Permalänk
Medlem

Lite över 12k. Blir till att betala skatten på bilen och ett par nya jeans, resten får man väll spara till nå kul i sommar.

Visa signatur

R7 7800X3D | 4070Ti | 32GB DDR5 6000mhz | 1TB SSD | 1TB M.2

Permalänk
Musikälskare

~17K fick jag tillbaka, det får investeras och läggas undan

Förra gången var det ~10K jag fick tillbaka

Visa signatur

❀ Monitor: ASUS Swift 27" @ 1440p/165Hz ❀ CPU: Ryzen 7700X ❀ Cooling: Corsair H170i ELITE 420mm ❀ GPU: MSI 3080 Ti SUPRIM X ❀ Memory: Corsair 32GB DDR5 Vengeance ❀ Motherboard: ASUS Crosshair X670E Hero ❀ M.2: Samsung 980 Pro ❀ PSU: Corsair HX1200 ❀ Chassi: Corsair 7000X ❀ Time Spy: 19 340

📷 Mina fotografier
🎧 Vad lyssnar du på just nu?

Permalänk
Medlem

Får tillbaka 415 kronor. Nästan perfekt avdraget.

Visa signatur

Hemmadator | Intel Core2Duo E8400 3GHz | 2048MB RAM 800MHz | ATI Radeon HD5750 512MB | ASUS P5QPL-AM | Corsair CX430 430W | Western Digital Caviar Blue 500GB | Seagate Barracuda 500GB | Intel 330 128GB |
Skoldator | Intel Core I7 950 3.06 GHz | Corsair XMS3 DDR3 1600MHz 4GB CL9 | ASUS GeForce GTX 465 1GB | ASUS P6T SE | OCZ MODXSTREAM PRO 700 WATT | CM Storm Scout |

Permalänk
Medlem
Skrivet av eat:

Har väntat hela veckan på att 8 mars skulle komma, men fortfarande ingen info på skatteverket..

Det borde väl inte vara en överraskning vilket belopp du skall få tillbaka eller betala in?

Permalänk
Medlem

Det blev runt 70k totalt för mig och frun med ganska jämn fördelning, precis som förväntat eftersom det är ränteavdraget som ger den effekten.

Permalänk
Medlem

Nästan 13k för mig och 17k för sambon, men det är p.g.a ränteavdrag.

Visa signatur

AMD Ryzen 5 7600X - ASRock B650i Lightning - G.Skill 32GB 6000MHz Trident Z5 - ASUS TUF Gaming RX 7900 GRE OC - Corsair SF750 - Thermalright Peerless Assassin 120 Mini - Cooler Master NR200P

Permalänk
Medlem

Här blir det till att betala tillbaka. Men jag överlever

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aktsu:

Det blev runt 70k totalt för mig och frun med ganska jämn fördelning, precis som förväntat eftersom det är ränteavdraget som ger den effekten.

Och jag tyckte att jag hade stora lån . Runt 22k för mig, och förmodligen liknande för frugan.

Visa signatur

Intel i9-12900K | Asus STRIX Z690-I | 32 GB DDR5-6400 CL30 | AMD Radeon RX 7900 XTX | WD Black SN850 1 TB
Asus ROG Loki SFX-L 750W | SSUPD Meshlicious | Arctic Cooling Freezer II 280 | Alienware AW3423DWF

Permalänk
Medlem

Är den enda förändringen av reseavdraget att det höjs från 18,5Kr/mil till 25Kr/mil, allt annat är samma?

Permalänk
Medlem
Skrivet av joakim99:

Det borde väl inte vara en överraskning vilket belopp du skall få tillbaka eller betala in?

Det är aboslut en överaskning, jag skulle kunna sitta och räkna på det, men varför då jag får den serverad.

Fick tillbaka 20kSEK, nu ska det bara göras lite reseavdrag...

Permalänk
Medlem

Fick äntligen beskedet igår vid lunch och sambon under natten.

Just nu får jag tillbaka 30k och sambon 19k vilket blir ett trevligt tillskott. Mitt kommer dock sjunka något eftersom jag hade viss inkomst på enskild firma förra året i samband med att den avvecklades och inventarier såldes av - räknar ändå med runt 25k när allt är klart.

Permalänk
Medlem
Skrivet av koSmiQ:

Fick äntligen beskedet igår vid lunch och sambon under natten.

Just nu får jag tillbaka 30k och sambon 19k vilket blir ett trevligt tillskott. Mitt kommer dock sjunka något eftersom jag hade viss inkomst på enskild firma förra året i samband med att den avvecklades och inventarier såldes av - räknar ändå med runt 25k när allt är klart.

Blir det att köpa ett nytt grafikkort med skattereturen?

Visa signatur

Why would a dragon hoard gold? Because the dragon represents everything that you’re afraid of. What’s embedded in everything you’re afraid of? Absolutely everything that you need to find. Run from what you’re afraid of, run from exactly what you need to find. Dragons hoard gold because the thing you most need is always to be found where you least want to look. What happens if you go after the dragon? - Jordan Peterson

Permalänk
Medlem

Jag brukar ligga kring 3k tillbaka då mitt jobb verkar vara dåliga på att betala korrekt skatt (Och då har jag ändå lagt in 500kr/mån extra skattebetalning)

Men i år då jäklar.. 20k tillbaka.. Har ju lite att göra med att jag är ensamstående nu med villa så alla lån står ju på mig.
Men kul med en extra slant, blir någon semesterresa med sonen och partner i sommar 🥰

Visa signatur

Citera för svar
Det är aldrig för sent att ge upp!

Permalänk
Medlem

Betala 1600 före reseavdrag, bör bli något liknande tillbaka istället.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk

Själv åker jag på 113,000 i restskatt, men inte så illa som det låter då jag jobbar i Danmark också och betalat in för mycket där. Det finns som tur är skatteavtal mellan de nordiska länderna, så Sverige frågar DK om de har pengar till dem och DK svarar oh ja och skickar över pengarna och ger sedan resten tillbaka till mig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av s3ns3n:

Blir det att köpa ett nytt grafikkort med skattereturen?

Om ändå. Det blir säkert roliga saker som ny ytterdörr, byta avkalkaren till vattnet, byta golv i hallen eller något annat "roligt".

(Sorry för off-topic alla!)

Permalänk
Medlem

Äntligen fått resultat och ska få tillbaka lite för ränteavdrag på bolån osv.
Men är det någon som vet hur man faktiskt går tillväga för att få tillbaka utändsk källskatt?

Har några aktier i både ISK och vanligt Aktie-konto (aktier som jobb, hade inget val till KF).
Nu har jag missat några tusenlappar senaste 4-5 åren pga jag inte gjort något.. Men nu vill jag ändra på det!

Permalänk
Medlem
Skrivet av eat:

Det är aboslut en överaskning, jag skulle kunna sitta och räkna på det, men varför då jag får den serverad.

Fick tillbaka 20kSEK, nu ska det bara göras lite reseavdrag...

Jag tänkte mest att det verkade som om du suttit på nålar och väntat på att se resultatet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av joakim99:

Jag tänkte mest att det verkade som om du suttit på nålar och väntat på att se resultatet.

Absolut, men jag brukar slänga varje räntebesked när de kommer så har lite dålig koll på inbetald ränta.
Sen visste jag att jag skulle få tillbaka en skaplig slant så hade ju inte panik över en ev kvarskatt, mest nyfikenheten som drabbat mig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av eat:

Absolut, men jag brukar slänga varje räntebesked när de kommer så har lite dålig koll på inbetald ränta.
Sen visste jag att jag skulle få tillbaka en skaplig slant så hade ju inte panik över en ev kvarskatt, mest nyfikenheten som drabbat mig.

Nyfikenheten har jag full förståelse för!

Permalänk
Medlem
Skrivet av superapan:

Och jag tyckte att jag hade stora lån . Runt 22k för mig, och förmodligen liknande för frugan.

Ja det är ju inte direkt en fördel att få mycket tillbaka på grund av ränteavdraget då det bara innebär att man betalat massvis med pengar varje månad till banken.

Permalänk
Medlem

Börsen har gått för bra, så det blev skattesmäll...

Visa signatur

Gigabyte UD AX,
Intel i7 13700KF, Arctic Freezer III 280mm. Corsair Dominator Platinum 32GB,
XTX Radeon RX 7800 XT Speedster MERC 319 Black,
Samsung Odyssey G7 Neo "32
Phanteks XT Pro Ultra chassi. Garuda Linux/Windows 11.

Permalänk
Medlem

Jag har ett underskott av kapital på 56 635 men får endast en skattereduktion för underskott av kapital på 4320. Jag jobbade bara 2 månader i Sverige under 2023, kan det påverka? Det finns "utrymme" för en större reduktion innan jag hamnar på 0 så jag förstår inte riktigt varför det har blivit såhär. Någon med lite expertis på området som kan förklara?

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av MrIzze:

Jag har ett underskott av kapital på 56 635 men får endast en skattereduktion för underskott av kapital på 4320. Jag jobbade bara 2 månader i Sverige under 2023, kan det påverka? Det finns "utrymme" för en större reduktion innan jag hamnar på 0 så jag förstår inte riktigt varför det har blivit såhär. Någon med lite expertis på området som kan förklara?

Behövs ju lite mer info men du kan inte dra av skatt matchande underskottat på annat än kapitalvinster. Så har du inte massa kapitalvinster så blir det svårt att få ner skatten.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Avstängd

Får alltid kvarskatt och måste betala tillbaks mycket varje år pga ISK skatten och det trotts ränteavdrag på bolånet.

Många tänker inte på att dom outar sin dåliga eller dåligt skötta ekonomi och sparande när dom så stolt berättar om hur mycket dom får tillbaka på skatten För får man tillbaka pengar så har man troligtvis inte så mycket sparande på ISK, men klart vissa har sparade på vanliga kontot men det är kanske inte så lämpligt heller om man har sparat/investerat några större summor.

Permalänk

Har inte äns fått deklarationen i brevlådan än.

Har inget bank id pga idiotiskt krav på nationellt id så får snällt vänta på pappersvarianten.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem
Skrivet av DavidtheDoom:

Behövs ju lite mer info men du kan inte dra av skatt matchande underskottat på annat än kapitalvinster. Så har du inte massa kapitalvinster så blir det svårt att få ner skatten.

Det stämmer väl ändå inte? 30% av underskottet av kapital dras väl rakt av på summan skatt som ska betalas? Betald ränta räknas ju till exempel som underskott av kapital.

EDIT: Vilket borde betyda att jag får en skattereduktion för underskott av kapital på ~56000*0,3=16800. Som jag ju är långt ifrån.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rouge of Darkness:

Har inte äns fått deklarationen i brevlådan än.

Har inget bank id pga idiotiskt krav på nationellt id så får snällt vänta på pappersvarianten.

Hur klarar du dig i samhället utan ett mobilt bank-id?

Visa signatur

Why would a dragon hoard gold? Because the dragon represents everything that you’re afraid of. What’s embedded in everything you’re afraid of? Absolutely everything that you need to find. Run from what you’re afraid of, run from exactly what you need to find. Dragons hoard gold because the thing you most need is always to be found where you least want to look. What happens if you go after the dragon? - Jordan Peterson

Permalänk
Medlem
Skrivet av s3ns3n:

Hur klarar du dig i samhället utan ett mobilt bank-id?

Har en bekant som sitter i samma båt och undrar hur hon ska göra när banken efterfrågar efter svenskt pass eller nationellt id vilket hon inte har.

Visa signatur

13900K - NH D15 - Maximus Z790 Hero - 32gb G-Skill 7200Mhz - Intel 900P 480Gb -Kingston Renegade 2Tb -Samsung 980 PRO 2TB - Samsung 980 PRO 1TB - Gigabyte RTX 4090 GAMING OC - AX 1600i - Phanteks P600s -Alienware AW3423DW - Beyerdynamic T5 MK III - Creative Sound Blaster GC7 - ROG Strix SCAR 16 (2023) - G634JZ-NM015W.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wh1spY:

Många är nöjda här. Frågan är om man verkligen skall vara nöjd om man får tillbaka.. det är pengar som kunde investerats…

Snick snack, du är bara så avis