

De äldre serierna är, precis som moderna serier, barn av sin tid och formades av de samtida normerna. Till och med TOS, som du exkluderade i din lista, var progressiv och inkluderande (Uhura, Chekov och Sulu) och tänjde verkligen gränserna när Kirk och Uhura bröt rasbarriären med en kyss. Men gränserna för vad som ses som progressivt/jämställt flyttas med tiden. Tittar vi på Discovery och New Worlds så ligger de ganska nära 50/50 på män/kvinnor och hudfärg. Jag säger inte att det måste vara 50/50, men det som produceras i dagsläget ligger inte sällan i den häraden. Om din woke-detektor har jämställdhetströsklarna inställda på 90-talsnivåer, ja, då finns det nog mycket att haka upp sig på i moderna produktioner.

Filmatiseringen kommer aldrig stämma med den inre bild som du skapade när du läste boken. Huvudpersonen har fel hårfärg, pratar med fel dialekt, kör fel bil. Listan är oändlig... Att casta Tom Cruise som Jack Reacher, WTF? Han är ju 170 cm! Herre gud, hur tänkte de? När man väl kommit över den första förskäckelsen är det bara att köpa att denna film skildrar ett alternativt universum där Reacher är betydligt kortare än vad jag förväntade mig och sedan se resten av filmen utan att uppröras över att de har en dvärg som försöker fylla Reachers skor. I Rings of Power-fallet var somliga alver färgade, svälg det och gå vidare. Att den serien sög berodde ju inte på en diversifierad rollbesättning utan på avsaknanden av ordentligt manus.

Vilen tur att man inte är insatt i Jack Reacher låter det som. Peter Jackson gjorde det i alla fall utomordentligt bra i LOTR. En gyllene förebild.

Jag tycker ändå att förutom en bra story så är det viktigt att respektera loren och att inte byta ut karaktärer oavsett skäl. Någon som har stor respekt för det är Henry Cavill som hoppade av The Witcher serien för att storyn avvek för mycket.

Citat:

Missade du min poäng med flit? Jag fick intrycket av ditt inlägg att kvotering var av ondo och att det gjorde moderna filmer och serier dåliga. "Hade Sagan Om Ringen trilogin spelats in idag vet man ungefär hur det hade blivit." Jag drog slutsatsen att inkvoterade skådespelare var sämre för att de valdes efter yttre attribut snarare än skådespelartalang. Om vi tar en film om en SS-bataljon under andra världskriget och skall vara histore/lore-trogna, då vore det inte trovärdigt att ha färgade skådespelare eller asiater. Det ställer andra krav på skådespelarna. De skall passa in i rollen som blond, blåögd ung man med ariska drag. Kommer inte denna rollbesättning också styras av yttre attribut? Eller funkar inte det resonemanget om man följer lore?

Jag förstår fortfarande inte poängen. Yttre attribut är det viktigaste i en historiskt korrekt film. Talang kan inte överbygga det. Skillnaden är att för filmslaparna är yttre attribut istället det viktigaste när det kommer till skådespelaren, inte karaktären. Även om det blir helt knasigt historiskt eller enligt lore.

Detta är en av striderna i kulturkriget.

Visa signatur

1. Asrock B650 PG Lightning | 7600X | 32GB Kingston Fury 6000MHz | GTX 1070 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hembrygd:

...kulturkriget

Man har väl kunnat spela som tjej med Strength = 10 i Fallout sedan 1997, Hahahaha.

Permalänk
Medlem

Vi talar om Bethesda här.

Jag är förvånad att så många är investerade i deras produktlinjer.

Bojkotta.

Permalänk
Medlem

gillar fallout, gillar att spela spel.
Med det betyder att jag bryr mig inte om serier och filmer jag vill spela Fallout spel inte ha nån "ny serie" att kolla på. Som jag endå inte kollar på.

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk
Medlem

Ganska påtagliga kampanjer i Stockholm nu med Fallout som tvserie, både i tunnelbana och längs gator.

Visa signatur

Gammal gubbe

Permalänk
Redaktion
Redaktionschef

Recensioner av Fallout-serien har börjat trilla in. Bland annat våra kollegor på FZ har fått kika på ett gäng avsnitt och ger serien 3 av 5 i betyg, vilket motiveras med produktionsdesign och brutalt innehåll, men verkar lite flamsig och ojämn.

Serien har premiär i natt på Amazon Prime, klockan 03:00 för att vara exakt. Någon som kommer kika direkt, eller ska serien smuttas på i lagom takt?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Djurmamman:

Hur kan man göra en trailer till Fallout utan att ha med war never changes?

Ja, uppläsning av Ron Perlman borde ju varit ett krav i början....

Permalänk
Medlem

Inte inatt men kommer börjas ses inom kort.

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Skrivet av Enviro:

Recensioner av Fallout-serien har börjat trilla in. Bland annat våra kollegor på FZ har fått kika på ett gäng avsnitt och ger serien 3 av 5 i betyg, vilket motiveras med produktionsdesign och brutalt innehåll, men verkar lite flamsig och ojämn.

Serien har premiär i natt på Amazon Prime, klockan 03:00 för att vara exakt. Någon som kommer kika direkt, eller ska serien smuttas på i lagom takt?

Jag kikar direkt på morgonen ser fram emot detta

Visa signatur

The Breath of True

Permalänk
Medlem

Var t.o.m. så att frugan sa igår "du, när kommer den där serien men gubbarna i blå kläder?" och menade då Fallout. Hon spelade mobilspelet som kom för massa år sedan och tyckte serien såg intressant ut. Så blir väl att kolla den i helgen

Visa signatur

AP201 | B650M | 7800X3D | 32GB | RTX 3090
G613 | G502 X | PRO X | G3223Q | PG279Q
OLED55C9 | PS5 | Switch

SvenskaDiablo Discord

Permalänk
Medlem

Tittar kanske på ett avsnitt på hotellrummet imorgon kväll, annars får det bli efter hemresan på fredag. Ser väldigt intressant ut, och kollas på oavsett eftersom man är lite av ett Fallout-huvve...

Permalänk
Medlem

Nästa gång jag får något till World of Warcraft genom Prime Gaming kan jag glo på denna serien #snål

Visa signatur

R7 5800X3D / RX 6950 XT / 32GB Ram / 1TB SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Medlem

Absolut! Taggad! Ser fram emot alla props!