Snart kan du använda Swish för att självskanna dina varor

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lurcazzus:

Det beror såklart på hur butiken kan få insyn i eventuella pågående köp. Med nuvarande lösningar har man insyn, kan följa köpmönster och kundrundor. Man har möjlighet att fånga upp olika scenarion. Jag har svårt att se att någon av de stora kommer hoppa på tåget, utan tror man kommer välja egna lösningar där man kan ha koll istället. Med Swish som betalalternativ såklart.

Oof tveksamt, förstår hur du tänker men gissar på att allt hänger på hur Swish tar betalt för detta av företagen, är det samma priser som innan med denna nya funktion så ser jag nog att många skulle göra det då det blir mindre arbete/ansvar för butiken.

Skulle inte förvåna mig om vissa butiker i framtiden helt kanske avskaffar egna kassa system och bara kör detta i framtiden, speciellt mindre obemannade butiker som dyker upp mer och mer.

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedman18:

Lite som att PostNord ska plötsligt agera som en bank? Kan jag bli mer tydlig?

Bra exempel Postbanken

Permalänk
Medlem

Detta lär ju matbutikerna jubla över, då slipper de dona med en massa dyr hårdvara i form av handskannrar och allt som hör till rörande hantering. De köper det som tjänst genom swish istället, match made in heaven.

Då måste man väl iofs ha en smartlur för att kunna nyttja. Men den lilla marginal som av princip lämnar är så liten att besparingen vida överskrider det inkomstbortfallet.

Visa signatur

You have earned my respect and my friendship.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lurcazzus:

Det beror såklart på hur butiken kan få insyn i eventuella pågående köp. Med nuvarande lösningar har man insyn, kan följa köpmönster och kundrundor. Man har möjlighet att fånga upp olika scenarion. Jag har svårt att se att någon av de stora kommer hoppa på tåget, utan tror man kommer välja egna lösningar där man kan ha koll istället. Med Swish som betalalternativ såklart.

Swish lär ju inte föra register över de varor butikerna har, detta blir en ren medlartjänst. Det bör inte vara någon skillnad mot hur det ser ut nu med hårdvaruskanners.

Visa signatur

You have earned my respect and my friendship.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tauri85:

Det jag ibland saknat i t.ex en mataffär är att kunna betala med Swish, inte att använda appen som en självskanner

Detta går redan göra alla i coop-butiker.

Bara räcka fram swish-appen vid kassan. Men Bluetooth måste vara aktiverat både i appen och inställningarna.

Visa signatur

Laptop 4 13.5 - Ryzen 4680U - 16 GB DDR4 - 256 GB SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av macmann1:

Jag tycker det är rätt osmidigt att använda självscanning med telefonen, för det blir fipplande fram och tillbaka för att se inköpslistan. Använder mycket hellre en dedikerad scanner. Det butikerna däremot gärna kan bli bättre på är att tillåta upplåsning av scanner utan fysiskt kort, dvs via apple pay eller motsvarande.

T.ex på Coop (här omkring iaf) så måste man ta fram ett kort för att hämta ut en scanner, eller på vissa butiker (kanske alla nu) så kan man scanna en QR kod, köra mobilt bankid och sen få en scanner. Inte alls smidigt. Däremot när jag kommer till kassan så kan jag bara blippa apple pay och så hittar den alla varor. Borde räcka med en blipfunktion vid uthämtning också.

Jag har lagt in mitt Icakort i min ApplePay, så jag scannar bara den QRkoden ifrån telefonen när jag ska ha en scanner. Borde väll kunna funka med Coop oxå?

Visa signatur

Main
MOBO: Gigabyte B550M DS3H, CPU: AMD Ryzen 5 5600, RAM: 2x16B @ 3600MHz, GPU: RADEON RX5700 Flashat till XT, SSD: WD BLACK SN750 SE 1TB nVME, 2x1TB Sata SSD Chassi, : Fractal Design Node 804, PSU: Corsair RM1000e, Skärm: Philips 27M1N3500LS.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tauri85:

Ok för varken Hemköp, Ica, Willys eller Lidl har det här i götet

Dom har det men bara vid problem med kort som förra veckans haveri med ica

Permalänk
Medlem

Småköp på kredit, hur dumma är folk?

Visa signatur

*5600|B350M-A|32GB|A750|GX750W|Core V21|280AIO|1TB+2TB.

AMD Ryzen 5(Zen3) @4891|Asus Prime|Corsair 2x16 RGB PRO 3200C16 @3800C18|Intel Arc LE @2740MHz|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 3.0x2 Kingston A1000 1500/1000 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Samsung 1TB i RAID 0.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fenrisulvfan:

Småköp på kredit, hur dumma är folk?

Swish är ju inte på kredit.

Visa signatur

Fractal Define 7 | Seasonic Prime Titanium 850W | ROG STRIX B550-E GAMING | AMD Ryzen 7 5800X3D | Thermalright TRUE copper w. 2x Noctua NF-A12x25 | 32GB TridentZ RGB 3600C16 | Asus GeForce RTX 4090 TUF Gaming OC | Samsung 980 Pro 1Tb | Samsung 970 EVO 1Tb | 2x Samsung 850 EVO 1Tb @ RAID1 | Samsung 870QVO 4Tb | Acer Predator X34

Permalänk
Medlem

"Swish gör en app så att du slipper att tänka själv". "Funkar alltid aldrig vid strömavbrott/skottår".

Visa signatur

Asus Rampage IV Extreme, Intel i7 3930K, Intel SSD 510 250 GB, Intel SSD 730 480 GB, WD Veloci Raptor (3,5) 1 TB, G.Skill F3-12800CL9Q-16GBXL, Asus GTX Titan, NZXT Phantom: Pink, Windows 7 Home Prem sp1 64 bit. Noctua NH-L12. Ducky Shine 3 - Cherry MX Red - vita LEDs - Jukebox SA keycaps set. Ducky Shine 3 - Cherry MX Black - röda LEDs. Ducky One RGB YOTG, Miami keycaps set. Mionix Avior 7000.

Permalänk
Skrivet av Tauri85:

Ok för varken Hemköp, Ica, Willys eller Lidl har det här i götet

Samtliga Coop tar Swish även om det inte märkt, bara att lägga telefonen mot tangentbordet på terminalen (Swedbank Pax).
Dock dåligt uppmärkt, varvid nog inte många känner till det. Nu kommer jag inte ihåg var mer jag sett terminalerna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av shugge:

Swish är ju inte på kredit.

Jo, du måste ha kredit för att kunna använda.

Visa signatur

*5600|B350M-A|32GB|A750|GX750W|Core V21|280AIO|1TB+2TB.

AMD Ryzen 5(Zen3) @4891|Asus Prime|Corsair 2x16 RGB PRO 3200C16 @3800C18|Intel Arc LE @2740MHz|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 3.0x2 Kingston A1000 1500/1000 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Samsung 1TB i RAID 0.

Permalänk
Skrivet av norrby89:

Oof tveksamt, förstår hur du tänker men gissar på att allt hänger på hur Swish tar betalt för detta av företagen, är det samma priser som innan med denna nya funktion så ser jag nog att många skulle göra det då det blir mindre arbete/ansvar för butiken.

Skulle inte förvåna mig om vissa butiker i framtiden helt kanske avskaffar egna kassa system och bara kör detta i framtiden, speciellt mindre obemannade butiker som dyker upp mer och mer.

Jag förstår hur du tänker också ;). Jag är övertygad om att kunddatan och behovet av säkerhet i form av att kunna följa upp t.ex. stölder gör att detta är väldigt långt bort för många butiker. Får den fäste så tror jag inte det är för att butikerna önskar det, utan för att man i så fall inte vill riskera att förlora kunder som önskar funktionen. Hur som är det en tillräckligt stor aktör för att inte ignoreras utan en aktör att ha ögonen på.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fenrisulvfan:

Jo, du måste ha kredit för att kunna använda.

Menar du den nya funktionen specifikt? För Swish dras annars direkt från det bankkonto det är kopplat till.

Visa signatur

Fractal Define 7 | Seasonic Prime Titanium 850W | ROG STRIX B550-E GAMING | AMD Ryzen 7 5800X3D | Thermalright TRUE copper w. 2x Noctua NF-A12x25 | 32GB TridentZ RGB 3600C16 | Asus GeForce RTX 4090 TUF Gaming OC | Samsung 980 Pro 1Tb | Samsung 970 EVO 1Tb | 2x Samsung 850 EVO 1Tb @ RAID1 | Samsung 870QVO 4Tb | Acer Predator X34

Permalänk
Medlem
Skrivet av Superolle:

Alltså... Jag skäms för hur ofta jag ränner på IKEA men gud vad jag älskar denna funktionen.
Absolut smidigaste lösningen jag sett när det kommer till självscanning men framförallt: ALDRIG kö.

När man kommer till kassan så scannar man bara en QR kod i mobilen, lägger mobilen på kortläsaren, scannar en qr kod för att komma ut. Kvitton direkt till mail och allt sådant där... Ina små lappar för att komma ut såsom på Ica trots att man har Kivra. Går så himla fort!

Detta! Var på IKEA senast i helgen och det är så sjukt tillfredställande att bara gå förbi de aslånga köerna med folk som står vid de "manuella" kassorna.

Visa signatur

| EVGA Z170 FTW | i7 6700k | ASUS RTX 3070 | 16GB DDR4 3200MHz | Cooler Master V850 | Samsung 840 Evo 250GB + 2x WD Black 500GB + Seagate 2TB SSHD + Samsung 970 Evo M.2 500GB |

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Fenrisulvfan:

Småköp på kredit, hur dumma är folk?

Dumma är möjligen människor som inte kan hantera att handla på kredit, men swish är inte kredit. Det är direkt överföring mellan bankkonton.

Visa signatur

Det kan aldrig bli fel med mekanisk destruktion

Permalänk
Medlem
Skrivet av BM-Mods:

Jag har lagt in mitt Icakort i min ApplePay, så jag scannar bara den QRkoden ifrån telefonen när jag ska ha en scanner. Borde väll kunna funka med Coop oxå?

Nej Coop har ingen scanner för QR heller. Har gjort som du på Ica också.

Visa signatur

Main: Strix B550-F | R9 5950X | 32GB@3600MHz | ASUS 3080 TUF | KC3000 | RM850 | LG 48CX
Server: Strix B450-I | R7 2700X | 64GB | 2x1TB 970 EVO Raid | 2TB BX500 | SF450

Permalänk
Sötast

Självscanna med mobil är extremt klumpigt.

Fick för mig att testa det på wills då jag glömt ID nån gång....

Om man har en handscanner så sätter man den på vagnen, sen kollar man ev i mobilen vad mer man skulle handla. Sedan tar man varan och bippar och sätter tillbaka scannern och gör om detta.

När man har mobilen i handen så är den mycket svårare att hålla i. Så om du ska ta ett paket som är lite awkward att hålla i så måste du lägga mobilen i fickan. Sedan måste du ta upp den igen för att scanna, men då är den låst. Sedan ringer det, då kan du inte scanna förrän samtalet är klart. Man får ett sms och måste byta appar, sedan tillbaka till inköpslistan, sedan tillbaka till självscanning.

En förbättring till det enormt dryga scenariot är att åtminstone ha en mobilhållare på vagnen så att man kan sätta den där när man vänder ryggen till och ooops, nu är mobilen stulen. Vad synd om dig, inte butikens fel.

När handscanners försvinner, vilket butiker såklart vill att de ska göra för att de kostar butikerna miljontals kronor.... det är nog då jag går tillbaka till kassorna. Att självscanna med mobilen är ren pest.

Permalänk
Medlem

Snart behövs ju inga anställda i butiker med denna utveckling.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aphex:

Dumma är möjligen människor som inte kan hantera att handla på kredit, men swish är inte kredit. Det är direkt överföring mellan bankkonton.

Du måste ha kreditvärdighet för att få ha Swish.

Man kan tycka att folk som har det knapert och är skuldsatta inte ska kunna få ta del av tekniska framsteg och rabatter, men det hindrar inte mig från att tycka det är dumt att frysa ut folk från så enkla(borde vara enkelt iaf) saker som att handla mat till billigaste pris, som redan har det tufft.

Köp en IPhone 16 och ät tårta om du inte har råd med knäckebröd.

Visa signatur

*5600|B350M-A|32GB|A750|GX750W|Core V21|280AIO|1TB+2TB.

AMD Ryzen 5(Zen3) @4891|Asus Prime|Corsair 2x16 RGB PRO 3200C16 @3800C18|Intel Arc LE @2740MHz|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 3.0x2 Kingston A1000 1500/1000 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Samsung 1TB i RAID 0.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fenrisulvfan:

Du måste ha kreditvärdighet för att få ha Swish.

Man kan tycka att folk som har det knapert och är skuldsatta inte ska kunna få ta del av tekniska framsteg och rabatter, men det hindrar inte mig från att tycka det är dumt att frysa ut folk från så enkla(borde vara enkelt iaf) saker som att handla mat till billigaste pris, som redan har det tufft.

Köp en IPhone 16 och ät tårta om du inte har råd med knäckebröd.

Var har du fått det ifrån att man måste vara kreditvärdig eller att swish har något som helst med kredit att göra? Källa tack.

Visa signatur

Fractal Define 7 | Seasonic Prime Titanium 850W | ROG STRIX B550-E GAMING | AMD Ryzen 7 5800X3D | Thermalright TRUE copper w. 2x Noctua NF-A12x25 | 32GB TridentZ RGB 3600C16 | Asus GeForce RTX 4090 TUF Gaming OC | Samsung 980 Pro 1Tb | Samsung 970 EVO 1Tb | 2x Samsung 850 EVO 1Tb @ RAID1 | Samsung 870QVO 4Tb | Acer Predator X34

Permalänk
Medlem
Skrivet av shugge:

Menar du den nya funktionen specifikt? För Swish dras annars direkt från det bankkonto det är kopplat till.

Nej, men utan Swish kan du ju inte använda den.

Du kan inte koppla Swish till ett telefonnummer utan ett telefonabonnemang, telefonabonnemang kräver kreditvärdighet.

Du kan inte använda Swish utan ett telefonnummer så A leder till C via B och inte nödvändigtvis direkt.

Visa signatur

*5600|B350M-A|32GB|A750|GX750W|Core V21|280AIO|1TB+2TB.

AMD Ryzen 5(Zen3) @4891|Asus Prime|Corsair 2x16 RGB PRO 3200C16 @3800C18|Intel Arc LE @2740MHz|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 3.0x2 Kingston A1000 1500/1000 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Samsung 1TB i RAID 0.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fenrisulvfan:

Nej, men utan Swish kan du ju inte använda den.

Du kan inte koppla Swish till ett telefonnummer utan ett telefonabonnemang, telefonabonnemang kräver kreditvärdighet.

Du kan inte använda Swish utan ett telefonnummer så A leder till C via B och inte nödvändigtvis direkt.

Det där stämmer inte. Du kan skaffa swish även om du enbart har kontantkort i mobilen.

Visa signatur

Fractal Define 7 | Seasonic Prime Titanium 850W | ROG STRIX B550-E GAMING | AMD Ryzen 7 5800X3D | Thermalright TRUE copper w. 2x Noctua NF-A12x25 | 32GB TridentZ RGB 3600C16 | Asus GeForce RTX 4090 TUF Gaming OC | Samsung 980 Pro 1Tb | Samsung 970 EVO 1Tb | 2x Samsung 850 EVO 1Tb @ RAID1 | Samsung 870QVO 4Tb | Acer Predator X34

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fenrisulvfan:

Nej, men utan Swish kan du ju inte använda den.

Du kan inte koppla Swish till ett telefonnummer utan ett telefonabonnemang, telefonabonnemang kräver kreditvärdighet.

Du kan inte använda Swish utan ett telefonnummer så A leder till C via B och inte nödvändigtvis direkt.

Går att använda swish med ett kontantkort så behövs ingen "kreditvärdighet"

Går ju även att använda målvakt för att regga dessutom om man nu skulle ha kronkalle i hasorna.

Hade ett gammalt telefonummer som inte längre använts kvar på swish rätt länge, går att ha 3 st nummer på swish.

Visa signatur

Zotac 4090 i9 13900k DDR5 6000mhz Odyssey Neo G8 Kingston KC3000 2TB NVMe

Permalänk
Medlem
Skrivet av shugge:

Det där stämmer inte. Du kan skaffa swish även om du enbart har kontantkort i mobilen.

Nej, inte med SwedBank, har testat flera gånger och testar just nu och jag får inget verifierings SMS.

Visa signatur

*5600|B350M-A|32GB|A750|GX750W|Core V21|280AIO|1TB+2TB.

AMD Ryzen 5(Zen3) @4891|Asus Prime|Corsair 2x16 RGB PRO 3200C16 @3800C18|Intel Arc LE @2740MHz|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 3.0x2 Kingston A1000 1500/1000 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Samsung 1TB i RAID 0.

Permalänk
Avstängd

Fyfan vad najs, såja.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fenrisulvfan:

Nej, inte med SwedBank, har testat flera gånger och testar just nu och jag får inget verifierings SMS.

Då har du kanske bytt telenr kopplat till swish för många gånger under kort tid? Max 3 byten per år verkar gälla.

Alt kanske du inte har registrerat dig som ägare till kontantkort/telenumret.

Eller så är der något annat fel och du får prata med Swedbank för att lösa det.

Visa signatur

Fractal Define 7 | Seasonic Prime Titanium 850W | ROG STRIX B550-E GAMING | AMD Ryzen 7 5800X3D | Thermalright TRUE copper w. 2x Noctua NF-A12x25 | 32GB TridentZ RGB 3600C16 | Asus GeForce RTX 4090 TUF Gaming OC | Samsung 980 Pro 1Tb | Samsung 970 EVO 1Tb | 2x Samsung 850 EVO 1Tb @ RAID1 | Samsung 870QVO 4Tb | Acer Predator X34

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fenrisulvfan:

Nej, inte med SwedBank, har testat flera gånger och testar just nu och jag får inget verifierings SMS.

Då är det banken du ska klaga på och inte swish. Har Swish via Handelsbanken utan att ens ha ett svenskt telefonnummer. Mitt finska nummer formateras dock helt fel med mellanslagen, men funkar fortfarande perfekt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av shugge:

Då har du kanske bytt telenr kopplat till swish för många gånger under kort tid? Max 3 byten per år verkar gälla.

Alt kanske du inte har registrerat dig som ägare till kontantkort/telenumret.

Eller så är der något annat fel och du får prata med Swedbank för att lösa det.

Jag har aldrig haft Swish, blivit nekad varje gång.
4h kö på en fredag för att bevisa varför det inte går, nej tack, jag kan inte ta en skärmdump på skitsnack.

Visa signatur

*5600|B350M-A|32GB|A750|GX750W|Core V21|280AIO|1TB+2TB.

AMD Ryzen 5(Zen3) @4891|Asus Prime|Corsair 2x16 RGB PRO 3200C16 @3800C18|Intel Arc LE @2740MHz|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 3.0x2 Kingston A1000 1500/1000 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Samsung 1TB i RAID 0.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fenrisulvfan:

Jag har aldrig haft Swish, blivit nekad varje gång.
4h kö på en fredag för att bevisa varför det inte går, nej tack, jag kan inte ta en skärmdump på skitsnack.

Det är ditt val, men sprid inte falsk information 🙂

Visa signatur

Fractal Define 7 | Seasonic Prime Titanium 850W | ROG STRIX B550-E GAMING | AMD Ryzen 7 5800X3D | Thermalright TRUE copper w. 2x Noctua NF-A12x25 | 32GB TridentZ RGB 3600C16 | Asus GeForce RTX 4090 TUF Gaming OC | Samsung 980 Pro 1Tb | Samsung 970 EVO 1Tb | 2x Samsung 850 EVO 1Tb @ RAID1 | Samsung 870QVO 4Tb | Acer Predator X34