Permalänk
Medlem

8BitDo har nu släppt handkontroller med halleffekt-styrspakar. Blir nog någon av dessa när/om min nuvarande tar sin sista suck.

https://shop.8bitdo.com/collections/hall-effect-edition-new

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

Tack för tips! Ser ut att vara väldans trevlig ja.
Men de ser ut att ha flyttat runt X Y A B-knapparna mot xboxkontrollen. Sjukt störigt haha! Kan man flytta plats på dem?
(vet att man kan mappa om knapparna i mjukvra - men jag skulle inte mappa om dem utan att också flytta på knapparna alltså).

Kör man mot dongeln så blir det Switch mappning och då matchar de ju (och steam känner av det osv). Kör man Bluetooth så blir det Xbox mappning och de stämmer inte överens utan får köra på rutin. Jag tittar sällan på knapparna så känner inte att det är ett problem, har ingen aning om det går att flytta knapparna. Har nåt svagt minne att 8bitdo säljer knappar med Xbox layout dock.
Men hall effect stickor, samma sköna ergonomi som Series kontrollen och bra backpaddles (som ladd docka/receiver som kan plockas ur dockan) sålde mig. Redigt bra kvalisort för ett billigt pris jämfört med de hutlösa priser andra tar.

Permalänk
Medlem

Jag har också en Xbox Elite series 2 och är jättenöjd. Precis lagom tung och men sköna knappar och spakar. Har inte heller upplevt några kvalitetsproblem än så länge.

Sen är det mycket pengar för en handkontroll, men utförandet känns verkligen premium.

Permalänk
Medlem

TAC-2.

Nä, skämt åsido, har inte haft några problem med Microsofts XBOX bas-kontroller (de som hör till XBOX 360 samt XBOX One) till PC, men har läst att många andra har det, speciellt med deras premiumsegment. Skulle personligen undvika deras dyrare sortiment.

Liten brasklapp. De som inte har några problem kommer inte söka sig till till webben och skriva om bristen på problem, så...

Permalänk
Skrivet av CrispVanDahl:

Vill även så ett slag för 8Bitdo Ultimate BT för Switch och PC. Den har Nintendo native layout så A-B är växlade, likaså X-Y.

Har förstått att det ska få att ersätta knapparna själv med Xbox-layoutknappar, men förstår inte varför den kontrollen inte även säljs med Xbox-layout.

Säger jag och ser att denna numera finns:

https://www.8bitdo.com/ultimate-2.4g-wireless-controller/

Då är den väl ungefär samma som versionen med Nintendo-layout som är här:

https://www.8bitdo.com/ultimate-bluetooth-controller/

Inte helt tydligt vad skillnaden mellan dem är.

Hmm… hittade detta:

Den med Xbox-layout:

Den med Switch-layout:

Säljer tydligen de med Xbox-layout hos Max Gaming (och de har alltså också ”Hall Effect Joystick" och verkar ny då de endast går att förboka):

https://www.maxgaming.se/sv/gamepads/ultimate-24g-wireless-co...

Visa signatur

• Fractal Design North | ASUS ROG Strix B650E-F | Ryzen 7 7800X3D | Radeon RX 7900 GRE | 64 GB RAM | Windows 11
• Mac Pro (Mid 2010) | 6-Core Intel Xeon ”Westmere” | Radeon RX 5700 XT | 32 GB RAM | macOS 12 Monterey | Windows 10
• MacBook Pro 14" | M2 Max | 96 GB RAM | macOS 14 Sonoma

Permalänk
Snusfri

Har idag:
Xbox Wireless Controller - Robot White
Xbox Wireless Controller – Phantom White Special Edition
Xbox Series X Wireless Controller - 20th Anniversary SE

De är ju trevliga på sina egna vis, men som jag skrev i första inlägget, söker något mer "Premium".

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Gaming 3 - 8GB RAM - 512GB SSD - GTX 1650
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 7 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av star-affinity:

Har förstått att det ska få att ersätta knapparna själv med Xbox-layoutknappar, men förstår inte varför den kontrollen inte även säljs med Xbox-layout.

Säger jag och ser att denna numera finns:

https://www.8bitdo.com/ultimate-2.4g-wireless-controller/

Då är den väl ungefär samma som versionen med Nintendo-layout som är här:

https://www.8bitdo.com/ultimate-bluetooth-controller/

Inte helt tydligt vad skillnaden mellan dem är.

Hmm… hittade detta:

Den med Xbox-layout:
<Uppladdad bildlänk>

Den med Switch-layout:
<Uppladdad bildlänk>

Säljer tydligen de med Xbox-layout hos Max Gaming (och de har alltså också ”Hall Effect Joystick" och verkar ny då de endast går att förboka):

https://www.maxgaming.se/sv/gamepads/ultimate-24g-wireless-co...

Såg precis den nu (Xbox, HE sticks, 2.4 only), den hade jag garanterat köpt idag om jag fått välja. Den är samma som de jag har nu men med HE.

Visa signatur

CPU: R7 5800X3D | GPU: XFX 6900XT Merc 319 | MB: Gigabyte X570 PRO-I| RAM: 2x16 Corsair LPX@3600MHz CL18|Cooling: Scythe Ninja 5 (Noctua A12x25)|PSU: Corsair SF750|SSD: Samsung 970 EVO Plus 1TB + Corsair MP510 4TB + Samsung 850 EVO 2TB + Samsung 850 PRO 2TB|CASE:NR200P

Permalänk

Ska sägas att det finns väldigt få saker jag använder handkontroller till, mest casual bilspel (typ forza etc), men för mitt användningsfall så valde jag elite 2 controllern, har haft en elite 1a också och var väldigt nöjd med den så punga ut för tvåan. Väldigt nöjd med den med. Det jag framförallt gillade med den är att extraknapparna baktill dels är avtagbara, men också att dom blir som paddlar. Det gör att manuell växling känns betydligt bättre. Sen är det faktum att jag har lite kontroll att flytta var dom knapparna sitter på kontrollen alltid ett plus

Visa signatur

Lian Li O11 XL | Asus Crosshair VII Dark Hero | AMD 5950x, Watercool IV Pro| 32gb G-skill trident-z neo @ 3600 Mhz | EVGA 3090 FTW3 Ultra | Seasonic Prime PX 1000 | Asus ROG Swift PG348q

Permalänk
Medlem
Skrivet av Smasher89:

Inte använt själv, men Hal effect stickor lär vara att föredra, ska inte kunna drifta så något som görs bättre än för alla dagens generations vanliga kontroller.

Jag har 8bit do Ultimate med hall effect och jag är riktigt nöjd.

Permalänk
Medlem

Även om jag egentligen föredrog Elite v1 över Elite v2 så tycker jag tyngden av Elite gör den värd pengarna. Det känns mer som ett verktyg än en leksak.

Visa signatur

Ryzen 7800X3D | Zotac 4070 Super | STRIX B650E-I | Noctua NH-L12S | 32Gb DDR5 | Fractal Design Terra | LG CX55 | MacBook Pro 14" M1 Pro | FujiFilm X-T4

Permalänk
Medlem

Kör Nintendo switch Pro handkontrollen till pc, Körde först ps5 kontroll men gillar den inte. Men älskar min Nintendo pro kontroller.

https://www.inet.se/produkt/6609286/nintendo-switch-pro-contr...

Permalänk
Medlem

Hade xbox elite 2 kontrollen. Tycke den satt bra i handen, känndes skön, bra triggers och joysticks.

MEN! A knappen, "den gröna" främst, var skit! Missade att registrera ofta och känndes budget med tanke på priset och hur bra de andra delarna av handkontrollen känndes.

Kör en 8bitdo ultimate C sen ett tag tillbaka.

https://www.netonnet.se/art/gaming/rattar-och-kontroller/hand...

Lirar mest Elden Ring och FC24 när tid och ork finns. Funkar utmärkt och var relativt billig.

Visa signatur

5800x3D . 6900 XT . 16gb ddr4 . NR200p

Permalänk
Medlem

Väldigt nöjd med min Xbox elite 2, förutom de konvexa knapparna. Lätt obekväma efter ett tag, samt väldigt klickiga.

Permalänk
Medlem

Jag kör DualSense, Sony har själva bidragit med källkod och drivrutinen finns i kärnan (Linux)

Permalänk
Medlem

Om trådad utan tvekan Razer Wolverine v2 Chroma, just nu endast 788kr på Amazon

Bästa styrkorset på marknaden, mekaniska knappar som känns som musklick, dom två extra knapparna ovanpå nära triggers är perfekt placerade. Se demonstration av styrkorset nedan.

Dock inte lika klockren ergonomi som Microsoft Officiella Series X kontroll (Razers är bredare så kräver större händer).

Äldre Razer Wolverine Ultimate eller Tournament Edition har en passform som är närmare Microsofts men styrkorset är inte lika vasst, mer samma nivå som på Dual Shock i den aspekten. Om du kan hitta dom för vettigt pris

Om du måste ha trådlös funktionalitet dock så är alternativen du redan tittar på bland dom bättre. Såvida du inte känner dig äventyrlig och importera en Flydigi (Xiaomi) handkontroll från Kina (exempelvis Vader 3 Pro). Har samma mekaniska knappar och styrkors som v2 Chroma men med Microsofts ergonomi och "Hall-effekt" spakar men kräver dongel för att ansluta trådlöst till Xbox/Playstation, Bluetooth fungerar enbart på PC och Switch

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X | Palit Geforce RTX 3080 GamingPro | Gigabyte Aorus X570S PRO AX | Noctua NH-U12S |
Kingston Fury Beast RGB 32GB DDR4 @ 3600Mhz | Fractal Design Define R4 | Seasonic Focus GX-1000 80+ Gold |
Dell S3220DGF 1440p @ 165hz | Sennheiser HD 58X | Edifier S530D

Permalänk

Köp inte Elite-controllern. Precis som andra skriver här går den alltid sönder, jag har ägt två stycken innan jag gav upp. Den vanliga Series X-kontrollen är perfekt för PC-spelande skulle jag säga. Xbox wireless adapter finns att köpa i paket med kontrollen eller att hitta löst på Amazon.

Permalänk
Skrivet av Tralle:

Kör Nintendo switch Pro handkontrollen till pc, Körde först ps5 kontroll men gillar den inte. Men älskar min Nintendo pro kontroller.

https://www.inet.se/produkt/6609286/nintendo-switch-pro-contr...
https://cdn.inet.se/product/1600x900/6609286_8.png

Mycket skön kontroll med ett stort minus - inga analoga triggers!

Permalänk
Medlem

Är det någon här som har koll på en handkontroll likte Nvidia shield controller som gör det möjligt att höja/sänka volymen och tips på hur en mappar det isåfall? T.ex. på android tv eller windows.

Min gick precis sönder

Permalänk
Medlem

Kör själv en Xbox Elite Series 2 Trådlös har haft den ganska prick ett år nu. Inga problem, sitter bra i handen även för mig som har ganska stora labbar. Väldigt skön tyngd också, alldeles perfekt tom vill jag påstå.

Mitt enda klagomål, vilket förmodligen snarare har med mjukvara att göra, är att jag måste alltid mixtra med bluetooth inställningar när jag ska ansluta den. Första gången måste jag öppna upp inställningarna för bluetoothen, sen om jag låter den ligga och kontrollen stänger av sig själv blir jag tvungen att starta om bluetoothen på datorn för att återansluta kontrollen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av FX9:

Hur står sig alla nya kontroller med äldre spel?

JAg är själv intresserad av nån ny kontroller men jag kör PS3 kontroller hemma (som emulerar Xbox 360 kontroller) och då fungerar ALLT!

DS4 med rätt mjukvara fungerar riktigt bra, har inte fått trådlöst att samarbeta helt men det räcker för mig.

Kommer nog bli en Retro fighters hunter någon gång framåt för kompabilitet med OG xbox och PC/android.

Visa signatur

7800X3D//4090
MINT XFCE // W11 🤮

Permalänk
Medlem
Skrivet av THB:

Har idag:
Xbox Wireless Controller - Robot White
Xbox Wireless Controller – Phantom White Special Edition
Xbox Series X Wireless Controller - 20th Anniversary SE

De är ju trevliga på sina egna vis, men som jag skrev i första inlägget, söker något mer "Premium".

Hade jag inte brytt mig om Xbox (eller PS) hade jag lätt köpt
https://www.banggood.com/sv/FlyDiGi-APEX-4-Gaming-Controller-...

Annars kolla in SCUF Envision
https://scufgaming.com/eu/pc-scuf-envision

Elite Series 2 är grymt bra tills någon knapp pajar, de har oerhört låg kvalitet på knapparna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av TheBDZ:

Ska man vara helt ärlig mot sig själv.
Då spelar kontrollen ingen roll om den inte sitter skönt i handen och latensen inte är för hög, för SP spel.
Om man är en hardcore gamer som spelar mycket MP spel så förstår jag att man vill ha något som inte är skräp.
Min main kontoll kostade mig 150kr. (Deltaco).

Om jag vore dig så vill man ju känna på dom innan köp, då de kostar rätt mycket.

För mig gör det det även för SP spel då det helt enkelt gör ont i händerna om den inte är ergonomisk nog. Nu tänker jag specifikt för Switch då jag väldigt sällan använder kontroll för PC. Dom jag hittat som inte Pro Controller har antingen saknar stöd för trådlöshet, inte haft motioncontrols eller stöd för amiibo eller alla. Amiibo och motioncontrolls behöver jag då jag använder dom flitigt medans trådlöshet egentligen inte är nåt jag behöver men är trevligt att ha samma gäller HD Rumble to Nintendos generellt är bättre än andras så är grädden på moset så att säga. Suger att den har drift dock så ska lämna in på garanti...

Visa signatur

Chassi: Antec GX500 / HDD: WD blue 1TB / SSD: WD Blue 250GB / CPU: R5 3600 @ 4,2 Ghz / GPU: XFX Radeon RX 5600 XT THICC II PRO / Kylning: Wraith Stealth och 3st i chassit 2xpush 1xpull / PSU: Seasonic Core GC 500 / MB: B450A Pro Max / RAM: Corsair Vengance 2x8GB 3200 Mhz / OS: Win10 Home / Mus: Logitech G300 / TB: HP PR1101U / Ljud: Logitech Z906 och Arrogant bastard hurricane / Skärm: BenQ GW2470HE / Macbook late 2006 med Ubuntu /

Permalänk

Jag har funderat på om både ps5 kontroll har samma stöd/funktioner som x-box kontroll på steam? Samt om ps5:s exklusiva funktioner fungerar på steam på vissa titlar som ps5 släpper till steam?

Permalänk
Medlem

Jag gick igenom 3st vanliga Xbox-kontroller, innan jag fick nog och köpte Microsoft Xbox Elite (tror det är v2). Spelar nästan enbart Rocket League på PC med den. Bara de extra knapparna på baksidan blir värt det, möjligheten att ändra motstånd i spakar, ändra form på spakarna osv. Har aldrig upplevt någon joystick drift sedan jag köpte Elite-kontrollen för över 18 månader sedan.

Är sjukt nöjd med det köpet, väl värt pengarna om man spelar mycket med kontroll.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers
PC: Ryzen 9 5900X | RTX 3080 12GB | G.Skill Trident Z Neo 64GB 3600MHz CL16 | 12TB NVMe SSD - 5TB SATA SSD = total 17TB SSD | Synology DS920+ w/20GB RAM SHR 48TB | Seagate IronWolf 10TB HDD intern HDD
Skärmar: Acer Predator XB323UGX 32" 270Hz 1440p, Asus PG349Q 34" 120Hz 1440p UW, Asus PG279Q 27"
Foto
: Canon 80D & 60D + Canon 17-55/2.8 IS, Canon 10-22, Canon 70-200/2.8L IS II, Canon 100/2.8L IS Macro

Permalänk
Medlem

Sägs att en ny elite kontroller är på gång för att konkurrera med ds 5s vibrationsmotorer.

mina elite kontroller tenderar gå sönder. Vet inte om det är tyngden i dem som gör de inte tål några tapp. Bättre med lätt och billig plast som ger mindre acceleration och bättre stötdämpning vad det verkar.

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Medlem

Alltså, hör bara korta tidsaspekter på kontroller, 18 månader?

Jag vill ju kunna ha min kontroller i 10 år, därför jag kört med DS3

Visst, de nyare släpptes för inte så länge sen, men nog måste man väl kunna köpa en kontroller som (om den inte råkar ut för en olycka) klarar 10 år, som DS3?

Visa signatur

5700x3D | RTX 2060 Super | 2 TB M.2 | 32 GB RAM | Gigabyte DS3H| 750 WATT

Permalänk
Medlem
Skrivet av FX9:

Alltså, hör bara korta tidsaspekter på kontroller, 18 månader?

Jag vill ju kunna ha min kontroller i 10 år, därför jag kört med DS3

Visst, de nyare släpptes för inte så länge sen, men nog måste man väl kunna köpa en kontroller som (om den inte råkar ut för en olycka) klarar 10 år, som DS3?

Finns nog inga joysticks i världen som klarar 10 år av dagligt bruk

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Medlem
Skrivet av oqvist:

Finns nog inga joysticks i världen som klarar 10 år av dagligt bruk

Jag har 1 DS3 sen PS3 lanserades. Visst, de har sett bättre dagar men fungerar än.

Daglig bruk är väl att ta i, de låg i en låda några år.

Visa signatur

5700x3D | RTX 2060 Super | 2 TB M.2 | 32 GB RAM | Gigabyte DS3H| 750 WATT

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tralle:

Kör Nintendo switch Pro handkontrollen till pc, Körde först ps5 kontroll men gillar den inte. Men älskar min Nintendo pro kontroller.

https://www.inet.se/produkt/6609286/nintendo-switch-pro-contr...
https://cdn.inet.se/product/1600x900/6609286_8.png

Som en annan redan sagt så är en STOR varning på denna att den saknar analoga trigger-knappar! Så väldigt dålig för racing och liknande som använder det.

En till stor varning är att styrkrysset är helt värdelöst så vill man spela spel som kräver precision i det så går den också bort.

Sen en sak till som är dåligt är att knapparna på framsidan är ganska stora och lite halvkass känsla i tycker jag men det är kanske mer en åsikt bara.

Annars är batteritiden grym och formen på kontrollen är en av dom skönaste som finns.

Permalänk
Medlem

Vill vara hjälpsam där man kan i livet så här måste få avrekommendera xbox elite series 2. Det är synd för att den är najs när den funkar. Hade den ett år, fick oändlig stickdrift fast på en trigger, lämnade tillbaks på garanti, fick en "ny" som var uppenbarligen refurbished. Alla nya xbox elite 2 är refurbished vid det här laget. Den "nya" som jag fick hade oändlig stickdrift. Lämnade tillbaks den också, då fick jag pengarna tillbaks för att "dom finns inte i lager". Det var hos Kjell och Company som jag lämnade in dom flera gånger.