Bonnier ersätter redigerare med AI till lokaltidningar

Permalänk
Melding Plague

Bonnier ersätter redigerare med AI till lokaltidningar

24 lokaltidningar ska få sina papperstidningar redigerade i en "printhubb" i Sundsvall.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

*sad trombone*

Permalänk
Medlem

Min lokaltidning som ägs av NTM har kört med maskingenererade artiklar i flera år, artiklarna blir i regel helt intetsägande eller t.o.m. missvisande. Prenumeranterna lämnar och det finns ingen produkt att annonsera i längre.

Permalänk
Medlem

All sån skit (ML) undviker jag att läsa. Om SweC börjar med sådant så håll det så hemligt som möjligt. Den dag jag skulle få reda på att SweC skriver med hjälp av ML så slutar jag läsa även här.

Visa signatur

Primär Torrent Compact, Prime 650 Platinum, Prime Z790 mATX, i5-13600K, U12A, 32GB 3200, 1080Ti, 2xNVMe + SSD, Predator X38: Time Spy 11430, GPU 10939, CPU 15340
Sekundär i5-8400, Asus B360 mATX, 16GB, Asus 1070, 970 + 860 Evo, 750W PSU

http://rec.elmor.se/review.php?user=570

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Min lokaltidning som ägs av NTM har kört med maskingenererade artiklar i flera år, artiklarna blir i regel helt intetsägande eller t.o.m. missvisande. Prenumeranterna lämnar och det finns ingen produkt att annonsera i längre.

Bonniers system kommer mer autogenerera layout för själva tidningen. texten skrivs fortfarande av journalister förutom små/mindre notiser.

Permalänk
Musikälskare

"Att behöva säga upp duktiga och uppskattade medarbetare är självklart ett svårt beslut."

Översättning: Det är inte ett svårt beslut och vi skrattade på mötet vi hade

Visa signatur

❀ Monitor: ASUS Swift 27" @ 1440p/165Hz ❀ CPU: Ryzen 7700X ❀ Cooling: Corsair H170i ELITE 420mm ❀ GPU: MSI 3080 Ti SUPRIM X ❀ Memory: Corsair 32GB DDR5 Vengeance ❀ Motherboard: ASUS Crosshair X670E Hero ❀ M.2: Samsung 980 Pro ❀ PSU: Corsair HX1200 ❀ Chassi: Corsair 7000X ❀ Time Spy: 19 340

📷 Mina fotografier
🎧 Vad lyssnar du på just nu?

Permalänk
Medlem
Skrivet av flashen:

"Att behöva säga upp duktiga och uppskattade medarbetare är självklart ett svårt beslut."

Översättning: Det är inte ett svårt beslut och vi skrattade på mötet vi hade

Nu får man inte glömma att tidningsbranschen har haltat ekonomiskt ganska länge. Sen återstår det väl att se hur väl den AI-roboten kommer kunna göra sitt jobb framöver. Det verkar inte vara helt enkelt att få den att göra som man vill, pressutskickets meddelande till trots ^_^

Permalänk
Medlem
Skrivet av mar3ld:

All sån skit (ML) undviker jag att läsa. Om SweC börjar med sådant så håll det så hemligt som möjligt. Den dag jag skulle få reda på att SweC skriver med hjälp av ML så slutar jag läsa även här.

Sweclockers skriver sina artiklar för hand, de vet vad som krävs för att göra autentiska artiklar som uppskattas av den kräsna publiken.

Permalänk

Men de fick ju anställa 40st Ai utvecklare istället för att göra samma jobb.

Citat: Men det var inte en helt harmlös övergång. Som följd har 24 medarbetare påverkats, där 9 har blivit uppsagda och 15 har fått andra tjänster.

Permalänk
Medlem

Med tanke på kvaliten på lokaltidning och fokus/innehåll så kommer den nog sluta läsas. Prenumerationen (digital) jag har kostar typ 25kr i månaden och där ingår typ allt. Men när den går ut kommer den inte förlängas, får jag inte in DI i priset eller fortfarande blir uppringd av Bonniers telefonterror så får det nog vara.

Nu är jag egentligen blandat för att använda AI som redskap men med tanke på hur just lokaltidningar och redaktioner redan behandlas är magkänslan tyvärr negativ.

Visa signatur

Huvuddator: 7800X3D, 2x16GB G.Skill Flare X5 6000MHz CL30, Asus B650E-F, KFA2 RTX 4090 SG, 6TB NVMe/SATA SSD, 42" LG OLED C3 Evo
Spellaptop: Asus ROG Strix G15, 6800H, 16GB, RTX 3070Ti, 1TB NVMe
Övrigt: Dell XPS 13 modell 9310, Apple Macbook Air M1 8GB samt Samsung Galaxy S7 FE, Steam Deck
Dammsamlare: PS5, Switch och Xbox One X
Folda för Sweclockers! https://www.sweclockers.com/forum/trad/1348460-faq-kom-igang-...

Permalänk
Medlem
Skrivet av mar3ld:

All sån skit (ML) undviker jag att läsa. Om SweC börjar med sådant så håll det så hemligt som möjligt. Den dag jag skulle få reda på att SweC skriver med hjälp av ML så slutar jag läsa även här.

Kanske bättre än att plagiera artiklar ord-för-ord?

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk

"Att behöva säga upp duktiga och uppskattade medarbetare är självklart ett svårt beslut." - Tydligen inte tillräckligt svårt och de var tydligen inte tillräckligt duktiga och uppskattade medarebtare? 🤔

Mvh,
WKL.

Visa signatur

<WKL:"En kodrad i taget!";/>

Permalänk
Medlem

Jag har för många år sedan sagt upp allt som kommer från Bonnierskoncernen.

Gjorde misstaget att falla för en tre-nummers prenumeration och blev sedan förföljd i ett år.
Det gör jag inte om.

Visa signatur

Det var bättre förr men det var inte bra då heller

Permalänk
Medlem
Skrivet av NidoKing:

Jag har för många år sedan sagt upp allt som kommer från Bonnierskoncernen.

Gjorde misstaget att falla för en tre-nummers prenumeration och blev sedan förföljd i ett år.
Det gör jag inte om.

tjat om prenumerationer är absolut den bästa taktiken att få nya prenumeranter! >_>

Permalänk
Medlem
Skrivet av WebbkodsLärlingen:

"Att behöva säga upp duktiga och uppskattade medarbetare är självklart ett svårt beslut." - Tydligen inte tillräckligt svårt och de var tydligen inte tillräckligt duktiga och uppskattade medarebtare? 🤔

Mvh,
WKL.

Skulle du driva vidare ett företag med ekonomiskt förlust bara för att du tycker om dina anställda? Nu säger jag inte att Bonnier har någon direkt kärlek för sina anställda men dom är fortfarande ett företag där vinst ska utvinnas och det gör man inte om personalkostnaden är för stor. Man får ta alla liknande pressmeddelanden med en nypa salt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tonii:

Bonniers system kommer mer autogenerera layout för själva tidningen. texten skrivs fortfarande av journalister förutom små/mindre notiser.

Jo jag läste käll-artikeln. Mitt inlägg var mer allmänt kring tidningsdöden alltså

Tidningarna gör allt för att döda produkten, de behöver jobba på att göra själva tidningsformatet så väl som deras webbformat mer attraktivt både för läsare och annonsörer. Lägga ner och slå ihop redaktioner och funktioner kommer inte vara lösningen här. Kvalitén är varför de förlorar läsare som tidigare gett de 4000-5000 kr/år i prenumerationsintäkter plus alla deras annonsintäkter. Opersonligt, saknar röd tråd eller sammanhang och intetsägande artiklar har vi redan fått.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Jo jag läste käll-artikeln. Mitt inlägg var mer allmänt kring tidningsdöden alltså

Tidningarna gör allt för att döda produkten, de behöver jobba på att göra själva tidningsformatet så väl som deras webbformat mer attraktivt både för läsare och annonsörer. Lägga ner och slå ihop redaktioner och funktioner kommer inte vara lösningen här. Kvalitén är varför de förlorar läsare som tidigare gett de 4000-5000 kr/år i prenumerationsintäkter plus alla deras annonsintäkter. Opersonligt, saknar röd tråd eller sammanhang och intetsägande artiklar har vi redan fått.

Jo det finns en klar risk med att stänga ned för många redaktioner och minska antalet journalister och begåvade redigerare. Är det utökat statligt stöd som behövs för att det inte ska bli sämre? För jag tror det är väldigt svårt att locka nya prenumeranter när dagens generation växer upp med att scrolla reels för sitt "nyhetsinstag".

Permalänk
Medlem

Undrar om de skriver i de påverkade tidningarna att de nu redigeras utav AI. Men Bonnier och transparens... det är olja och vatten det där.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av tonii:

Jo det finns en klar risk med att stänga ned för många redaktioner och minska antalet journalister och begåvade redigerare. Är det utökat statligt stöd som behövs för att det inte ska bli sämre? För jag tror det är väldigt svårt att locka nya prenumeranter när dagens generation växer upp med att scrolla reels för sitt "nyhetsinstag".

Nej det tror jag inte, relativt små tidningar lyckas både redigera och skapa innehåll.

Men gäller det just lokaltidningar så går det inte utan en lokalredaktion och reporter eller folk som får bevaka vissa ämnen eller orter.

Har den lokala föreningen ingenstans att vända sig till hos lokaltidningen så skriver de på facebook istället, inte ens debattsidorna med insändare från läsare fungerar längre på lokaltidningarna.

Förr behövde man inte prenumerera för att läsa tidningen, den fanns tillgänglig över allt på skola, arbetsplats och allmänna platser. Det som publicerades på webben gick också att dela. Nu är allt sånt förpassat till en liten skara som valt att fortsätta prenumerera och de kan inte dela med sig av det hela. Produkten är förstörd p.g.a. konstiga beslut.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Nej det tror jag inte, relativt små tidningar lyckas både redigera och skapa innehåll.

Men gäller det just lokaltidningar så går det inte utan en lokalredaktion och reporter eller folk som får bevaka vissa ämnen eller orter.

Har den lokala föreningen ingenstans att vända sig till hos lokaltidningen så skriver de på facebook istället, inte ens debattsidorna med insändare från läsare fungerar längre på lokaltidningarna.

Förr behövde man inte prenumerera för att läsa tidningen, den fanns tillgänglig över allt på skola, arbetsplats och allmänna platser. Det som publicerades på webben gick också att dela. Nu är allt sånt förpassat till en liten skara som valt att fortsätta prenumerera och de kan inte dela med sig av det hela. Produkten är förstörd p.g.a. konstiga beslut.

Hur förr är det? Det finns ju några få gratistidningar här och där numera också men dom håller ju inte särskilt hög kvalitet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tonii:

Hur förr är det? Det finns ju några få gratistidningar här och där numera också men dom håller ju inte särskilt hög kvalitet.

Nu var det snack om vanliga lokaltidningar, som man fick via prenumeration eller köp av lösnummer. De lämnades alltid på kafé/restauranger förr så man kunde läsa, fanns tillgängliga på arbetsplatser och skola o.s.v. Folk lånade ut tidningar och magasin privat.

Säger någon idag att det stod något i tidningen så är i princip enda chansen att läsa artikeln att någon piratkopierar den i sociala medier. Vid det senare så missar såklart läsaren alla annonser och allt runtomkring.

Webben tidningarna hade tidigare har de låst ner så det inte går att dela där heller. Traditionellt har tidningar alltid haft många fler läsare än de har prenumeranter och lösnummerköpare, det var en del av produkten då annonserna stod för intäkterna.

Permalänk
Medlem

Journalist och redigerare är ju kreativa yrken, de kommer ju AI aldrig ersätta!

Permalänk
Medlem

När ska sweclockers ersätta sina skribenter med ai? Är så sjukt trött på att läsa informativa och välskrivna artiklar helt gratis.

Visa signatur

What evah! i'll do what i want! | Det stavas väl inte väll...såvida du inte ska skriva välling.
"Det var väl bra"

Permalänk
Medlem

"Att behöva säga upp duktiga och uppskattade medarbetare är självklart ett svårt beslut. Samtidigt är det här en förändring som bidrar till att vi kommer kunna erbjuda våra över 200 000 papperstidningsläsare en riktigt bra produkt också framöver. – Pia Rehnquist"

Inget svårt beslut...
De vill bara minska kostnader och öka vinsten...

Business as usual, baby!

Permalänk
Medlem

Ersätt styrelsen med AI

Permalänk
Medlem
Skrivet av filbunke:

Journalist och redigerare är ju kreativa yrken, de kommer ju AI aldrig ersätta!

Nej, det vore ju så himla tråkigt om det blev så! Vi hoppas att det ALDRIG händer !
Vad vore världen utan våra duktiga, fritänkande, frisinnade, högintelligenta och filosofiskt och moraliskt belästna och frivilligt och obundet svenska journalister!

Visa signatur

Chassis: Fractal Design Define R4 CPU-cooling: NH-D14 with Arctic MX-6 paste CPU: Ryzen 5 3600XT MOTHERBOARD: Gigabyte X570 Aorus Elite MEMORY: 2x KF3600C16D4/16GX
GFX: EVGA GeForce RTX 3060 XC 12GB
PSU: Seasonic Focus GX 750W
HDD: Samsung 980 Pro 2TB
MONITOR: Acer predator XB273U

Permalänk
Medlem

Ska bli intressant att se hur många jobb AI tar nu när det börjar komma igång ordentligt.

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mar3ld:

All sån skit (ML) undviker jag att läsa. Om SweC börjar med sådant så håll det så hemligt som möjligt. Den dag jag skulle få reda på att SweC skriver med hjälp av ML så slutar jag läsa även här.

Du tror inte Swec använder ML över huvud taget redan nu för att skapa innehåll? Jag tror inte det finns någon redaktion som inte sitter och leker med det och försöker lusks ut hur mycket de kan komma undan med utan att läsarna märker det.

Visa signatur

Smurf

Permalänk
Medlem

Kommer tyvärr gå fortare och fortare att ersätta människor på många arbetsplatser, just nu är det bara sporadiskt några här och några där.
Om inte allt för lång tid så kommer vi få läsa om hundratals och tusentals som ersätts i ett svep.

Det AI verkar ha svårast för är att rita, det blir oftast katastrofalt dåligt när den ska rita något utifrån en beskrivning.

Matematiker och programmerare hänger väldigt löst, personer som arbetar med juridisk rådgivning kommer försvinna väldigt snart, ekonomisk förvaltning hänger jäkligt löst, de har några år på sig att komma på nya sätt att tjäna sina kunder.
Ordförande i alla dess former kommer vara väldigt lätt att ersätta med en AI.
Administratörer kan säga hejdå till sin arbetsplats inom några år.

Det finns hur mycket som helst tyvärr, vi har öppnat pandoras ask och nu väntar många år av kaos innan nya tankesätt och reformer skapar det nya samhället vi kommer att leva i.

Permalänk
Medlem
Skrivet av NidoKing:

Jag har för många år sedan sagt upp allt som kommer från Bonnierskoncernen.

Gjorde misstaget att falla för en tre-nummers prenumeration och blev sedan förföljd i ett år.
Det gör jag inte om.

Samma här, de är hemska!
Undvik till varje pris.