Fractal Design North XL – träosande chassi i större format

Permalänk
Melding Plague

Fractal Design North XL – träosande chassi i större format

Fractal Design skalar upp sitt populära North-chassi med bättre expansionsmöjligheter, vilket kan vara ett bra val för den som gillar trädetaljer och vill rymma stora komponenter.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Snyggt med trädetaljerna!

Visa signatur

Stationär: RTX 4090 OC ASUS | Ryzen 9 5950X | G.Skill Trident Z NEO 3600mhz 32GB | Arctic Liquid Freezer III 360 | Corsair HX1000i | Asus Rog Strix X570-F Gaming | Samsung 990 PRO 2TB | Samsung 980 PRO 2TB | Fractal Design North XL

Jobbdator: MacBook Pro 16" i7 6C, 16GB ram DDR4, AMD Radeon Pro 5300M 4GB

Permalänk
Medlem

Synd att Fractal har/hade en sån extrem leveransbrist. Fick tyvärr överge dem

Permalänk
Medlem

Det här är en het kandidat till mitt nästa chassi. Riktigt snyggt och FD brukar hålla hög kvalité.

Permalänk

Är det fortfarande dessa tummskruvar med dålig passform som gäller? Tycker alltid det varit problematiskt att få tummskruvarna att ”ta” i gängorna, framförallt gällande baksidan av chassit och sidopaneln och det North jag har sen några månader tillbaka är inget undantag här.

Visa signatur

• Fractal Design North | ASUS ROG Strix B650E-F | Ryzen 7 7800X3D | Radeon RX 7900 GRE | 64 GB RAM | Windows 11
• Mac Pro (Mid 2010) | 6-Core Intel Xeon ”Westmere” | Radeon RX 5700 XT | 32 GB RAM | macOS 12 Monterey | Windows 10
• MacBook Pro 14" | M2 Max | 96 GB RAM | macOS 14 Sonoma

Permalänk
Medlem

Bonusutmärkelse: Delvis brun produkt 👍

Känns som att FD är inne på något här. Gillart!

Visa signatur

Windows 11 Pro | Intel i7 8700 | ASUS Prime Z370-P | Corsair 16GB 3000MHz | ASUS GTX 1080 | Fractal Design Define S | Corsair RM750x | Hyper 212 EVO

Permalänk
Medlem

Jag köpte inte North just för att den var för liten för mina behov, så detta är nice. Men lagom saftig prislapp gör mig osäker på om det är i närheten av värt det.

Visa signatur

Nada.

Permalänk
Medlem

Går i uppdatteringstankar(sitter på ett gammalt R3 för tillfället), och måste erkänna att det här kittlar mina smaklökar litegranna. Dock, summan är ju lite att ta i för ett chassi.

Visa signatur

Intel i7 10700KF (Noctua NH-D15) | Asus RADEON RX 7900 XTX TUF | 32 GB DDR4 HyperX Fury | Corsair RM1000X | Fractal Design R3 | Arch Linux, Win11

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sarg:

Jag köpte inte North just för att den var för liten för mina behov, så detta är nice. Men lagom saftig prislapp gör mig osäker på om det är i närheten av värt det.

jag byggde "precis" om min htpc i ett fractal terrra, och blev påmind (igen) om varför Fractal har så bra rykte.
bästa mitx-upplevelsen jag har haft, och varje aspekt av chassit känns genomtänkt för de byggen det är gjort för

Visa signatur

CPU: R7 5800X3D | GPU: XFX 6900XT Merc 319 | MB: Gigabyte X570 PRO-I| RAM: 2x16 Corsair LPX@3600MHz CL18|Cooling: Scythe Ninja 5 (Noctua A12x25)|PSU: Corsair SF750|SSD: Samsung 970 EVO Plus 1TB + Corsair MP510 4TB + Samsung 850 EVO 2TB + Samsung 850 PRO 2TB|CASE:NR200P

Permalänk
Medlem

Ja!! Jag hade det på känn! Väntat på just detta!
Får åka förbi webhallen och shoppa lite då tror jag 😁

Edit: It is done. 😁😁

Permalänk
Medlem

Nice! Alltid gillat designen på North, men tyckte det vanliga hade lite skumma lösningar.
Detta är dock mycket intressant!

Visa signatur

ROG Strix Z790-E/Intel i7 13700K/Noctua NH-D15 Black/MSI RTX 4080 Suprim X/32GB Corsair vengeance 6200mhz/Lian Li O11 Air Mini/Seasonic Vertex 850/Kringutrustning: Keychron Q2
Alienware AW3423DWF/Klipsch R-41PM/G-Pro X Superlight/Fidelio X2HR

Permalänk

Kollade på North förra året men bestämde mig för Lian Li Lancool 216 på grund av att det inte gick att montera 360mm aio i taket. Älskar designen men med ett ännu högre pris blir det svårmotiverat.

Permalänk
Medlem

Har vanliga North men känner att den är snäppet för litet. Kanske blir att införskaffa XL!

Visa signatur

Intel i5 12600K | Asus TUF Gaming Z690-Plus D4 | Asus Geforce RTX 3060 Ti | 32 GB DDR4 | Fractal Design North | Corsair iCue Link H100i | Cooler Master V750 Gold i Multi

Permalänk
Medlem

Hade jag inte just köpt ett nytt chassi nyligen hade jag varit riktigt intresserad. Jag gillar stora chassin, man behöver inte jobba så hårt för att få till bra luftcirkulation i dem.

Permalänk
Musikälskare

Jag har redan mitt drömchassi (Corsair 7000X) men detta hade kanske också varit en kandidat om jag byggt idag

Visa signatur

❀ Monitor: ASUS Swift 27" @ 1440p/165Hz ❀ CPU: Ryzen 7700X ❀ Cooling: Corsair H170i ELITE 420mm ❀ GPU: MSI 3080 Ti SUPRIM X ❀ Memory: Corsair 32GB DDR5 Vengeance ❀ Motherboard: ASUS Crosshair X670E Hero ❀ M.2: Samsung 980 Pro ❀ PSU: Corsair HX1200 ❀ Chassi: Corsair 7000X ❀ Time Spy: 19 340

📷 Mina fotografier
🎧 Vad lyssnar du på just nu?

Permalänk
Snusfri

Ser riktigt trevligt, villhöver byta ut mitt Define S2 men beöhver plats för 360 rad till CPU'n samt 240/360 för 5090.

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Gaming 3 - 8GB RAM - 512GB SSD - GTX 1650
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 7 Pro

Permalänk
Medlem

Kul med nya saker, känns verkligen genomtänkt

Permalänk
Medlem

Lite väl dyrt va.

Permalänk
Medlem

Vi behöver en Fractal North Nano för ITX inte XL.

Permalänk
Medlem

Riktigt maffigt..
Fractal XL, kommer att bli en efterfrågad klassiker.

Tack för testet, alla inblandade.

Permalänk

Bra recension som alltid, det är detta som är Swec!

Lite kluven till chassiet. Det är ju jäkligt snyggt och bra men väldigt stort för 2024, eller har denna typ av lådor åter igen blivit nich och därmed,,, master race?

Permalänk
Medlem
Skrivet av HazZarD:

Lite väl dyrt va.

Standard nuförtiden och Fractals mellannamn : "Fractal Lite-Väl-Dyrt-Va Design".

Tidigare köpte jag alltid FD chassin och fläktar men numera förväntar jag mig överpriser gällande FD vilket är varför jag knappt tittar på produkterna längre...tyvärr.

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem
Skrivet av surrogate activity:

Bra recension som alltid, det är detta som är Swec!

Lite kluven till chassiet. Det är ju jäkligt snyggt och bra men väldigt stort för 2024, eller har denna typ av lådor åter igen blivit nich och därmed,,, master race?

Så stort är det ju inte. Ungefär som vanliga Define eller Meshify, fast med lite extra utrymme för 420mm radiator i fronten och lite extra marginal för VRM och fläktar/radiator i toppen. Med dagens bauta-grafikkort och stora kylflänsar för VRM är det bra med lite extra utrymme. Här borde man t.ex. kunna få plats med ett riktigt stort grafikkort samt 420mm radiator med fläktar i push-pull konfiguration i fronten.

Permalänk
Medlem

Saknar att de inte kör en kombo med mörka träet och vitt chassi. Win win. Saknat det på Era med.

Permalänk
Medlem

Äntligen en North som mitt 4090 får plats i. För mycket jobb att byta nu men blir nog att hålla koll på.

Hade annars gärna sett att Fractal erbjöd en variant av fronten till Define 7. Inte riktigt samma sak men den för mig snyggaste delen av just North.

Visa signatur

Huvuddator: 7800X3D, 2x16GB G.Skill Flare X5 6000MHz CL30, Asus B650E-F, KFA2 RTX 4090 SG, 6TB NVMe/SATA SSD, 42" LG OLED C3 Evo
Spellaptop: Asus ROG Strix G15, 6800H, 16GB, RTX 3070Ti, 1TB NVMe
Övrigt: Dell XPS 13 modell 9310, Apple Macbook Air M1 8GB samt Samsung Galaxy S7 FE, Steam Deck
Dammsamlare: PS5, Switch och Xbox One X
Folda för Sweclockers! https://www.sweclockers.com/forum/trad/1348460-faq-kom-igang-...

Permalänk
Medlem

Synd att de släppte den så sent. Försökte länge göra om mitt bygge i en North men det fanns helt enkelt inte plats. Hade drömmar om en XL version.
Blev ett Be Quiet Dark Base 701 istället.

Visa signatur

hellre mer fps på skärmen än pengar på banken

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cruentuz:

Saknar att de inte kör en kombo med mörka träet och vitt chassi. Win win. Saknat det på Era med.

Håller med.. Mera smakfullt hade nog varit ljust vanligt bok-trä eller det dyra och hårda träslaget vit-bok, som förr användes till glidlister i t.ex. utdragbara lådor.
Se här.. Fina tips, till Fractal's designer-team.

Permalänk
Medlem

Saknades det en bracket/vagga att montera fläktar/radiator på i toppen?
Tyckte chassit såg väldigt trevligt och stilrent ut men hade helt klart högre förväntningar överlag och speciellt för den höga prislappen.
Möjligt att man ger det en chans om det dyker upp på bra rea, men det känns som om dom snålat in på områden som kan vara en dealbreaker för många.

Mycket trevlig video hur som helst, du är som bäst när du nördar ner dig i chassin <3

Visa signatur

Define R4 | Asus z97-Pro Gamer| 4790K ~ 4.6Ghz | Gainward 1080 Phoenix | Corsair Vengeance 2x8GB 1600MHz | Phanteks PH-TC14PE | EVGA SuperNova G2 750W | Samsung 850 Evo 256gb

Permalänk
Medlem

Finns det ingen vit icke-TG-variant för denna förresten? Har för mig att North hade det.

Visa signatur

Nada.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sarg:

Finns det ingen vit icke-TG-variant för denna förresten? Har för mig att North hade det.

Ja.