Nytt moderkort, bara 2 anslutningar för chassifläktar, kommer det vara tillräckligt?

Permalänk
Medlem

Nytt moderkort, bara 2 anslutningar för chassifläktar, kommer det vara tillräckligt?

Jag ska bygga om datorn i ett mindre chassi och behöver därför nytt moderkort.

Detta moderkort verkar ha flest egenskaper som jag är ute efter (Wifi, BT, två M.2 slots osv) men det ska tydligen bara ha 2 st chassifläktanslutningar.

Chassit jag ska bygga i, ett ASUS PRIME AP201, kan husera 5-6 stycken chassifläktar.

Vad behöver jag för att kunna maxa antal chassifläktar? Om det nu ens behövs. Fler än 2 chassifläktar ska väl behövas för optimalt luftflöde?

Var gärna specifik, jag har inte koll på exakt vilka kablar man har till chassifläktar för att kunna använda flera på samma.

Visa signatur

MSI B450 TOMAHAWK MAX | AMD Ryzen 7 3700X + Noctua NH-U12S | Gigabyte RTX 2080 Windforce OC 8GB | 32GB Kingston HyperX Fury 3200MHz | Seasonic Focus GX 750W | WD Green SN350 2TB | 32" LG UltraGear 32GP850

Lenovo LOQ 15APH8 | AMD Ryzen 7 7840HS | RTX 4060 8GB | 2X8GB Samsung 5600MHz | WD Green SN350 2TB

Permalänk
Medlem

Ska inte vara något problem, går att splitta upp till fler fläktar med till exempel.
https://www.inet.se/produkt/6912170/ek-cable-y-splitter-3-fla...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blueie:

Ska inte vara något problem, går att splitta upp till fler fläktar med till exempel.
https://www.inet.se/produkt/6912170/ek-cable-y-splitter-3-fla...

Perfekt, tack! Beställde 2 st omedelbart.

Visa signatur

MSI B450 TOMAHAWK MAX | AMD Ryzen 7 3700X + Noctua NH-U12S | Gigabyte RTX 2080 Windforce OC 8GB | 32GB Kingston HyperX Fury 3200MHz | Seasonic Focus GX 750W | WD Green SN350 2TB | 32" LG UltraGear 32GP850

Lenovo LOQ 15APH8 | AMD Ryzen 7 7840HS | RTX 4060 8GB | 2X8GB Samsung 5600MHz | WD Green SN350 2TB

Permalänk
Moderator
Moderator
Skrivet av favouredhawk:

Perfekt, tack! Beställde 2 st omedelbart.

Nu kanske du redan har fläktar men det finns även fläktar som kan seriekopplas direkt utan fler adaptrar, såsom Arctics PST.
https://www.proshop.se/Chassi-flaekt/Arctic-P12-PWM-PST-Black...
https://www.proshop.se/Chassi-flaekt/Arctic-P14-PWM-PST-Black...

Visa signatur

*-<|:C-<-<

Nytt namn, samma bismak.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Daemon:

Nu kanske du redan har fläktar men det finns även fläktar som kan seriekopplas direkt utan fler adaptrar, såsom Arctics PST.
https://www.proshop.se/Chassi-flaekt/Arctic-P12-PWM-PST-Black...
https://www.proshop.se/Chassi-flaekt/Arctic-P14-PWM-PST-Black...

Tack för tipset! Jag har hamstrat mina favoritfläktar så jag har så det räcker, men ska absolut hålla det där i åtanke i framtiden!

Visa signatur

MSI B450 TOMAHAWK MAX | AMD Ryzen 7 3700X + Noctua NH-U12S | Gigabyte RTX 2080 Windforce OC 8GB | 32GB Kingston HyperX Fury 3200MHz | Seasonic Focus GX 750W | WD Green SN350 2TB | 32" LG UltraGear 32GP850

Lenovo LOQ 15APH8 | AMD Ryzen 7 7840HS | RTX 4060 8GB | 2X8GB Samsung 5600MHz | WD Green SN350 2TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av favouredhawk:

Tack för tipset! Jag har hamstrat mina favoritfläktar så jag har så det räcker, men ska absolut hålla det där i åtanke i framtiden!

Den ende baksiden med å bruke Y-splitter når du kobler flere vifte på samme PWM 4-PIN header er at du ikke kan styre hver vift for seg. Du må bør helst også bruke samme modell når de deler samme PWM ettersom hver tilvirkere kan ha ulike profiler for hvordan viftene vil rotere ved ved en viss Volt.

Du kan også bruke CPU_OPT header til en til vift, dersom du ikke skal bruke to vifte på prosessor kjøleren. Så alt i alt har du 3 4-PIN PWM header og en CPU header (hvilket du kan også bruke en Y-splitter dersom du på trass av alt må ha to CPU vifte på kjøleren.

Permalänk
Skrivet av favouredhawk:

Jag ska bygga om datorn i ett mindre chassi och behöver därför nytt moderkort.

Detta moderkort verkar ha flest egenskaper som jag är ute efter (Wifi, BT, två M.2 slots osv) men det ska tydligen bara ha 2 st chassifläktanslutningar.

Chassit jag ska bygga i, ett ASUS PRIME AP201, kan husera 5-6 stycken chassifläktar.

Vad behöver jag för att kunna maxa antal chassifläktar? Om det nu ens behövs. Fler än 2 chassifläktar ska väl behövas för optimalt luftflöde?

Var gärna specifik, jag har inte koll på exakt vilka kablar man har till chassifläktar för att kunna använda flera på samma.

Påverkan mellan antal fläktar är inte linjär utan ju fler du installerar ju mindre ökning kommer du se på totala luftflödet vid samma varvtal.

Vill minna j2c, gn, ltt gjort test på detta för några år sedan och generellt så har man typ nått flatkurva vid typ 2 in fläktar och en ut väldigt lite skillnad att gå över det.

Ända är väl att du kan köra lägre varvtal och potentiellt få lite lägre ljudnivå.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem
Skrivet av favouredhawk:

Perfekt, tack! Beställde 2 st omedelbart.

Finns 1 till 4 för samma pris.

https://www.inet.se/produkt/7000412/kolink-pwm-flaktsplitter-...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rouge of Darkness:

Påverkan mellan antal fläktar är inte linjär utan ju fler du installerar ju mindre ökning kommer du se på totala luftflödet vid samma varvtal.

Vill minna j2c, gn, ltt gjort test på detta för några år sedan och generellt så har man typ nått flatkurva vid typ 2 in fläktar och en ut väldigt lite skillnad att gå över det.

Ända är väl att du kan köra lägre varvtal och potentiellt få lite lägre ljudnivå.

Hm intressant.

Frågan är hur man ska sätta chassifläktarna för att optimera luftflödet om man bara ska använda sig av 2 in och 1 ut. Jag har alltid kört med 2 in-fläktar fram och 1 ut-fläkt bak, men på det här chassit sitter nätaggregatet mitt i allting i främre delen.

Visa signatur

MSI B450 TOMAHAWK MAX | AMD Ryzen 7 3700X + Noctua NH-U12S | Gigabyte RTX 2080 Windforce OC 8GB | 32GB Kingston HyperX Fury 3200MHz | Seasonic Focus GX 750W | WD Green SN350 2TB | 32" LG UltraGear 32GP850

Lenovo LOQ 15APH8 | AMD Ryzen 7 7840HS | RTX 4060 8GB | 2X8GB Samsung 5600MHz | WD Green SN350 2TB

Permalänk
Medlem

Enligt Inets hemsida ska moderkortet ha 4 stycken 4-pin. Räcker inte det för stunden?

Visa signatur

På Internet sedan 1997.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sarato:

Enligt Inets hemsida ska moderkortet ha 4 stycken 4-pin. Räcker inte det för stunden?

Vad konstigt, såhär står det på Prisjakt:

Jag skulle iofs lita mer på Inet, det är inte första gången Prisjakt skrivit fel. Eller är 4-pin fläkt, som det benämns på Inet, nåt annat än Chassifläktanslutningar som det benämns på Prisjakt?

Visa signatur

MSI B450 TOMAHAWK MAX | AMD Ryzen 7 3700X + Noctua NH-U12S | Gigabyte RTX 2080 Windforce OC 8GB | 32GB Kingston HyperX Fury 3200MHz | Seasonic Focus GX 750W | WD Green SN350 2TB | 32" LG UltraGear 32GP850

Lenovo LOQ 15APH8 | AMD Ryzen 7 7840HS | RTX 4060 8GB | 2X8GB Samsung 5600MHz | WD Green SN350 2TB

Permalänk
Medlem

Som @Sarato säger så är det 4st kontakter, detta står även på Asus hemsida

Fan and Cooling related
1 x 4-pin CPU Fan header
1 x 4-pin CPU OPT Fan header
2 x 4-pin Chassis Fan headers

Visa signatur

i5 2500K|Vengeance 8Gb|Sabertooth P67|GTX 980Ti|Corsair AX1200|Force GT 120Gb|5TB lagring|Asus Xonar STX II

Permalänk
Medlem
Skrivet av favouredhawk:

Vad konstigt, såhär står det på Prisjakt:

<Uppladdad bildlänk>

Jag skulle iofs lita mer på Inet, det är inte första gången Prisjakt skrivit fel. Eller är 4-pin fläkt, som det benämns på Inet, nåt annat än Chassifläktanslutningar som det benämns på Prisjakt?

Verkar stämma med det som står på Prisjakt. De övriga är för CPU-fläkt:

Visa signatur

På Internet sedan 1997.

Permalänk
Skrivet av favouredhawk:

Hm intressant.

Frågan är hur man ska sätta chassifläktarna för att optimera luftflödet om man bara ska använda sig av 2 in och 1 ut. Jag har alltid kört med 2 in-fläktar fram och 1 ut-fläkt bak, men på det här chassit sitter nätaggregatet mitt i allting i främre delen.

<Uppladdad bildlänk>

Iom inte typ standardlayouten så får man nog kompromissa lite.

Men typ radfläktarna i toppen in och röven ut eller tvärt om vilketnsom passar bäst med ev dammfilter kanske.

Vet inte riktigt var fläktar kan monteras i det med den layouten.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows